| Inlägg #121: Postat: 2010-07-23 09:23:00 | |
|
raphaelmabo |
Carl Mikael Ologgad i #31 â€Men det �r klart att det b�de vassare och of�rsk�mdare kritik kommer ofta fr�n anonyma signaturer.†Här hÃ¥ller du faktiskt med mig om att mycket av skräpet kommer frÃ¥n anonyma signaturer. Det är intressant att du i början av trÃ¥den hÃ¥ller med mig och sedan gör du inte det längre. â€Det �r OK om man tycker att jag fegt g�mmer mig bakom en signatur och det �r helt riktigt att jag som privatperson inte vill skylta med alla mina �sikter inf�r hela v�rlden.†Om det nu är OK att tycka att du fegt gömmer dig bakom en signatur, hur kan du dÃ¥ samtidigt anklaga mig för att det är ett personangrepp när jag just säger att du är feg som gömmer dig bakom din signatur? Du själv har ju skrivit att det är OK att tycka sÃ¥, dÃ¥ kan du ju inte sedan ta tillbaka detta genom att säga att det är ett personangrepp att tycka det som du tidigare tyckte var helt OK att tycka! †Om jag inte vore anonym skulle jag antingen inte delta i debatten eller iaf uttrycka mig mer diplomatiskt ibland.†För mig vore det definitivt ingen förlust att slippa dina attacker pÃ¥ min person, ditt raljerande om min person och dina fria fantasier om vilka tankar jag har om mig själv eller inte. Jag är intresserad av att diskutera sakfrÃ¥gor, men eftersom du diskuterar personer istället för sakfrÃ¥gor sÃ¥ blir det ointressant för mig. â€Vissa av mina inl�gg skulle s�kert bli b�ttre av det men m�nga skulle ocks� bli s�mre, tr�kigare, mindre uppriktiga och mindre tillspetsade.†Jag tycker inte att det är sämre att slippa skräp som osakliga kommentarer. Du mÃ¥ tycka det är trÃ¥kigt och du mÃ¥ tycka att dina osakliga kommentarer är â€tillspetsadeâ€, men till skillnad frÃ¥n dig ser jag inte fördelen med att fantisera fritt om andra människor istället för att ägna sig Ã¥t sakfrÃ¥gor. â€S� l�nge man kan vara anonym kan man till�ta sig att ta ut sv�ngarna lite mer, t o m v�ga g�ra bort sig lite mer.†Just det, och det är när man tar ut svängarna som personangrepp, hatinlägg, oseriösa kommentarer, osakligheter där man hellre diskuterar person istället för sakfrÃ¥gor som det blir knas och mycket av detta skulle vi slippa om människor använde sin riktiga identitet. Just pÃ¥ grund av att jag tror att fÃ¥ människor vill â€skylta med†att de är otrevliga utan respekt för andra människors känslor. Som det är nu sÃ¥ bidrar anonymitet och pseudonymer till en osaklig sandlÃ¥da och jag är ointresserad av det.
|
| Inlägg #122: Postat: 2010-07-23 09:25:00 | |
|
raphaelmabo |
Klux: "Det f�r vara nog nu, Mabo, h�r du det?" Nej det hör jag inte eftersom du inte har sagt det till mig face to face. Du skriver i brev och jag har dessvärre inte min talsyntes påslagen så jag hör ingenting. Jag läser, jag ser, men jag hör inte det du skriver. Tyvärr. "Nu lugnar du ned dig helt enkelt" Jag är redan lugn, det är så enkelt och dessutom helt enkelt.
|
| Inlägg #123: Postat: 2010-07-23 09:27:00 | |
|
Banestyrelsen |
#98-101. "Du talar även om folks vilja att vara anonyma och att den viljan ska skyddas, då skyddar du även hatet och otrevligheterna och vanliga Svenssons som slänger virtuella dynamitbomber på varandra." Ja, det är en av de negativa bieffekterna. Men "rätt och vilja" skrev jag, för det är nämligen en rätt. Tryckfrihetsförordning 1949:105, 3 kap. Om rätt till anonymitet. "1 § Författare till tryckt skrift vare ej skyldig att låta sitt namn eller sin pseudonym eller signatur utsättas å skriften." Syftet med lagskyddad rätt till anonymitet är inte att stödja "hatet och otrevligheterna" utan att skydda de positiva sidorna av anonymitet. Jag utgår ifrån att du inte anser att Thomas Paine, James Madison, Alexander Hamilton, John Jay, och Samuel Adams var en samlig fega krakar som inte bör tas på allvar bara för att de använde pseudonymer. Anonymitet är för närvarande det absolut viktigaste verktyget i kampen för demokrati där jag bor Kina där regeringen bedriver en kampanj för att tvinga folk använda sina riktiga namn på nätet eftersom de inte gillar att regeringskritiska anonyma meddelanden skrivs på nätet. Faktum är att demokratiska samhällen byggs och upprätthålls tack vare helt andra värderingar än dem du förespråkar här. Du har stirrat dig snöblind på de hårda ord som tydligen riktats mot dina texter och dig själv helt tappat perspektivet. Du har upprepat din ståndpunkt om detta i minituös detalj oräkneliga gånger så du behöver inte upprepa dig igen. Vad som inte framgått är huruvida du förstår eller ens är medveten om överväganden andra än den bråkdel av frågan du valt att lägga 99.99 av krutet på här. Varför tror du tryckfrihetsförordningen ser ut som den gör om det inte finns något positivt alls med anonymitet?
|
| Inlägg #124: Postat: 2010-07-23 09:27:00 | |
|
Klux |
Mabo, hur mycket betalar Schlyter dig för att du skall sitta här inne och jävlas med folk dygnet runt?
|
| Inlägg #125: Postat: 2010-07-23 09:29:00 | |
|
Banestyrelsen |
Jag ser att du gått ut med CMO:s förnamn i dina senaste i övrigt helt oläsliga inlägg. Har du gjort detta utan tillåtelse så har du begått ett totalt respektlöst intrång och kanske ett lagbrott. Det är inte din plats att avgöra om andra "behöver" skydda sin identitet eller ej? Tänker du göra detta till en vana, eller? Röja mitt namn nästa gång kanske så att kinesiska regeringen kan ta reda på mitt IP och se vad jag skrivit om dem?
|
| Inlägg #126: Postat: 2010-07-23 09:33:00 | |
|
raphaelmabo |
Carl Mikael Ologgad i #41 â€Herr Mabo vad �r du s� r�dd f�r?†Jag är inte rädd, det är väl snarare du som är rädd för du gömmer dig bakom pseudonym - sÃ¥ jag bollar tillbaka din frÃ¥ga: Vad är du sÃ¥ rädd för Herr Ologgad? I #58 â€Han v�gar tydligen inte sl�ppa sargen och verkligen engagera sig i en dialog.†där du talar om mig. Jag anser att jag har släppt sargen och verkligen engagerat mig i dialogen med dig, sÃ¥ jag förstÃ¥r inte alls ditt pÃ¥stÃ¥ende. I #62: â€Dina mycket höga tankar om dig själv är noterade.†Detta är ju ett väldigt intressant pÃ¥stÃ¥ende eftersom jag ingenstans i nÃ¥got inlägg har uttryckt nÃ¥gra tankar om mig själv, varken lÃ¥ga eller höga eller nÃ¥gra överhuvudtaget! SÃ¥ du utgÃ¥r alltsÃ¥ frÃ¥n dina egna fantasier. â€Man riktigt hör skälvningen av rörelse i rösten nâr du erinrar dig alla dina fina kvaliteter.†Återigen ett märkligt pÃ¥stÃ¥ende. Jag har inte erinrat mig nÃ¥gra av mina kvaliteter i den här trÃ¥den. Det har inte hänt. SÃ¥ det du skriver är en ren lögn, det blir dessutom en dubbel-lögn när du skruvar till det med â€Man riktigt hör skälvningen av rörelse i rösten†- för även om jag hade erinrat mina kvaliteter i den här trÃ¥den, sÃ¥ hade du inte kunnat höra det. Det hade inte funnits nÃ¥gon röst och därmed inte heller nÃ¥gon rörelse i den. AlltsÃ¥ en dubbel-lögn frÃ¥n din sida.
|
| Inlägg #127: Postat: 2010-07-23 09:44:00 | |
|
raphaelmabo |
Banestyret: "Jag ser att du g�tt ut med CMO:s f�rnamn i dina senaste i �vrigt helt ol�sliga inl�gg". Nej, jag har inte gått ut med hans eller hennes förnamn eftersom jag inte har någon aning om vad han eller hon heter. Jag tog det från Carl Mikael Bellman som även brukar uttryckas som CM Bellman. Så fort jag ser förkortningen CM så tänker jag på Carl Mikael Bellman. Hur skulle jag kunna veta CM Ologgads förnamn och hur skulle jag ens veta att CM är initialer för hans eller hennes förnamn? Denna person vill ju inte berätta sin identitet, än mindre om det är en han eller hon. Nu har du skrivit att detta är personens förnamn och då är det ju du som har gått ut med det isåfall, eftersom jag inte har vetat det. Jag känner inte den här personen, jag har ingen aning om vem han eller hon är, men det gör uppenbarligen du. Ni kanske är samma person? Jag kan läsa mina inlägg så då anser jag dem inte vara "oläsliga".
|
| Inlägg #128: Postat: 2010-07-23 09:53:00 | |
|
raphaelmabo |
Banestyrelsen: "Jag utg�r ifr�n att du inte anser att Thomas Paine, James Madison, Alexander Hamilton, John Jay, och Samuel Adams var en samlig fega krakar som inte b�r tas p� allvar bara f�r att de anv�nde pseudonymer" Om de hade skrivit personangrepp och osakligheter på internet där de varit mer intresserade av att diskutera personer istället för sakfrågor så hade jag sagt att det varit fegt av dem att gömma sina personangrepp bakom pseudonym ja. Däremot hade jag inte kallat dem för "fega krakar" därför att jag inte uttrycker mig på det viset. "Faktum �r att demokratiska samh�llen byggs och uppr�tth�lls tack vare helt andra v�rderingar �n dem du f�respr�kar h�r." Jag ser ingen fördel för demokratiska samhällen att personer gömmer sig bakom pseudonymer för att driva hatkampanjer mot andra människor på internet, jag ser ingen fördel för demokrati att använda pseudonym för att diskutera personer istället för sakfrågor och att gömma sig bakom en pseudonym för att skriva osakligheter som inte hör till ämnet. Snarare är det så att dessa osakligheter underminerar demokratin därför att människor som utsätts för dessa attacker från anonyma, de blir sårade vilket i praktiken kan innebära att de hämmas. "Du har stirrat dig sn�blind p� de h�rda ord som tydligen riktats mot dina texter och dig sj�lv helt tappat perspektivet. " Nej jag har inte stirrat mig blind. Om jag stirrar mig blind så är det väldigt imponerande att jag kan ha läst ditt inägg och dessutom kommenterat det, eftersom jag är blind och därmed inte kan se. Jag håller inte med dig om att jag har tappat perspektivet. Det är nu inte enbart jag som har utsatts för personangrepp, det är andra också - Michael Gs artikel handlar ju om detta hat på internet och osakliga kommentarer, och det mesta av detta kommer från pseudonymer och personer som väljer att vara anonyma på internet! "Varf�r tror du tryckfrihetsf�rordningen ser ut som den g�r om det inte finns n�got positivt alls med anonymitet?" Så jag måste tycka att det är positivt med anonymitet i forum som detta bara för att du tycker det är positivt? Jag tolkar detta, vilket kan vara rätt eller fel, att du anser det vara en form av universiell sanning att det är positivt. I min värld så handlar det om olika åsikter, inte universiella sanningar. Och du och jag har helt enkelt olika åsikter i den här frågan.
|
| Inlägg #129: Postat: 2010-07-23 10:01:00 | |
|
Jocke S-43 |
Anonymitet godkänns inte i Sverige i alla lägen. Anmäl dina barns fritidshem, och de skickar anmälan med ditt namn direkt till f-hemmet. Där ditt barn går! Varför det är så? Säg det, i alla fall var det så för 10 år sedan. F.ö. anser jag, gå till personangrepp under anonymitet är förstås värre än att göra det under namn! Jag delar inte CMO:s och Banestyrelsens alla värderingar. Men den här debatten börjar bli tjatig, sedan länge! Du upprepar dig Mabo, i ett! F.ö. skriver de båda artiklar, vilket de gjort innan, går deras namn ut. Gjorde innan.
En annan sak, alla kända människor har släppt sin anonymitet. Annars skulle inga samhällen fungera. Här ser jag en viss låsning i de bådas argument CMO och BS. Diktaturer är en annan sak, men kineserna kollar väl inte sourze, och ingen kritik har jag sett heller från Banestyrelesen mot Kina här? Så det blir något långsökt...Men det kanske kommer? |
| Inlägg #130: Postat: 2010-07-23 10:02:00 | |
|
raphaelmabo |
Klux "Mabo, hur mycket betalar Schlyter dig f�r att du skall sitta h�r inne och j�vlas med folk dygnet runt?" Jag vet inte vem denna Schlyter är som du nämner, det är ingen person som jag känner till och det är heller ingen som jag får betalt av. Så mitt svar på din fråga är "0 kr". Jag hoppas du är nöjd med detta svar. "sitta här inne"? Vad menar du? Jag sitter hemma hos mig. Jag tycker inte att jag jävlas med någon för att jag försvarar mig mot personangrepp skrivna från pseudonymer. Du har dessutom fel när du påstår att jag gör detta "dygnet runt". Det händer faktiskt att jag sover, eller menar du att jag skulle "jävlas med folk" då också? Ditt inlägg är rätt obegripligt.
|
| Inlägg #131: Postat: 2010-07-23 10:06:00 | |
|
raphaelmabo |
Banestyrelsen: Jag har tagit upp flera gånger, fortfarande utan att du märkt det, att jag vet att det finns människor med väldigt starka skäl för att vara anonyma, exempelvis de som lever under skyddad identitet. Som jag har skrivit flera gånger i tråden så får man givetvis göra undantag för dessa, men för vanliga Svenssons som använder pseudonymer för att föra ut frustration och aggressioner gentemot varandra i form av virtuella bomber - så ser jag ingen anledning till det nej och jag ser inget positivt med ett sådant beteende heller, nej.
|
| Inlägg #132: Postat: 2010-07-23 10:11:00 | |
|
raphaelmabo |
Jocke-S Jag visste inte att Banestyret och CMOloggad har skrivit artiklar här inne, jag har inte sett dem och inget händer när man klickar på deras namn för de skriver "Anonymt inlägg". Jag är ny här, jag vet inte vad de har gjort eller inte har gjort tidigare. Det finns alltid sätt att ta reda på anonymas verkliga identiteter och dessa sätt är tillgängliga för brottslingar eller myndigheter och nu vet jag att för vissa är detta synonymt, men det är en annan diskussion, så ingen är egentligen 100 anonym på riktig. Vi är inte anonyma för staten.
|
| Inlägg #133: Postat: 2010-07-23 10:21:00 | |
|
raphaelmabo |
Jocke S - ja man kan tycka att jag upprepar mig, men man kan tycka att CMologgad och Banestyret också upprepar sig med sina frågeställningar till mig och visst, jag kan kommentera alla deras frågor med "se tidigare svar" för jag har redan besvarat dem tidigare och visst kan man anse att det är det jag borde göra. Så då gör jag det hädanefter - "Vänligen se mina tidigare svar i tråden" och eftersom jag inte tror att Banestyret/CMOloggad har något nytt att komma med, eftersom de inte har haft det senaste tiden, så skriver jag ett "Låt stå" i tillägg till att se mina tidigare svar.
Och med detta lämnar jag den här "diskussionen" eftersom jag redan har fört fram det jag hade att säga och vi har redan konstaterat att det förekommer olika åsikter om frågan här. Jag står fast vid min ståndpunkt och inget nytt har presenterats som har fått mig att ändra den ståndpunkten. Avslutningsvis tackar jag inblandade parter för en intressant diskussion, och för framtida diskussioner hoppas jag på mer saklighet och mindre diskussioner om min person och attacker på min person. Tack! Jag önskar er alla en kärleksfull dag. |
| Inlägg #134: Postat: 2010-07-23 10:26:00 | |
|
raphaelmabo |
Ah, jag har upptäckt ett litet fenomen här - detta forum använder den äldre Windows ISO teckenstandarden istället för den idag vedertagna UTF-8 för internet. Hm, det har ju fungerat förut så kanske jag kom åt någon inställning. Jag ber om ursäkt för detta men byt över till UTF-8 så framträder mina inlägg tydligare. :
Och titta, jag hade inga som helst problem att göra bort mig under mitt riktiga namn. Det bjuder jag på! |
| Inlägg #135: Postat: 2010-07-23 10:39:00 | |
|
Klux |
Ja, det förstår du väl att som du håller på så drömmer folk mardrömmar om att du jävlas med dem, Mabo.
|
| Inlägg #136: Postat: 2010-07-23 10:43:00 | |
|
Cykelstyret |
Du är ute och cyklar, Mabo.
|
| Inlägg #137: Postat: 2010-07-23 10:45:00 | |
|
Blindstyret |
Mitt namn är Raphael Mabo.
|
| Inlägg #138: Postat: 2010-07-23 10:45:00 | |
|
raphaelmabo |
Klux - Att tro att jag påverkar vad folk drömmer om när de sover är enligt mig att ge mig alltför stor betydelse.
Cykelstyret - Då är du väl väldigt imponerad av att jag kan cykla och skriva inlägg samtidigt? |
| Inlägg #139: Postat: 2010-07-23 10:46:00 | |
|
raphaelmabo |
Blindstyret - Gratulerar!
|
| Inlägg #140: Postat: 2010-07-23 10:48:00 | |
|
Cykelstyret |
Nej, det är ju ingen konst om man har en sådan där liten trehjuling, Mabo.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.