| Inlägg #41: Postat: 2010-07-21 11:01:00 | |
|
raphaelmabo |
Banestyret, när man använder pseudonym så kan man skriva precis vad som helst därför att man inte behöver stå för det. Det finns inget som säger att man skriver det man tycker under pseudonym, man kan skriva en massa saker som man egentligen inte tycker - därför att det finns ingen urskillning, inga spärrar. När man använder sitt riktiga namn så får man ett incitament att fundera över - tycker jag verkligen detta, eller är det bara en frustrerad reaktion? Med pseudonymer släpps oseriösa kommentarer, personangrepp, raljeringar och andra uttryck för frustration fram just för att man slipper ta ansvar för det. Under pseudonym tillåter sig människor att uppröras och släppa sina spärrar och säga saker som de normalt inte skulle säga, saker som de egentligen inte tycker - utan det är uttryck för oförlösta känslor, ett uttryck för smärtkroppen - och när man agerar utifrån smärtkroppen så agerar man utan att man egentligen vet vad man gör och man säger saker man inte menar och inte tycker, för att man är i affekt. Använder man sitt riktiga namn så får man ett incitament att andas, lugna ner sig och gå igenom med sig själv vad man verkligen tycker - man tänker till mer, man känner efter tydligare var man står istället för att slänga iväg en nonsens-kommentar under pseudonym som man inte ens behöver ångra eftersom ingen vet vem som skrev den iaf. Med pseudonym blir det slarvligare, lösare och det blir massa uttryck för saker man egentligen inte alls tycker, utan bara är uttryck för frustration. På grund av internets distansskapande så "glömmer" man bort att det är verkliga människor, det blir ju avatarer som pratar med varandra. Det blir inte på riktigt, det blir fejk. Avatarer i sig är ju rustningar, låtsasidentiteter och låtsaspersonligheter. Anonymiteten är distansskapande istället för öppnande. Så jag håller inte med dig alls. Det blir en låtsasvärld, en fantasi i en pseudoverklighet där man uttrycker vad som helst bara för skojs skull. Det är ju detta vi ser i forum - skräpet kommer främst från de som är anonyma och tar vi bort anonymiteten så skulle mycket skräp försvinna. Det du skriver till mig Banestyret kan vara rent fejk, du kanske skriver raka motsatsen till vad du tycker och så skrattar du i mjugg över att du lurar mig nu. Jag kan inte veta det. Du kanske är en ren fantasi som bara skojar med mig nu och kanske du egentligen tycker som jag men det roar dig att skriva motsatsen bara för att du inte behöver ta ansvar för det eftersom du använder pseudonym. Jag har ingen aning. Men om du använde ditt riktiga namn, då skulle jag ha lättare för att ta dig på allvar. Du kanske är en liten kille som sitter och skojar med mig nu, eller kanske är en klubb på 10 personer som roar sig. Med pseudonymer så vet man ingenting och därför blir diskussionerna inte verkliga, det blir pseudo-diskussioner i en pseudo-verklighet med pseudo-värde.
Jag har givetvis mer intresse av att diskutera med människor som använder sitt riktiga namn, därför att de tar verkligt ansvar för vad de skriver. Med en som använder pseudonym går det aldrig att veta, det kan vara på vilket sätt som helst och därför får också ens inlägg inte samma tyngd och betydelse som när man använder sitt riktiga namn. När man använder sitt riktiga namn står man naken, det är pseudonymen som är rustningen och skyddet! |
| Inlägg #42: Postat: 2010-07-21 11:15:00 | |
|
Jocke S-43 |
Det är väl inte så konstigt, att hat florerar i kommentarer, med tanke på vilken press vi har! Med tidningar och media, som så konsekvent och fritt spridit inte bara sin enögda, och kontraproduktiva könspropaganda, utan faktiskt sitt grova manshat i över 30 år. Allt från "Behövs mannen" till "gubbslem".
Nu är väl feministtidningen BANG inte direkt representativ för media, men man bör nog ha klart för sig, var källorna finns till vulgariseringen och förgrovningen av könsdebatten i media! Precis som Schyman helt klart fortfarande är en inspirationskälla för hela riksdagen! Som här, Anna Hellgren, i senaste numret av bang för de som inte har den som ideologisk nattlektyr! |
| Inlägg #43: Postat: 2010-07-21 11:21:00 | |
|
Jocke S-43 |
Anna Hellgren i senaste BANG alltså. "Minns att manshat, med en formulering från 1974 års upplaga av "Off our backs", inte är destruktivt, utan den enda rimliga reaktionen på patriarkatet."
Kan väl vara något för en och annan manlig feminist att bita i? Att gömma sig bakom? Ja, så har jag väl också här gjort mig skyldig till "kvinnohat" genom att citera detta...enligt vissas logik. Vill för säkerhets skull påpeka, att jag tror inte att de flesta kvinnor skriver under på detta sjukliga. Och kommentarerna, anonyma är inte alltid nådiga. Läs gärna artikeln, eller skumma som jag....Full av märkliga påståenden. Länk: bang.se |
| Inlägg #44: Postat: 2010-07-21 11:28:00 | |
|
raphaelmabo |
Jocke S - För mig är det ingen fråga om manligt - kvinnligt eller feministisk press, det finns i alla forum. Titta bara på motortidningarnas forum där folk uttrycker typ att personen x är en dålig människa som kör bilmärke y och den som kör "fel" märke ska trakasseras och mobbas. Det kanske är en fördom hos mig nu, men jag misstänker att dessa forum floreras främst av män. Oseriösa kommentarer, personangrepp, raljeringar, vulgarisering och så vidare och så vidare - finns i stort sett överallt på internet. När människor tillåts vara anonyma så skrivs det mängder med osakligheter.
Man kan se det som uttryck för en frustration av något slag, och sen kan man fråga sig varför människor är frustrerade, hatiska, otrevliga, och jobbiga mot varandra. Jag anser det vara mindre fruktbart att de för ut detta gentemot varandra, men de gör det därför att de är anonyma och därmed blir det opersonligt och det glöms bort att det kan tas emot väldigt personligt ändå. Gå ut i naturen och skrik ut eller dansa loss din frustration eller liknande istället för att vara otrevlig mot medmänniskor, det är min uppmaning till dessa. |
| Inlägg #45: Postat: 2010-07-21 11:46:00 | |
|
raphaelmabo |
En idé kan vara - att innan man svarar, ta ett djupt andetag, så du kommer ner i kroppen och känner kroppen. Då avbryter man den första reaktionen, som ofta är ren frustration och affekt, och ger en själv möjlighet att känna in - vad tycker jag, vad känner jag och hur vill jag kommunicera det på ett bra sätt ?
Särskilt viktigt när man har gjort valet att vara anonym. Kör man under sitt riktiga namn så har man ofta redan en form av "spärr" för utfall i ren affekt. |
| Inlägg #46: Postat: 2010-07-21 11:51:00 | |
|
Jocke S-43 |
45 Tja, jag har följt med i 30 år i media, till och från. Och det är en stor skillnad mellan det upprepade "kvinnosyn" och "manssyn" som ej ens existerar som begrepp! Kritik mot män och direkt manshat är idag legio, man ser mycket lite av motsatsen i våra stora media iaf. Sedan är "man" och "kvinna" en sak, det är ett biologiskt faktum. Men "feminism" är en helt annan sak, det är en politisk ideologi eller filosofi. En sådan måste man kunna kritisera och även avfärda. Ett problem här är, att den kunnat härja fritt till -95 ca, när internet kom! Och att ängsliga svenska män inte velat göra detta, särskilt innan, för att inte, i likhet med mig här på sorze tidigare, beskyllas för "kvinnohat"! Feminism är ett socialt miljöproblem, en pinsamhet i de flesta sociala sammanhang. Men man har förstås rätt att kalla sig för det, eller att hävda dess ide.
Dagens statsfeminism, lagstiftning, ekonomiska styrmedel, kvotering osv är därför värre...Den är "icke demokratisk", genom att den inte fullt ut representerar båda könen, den är "ojämställd" om man så vill. Och det är allvarligt, och kontraproduktivt för båda könen vilket statistik också visar! Män måste bli mer aktiva i könsdebatten och sluta vela så förbannat! |
| Inlägg #47: Postat: 2010-07-21 13:05:00 | |
|
Nettan999 |
#46 Jocke S. Du avslutar Ditt inlägg med…Citat// Män måste bli mer aktiva i könsdebatten och sluta vela så förbannat!//Slut citat….Inte ens jag har klarat av att kunna ha en seriös diskussion med feminister. Gudrun Schyman och jag har haft åtskillig mailkommunikation. Petra Östergren är en annan debattör som inte tas på speciellt stort allvar av feminister,
Och Du tror på fullt allvar att män ska kunna ha det utan att bli anklagade för både det ena och det andra. Vissa feminister är värre knarkmotståndarna. De vägrar ta en seriös diskussion. Oavsett vilka argument man anger så vägrar de höra eller ens diskutera. Tror någon ärligt talat att en man skulle riskera att få påhälsning i hemmet av en feminist som anklagar honom för både det ena och andra? Barnen, frun, skolkamraterna till barnen och arbetskamraterna till frun och även mannen kommer att bli informerade om feministernas ”verklighet” som de naturligtvis kan bekräfta genom sina likasinnade medsystrar. Ungefär som Beatrice Ask´s förslag att man ska kontakta alla män som MISSTÄNKS kunna köpa sex. Jag vill bara gratulera den man som klarar av detta konststycke utan att inte bli hotad på något sätt. |
| Inlägg #48: Postat: 2010-07-21 13:37:00 | |
|
Fredrik Ekdahl |
36 nettan#
Jo, dagen efter "ombudet"s artikel om "är poliser immuna" då fick jag mail av en som ej var anonym, men även han ville berätta om div angående "ombudet". Dock var jag ej så lätt att indoktrinera. Främst pga att jag vet att "ombudet" har 100 täckning för det han skriver om rättsväsendet. STÅ PÅ DIG! du har mångas stöd M.G |
| Inlägg #49: Postat: 2010-07-21 14:11:00 | |
|
Nettan999 |
#48. Fredrik: Helt klart håller jag på Ombudet förjag blir bara förbannand när någon nämner tredje part som inte har möjlighet att själv kunna kommentera sina inlägg. Ja, och jag vet också att han har 100 teckning för det han skriver och visar det sig att han någon gång haft fel så rättar han det.
|
| Inlägg #50: Postat: 2010-07-21 15:30:00 | |
|
cmologgad |
#41 Herr Mabo vad är du så rädd för? Släpp rinken och kom in matchen istället för att gömma dig bakom ordmassor pseudointellektuiellt trams.
|
| Inlägg #51: Postat: 2010-07-21 16:44:00 | |
|
raphaelmabo |
Cmologgad, eftersom jag använder mitt riktiga namn medan du kör under pseudonym så är det fel att påstå att jag gömmer mig - det är du som gömmer dig. Vågar du säga till mig att det jag skriver är "pseudointellektuellt trams" face to face?
|
| Inlägg #52: Postat: 2010-07-21 16:56:00 | |
|
cmologgad |
#51 Ett föredömligt kort och koncist inlägg, men ett non sequitur. Att jag "gömmer" min identitet innebär inte att inte du också gömmer dig fast på ett annat sätt.
|
| Inlägg #53: Postat: 2010-07-21 17:03:00 | |
|
open minded |
cmo du är pinsam. jag skriver själv under anonymitet och vill gärna ha det så men jag ägnar mig inte åt likadana personangrepp och dylikt som du gör. de flesta påhoppen jag gör jämt emot folk här går emot anonyma. själv ger jag mig inte på dem som skriver under sitt riktiga namn. visserligen har det hänt att jag gett mig på några med namn med men då är det med försvar just mot personangrepp och dylikt. Dessutom cmo så va inlägg 51 ett praktexempel på dig själv.
|
| Inlägg #54: Postat: 2010-07-21 17:48:00 | |
|
Banestyret |
#41. Ett väldigt långt inlägg där du upprepar exakt samma sak du redan skrivit i dina tidigare inlägg. Visst kan det emellanåt vara ett problem att anonyma inte "står för" det de skriver, men även om detta tydligen är den enda sidan av frågan du verkar kunna se så är det ju långt ifrån det enda som bör övervägas. Anonymiteten har också en rad positiva effekter, och de flesta håller nog med om att de positiva effekterna av anonymitet är fler än de negativa. Det finns också som sagt flera sätt att hantera de negativa effekterna.
|
| Inlägg #55: Postat: 2010-07-21 18:01:00 | |
|
raphaelmabo |
Banestyret, jag skrev flera saker som jag inte har skrivit på det sättet förut och jag använde ord som jag inte har använt i tidigare inlägg så ditt påstående om "upprepar exakt samma" stämmer inte. Det som jag gjorde var att jag bland annat förtydligade pseudovärlden som pseudonym skapar och det har jag inte uttryckt tidigare på det sättet i den formen som jag gjorde i det inlägget. Jag tycker inte att anonymitet har positiva effekter på ett diskussionsforum, det blir rustningar som folk gömmer sig bakom och det skapar ytterligare distans i det internet som redan i sig distanserar människor från varandra. Mycket av det skräp som skrivs skulle knappast sägas mellan människor om de exempelvis ringde varandra och diskuterade per telefon, eller möttes i det verkliga livet. Genom att använda sitt riktiga namn kan man komma närmare inpå varandra och därmed motverka till viss del den redan distanserade effekten av internet. Du kanske bara är ett datorprogram som skriver till mig, hur ska jag kunna veta att du är en verklig människa och inte ett LISP-program? Du kanske inte ens existerar och varför ska jag då bry mig om det du skriver? Men om du använde ditt riktiga namn och bevisligen var en riktig person, då skulle det ge en större tyngd till det du skriver. Men du väljer ju själv om du vill ha den djupheten eller inte. Jag vet vad jag föredrar i diskussioner och jag håller inte med om det som du skriver.
|
| Inlägg #56: Postat: 2010-07-21 18:03:00 | |
|
Jocke S-43 |
47 Nettan, nu blev jag lite överraskad! Är du verkligen så kritisk till feminismen? Det är nämligen ena sidan av problemet, hur de har kunnat härja: Att kvinnor passivt gett dem sin makt! Den andra är att män varit passiva, och accepterar lögnerna. Båda lika illa och av en mängd olika komplicerade skäl. Vi trodde väl i början på dem, precis som på Khomeini i Iran. Själv har debatterat en hel del, har ett brev från Manna-Reta Winberg, men har i stort sett slutat. Det var några av dem här på sourze tidigare som uppträdde precis som i din rätt träffsäkra analys! De försvann, blev väl för jobbigt...
Jag tror alltså att kvinnorna aktivt måste ta avstånd från feminismen, iaf som den utvecklas. Och männen, ja...det är en historia. Själv koncentrerar jag mig på statsfeminismen vars logiska, omoraliska och odemokratiska grodor måste avslöjas! För en bätre debatt och politik. "På båda könens villkor, för båda könens bästa" som jag brukar hävda. |
| Inlägg #57: Postat: 2010-07-21 18:06:00 | |
|
Jocke S-43 |
Men nu ser jag ju att du själv "räknar mig som feminist", som jag anat. Men varför gör du då ner dem i 47? Och hur skall du ha det? Du kanske själv är en sådan som man inte skulle vilja släppa innaför dörren? Eller?
|
| Inlägg #58: Postat: 2010-07-21 18:17:00 | |
|
cmologgad |
#54 Banestyret, det är också precis vad jag konstaterade när jag diskuterade eller försökte diskutera effekterna av oljeanvändningen i samhället med herr Mabo för ett tag sedan. Han vägrar konsekvent att se saker från mer än en sida och hans modus operandi är att i långrandiga inlägg upprepa samma argument något omformulerade om och om igen tills motståndaren förhoppningsvis tröttnar. Han vågar tydligen inte släppa sargen och verkligen engagera sig i en dialog. Mycket tröttsamt. Om han vore annonym skulle han kanske våga släppa taget och bli lite mer intressant.
|
| Inlägg #59: Postat: 2010-07-21 18:27:00 | |
|
raphaelmabo |
Cmologgad, du ger vatten på min kvarn och frågan är om du skulle bete dig som du gör mot mig om du använde ditt riktiga namn. Dina personangrepp, raljeringar och din ständiga svårighet att hålla dig till ämnet - i den diskussionen som du hänvisar till pratade du ofta om helt andra saker än det som min artikel handlade om och därmed saknades total relevans till min artikel. Du är ett typexempel på en person som gömmer sig bakom en pseudonym istället för att visa din verkliga identitet.
Jag visar mig naken inför de som läser här, jag vågar det. Jag är öppen och ärlig med vad jag tycker och tänker, och jag kan dessutom vara det utan att hemfalla mig till Cmologgads personangrepp som han eller hon strör omkring sig. Banestyret och Cmologgad kan mycket väl vara samma person som pratar med sig själv. Människor som inte vågar visa sig själva utan skriver under pseudonym för att komma med sina personangrepp, raljeringar, oseriösa kommentarer och ständiga påhopp - de är människor som jag känner mig mindre intresserad av att diskutera med. Jag är ointresserad av oseriösa diskussioner Cmologgad, men om du visar vem du är så diskuterar jag gärna med dig. Jag vågar, vågar du? Vågar du släppa rinken och komma in i matchen genom att visa ditt riktiga jag? |
| Inlägg #60: Postat: 2010-07-21 18:33:00 | |
|
raphaelmabo |
Ditt problem cmologgad det är att du inte kan acceptera att jag inte tycker som du. En "dialog" definierar du uppenbarligen som att jag måste hålla med dig istället för att gå i svaromål. Det är intressant att du använder uttrycket "motståndare". Det är en term som för mig handlar om sport, bataljer eller krig. Är det så du ser på diskussioner? Jag ser diskussioner som ett utbyte av åsikter på ett vänskapligt plan. "Motståndare" - nej, inte från min sida. jag diskuterar inte för att "vinna" över någon "motståndare". Jag uttrycker mina åsikter och jag går i svaromål på andras åsikter. Du förväntar dig att jag ska hålla med dig, men jag håller inte med dig om saker som jag inte håller med dig om. Det är klart att du upplever det som "mycket tröttsamt" att jag vågar stå för det jag skriver och därmed går i svaromål på det som jag inte håller med om. Till skillnad från dig vågar jag stå för det jag skriver och den jag är för jag använder mitt riktiga namn medan du använder en pseudonym för att slippa ta ansvar för dina personangrepp.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.