Valt inlägg:
Jocke - nu har jag läst din artikel om yttrandefrihet och diskriminering och tycker nog att ditt resonemang håller som förespråkare för en viss självcensur och en mjukare linje än vad jag tror är nödvändig. Jag vill nog ha en mer direkt och öppen kommunikation där alla våra språk får vara representerade - direkt kritik, satir och humor i alla de former som kan vara aktuella och lämpade att bära fram de budskap det gäller. Att okunnighet och ren dumhet även kommer att representeras som reaktion eller åsikt är dessvärre inte något vi kan göra något åt - men vi måste våga utmana även våldsverkarna inom religioner eller ideologier. Kanske är det det som är den stora vinsten med den typ av händelser som i islams fall verkligen visar vad en sådan religion går för. I ryssland har vi liknande problem där undersökande journalister mördas i strid ström i direkt anslutning till Tjetjenienproblematiken - i eritrea sitter Davit Isak och så vidare - över allt där makten begår övergrepp måste vi våga protestera och medvetandegöra. Några måste då ta på sej uppgiften att sticka ut hakan - inte så att det är ett tvång, men en och annan kan inte hålla tyst eller ordna in sej i leden av fotskrapare och tyst medlöperi. En annan sak du tog upp i artikeln var underlåtenheten att på arbetsplatser våga säga sin mening eller sätta ner foten av rädsla för att bli utpekad, utfryst och kanske sågad. I stället tiger man och lider och en eventuell utveckling för bättre arbetsvillkor får vänta. Det värsta jag vet är när "kamraterna" genom engagerat samspråk fått någon att ta på sej uppgiften som talesman och presenterar den allmänna viljan för chefen och chefen hotar med allt vad en förändringsovillig chef kan hota med och plötsligt står talesmannen/kvinnan där totalt ensam - alla som nyss visade sej så angelägna är spårlöst borta. Sånt är riktigt ruttet, men tyvärr inte särskilt ovanligt.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?