Osaklighet och hat dominerar kommentarsforumen

Showing page 5 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Inlägg #81: Postat: 2010-07-21 22:31:00
JosefBoberg
Josef B - jag upplever svårigheter att läsa ditt inlägg för du fyller nästan varje mening med en massa "länk". - Jo... - Raphael Mabo - tråkigt för Dig att Du ej kan hoppa över ordet länk i texten. Men det kan ju jag ej göra någonting åt, faktiskt...
Inlägg #82: Postat: 2010-07-21 22:35:00
raphaelmabo
Cmologgad, jag tycker faktiskt att det är på tiden att du ber om ursäkt för dina personangrepp, dina påhopp, dina anklagelser och för att du förstörde tråden om min artikel genom dina ständiga försök att diskutera mig istället för det som jag verkligen skrev i min artikel. Du är typexempel på hur det blir när man använder pseudonym istället för att våga stå för sina åsikter och du kan säkert inte ens be om ursäkt för ditt beteende heller för du är ju en pseudonym och därmed uppenbarligen med rätt att skriva vad sjutton som helst, en rätt du också har försvarat. Men jag ska berätta en sak för dig - och här vänder jag mig till alla som gömmer sig bakom pseudonym för att skriva trams, påhopp och anklagelser - det finns något som heter människor. Jag tror inte på krig. Det finns för mycket av det i världen Att gömma sig bakom en pseudonym är en dålig ursäkt för att bete sig illa mot andra människor. Michael G tog upp flera exempel på hur han har behandlats. Ärligt talat så tror jag inte "cmo" på dig att du inte är den "cmo" som han pratar om. Du har ju visat flera gånger i detta forum, i olika trådar och mot flera personer, att personangrepp och persondiskussioner inte är främmande för dig. Dessutom så var det du som tog in vår diskussion om min artikel i den här tråden och jag besvarade dig i den här tråden. Du skrev inte det i tråden om min artikel, du tog upp det här och jag gick i svaromål. Tänk på det. Du drog in min artikel i den här tråden, jag besvarade dig här. Du gjorde det.
Inlägg #83: Postat: 2010-07-21 23:03:00
cmologgad
#80 "Penn&Teller har inte den kopplingen i deras program du länkade till och därför hade din länk inget med min artikel att göra som var fokuserad på miljöproblem och olja!" Nej det var ju jag som gjorde den kopplingen. Därför länken. Vid det här laget tror jag iofs att du har skrivit minst 10-20 gånger mer text om de irrelevanta Penn och Teller än vad jag gjorde när jag hänvisade till dem i förbigående. Du får naturligtvis leka debattpolis och domdera om exakt vad som är tillräckligt relevant för att de ska få åberopas i kommentarer till dina och andras artiklar, om man ska få vara anonym eller inte, vad som kännetecknar anonyma skribenter etc etc.
Inlägg #84: Postat: 2010-07-21 23:07:00
cmologgad
#80 Forts, Jag är inte säker på att jag förstår riktigt exakt hur "tar ansvar" för det du skriver genom att uppträda med eget namn. Vilka konkreta konsekvenser är du beredd att ta för ditt skrivande och hur gör det ansvarstagandet dina inlägg mer läsvärda än andras?
Inlägg #85: Postat: 2010-07-22 01:37:00
raphaelmabo
Cmologgad, jag har inte påstått att mina inlägg är mer läsvärda än andras och jag har heller inte påstått att mina inlägg är läsvärda överhuvudtaget och jag har heller inte påstått att de inte är det. men det jag säger, det är att dina ständiga påhopp på min person, dina personangrepp, din oseriösa inställning som visar sig i att du hellre diskuterar min person än sakfrågor - det är beteenden som du har därför att du går under pseudonym. Det är talande att du vägrar svara på min fråga om du vågar ha ditt beteende face to face, jag har frågat dig flera gånger och du undviker frågeställningen så det är uppenbart att du inte skulle våga bete dig så "på riktigt" som du gör under pseudonym - och därför visar det också att du inte tar ansvar för det du skriver, du visar att du inte står för det eftersom du inte vågar använda ditt riktiga namn. Du har själv skrivit i denna tråd att du skulle begränsa dig och inte "ta ut svängarna" som du uttrycker det. Uppenbarligen är dina svängar personangrepp, påhopp och fria fantasier om vad jag tycker och tänker om mig själv som du inte har en aning om eftersom jag ingenstans har skrivit om vad jag tycker och tänker om mig själv, och eftersom vi inte har träffats och inte känner varandra så blir dina påståenden fria fantasier och ändå fortsätter du med dem - och det är oseriöst. Jag har ingenstans skrivit vad du tycker och tänker om dig själv, jag har ingenstans fällt påståenden om din moral, jag har ingenstans påstått något om vad du tjänar pengar på eller inte och så vidare. Det enda jag gör är att jag försvarar mig för dina personangrepp, dina attacker och jag kallar dig för oseriös för att du hellre diskuterar min person och fantiserar fritt om vad jag tänker och tycker om mig själv hellre än att diskutera sakfrågor. Jag beter mig inte så mot dig, men du beter dig så mot mig. Och det är du som kör under pseudonym. Så jag, jag tar ett större ansvar för det jag skriver än du gör för det som du skriver.
Och frågan kvarstår, vågar du stå upp för det du skriver genom att använda ditt riktiga namn?
Tydligen inte. Och därför kan du inte tas på allvar. Du kan inte ens be om ursäkt för dina ständiga personangrepp och dina fria fantasier om min person som du nu har fyllt i med flera inlägg.
Du bevisar ypperligt att pseudonym används för att skriva osakligheter och trams. Du förde in mig i den här diskussionen genom att påstå saker om mig, och du fortsätter påstå massa lögner och osanningar om min person - och jag försvarar mig. Och jag tycker det är fegt att inte våga stå för det man skriver genom att slänga ur sig sina angrepp, attacker och otrevligheter under pseudonym. Ja, jag tycker det är lågt och till skillnad från dig står jag för det jag skriver. Och jag kan säga det till dig face to face!
Och när det gäller att vara "debattpolis" så försöker ju du vara det hela tiden mot mig när du påstår att jag har "monolog" för att jag inte tycker som du, du påstår att jag kör med "irrelevanta haranger" när jag säger emot dig, du klagar på längden på mina inlägg och så vidare. Du kallar mig för "debattpolis" när du ständigt klagar på mitt sätt att skriva på bara för att jag inte tycker som du. Jag ska tala om en sak åter igen - jag tycker inte som du och det tänker jag fortsätta med i de frågor där jag gör det. Och om du tycker detta är "monolog" bara för att jag inte bugar och bockar och håller med dig, ja då säger jag att det är trams och det står jag för!
Inlägg #86: Postat: 2010-07-22 01:46:00
raphaelmabo
Cmologgad - att skriva personangrepp, personliga påhopp och påstå saker om en annan person och denens liv som du varken har träffat eller känner till något om, det är fegt och det blir extra fegt att göra det under pseudonym! Varför vågar du inte stå för det du skriver till mig? Är du rädd att jag kommer och knackar på din dörr? Du kan knacka på min dörr, vi kan ta en fika och diskutera.
Inlägg #87: Postat: 2010-07-22 01:49:00
raphaelmabo
Jag har en intressant tanke som du kan fundera över Cmologgad - och den lyder så här: Det man inte kan säga face to face till en annan människa, under sin egen identitet, det kanske man inte ens ska säga alls. Jag tycker du ska fundera över detta.
Inlägg #88: Postat: 2010-07-22 04:31:00
cmologgad
Suck, det var ju synd att du inte menade allvar med att du inte ville diskutera mer med mig. Men så är det alltid. Jag har redan tidigare förklarat att jag väljer att vara anonym och varför. Att du fortsätter tjata om frågan i vartannat inlägg innebär inte att jag undviker frågan. Att diskutera vad jag "vågar" eller inte är meningslöst, jag kan säga vad jag vill i den frågan och du kan tro vad du vill oavsett vad jag säger. Jag har valt att vara anonym, get over it. Du skrev ordagrant så här poetiskt om dig själv: "Jag visar mig naken inför de som läser här, jag vågar det. Jag är öppen och ärlig med vad jag tycker och tänker, och jag kan dessutom vara det utan att hemfalla mig till Cmologgads personangrepp som han eller hon strör omkring sig." Jag tycker det vara ganska talande om din höga uppfattning om din egen person. Men skriver man så mycket som du är det väl svårt att hålla reda på allt. Sen är det ju lite kul att gå till persongrepp i samma mening som man förklarar att man inte sysslar med sådana fasoner. Chutzpah kallas det visst.
Inlägg #89: Postat: 2010-07-22 04:40:00
cmologgad
Om du tror att jag vill vara debattpolis och förbjuda långa irrelevanta kommentarer, argumentationsfel etc etc har du missförstått mig. Det vill jag inte alls, jag har bara generöst och självutlämnande delat med mig av min uppfattning om hur intressanta och fruktsamma jag tycker att de är.
Inlägg #90: Postat: 2010-07-22 04:44:00
cmologgad
Du har fortfarande inte förklarat HUR du tar mer ansvar än jag. Du påstår bara om igen att du gör det så du behöver inte upprepa det igen i nästa harang. Förklara istället vilka konkreta konsekvenser du är beredd att ta, och vilket ansvar som kan utkrävas av dig just pga att du använder ditt eget namn.
Inlägg #91: Postat: 2010-07-22 04:46:00
cmologgad
Sen var det du som drog in mig i den här debatten inte tvärtom. Men som sagt med sådana textmassor kan vem som helst tappa bort sig.
Inlägg #92: Postat: 2010-07-22 04:53:00
cmologgad
#87 Nej nu förväxlar du en klyscha med en "intressant tanke". Och om jag vore en så elak och lumpen person som du verkar tro skulle jag nog insinuera att det var en yrkesskada. I alla fall om man ska dömma av life coacherna som figurerarde i Penn och Tellers utmärkta reportage. Men jag är trots allt, här bakom anonymitetens ogenomträngliga draperi, en god och fin människa, så det tänker jag rakt inte göra.
Inlägg #93: Postat: 2010-07-22 07:21:00
Banestyretelsen
#76. "Eftersom jag besvarar argumenten så är det inte monolog" Det har inte varit mycket till dialog i alla fall. I en dialog bemöter man inte sin motparts argument genom att upprepa sitt eget argument. Du har upprepat och omformulerat samma "stå för det man säger"-argument många gånger om, men jag har inte sett dig faktiskt bemöta de motargument som förts fram. De som avvisat ditt argument har faktiskt förklarat varför de avvisat det. I mitt fall har jag avvisat det främst eftersom jag tycker det bara är en liten del av hela frågeställningen kring anonymitet, och motiverat varför jag tycker det genom att peka på andra aspekter som jag tycker väger tyngre, även om jag kan hålla med dig om att det du tar upp kan vara ett problem i vissa fall jag angav specifikt forum med bristande moderering. Jag tycker också det finns positiva sidor av anonymitet, och jag har givit exempel.
Inlägg #94: Postat: 2010-07-22 07:21:00
Banestyretelsen
Du avvisar motargument utan motivering. Som svar på det som skrevs om positiva effekter skrev du att du inte tycker det finns *några* positiva effekter av anonymitet. OK, varför inte? Du har ju inte med ett ord kommenterat några av de specifika exempel på positiva effekter som förts fram. Varför ska man bortse från dem? Hur ser resonemanget ut?
Inlägg #95: Postat: 2010-07-22 07:22:00
Banestyrelsen
Alla försök till att nyansera och bredda frågan har du i princip nonchalerat. Istället vill du hela tiden föra tillbaka diskussionen till ett litet hörn av frågan: "stå upp för det man säger med eget namn" som ju redan bemötts. Det finns människor som har goda skäl att inte vilja gå ut med namn. Vill du utesluta all dessa? Ska undantag till "riktiga namn"-principen göras av den typ som görs i tidningar - "X heter egentligen något annat, reds anm" utan anonymitet hade artikeln aldrig skrivits - och i vilka fall är det i så fall motiverat att göra undantag? Jag har ingen aning, för du har valt att inte kommentera det.
Inlägg #96: Postat: 2010-07-22 07:23:00
Banestyrelsen
Vad gäller hur man ska hantera problemet du tar upp så har jag t ex fört fram argumentet att det inte är anonymitet utan den totala bristen på moderatorer på Sourze som är orsaken till det tramsiga debattklimatet här notera att jag håller med dig om att det tramsas, och att ett bättre och dessutom långt mer realistiskt sätt att åtgärda detta än via "riktiga namn" vore att införa några av de verktyg som finns till just för att bekämpa nättroll och samtidigt skydda folks vilja och rätt att vara anonyma. Jag gav 5-6 st exempel på hur detta kan göras, dem kommenterade du inte heller. Av någon anledning verkar du vara helt begränsad till "stå för det man säger"-delen av frågan och ointresserad av alla andra aspekter av anonymitet på internet.
Inlägg #97: Postat: 2010-07-22 08:13:00
JosefBoberg
En av GRUNDPELARNA i PyramidMaktHavarnas Länk: heising.dk Kallocainsamhälle Länk: sv.wikipedia.org ÄR ju att kunna "kasta skit" på andra anonymt Länk: josefboberg.wordpress.com - såväl som att ange MedMänniskor till rättsvårdande myndigheter osv osv. Det kan uppfattas som att Sverige härvidlag är längst kommet av alla länder i världen. Men att angripa dom som REDAN har blivit så hjärnFörsmutsade Länk: translate.google.se av PyramidMaktHavarna att dom har gått på den här NITEN uppträder anonymt - det är ju hart när helt meningslöst - därför att dom VET ju ej om att dom är MANIPULERADE medvetandemässigt sover. "Det går ju ej att väcka en som sover - när han/hon in i märgen är ÖVERTYGAD om att han/hon är vaken !" - det får uppfattas som hart när OMÖJLIGT. Så att ANGRIPA dom som uppträder anonymt för det - det gör nog bara "ont värre" - och framförallt - det innebär att Wi förslösar av wår egen EGEN energi till INGEN nytta. Den energin kan Wi ju istället använda för att tackla GRUNDPROBLEMET PyramidMaktHavarna - som jag ser det. Men då gäller det ju att Wi ej upp över öronen är fyllda med rädsla Länk: youtube.com för dom - för då går ju ej det heller "hem". Men Wi av vanligt folk väsentligt flera än 90 av medborgarna är ju hart när oändligt många flera - än vad PyramidMaktHavarna är - så varför skall Wi fortsatt vara rädda för dom ?
Inlägg #98: Postat: 2010-07-22 08:54:00
raphaelmabo
Cmologgad, eftersom du inte vågar säga det du skriver till mig face to face så visar det bara vilka tomma tunnor som du kör med. Om man inte kan säga "face to face" samma saker som man skriver, så finns det ingen mening att bry sig om det som skrivs för då är det inte på allvar. Och, som jag har skrivit, så har jag inte diskuterat din person eller vad du gör eller tänker om dig själv etc. - som du har gjort gentemot mig. Det visar att jag tar mer ansvar för mitt skrivande, så jag har redan svarat dig. Att du däremot inte läser mina svar det är jag ju medveten om sedan länge. Jag har inte sagt att du är elak och lumpen, återigen är det fria fantasier som du gör. Jag gör inte sådant. Däremot kallar jag dig feg för att du använder pseudonym och jag kallar det för oseriöst att komma med dina personangrepp gentemot mig och dina ständiga försök att diskutera min person som du gjorde i diskussionen om oljeläckan för du kunde inte hålla dig till sakfrågor. Genom ditt oseriösa beteende så visar du att du inte tar ansvar för ditt skrivande. Du anklagar mig och jag försvarar mig, så har vi hållit på länge nu. Och du attackerar och anklagar mig under pseudonym. Jag har inte gjort det gentemot mig så vi har en tydlig skillnad.
Så länge som du inte vågar använda ditt riktiga namn är det meningslöst diskutera med dig för du bara kommer med attacker och angrepp. Jag vågar ta en fika med dig face to face för en diskussion, men du har inte tillräcklig stake för att säga dina personangrepp face to face - för du står inte upp för det du skriver. Jag tycker du fortfarande ska fundera på denna tanke - att om man inte kan säga face to face det man skriver, så är frågan om man ens ska skriva det. För då blir det ju inte sant, då blir det tomma tunnor som uttrycks från en pseudonym.
Men jag tackar för din medverkan för du har gjort det väldigt tydligt varför pseudonymer är förkastligt i seriösa diskussioner. Du visar också upp det som jag framfört - att den som kör under pseudonym inte vågar säga sina saker face to face och då blir ju också dessa "åsikter" en illusion, pseudo-åsikter uttryckta i en pseudo-verklighet och det finns noll mening med att ens bry sig om det.
Jag önskar dig en vacker dag.
Inlägg #99: Postat: 2010-07-22 09:12:00
raphaelmabo
Banestyret, jag har redan svarat dig med att jag inte håller med dig. Exempelvis så skrev du att anonymiteten gör det mer öppnare, och jag har skrivit att jag inte håller med dig för det blir mer slutet. Det här har du ju helt missat tydligen, fast jag skrev rätt mycket om det.. Att skriva brev istället för att ringa och mötas i verkliga livet, det är innebär mer avstånd - mer distans - från den man diskuterar med. Mejl är ju en form av brevskrivande, dock en slarvig form. Man kan kalla det mer för replikskiften i notisform än brev "på den gamla goda tiden". Visst kan det ha sina fördelar ibland, men inte för diskussioner i forum och dessutom anser jag inte det vara en fördel med anonyma brev. Det blir som en smygis som lägger ett anonymt hatbrev i ens brevlåda och sedan smyger iväg. Kan man inte ta diskussionen face to face så står man inte upp för det man skriver och står man inte upp för det man skriver så är det meningslöst. Dessutom har jag redan skrivit att man kan göra undantag för de som lever i skyddad identitet, men för vanliga Svenssons - som jag skrev - så ser jag fortfarande ingen mening med anonymitet i diskussionsforum om diskussionerna ska vara seriösa. Så jag håller inte med dig om de exempel du tar upp. Tar vi detta med det du kallar för "positiva effekter" så håller jag inte med dig för jag menar att det blir tvärtom som du skriver. Det skrev jag ju redan. Du talar om öppenhet, jag talar om distansskapande genom anonymiteten. Du talar om att komma närmare människor, och jag talar om att det just kan ske är man använder sitt riktiga namn och sin egen identitet. Om man går ut på stan och möter människor i verkliga livet under pseudonym, skapar det närhet och öppenhet? Om man inte ens kan vara öppen om vad man heter, då blir det ju ingen verklig öppenhet och närhet! Då håller man en mur. Du skrev " N�tet �r enda st�llet d�r det finns hopp att tr�nga igenom rustningen" och då denna rustning är pseudonymer och anonymitet så står hoppet genom att använda sitt riktiga namn. Det är bara genom att använda sin riktiga identitet som människor kan mötas på riktigt. Kör man via en avatar så är det avatarerna som möts, det blir fejk och illusion. Under en pseudonym kan du skriva vad som helst och inget behöver vara sant. Du kan påstå att du tycker si eller så, men det behöver inte vara sant. Du kan bete dig precis hur som helst och inget behöver vara sant. Men när man använder sin riktiga identitet, då får man ett incitament för att känna in vad man tycker och tänker och står för och om man verkligen kan stå för det face to face, då blir det man skriver mer sant och verkligt. Man går från fantasin till verkligheten. Från fejk-personer till verkliga personer. forts...
Inlägg #100: Postat: 2010-07-22 09:22:00
raphaelmabo
...forts Detta kan inte åstadkommas med moderatorer, för även om du har moderatorer så finns ju fejket kvar, fantasi-avatarerna. Och distansskapandet finns kvar. Det påverkas inte av moderering. Du kan fortfarande bakom en pseudonym skriva vad som helst och inget behöver vara sant. Moderatorer kan ta bort de värsta personangreppen, men de påverkar inte det som skrivs så att det blir mer sant och verkligt och moderatorer bidrar inte till ett öppet möte mellan riktiga människor, för grundproblemet finns i användandet av pseudonym genom att det är distansskapande i sig. Och mycket av det här har jag redan skrivit, så nu kommer du påstå att jag upprepar mig igen - men faktum är att detta är svar på dina argument, detta är mina svar och här har du också anledningen till varför jag avvisar din argumentation, och det är samma anledning som jag har skrivit förut - för att pseudonymer skapar distans. Där har du anledningen och motiveringen som du påstår att jag inte har skrivit fast jag har skrivit det redan många gånger. Och för mig är min motivering och de aspekter som jag tar upp starkare än de saker du tar upp, det är ju därför som jag inte håller med dig! Om man tog bort möjligheten till anonymitet skulle det vara mycket svårare för vanliga frustrerade Svenssons att skriva anonyma mejl med personangrepp och hat, och det skulle också vara svårare för dem att diskriminera andra människor. Så genom att ta bort anonymiteten så tar man även bort incitamentet för de flesta att bete sig illa på internet, och där faller ditt argument att man måste vara anonym för att kunna berätta öppet och känsligt om sig själv - för incitamentet till att skriva hat och otrevligheter utifrån frustration och slänga anonymt än hit och än dit, försvinner. Men självfallet kommer alltid rena brottslingar att kunna ta sig runt, för de lyckas alltid ta sig runt vad som helst, men man slipper ändå det värsta skräpet för det värsta skräpet kommer från vanliga människor som fegt gömmer sig bakom pseudonymer och anonymt skickar angrepp, otrevligheter och hat, och de skulle inte våga bete sig så om det var svårare att vara anonym på nätet för då skulle de inte kunna skicka sina hatmejl anonymt och då skulle de med stor sannolikhet inte skicka dem alls. Och någon med "avvikande sexuell läggning" som du kallar det - enligt mig finns bara sexuella läggningar och alla får göra som de vill så länge som de inte skadar någon, så jag ser inget "avvikande" - skulle då inte bli diskriminerad eller trakasserade av frustrerade Svenssons under pseudonym. För när människor går från pseudonym till riktig identitet, då går de från leken i sandlådan till att ta ansvar för sitt beteende på ett vuxet och moget sätt, och då sorteras mycket av skräpet bort automatiskt därför att de flesta inte vågar skicka hat under sitt riktiga namn.
Showing page 5 of 10: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
Laddar...