| Inlägg #101: Postat: 2010-07-22 09:37:00 | |
|
raphaelmabo |
Du talar även om folks vilja att vara anonyma och att den viljan ska skyddas, då skyddar du även hatet och otrevligheterna och vanliga Svenssons som slänger virtuella dynamitbomber på varandra. En moderator i ett forum kan inte hindra en pseudonym från att skicka ett privat hatmejl till någon, men om man inte kunde registrera anonyma e-mail adresser skulle de flesta hatmejl försvinna. "Nisse och hans vänner" som det tidigare har pratats om skulle inte kunna skicka sina virtuella brevbomber. Du löser inte det problemet med moderatorer. Jag har visionen om ett samhälle där människor vågar vara sig själva. Detta förutsätter att man vågar använda sin riktiga identitet i den fysiska form som finns i detta liv just nu. Man kan inte vara sig själv under pseudonym, för pseudonymen blir ju fejk. Det blir en mask som man tar på sig. Om människor satt med masker på sig under en öppen debatt i något ämne på ja i en konferens eller disputation på universitetet, hur skulle det se ut? Det skulle se rätt komiskt ut, men det skulle också bli fejk. Det går inte att möta en människa på riktigt när den människan bär en mask. Att vara riktig och att vara sig själv innebär mer än rent intellektuella tankar. En intressant frågeställning kan vara - den som gömmer sig bakom en mask, älskar den människan sig själv, accepterar den människan helt och fullt sig själv, vågar den människa vara i allt som hon/han är, känner den människan sig själv på djupet? Är att begränsa sig själv som bärandet av en mask innebär, är det att stå fullt och helt i sin egen kraft eller begränsar det även sin egen kraft? Vår ologgade vän här har talat om att han inte vill skylta med sina åsikter på grund av arbetsgivare och arbetsmarknaden. Då visar han i praktiken upp en falsk bild av sig själv till arbetsgivare, det blir en lögn. Och tar man till en lögn så är det lätt att ta till fler lögner. I min vision, Banestyret, om samhället där människor vågar vara sig själva så ingår även att vara utan lögn. Det finns en intressant bok som heter "Radical Honesty" av Brad Banton. Den visar hur ärlighet kan öppna människor för varandra. En ärlighet som utgår från att man tar ansvar för det man själv tycker och säger. Mycket av det som människor för ut när de är frustrerade är inte sant, för det är uttryck från frustrationen. Om man tittar på frustrationen så finns det ofta en underliggande orsak - något annat att uttrycka, än det som frustrationen uttrycker. Nu tänker jag inte spekulera i vad detta kan vara eftersom det är olika för olika människor, det är en individuell fråga, men jag säger att det ofta finns där. Men när människor gömmer sig bakom pseudonym och därmed lätt uttrycker sina frustrationer istället för att gå på djupet av sig själva och titta inuti, då kommer vi människor längre ifrån varandra. Vi har redan idag ett samhälle som bygger mycket på lögn och illusioner, och internet har byggt på detta just för att det är så lätt att vara anonym på internet, och människor slutar ta ansvar för sig själva utan gömmer sig bakom masker. "Virtuell verklighet" är inte samma som riktig verklighet, det är en illusion och fantasi av verkligheten. Det blir ett datorspel där människor krigar och slåss. Och jag är kritisk mot detta.
|
| Inlägg #102: Postat: 2010-07-22 10:04:00 | |
|
JosefBoberg |
Rörande mitt inlägg #97. Apropå hur wåra i o f s helt fantastiska biologiska ElektroMagnetiska och ElektroKemiska hjärnDatorer Länk: human-academy.com funkar - finns det en hyggligt bra förklaring av HÄR Länk: youtube.com video ca 10 min - som jag ser det.
|
| Inlägg #103: Postat: 2010-07-22 10:22:00 | |
|
Jocke S-43 |
102 Står det om kortslutning och när hjärndatorn råkar i sken också? Två vanliga fenomen "både här och där"! 10 min är för långt tid för mig. Har tre andra sidor att bevaka, plus annat i mitt liv.
|
| Inlägg #104: Postat: 2010-07-22 13:24:00 | |
|
mseder |
Hej Mabo. Du skriver bra, är saklig, är uppriktig och har självklart rätt i allt vad du skriver om anonyma skribenter. Du fastnar dock i den traselsudd av skribenter som jag redan i inlägg 25 sidan3 berättade om och som jag beskrev som "sourze-maffian". CMO, Banestyrelsen, Jocke S är några av dem och de har redan presenterat sig i denna tråd och du liksom tålmodiga läsare har redan förstått att något inte riktigt står rätt med dessa. Jag skrev: "Anledningen är just onyanserade hatkommentarer, bristande sakinlägg, alias-inlägg som sänker kvalitén på inläggen genom sin feghet och oavsett vad inläggen i sak säger." Detta är just nu och exakt vad som sker. De här människorna mår inte bra, de fungerar inte riktigt som de flesta andra här och deras uppsåt är som sagt inte att verka upplysande i en normal diskussion. De bär på för mycket aggressioner och söker egentligen bara konfrontationer. De behöver hjälp och en stadig hand att hålla i. De bara utnyttjar din ärlighet och de binder upp dig. Mats Länk: klarsikt.humancreations.se
|
| Inlägg #105: Postat: 2010-07-22 14:48:00 | |
|
Jocke S-43 |
104 OK då tar vi det igen: Mats Ceder, inlägg 25. Om vissa av oss här.
"Grabbar, med en liberal USA-vänlig, med en kvinnofientlig inställning, med en taskig uppväxt och en dålig självkänsla. Det kommer alltid att finnas såna, men så länge de...bla bla bla". Således delar man inte Ceders uppfattning, eller t.ex. kritiserar extremfeminismen, så har man "dåligt självförtroende", eller har t.o.m "haft en taskig uppväxt". Ett verkligt billigt lågvattenmärke som kanske säger mer om Ceders egna uppväxtmiljö? F.ö. har jag visat min USA-kritk här flera gånger. Jag har också haft ett seriöst och givande utbyte med Mabo om oljan bl.a., men tycker han kan varva ner lite nu. Vi bör ha en debatt där alla med någorlunda anständighet skall få plats. Men den som fegt håller käften och t.o.m försvarar extremfeministisk våldsromatik är naturligtvis en medlöpare som inte gynnar kvinnors sak heller! Och definitivt inte förhållandet mellan könen. Så svara i stället vad du själv anser om min kritik mot ditt "har haft en taskig uppväxt"! Annnars var vänlig sluta kasta skit på mig över mitt huvud! Capito? |
| Inlägg #106: Postat: 2010-07-22 15:13:00 | |
|
Nettan999 |
#105. Jocke: Det skulle vara intressant och höra Din syn på extremfeminister.
|
| Inlägg #107: Postat: 2010-07-22 15:44:00 | |
|
cmologgad |
#98-101, Antal ord: 1978, antal tecken: 9017 antal personer som orkar läsa igenon all "Bullshit": 0.
|
| Inlägg #108: Postat: 2010-07-23 05:56:00 | |
|
cmologgad |
#98 Ok nu har jag kämpat mig igenom ordmassorna. Du fortsätter att upprepa ditt påstående att man inte kan ta repliker från personer vars riktiga namn man inte fått veta på allvar. Detta är ju nonsens och du förklarar inte heller varför det skulle vara så. Som Banestyret observerat upprepar och omformulerar du bara samma grundpåstående och tror att detta utgör argumentation. I diskussionen om oljeläckan tog t.ex. jag upp de postiva effekterna som oljan lett till när den ersatt andar mycket smutsigare energimedel dessa argument ignorerade du totalt. I övrigt ägnar du dig i #98 åt barnsliga personangrepp och tror tydligen att de är OK att göra det eftersom du skriver under eget namn. Du inser kanske inte att det försvagar din argumentation när du så tydligt liksom f.ö Sederholm tidigare visar att det går utmärkt att föra fram personangrepp även under eget namn.
|
| Inlägg #109: Postat: 2010-07-23 05:58:00 | |
|
cmologgad |
#99 Återigen upprepas samma nonsens påståenden av typen ”Anonymitet är inte bra för jag tycker inte det” eller ”Anonymitet är inte bra för då vet man inte vem man pratar med” fast omständigt formulerade. Varför namn, personnummer, yrke, ålder, hudfärg, skonummer, kön, religion, sexuell läggning etc etc är så viktigt för dig att känna till när du diskuterar t.ex miljöproblem ger du aldrig någon riktig förklaring till vad jag kan se. Jag intar helt motsatt ståndpunkt, jag tycker att anonymiteten som erbjuds i den här typen av forum är helt revolutionerande för kommunikationen mellan människor. Om man är helt anonym är det bara styrkan i argumenten som räknas, inte hur mycket pengar eller utbildning man har eller hur gammal man är. Naturligtvis har möten på anonyma internetforum en annan karaktär än möten som sker mellan fyra ögon, både på gott och ont. Men det finns ingen anledning att förkasta den ena typen av möten bara för att den är annorlunda. På internet kan man få kontakter som man aldrig skulle fått om alla möten skulle ske ”face to face”, många kan naturligtvis vittna om att sådana möten lett till både det ena och det andra ”irl”.
|
| Inlägg #110: Postat: 2010-07-23 06:01:00 | |
|
cmologgad |
Ditt argument att man skulle ha en mask på sig om man är anonym tycker jag är helt bakvänt människor har i alla tider sökt anonymitet för att kunna vara sig själva utan rädsla för repressalier av olika slag. Det är därför t.ex. homosexuella sökt sig till storstädernas anonymitet, det är därför Alcoholics Anonymus finns, liksom maskerader, kontaktannonser osv. Det är ju tvärtom i det vanliga livet där våra identiteter är kända som de flesta av oss dock inte du naturligtvis går med en ”mask” på sig. Man har en professionell mask på sig på jobbet, en macho-mask bland grabb-polarna, en from och dygdig mask när man går i kyrkan osv. Sedan finns det också en viktig och historiskt demokratisk aspekt av anonymitet som gör att jag får kalla kårar av dina absoluta krav på identifikation av ”vanliga Svensson”. Det hinner jag inte gå in på mer nu, för det är sent på kvällen. Men avslutningsvis är det ju så att om Sourze skulle förbjuda anonyma inlägg skulle det naturligtvis inte det minsta hindra anonyma e-mail, snail-mail, telefonsamtal, stenar genom fönsterrutor osv från diverse stollar och extremister. Tvärtom är ju risken stor att många fler skulle bli utsatta för sådant.
|
| Inlägg #111: Postat: 2010-07-23 06:55:00 | |
|
Klux |
Jag anser att det är för jävligt att man kan skriva i kommentarsfält utan att behöva uppge vad man heter, var man bor och vad man har för telefonnummer. Men jag hoppas att Sverige blir än mer likt Nordkorea om Alliansen får ett mandat till. Alliansen har bara börjat. Jag är inte riktigt nöjd.
|
| Inlägg #112: Postat: 2010-07-23 07:10:00 | |
|
Klux |
Mabo, vad är du ute efter? Vill du träffa cmologgad och slå honom på käften för att du har retat upp dig på honom? Eller är det helt enkelt som så att bara för att du visar bild på ditt tryne så skall alla andra göra det? Om det är något jag är trött på så är det korkade svenskar som vill bli övervakade och kontrollerade in absurdum. Flytta till Nordkorea, Mabo; där hade du passat in.
|
| Inlägg #113: Postat: 2010-07-23 08:32:00 | |
|
raphaelmabo |
Carl Mikael Ologgad i #108 â€Du forts�tter att upprepa ditt p�st�ende att man inte kan ta repliker fr�n personer vars riktiga namn man inte f�tt veta p� allvar.†Nej, det har jag inte skrivit och det jag inte har skrivit kan jag därför omöjligt upprepa. Vad jag har skrivit, det är att personer som inte kan säga det de tycker face to face. är inte att ta pÃ¥ allvar därför att de egentligen inte menar vad de säger. Och om de inte menar vad de säger, varför dÃ¥ lyssna pÃ¥ det? Om man inte kan stÃ¥ upp för det man skriver genom att kunna säga det â€face to face†sÃ¥ är det meningslöst. â€Detta �r ju nonsens och du f�rklarar inte heller varf�r det skulle vara s�†Ditt pÃ¥stÃ¥ende är nonsens eftersom jag redan förklarat flera gÃ¥nger varför det är sÃ¥ och nu har jag förklarat det igen. â€Som Banestyret observerat upprepar och omformulerar du bara samma grundp�st�ende och tror att detta utg�r argumentation.†Nej, det stämmer inte eftersom jag har skrivit mÃ¥nga olika saker. â€I diskussionen om oljel�ckan tog t.ex. jag upp de postiva effekterna som oljan lett till n�r den ersatt andar mycket smutsigare energimedel dessa argument ignorerade du totalt.†Du ljuger sÃ¥ att du tror dig själv. Det jag gjorde var att jag inte höll med dig om dina skriverier, men att inte hÃ¥lla med dig kallar du för att ignorera dig.†I �vrigt �gnar du dig i #98 �t barnsliga personangrepp och tror tydligen att de �r OK att g�ra det eftersom du skriver under eget namn.†Det jag gör i inlägg â€98 det är att jag kallar dig för feg som gömmer dig bakom en pseudonym och slänger personangrepp och attacker pÃ¥ mig och det började du redan med i diskussionen om â€oljeläckan†och jag kallar detta beetende hos dig för oseriöst. Du kallar dessa tvÃ¥ saker för â€barnsliga personangreppâ€, men jämfört med dina angrepp pÃ¥ min person tidigare i den här trÃ¥den och i trÃ¥den om oljeläckan sÃ¥ är det ju du som skriver â€barnsliga personangreppâ€. Det var du som började attackera min person, det jag gör är att jag försvarar mig frÃ¥n dina attacker. Och jag anser fortfarande att om du inte kan säga face to face det du skriver sÃ¥ menar du egentligen inte det du skriver och därmed är du inte trovärdig.
|
| Inlägg #114: Postat: 2010-07-23 08:46:00 | |
|
raphaelmabo |
Carl Mikael Ologgad i #109: â€ï¿½terigen upprepas samma nonsens p�st�enden av typen �Anonymitet �r inte bra f�r jag tycker inte det� eller �Anonymitet �r inte bra f�r d� vet man inte vem man pratar med� fast omst�ndigt formulerade.†Nej, sÃ¥ har jag verkligen inte skrivit. Det jag skrev, det var att anonymitet inte är bra därför att personer gömmer sig bakom anonymitet för att skriva personangrepp, personattacker, diskutera person istället för sakfrÃ¥gor och skriva oseriösa inlägg som inte har med sakfrÃ¥gan att göra. SÃ¥ det är betydligt mycket mer än â€anonymitet är inte bra för jag tycker inte detâ€. Jag har skäl för att tycka att anonymitet inte är bra och de har jag ocksÃ¥ redovisat flera gÃ¥nger, uppenbarligen utan att du har läst dessa skäl. Michael G har ju fÃ¥tt massa anonyma pÃ¥hopp pÃ¥ sin person och hatbrev frÃ¥n anonyma personer. Du har själv skrivit att om du var tvungen att använda ditt riktiga namn sÃ¥ skulle du tänka efter mer hur du betedde dig. När man använder sitt riktiga namn sÃ¥ fÃ¥r man ett incitament till att hÃ¥lla sig mer saklig, därför att genom att använda sitt riktiga namn sÃ¥ kommer man närmare varandra. Internet i sig är distansskapande mellan människor, därför att man kommer längre frÃ¥n varandra jämfört med exempelvis prata i telefon eller träffas i det verkliga livet. Genom att använda sitt riktiga namn sÃ¥ innebär detta att det tydliggörs mer att man är riktiga personer av kött och blod. Det är för enkelt att skicka hatbrev anonymt. Och skulle man verkligen skicka sitt hat om man använde sin verkliga identitet som avsändare? forts...
|
| Inlägg #115: Postat: 2010-07-23 08:46:00 | |
|
raphaelmabo |
Carl Mikael Ologgad i #109: â€Varf�r namn, personnummer, yrke, �lder, hudf�rg, skonummer, k�n, religion, sexuell l�ggning etc etc �r s� viktigt f�r dig att k�nna till n�r du diskuterar t.ex milj�problem ger du aldrig n�gon riktig f�rklaring till vad jag kan se.†Nu har jag aldrig krävt personnummer, yrke, Ã¥lder, hudfärg, skonummer, kön, religion, sexuell läggning etc etc och skälet till att jag inte har efterfrÃ¥gat detta är just därför att det inte är viktigt. Däremot sÃ¥ anser jag det vara viktigt att man använder sitt riktiga namn, sin riktiga identitet, av skäl som jag redan redogjort för - därför att det innebär ett incitament till att hÃ¥lla sig mer till sakfrÃ¥gorna. Att skriva hat frÃ¥n en anonym avsändare är en sak, men jag tror att fÃ¥ skulle göra det frÃ¥n sitt riktiga namn och därför blir användandet av sitt riktiga namn ett sätt att hÃ¥lla undan skräpet och hÃ¥lla diskusisonen pÃ¥ en seriös och saklig nivÃ¥. â€Jag intar helt motsatt st�ndpunkt, jag tycker att anonymiteten som erbjuds i den h�r typen av forum �r helt revolutionerande f�r kommunikationen mellan m�nniskor.†Det förvÃ¥nar mig inte att du tycker sÃ¥ därför att du kommer med personangrepp, du avviker frÃ¥n sakfrÃ¥gan och du diskuterar personer istället för sakfrÃ¥gan och du pÃ¥stÃ¥r massa saker om andra människor som inte är sanna. Detta mÃ¥ du tycka är â€revolutionerande för kommunikationen mellan människorâ€, men att bete sig otrevligt utan respekt för andra människor det ser jag svÃ¥rligen som â€revolutionerandeâ€. â€Om man �r helt anonym �r det bara styrkan i argumenten som r�knas, inte hur mycket pengar eller utbildning man har eller hur gammal man �r.†Jag är ointresserad av hur mycket pengar eller utbildning man har eller hur gammal man är, däremot är jag intresserad av att man vÃ¥gar stÃ¥ för det man skriver. â€Men det finns ingen anledning att f�rkasta den ena typen av m�ten bara f�r att den �r annorlunda.†Jo om man vill ha diskussioner pÃ¥ en seriös nivÃ¥ där man diskuterar sakfrÃ¥gor istället för personer. Du började diskutera min person och göra fria fantasier om min person redan vÃ¥r förra diskussion och du fortsätter med det här. â€P� internet kan man f� kontakter som man aldrig skulle f�tt om alla m�ten skulle ske �face to face�, m�nga kan naturligtvis vittna om att s�dana m�ten lett till b�de det ena och det andra �irl�.†SÃ¥dana möten kan man fortfarande ha pÃ¥ internet genom att använda sitt riktiga namn.
|
| Inlägg #116: Postat: 2010-07-23 08:58:00 | |
|
raphaelmabo |
Carl Mikael Ologgad i #110: â€Ditt argument att man skulle ha en mask p� sig om man �r anonym tycker jag �r helt bakv�nt m�nniskor har i alla tider s�kt anonymitet f�r att kunna vara sig sj�lva utan r�dsla f�r repressalier av olika slag.†Att vara anonym / gÃ¥ under pseudonym innebär att man tar pÃ¥ sig en mask för att dölja sin egen identitet. Pseudonymen blir i praktiken en mask, det blir en avatar som man gÃ¥r ut med istället för att gÃ¥ ut med sitt rätta jag. Jag förstÃ¥r inte varför detta argument skulle vara bakvänt, det är ju just detta som jag kritiserar därför att masken alltför ofta används till att skicka personangrepp, hat, diskutera pÃ¥ en osaklig nivÃ¥ och diskutera personer istället för sakfrÃ¥gor - som du har betett gentemot mig rätt länge. Om man är rätt för repressalier för sina personangrepp, hatbrev, sin strävan att diskutera personer istället för sakfrÃ¥gor, ja dÃ¥ kanske man ska tänka sig för om man verkligen ska hÃ¥lla pÃ¥ med ett sÃ¥dant oseriöst beteende i diskussioner med andra människor. Kan man inte säga sina personangrepp face to face dÃ¥ är man inte ens ärlig med sina personangrepp, dÃ¥ visar det ju bara att det var utslag av frustration istället för nÃ¥got som man verkligen tycker. Och om det är frustration man har sÃ¥ är det enligt min mening bättre att uttrycka den frustrationen pÃ¥ annat vis än genom att attackera andra människor! Om man tog bort anonymiteten frÃ¥n internet sÃ¥ skulle detta hindra människor att skicka sina virtuella brevbomber anonymt, kan man inte vara anonym sÃ¥ minskar detta skräpet och de otrevliga attackerna som personer nu utsätts för. Som jag redan har skrivit tidigare i den här trÃ¥den sÃ¥ är inte problemet att man använder sitt riktiga namn och därmed visar att man vÃ¥gar stÃ¥ för det man tycker, problemet är de som gömmer sig bakom pseudonymer och anonymitet för att skicka personangrepp, hatbrev, som diskuterar personer istället för sakfrÃ¥gor, som beter sig otrevligt mot varandra etc etc etc. Problemet är ju dessa â€virtuella smockor†och osakliga diskussioner som uppstÃ¥r därför att människor som gömmer sig bakom pseudonym tänker betydligt mindre pÃ¥ vad de skriver och hur de beter sig gentemot andra människor. De glömmer bort att det sitter en medmänniska i andra änden, och eftersom de kör under pseudonym sÃ¥ vet de att inget händer när de skickar sitt hat via sin utkorg. Det är ju detta som är problemet.
|
| Inlägg #117: Postat: 2010-07-23 08:58:00 | |
|
Klux |
Det räcker väl med att andra hänger ut en; varför skall man göra det själv? Det är ju lika dumt som att hänga sig själv. Låt andra göra det i stället.
|
| Inlägg #118: Postat: 2010-07-23 09:03:00 | |
|
raphaelmabo |
Klux: "Mabo, vad �r du ute efter?" Jag är ute efter att man
"Vill du tr�ffa cmologgad och sl� honom p� k�ften f�r att du har retat upp dig p� honom?" Nej, jag slår inte folk på käften och jag har inte retat upp mig på honom. Jag har inbjudit honom till en fika face to face för att se om han vågar stå för sina attacker mot min person face to face eller om det bara är trams som han roar sig med för att han kör under pseudonym. Om man inte kan säga face to face det man säger under pseudonym så är man, enligt min mening, inte trovärdig i sina åsikter. "Eller �r det helt enkelt som s� att bara f�r att du visar bild p� ditt tryne s� skall alla andra g�ra det?" Det jag vill ha är en seriös och saklig diskussion där man upphör med att diskutera personer, att man upphör med personliga attacker, där man kan hålla sig till sakfrågor. Jag är ointresserad av oseriösa diskussioner där pseudonymer och avatarer slänger virtuella bomber i huvudet på andra pseudonymer och avatarer. Jag hoppas att detta besvarar din frågeställning och om du inte anser så vänligen meddela mig så ska jag försöka förtydliga mig ännu mer. |
| Inlägg #119: Postat: 2010-07-23 09:12:00 | |
|
raphaelmabo |
Carl Mikael Ologgad i #91 â€Sen var det du som drog in mig i den h�r debatten inte tv�rtom. †Det stämmer inte. Du började diskutera mig i inlägg #50 där du skrev â€Herr Mabo vad �r du s� r�dd f�r? Sl�pp rinken och kom in matchen ist�llet f�r att g�mma dig bakom ordmassor pseudointellektuiellt trams.†och sedan var dina attacker igÃ¥ng. Det jag gjorde, det var att jag kommenterade den CMO som Michael G hade fÃ¥tt hatinlägg ifrÃ¥n. Du har ju själv skrivit att du inte var den personen, att nÃ¥gon hade använt ditt alias, och nu säger du att jag drog in dig i diskussionen när jag kommenterade den personen. Det borde ju rent logiskt innebära att du i själva verket ÄR den personen, du har i praktiken erkänt det själv genom att hävda att det var jag som drog in dig i den här debatten och du mÃ¥ste du ju vara den CMO som skrev hat till Mikael G eftersom det var den jag pratade om.
|
| Inlägg #120: Postat: 2010-07-23 09:19:00 | |
|
Klux |
Mabo, du skall absolut inte förtydliga dig ännu mer. Om det är något du inte skall göra så är det det. Det får vara nog nu, Mabo, hör du det? Nu lugnar du ned dig helt enkelt.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.