Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Carl Mikael Ologgad i #110: ”Ditt argument att man skulle ha en mask p� sig om man �r anonym tycker jag �r helt bakv�nt m�nniskor har i alla tider s�kt anonymitet f�r att kunna vara sig sj�lva utan r�dsla f�r repressalier av olika slag.” Att vara anonym / gå under pseudonym innebär att man tar på sig en mask för att dölja sin egen identitet. Pseudonymen blir i praktiken en mask, det blir en avatar som man går ut med istället för att gå ut med sitt rätta jag. Jag förstår inte varför detta argument skulle vara bakvänt, det är ju just detta som jag kritiserar därför att masken alltför ofta används till att skicka personangrepp, hat, diskutera på en osaklig nivå och diskutera personer istället för sakfrågor - som du har betett gentemot mig rätt länge. Om man är rätt för repressalier för sina personangrepp, hatbrev, sin strävan att diskutera personer istället för sakfrågor, ja då kanske man ska tänka sig för om man verkligen ska hålla på med ett sådant oseriöst beteende i diskussioner med andra människor. Kan man inte säga sina personangrepp face to face då är man inte ens ärlig med sina personangrepp, då visar det ju bara att det var utslag av frustration istället för något som man verkligen tycker. Och om det är frustration man har så är det enligt min mening bättre att uttrycka den frustrationen på annat vis än genom att attackera andra människor! Om man tog bort anonymiteten från internet så skulle detta hindra människor att skicka sina virtuella brevbomber anonymt, kan man inte vara anonym så minskar detta skräpet och de otrevliga attackerna som personer nu utsätts för. Som jag redan har skrivit tidigare i den här tråden så är inte problemet att man använder sitt riktiga namn och därmed visar att man vågar stå för det man tycker, problemet är de som gömmer sig bakom pseudonymer och anonymitet för att skicka personangrepp, hatbrev, som diskuterar personer istället för sakfrågor, som beter sig otrevligt mot varandra etc etc etc. Problemet är ju dessa ”virtuella smockor” och osakliga diskussioner som uppstår därför att människor som gömmer sig bakom pseudonym tänker betydligt mindre på vad de skriver och hur de beter sig gentemot andra människor. De glömmer bort att det sitter en medmänniska i andra änden, och eftersom de kör under pseudonym så vet de att inget händer när de skickar sitt hat via sin utkorg. Det är ju detta som är problemet.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?