Få stopp på förtrycket – ge alla kvinnor från Iran asyl

Showing page 11 of 45: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21
Inlägg #201: Postat: 2010-09-01 11:42:00
Bizon
Jo Jocke #200 visst är det bra med hänsyn och omtanke och det är nog ändå det mest utmärkande oss vanliga människor emellan. Visst ställer rädslan för det annorlunda och okända till en hel del problem, men även det brukar lösa sej med tiden. Sätter vi in karikatyrerna och hundskissen i den tidens kontext så kan man nog även vända på problemet och se att både islam och vad det används till kan vara väl så provocerande för människor lite var stans i världen, inte bara i väst och vise versa givetvis. Vi delar ju som goda grannar med Norge en hel dröse skämt och satir i bästa samförstånd - och här röner dessa små giftigheter inte så mycket mer än ett igenkänningens leende - det är ingenting som mobiliserar några upprörda grupper på var sida gränsen som gör räder och bränner ner varandras systembolag eller reser taggtråd till varandras köpcentra som frekventeras växelvis beroende på kronkurser och konjunktursvängningar. Jag menar alltså att ganska mycket som det muslimska står för är tämligen både stötande och provocerande. Vi har haft en del uppe tidigare som religiöst slöjtvång på småflickor, tvångsgifte av i vår föreställning barn - alltså ända ner till nio, tio åriga flickor. Den fortfarande pågående urskiljningslös självmordsbombningen av folk och fä på marknader, pilgrimssammankomster och "de andras" heliga platser sunny/shiit m.m. Det är väl klart att vem som helst kan känna sej ytterst provocerad av att dagligen få den informationen - och dessutom vilja uttrycka det genom de medel vi traditionellt använder oss av. Nu är rondellhundar en relativt ny företeelse, men det var runstenar också en gång i tiden. Graffitin borde ha dokumenterats redan från början för att senare kunna dechiffrera dess budskap vilket i sin tur kanske hade kunnat ge en djupare förståelse för vårt uppväxande släktes formande mekanismer. Samma sak med de mellanfolkliga signaler av politisk eller religiös karaktär - jag tror dessa kan bidra till både självinsikt och ömsesidig utveckling. Och visst kan du ha fel :- det kan tyvärr jag också ha - men det ska inte hindra oss att fundera och kommunicera om vad vi nu känner oss nödgade att göra...
Inlägg #202: Postat: 2010-09-01 11:54:00
Jocke S-43
201 Bizon, citat: "Jag menar alltså att ganska mycket som det muslimska står för är tämligen både stötande och provocerande. Vi har haft en del uppe tidigare som religiöst slöjtvång på småflickor, tvångsgifte av i vår föreställning barn - alltså ända ner till nio, tio åriga flickor. Den fortfarande pågående urskiljningslös självmordsbombningen av folk och fä på marknader, pilgrimssammankomster och "de andras" heliga platser sunny/shiit m.m."
Borde vi in koncentrera oss på dessa avarter? Och med medel som kan väcka tankar i stället för att skapa ilska? Med konfrontationspedagogik, samma som i genuskriget? så hur skall vi göra tycker du? Fler Wilks och Jyllandsposten, tror du på det?
Har du läst min artikel, rätt lång och snårig kanske. F.ö. gillar jag rondellhundar mer än profeter. Vart tog dom vägen, dom förra?
Inlägg #203: Postat: 2010-09-01 15:21:00
Bizon
Nej Jocke jag har inte givit din artikel någon tid ännu, men jag tänkte på den då jag var ute och plockade svamp som nu är rensad och anrättad. Fint i skogen i svamp och lingontider - även björnbären börjar mogna. Nej jag tror inte på någon allmän konfrontationspolitik av typ ett ständigt bombardemang av upprörande kreationer, men likväl som ena sidan avkräver den andra respekt för sin egenart så bör ju det omvända tolereras. Att sidorna sedan kritiserar varandra och även driver lite med varandras tokigheter borde inte få så vansinniga konsekvenser som att folk tar livet av varandra,,, i det fallet anser jag det är något direkt fel någonstans. I Gyllandspostens fall var det danska muslimer som tog med sej teckningarna i akt och mening att uppvigla massorna - troligen inte med några som helst fromma syften. Om vi utgår från att Wilks visste vad han sysslade med ville han antagligen använda sej själv som måltavla för den enligt mitt tycke sjuka muslimska reaktionen att vilja döda någon för att ha avbildat en så kallad profet som rondellhund. Vad säger detta? Jo att dessa muslimska religionsutövare som i akt och mening allvarligt ger sej i kast med projektet att ta livet av en människa av en sådan orsak och försvarar detta med sin religion visar att dom själva har mer än en skruv lös samt att en religion som kan tolkas på ett sådant vis är en definitiv fara för hela mänskligheten då den faktiskt är både expansiv och statsbärande och till stor del bygger på förtryck och underkastelse. Jag har som tidigare nämnts inte några problem med mina muslimska vänners religion eller deras hållning till mina kritiska synpunkter på viss del av den muslimska praktiken - snarare är det så att vi är tämligen överens. Dock visar verkligheten att det både i islam och kristenheten finns alltför många fanatiker och dom finns det verkligen orsak att hålla så kort som möjligt. Jag skulle i det fallet vilja se mer utvecklat samarbete över religionsgränserna.
Inlägg #204: Postat: 2010-09-01 19:45:00
Bizon
Jocke - nu har jag läst din artikel om yttrandefrihet och diskriminering och tycker nog att ditt resonemang håller som förespråkare för en viss självcensur och en mjukare linje än vad jag tror är nödvändig. Jag vill nog ha en mer direkt och öppen kommunikation där alla våra språk får vara representerade - direkt kritik, satir och humor i alla de former som kan vara aktuella och lämpade att bära fram de budskap det gäller. Att okunnighet och ren dumhet även kommer att representeras som reaktion eller åsikt är dessvärre inte något vi kan göra något åt - men vi måste våga utmana även våldsverkarna inom religioner eller ideologier. Kanske är det det som är den stora vinsten med den typ av händelser som i islams fall verkligen visar vad en sådan religion går för. I ryssland har vi liknande problem där undersökande journalister mördas i strid ström i direkt anslutning till Tjetjenienproblematiken - i eritrea sitter Davit Isak och så vidare - över allt där makten begår övergrepp måste vi våga protestera och medvetandegöra. Några måste då ta på sej uppgiften att sticka ut hakan - inte så att det är ett tvång, men en och annan kan inte hålla tyst eller ordna in sej i leden av fotskrapare och tyst medlöperi. En annan sak du tog upp i artikeln var underlåtenheten att på arbetsplatser våga säga sin mening eller sätta ner foten av rädsla för att bli utpekad, utfryst och kanske sågad. I stället tiger man och lider och en eventuell utveckling för bättre arbetsvillkor får vänta. Det värsta jag vet är när "kamraterna" genom engagerat samspråk fått någon att ta på sej uppgiften som talesman och presenterar den allmänna viljan för chefen och chefen hotar med allt vad en förändringsovillig chef kan hota med och plötsligt står talesmannen/kvinnan där totalt ensam - alla som nyss visade sej så angelägna är spårlöst borta. Sånt är riktigt ruttet, men tyvärr inte särskilt ovanligt.
Inlägg #205: Postat: 2010-09-01 20:58:00
Jocke S-43
Tja, jag vet inte om jag har rätt, eller du, om det nu finns "rätt" i sådant här. Men iaf, så har ju Wilks och Jyllandspostens aktioner inte manat till efterföljd, eller hur? Det är nog frågan om makt eller vanmakt från endera hållet. Eller kanske Arla har uttövat påtryckningar?
Men vad skall vi göra då mot religiös fanatism? Jag skulle vilja ha upp frågan mer i FN.
Inlägg #206: Postat: 2010-09-01 23:04:00
Ibrahim
Lasse i gatan #195. Mouammar Ghaddafi är en sionist som arbetar för den amerikanska och israeliska eliten. Han representerar dessa eliter och deras religion - sionismen.
Bizon #197. Faktiskt var det så enkelt som Jocke i föregående inlägg #196 skriver. Folk kan vara sams utan att behöva kränka varandras profeter etc. I den muslimska världen levde muslimer, kristna och judar med ömsesidig respekt för större delen av tiden. Visserligen fanns det extremister som inte kunde sitta still i fredstider, och sökte krig och konfrontation. Svarta får finns överallt. Jag tycker att det är en skandal att du jämför Islam med sionism. Sionism är en politisk ideologi som skapades av judiska Satansdyrkare, som senare lämnade Judendomen bakom sig. Sionismen är en sekulär ideologi som brännmärker all Gudstro på denna planet. Även "religiösa" sionister förespråkar mord på de Gudstrogna.
Inlägg #207: Postat: 2010-09-02 00:20:00
Bizon
Jocke - jo FN är säkert ett bra forum om det kan inspirera och ge stöd till förlikning och försoningsarbetet på mer folklig nivå. Att inte ågra vidare aktioner förekommit handlar nog mest om att var sak har sin tid - det har tjänat sitt syfte - nu känner vi islams sämre sidor bättre. Det är inte de fagra orden som räknas utan de verkliga handlingarna. -------- Citat Ib#206//Jag tycker att det är en skandal att du jämför Islam med sionism.//sc. Må så vara att du har din syn på satansdyrkare och sionister, men tar vi en liten titt på den historia vi har tillgång till genom bibels fem moseböcker toran så framträder en annan bild än den du kanske helst vill se. Jämför uppgifterna där med det som sedan hänt och andemeningen i guds löfte till Abraham så kanske även du ser saken i ett annat ljus. För det tror jag du kan hålla med om att i enlighet med judisk tro varur de islamistiska föreställningarna hämtat sin inspiration så menar gud med sitt löfte om en plats för jordens alla folk - Abrahams barn - Kanans land som i praktiken var för litet för hans avkomma redan efter en ganska kort tid vilket i sin tur innebar att dessa spreds ut över världen och därför rimligen måste inbegripa hela jorden. Nu är ju detta bara myter, men även som sådana har dom relevans som betydelsebärare för bokstavstroende uttolkare av dessa skrifter som skapats av samma skäl som andra regler för samhällsbygge och uppmålande av storhet och inte minst föreställningen om att ha sin gud i ryggen. Personligen ser jag inget skandalöst i det - det är ju ungefär så människan är...
Inlägg #208: Postat: 2010-09-04 21:11:00
Ibrahim
Som muslim använder jag snarare Bibeln och Toran som andrahandskällor, medan Koranen som förstahandskälla. Alla profeter anses av oss muslimer vara just muslimer, eftersom Gud tydligen alltid haft intentionen att skicka ner religionen Islam till jorden efter två "misslyckade" försök. De är inte bara två, utan tusentals, då Gud enligt Koranen skickade ner mellan 40.000 och 124.000 profeter till jorden. Och profeten Muhammed frid över honom var den siste profeten av de alla. Sionismens uppkomst är fortfarande källa för hätska debatter än idag. Vissa menar att Theodor Herzl skapade ideologin i slutet av 1800-talet, när det egentligen är Moses Hess som är skaparen av vad jag anser är den "moderna sionismen". Anti-religiösa beteenden, i likhet med sionismen har alltid förekommit. De organiserade grupperna som bekämpade Guds budskap tog hjälp av demoner från de andra dimensionerna. I barnfilmer brukar en viss figur eller flera dyka upp, nämligen anden. På engelska heter det "Genie", och på arabiska heter demon Jinn. Alltså, Genie Jinn demon. Det är ingen slump att vissa människor önskar sig olika sorters rikedomar från dessa andar Jinns. De som önskar sig dessa jordliga rikedomar från demoner, skickas antagligen direkt till Helvetet efter sin död. Detta då Gud klart och tydligt förbjudit all kontakt med demoner. Detta hindrar dock inte frimurare sionister från att fortsätta med det. Att jämföra troende muslimer med detta beteende är därför löjligt och enligt mig påvisar stor kunskapsbrist i ämnet.
Inlägg #209: Postat: 2010-09-04 21:38:00
Jocke S-43
208 Och det är du alldeles hundra på?
Inlägg #210: Postat: 2010-09-04 23:45:00
Bizon
Jodu Ibrahim... Ditt senaste inlägg #208 påvisar stort behov av en ny och mer muslimskt anpassad upplysning. Du snackar som om du var nyuppstigen direkt från medeltiden. Som du förmodligen anar så studerade både Theodor Herzl och Moses Hessvar diverse urkunder vilka de säkert inspirerats av i tanken på en stat för judar och dess namn och det oavsett vem som var förste grundaren av sionismen som ide i modern tid. Emellertid om du kan dina skrifter så utgår jag från att du håller med mej om min tolkning av Abrahams och Moses löften från gud om ett land åt judarna och att det i begreppet "isra el" - "herrens folk" även inbegriper Abrahams avkomma och i förlängningen alla människor inklusive muslimer. Må så vara att dessa historier är sprungna ur en tid då man inte visste så mycket om någonting och det mesta som det siades om i praktiken närmast kan liknas vid en sorts navelskåderi med rötterna i den egna dåtidshistorien och de dagliga bekymmren för överlevnad. Två grundtankar är dock skönjbara i sammanhanget - den ena rör specifikt judarna som folk som då kallas "herrens egendomsfolk" och som lär ska ha eller få en särskild utvald position i guds rike. Den andra som ju egentligen är den första eller äldsta är löftet till Abraham som i princip innebar att hans avkomma skulle uppfylla jorden - och du vet förmodligen vilken plats Abraham har i den muslimska traditionen - alltså borde även sion - israel och det rike som den judisktkritnamulimska guden lovat sitt/sina folk vara en angelägenhet även just för muslimer - lyssnar du på förkunnelsen i den kristna kyrkan råder det ingen motsättning på den punkten, varför är muslimer så negativa i sammanhanget? Sion är fortfarande en geografisk plats i nuvarande israel och var en gång i tiden troligen ett säte under judisk "storhetstid". Betydelsen av sion har även i symbolisk mening varit himmelriket. Sion har om jag inte missminner mej även kristenhetens moderkyrka kallats. Och som du vet så inbegriper kristendomen alla folk i sin mission för att sprida den utlovade frälsningen på jorden för ett kommande guds rike. Namnet Sion har också använts för hela Israel eller Det heliga landet. Mot bakgrund detta är knappast namnet på den nationalistiska rörelse som nu kallas sionism särdeles konstigt eller missvisande - det du ofta pekar på i dina inlägg Ibrahim är att sionismen har andra och mer långtgående ambitioner att behärska världen än vad judendom och kristendom har i sina religiösa deklarationer - vilket jag för övrigt att även islam har då det är en expansiv och statsbärande religion. Det är väl inget att sticka under stol med att om en viss mängd muslimer är medborgare i ett land så vill dom att muslimskt präglade lagar och regler ska gälla - så är det ju redan för de kristna i dag här i landet. Att de kristna eller även de som inte alls är så religiösa är måttligt förtjusta i tanken på att sharialagarna ska börja tillämpas i de länder där dom bor då lagar, rättsskipning och levnadsregler i stort sett lämnat medeltiden bakom sej där - sådana känslor, tankar och reaktioner kan du väl knappast vara oförstående inför? Att det sedan som du påpekat inte är så helt lyckat här heller vilket jag ju håller med om - men att ersätta något som är dåligt med något etter värre enligt tanken på att ont ska med ont fördrivas kan inte vara riktigt rätta lösningen...
Inlägg #211: Postat: 2010-09-07 11:09:00
Bizon
Och burkadebatten rasar vidare - flera gånger om dan luftas denna fråga - Ring P1 som ibland har en och annan inringare som verkligen har något att dela med sej av har nu närmast en drive i ämnet. Det lustigaste men också ganska sorgligt var i dag då en nickjabbärande konverterad muslim menad att det lidande och spått och spe hon tvingade sej själv att utstå genom att bära detta klädesplagg stärkte hennes tro. Själv skulle jag nog bli mer stärkt i min övertygelse att människan i "gemen" också är det. -------------- nedan en liten text jag skrev för nått år sedan.------------ Löja & snikabb - apropå den senaste debatten om slöjeländet. Slöja och nickabb ska det förståss vara - men löjligt är det att inte kvinnor ska få eller våga visa sej så som dom är för en eventuell gud och andra människor. Sniket är det också av de manliga strukturer som vill stänga in kvinnlig skönhet, och stuka hennes självkänsla, möjlighet att få välja själv om hon vill se världen genom religionen slöja eller om hon vill låta vinden leka i sitt hår. ----------- Vad är det männen i dessa infama slöjkulturer är så rädda för? Kan det vara att dom inför världens ögon
bredvid sin obeslöjade kvinna skulle väcka frågor - varför en så vacker kvinna inte fått en bättre man. ------- Eller kan det vara självkänslan hos en vacker kvinna som hotar hans manliga suveränitet?
För man kan ju undra vilken man kan tävla mot en vacker kvinnas fria självsvåld - utan varken lock och pock eller hot om helvetets fasor och en vredgad gud? ---------- Kan det vara insikten om kvinnans sexuella natur och hennes omåttliga hängivenheta lust som kan sluka så oändligt mycket mer av den kära lekens lycka än en enda man kan ge?
- är det hans rädsla för nederlag som manar honom att med alla medel
tillintetgöra kvinnors rätt att leva kvinnors liv ett liv långt utanför den manliga kontrollen, eller vad? Oavsett vad manar jag den manliga fåfängan att skaffa sej eget mod utan att förtrycka
kvinnors rätt att leva hela - enda vägen till att själva kunna leva som vi faktiskt är... --------------------------------------- En liten brasklapp är väl på sin plats här för att inte dra igång något antifeministprocess - vi kan även vända på begreppet - det könsspecifika förtryck som drabbar mannen förminskar även kvinnans möjlighet att leva bejakad hel - det liksom hänger samman på nått vis ;- Jämlikhet ens andra lag! Den första ska jag fundera lite till på.
Inlägg #212: Postat: 2010-09-07 17:59:00
Ibrahim
Vilken kliché att påstå en muslim för att vara "medeltida". Snacka om att skaffa nytt material och nya argument... not. I Koranen skrivs det mycket om det israeliska folket Bani Israel, på arabiska. Bani Israel är det folket som följde profeten Moses frid över honom hela vägen till det förlovade landet Palestina. Men som du kanske redan vet var det många judar som under färden till Palestina började tillbe nötkreatur gjutna i guld, gjorda från smycken man bar med sig. Många av dessa falska judar uppmuntrade till avvikelser från Guds budskap. Det är dessa jag kallar sionister, eftersom deras metoder än idag är desamma. Resten av ditt inlägg är tyvärr struntprat. Det är Gudsförnekare som kallat saker och ting för "sion". Dina påståenden är så inkorrekta att jag inte tänker spendera ytterligare 10-15 minuter med att skriva ner mina motargument. Återigen, vägra lära er om religioner från anti-religiösa fanatiker.
Inlägg #213: Postat: 2010-09-08 11:21:00
Bizon
#212 "det förlovade landet Palestina" Vadå, menar du att det är helt legitimt då att staten israel med guds goda minne hävdar rätten att sätta ner sina bopålar där och expandera i området till de gränser som beskrivs i bibel och förmodligen då även i koranen eftersom det är samma judiska grundtext som båda stödjer sej på? Ja i så fall förstår jag inte vad du som muslim kverulerar om - eftersom det är samma gud så är det väl då även den muslimska gudens vilja - kanske det är därför som det muslimsk/palestinska motståndet är så framgångslöst och förknippat med så mycket lidande - deras ansträngningar för ett eget land omfattas inte av deras guds ide och plan med sitt "egendomsfolk"/"Bani Israel" som med den typen av taskigt slipade religiösa glasögon som du använder tillika med både ortodoxa judar och sionister ändå avslöjar tämligen stora motsättningar då man börjar peta i soppan. - Vilket folks rätt är det nu då som ska ha ha första prioritet? ----------- Hur var det du sa,,, "struntprat" - men kanske du själv skulle kunna ta och konkretisera profetiorna lite då och tala om vad gud verkligen vill? Du pratar ju om att följa en guds vilja, så vad gäller - är det muslimer, judar eller en mix av sionister som ska ha rätten att bo i Palestina, denna omstriida plats på jorden?
Inlägg #214: Postat: 2010-09-08 13:40:00
Lasse i Gatan
Under min tidiga ungdom såg jag gubbar som bar kolsäckar in på min gård. Med krökta ryggar under tyngnden, tömdes kolsäcken i en lucka mitt på det stora hyreshuset.
Som gammal Djurgårdare användes ordet kolsäck för att beskriva AIK:s fotbollsspelare. Nu har ordet kolsäck för mig fått en tredje innebörd i mitt 70-åriga liv och den kan beskådas i följande video:Länk: svtplay.se
Inlägg #215: Postat: 2010-09-08 14:03:00
Jan Olsson
I Malmö var vi modernare! - Carl F.Jönssons åkeri hade specialtillverkade Lastbilar - de var så smala att de gick in i portarna,till innergårdarna - Märke INTERNATIONAL 1937 - säkert 10 st fanns! - De Du!! - Annars var det fyndigt med Kolsäckarna! - Fast bra "sorgligt" ser det ut! -
Inlägg #216: Postat: 2010-09-08 20:06:00
Bizon
#214 -215 Ja på Söder i Stlm hade vi små särskilda kolkaminer som var monterade utanpå kakelugnarna som gjorde att inte kakelugnes stenar bran upp i den heta kol eller kox-fyren. Där var det inte så centraliserat som det blev senare - i Svedmyra byggdes en panncentral där man tippade ner kollassen direkt i schakten varifrån eldaren direkt kunde skyffla in kolet i fyrarna. Antagligen lite som det kan gå till i helvetet där en dröse smådjävlar lär ska hålla ångan uppe genom någon verksamhet - frågan är då det gäller burka - om man kvalificerar sej mindre genom att redan i livet maskera sej till kolsäck. ----- Dessa medeltida uppfattningar om lön från gud eller straff från den samme är så helt upp åt väggarna människovidrigt - vem straffar den gud som skapat skönheten och sedan påbjuder döljandet av den i en kolsäck? Skulle de "herrens" underverk, de kvinnor och män som vanligen brukar gå under benämningen "vildar" som inte vet vad kläder eller blygsel är och som aldrig konstruerat en så förtryckande trosuppfattning som att en gud skulle ha något emot att människan njuter av sin och varandras skönhet vara predestinerade att brinna i helvetet eller vara mindre kvalificerade för ett eventuellt paradis? Snarare då tvärt om! Och hur går det då med alla porrskådisar som låter alla och envar se deras lekamliga funktioner och då det är som bäst förundras över deras storslagna skamlöshet. Om nu det funnes en gud så tror jag knappast att denne ens gitter bry sej om hur vi klär oss då vederbörande har fullt upp med en massa galningar som envisas med att hacka ihjäl varandra...
Inlägg #217: Postat: 2010-09-08 21:11:00
Ibrahim
Bizon #213. Nej, majoriteten av dagens judar runt 70-80 är khazarer som konverterade till Judendomen på 600-talet. De hör hemma i Turkiet och regionerna runt om, inte i Palestina. Sanningen är att många palestinier tillhör det riktiga judiska folket som flydde forna Egypten. Det är avkomman till de riktiga judarna som idag är fängslade i Gaza-remsan och på Västbanken. De straffas för att de konverterade till Islam. Det är så sionister fungerar. Hur är det palestinska motståndet "framgångslöst"? Såvitt jag vet är det sionisterna som biter på sina naglar just nu. De vet inte när de får en raket uppstoppad i deras öron.
Inlägg #218: Postat: 2010-09-08 21:22:00
Ibrahim
Angående de senare inläggen. Många har frågat mig varför grisar finns när det samtidigt är förbjudet att äta fläskkött. Mitt svar är alltid detsamma; Gud har gjort våra liv till ett test, och vad är syftet med ett test om det inte spelar roll hur bra man gör ifrån sig?.. Jag vet att det finns de som har svårt att acceptera att deras liv är så. Kanske för att de sedan barnsben haft helt andra uppfattningar om livet. Det är just därför jag är för religiösa friskolor och intensiva religionskurser i vanliga, kommunala skolor. Många människor får ju plötsligt för sig att paradiset borde vara här på jorden. De beter sig som om de själva vore Allsmäktiga. Sanningen är att inte ens den mest intelligenta människan kan förstå Gud fullt ut, så vi får acceptera att det är så det är. Som tur är har Gud sänt ner många sändebud som gör det lite lättare för oss. Signaturen Bizon verkar ha för sig att endast religiösa människor dödar sig själva. Det finner jag humoristiskt, eftersom de mest icke-religiösa typerna ser naturen som just naturellt, och i naturen dödar djuren varandra där med. Det som skiljer människan från djuren är för att djuren dödar instinktivt, medan människor gör det för att de tror på något. Det kan vara en religion eller en politisk ideologi. Även där finns det skillnader. Ideologier är baserade på mänskligt tänkande, medan religioner är baserade på Guds lagar, tolkade av människor. Hur som helst, det vore väldigt dumt att utgå ifrån att Palestina-Israel konflikten är en religiös konflikt. Studerar man sionismens och frimurarnas intresse av Jerusalem, inser man att konflikten är mycket djupare än så.
Inlägg #219: Postat: 2010-09-08 23:58:00
Bizon
Ibrahim - jag förundras verkligen över din uppfattning om vad gud är för en kuf som hittat på så mycket sinnessvaga tester åt sin mänsklighet. Samtidigt förvånar mej din inställning att religion är en ytlig företeelse då det mesta i ditt tidigare resonemang har religiös anknytning. Att israel-palestina konflikten inte enbart är religiös, eller snarare minst av allt har väl framgått med all önskvärd tydlighet i den och de tidigare debatterna i ämnet. Citat77Som tur är har Gud sänt ner många sändebud som gör det lite lättare för oss.//sc. Nu Ibrahim fick du mej faktiskt att småle lite - vad menar du med att dessa sändebud gjort det lättare för oss? Jag tycker snarare att dessa profeter ställt till ett riktigt litet helvete. #217 Ja om du vill kalla ett 60-årigt lidande för framgångsrikt så får det ju stå för dej - vi får väl se om den israeliska blundern med Ship to Gaza kan förändra något i den allmäna opinionen som kan påverka de nya förhandlingarna i usa. Citerar dej//Sanningen är att många palestinier tillhör det riktiga judiska folket som flydde forna Egypten. Det är avkomman till de riktiga judarna som idag är fängslade i Gaza-remsan och på Västbanken. De straffas för att de konverterade till Islam. Det är så sionister fungerar.//sc. Bra Ib, äntligen börjar du förstå lite av det jag försökt upplysa dej om. Det omvända vore ju annars en direkt konseklens av att det är samma gud vi snackar om - om nu denne gjort utfästelser att ge en viss landbit till vissa favoriter av sin skapelse så borde det leda till att andra som skattar densamme gud så högt att dom är beredda att följa denne guds minsta vink helt självmant skulle kliva år sidan och lämna landet till de utvalda i enlighet med gudens tidigare löften. Men tycker du inte Ibrahim att denna syskonträta har tagit sej helt galna proportioner? Och allt för att svartsjukan kommit att bli ett så extremt utmärkande drag i den judisktkristnamuslimska religionsuppfattningen - och frågan är om inte även detta att under så lång tid ha umgåtts med denna typ av fundamentalt livsfientliga religiösa föreställningar om en gud som ständigt är inblandad i diverse intriger och sak kasta ut den ena eller den andra och mot allt vett favoriserar en framför en annan av sina barn även skruvat mentaliteten ganska allvarligt hos dagens avkomma till de "riktiga" judarna tillika med de oriktiga? Nu kanske du börjar förstå varför jag förordar att vi som mänsklighet betraktad måste lämna dessa amsagor då de har tendens att förvrida huvudet även på en och annan ganska sansad person.
Inlägg #220: Postat: 2010-09-09 21:10:00
Ibrahim
Jag tycker att du koncentrerar dig alldeles för mycket på de enskilda religionerna. Folk är inte så ytliga som du faktiskt tror. Trots att muslimer massakreras varje dag, bor många muslimer i närheten av judar, kristna och ateister. Det finns spänningar mellan de olika grupperna, men de kan samsas. Det som skiljer oss åt är tron på Gud. Vissa tror på Honom, andra inte. En liten skara människor har gått så långt att de t.o.m. dyrkar Guds motsats - Satan. Det verkar vara så att jag inte kan göra något åt din paranoia vad gäller religioner och Gud. Jag upplever att jag själv är misstänksam rätt ofta. Men du spelar i en helt annan liga...
Showing page 11 of 45: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21
Laddar...