Valt inlägg:
Jodu Ibrahim... Ditt senaste inlägg #208 påvisar stort behov av en ny och mer muslimskt anpassad upplysning. Du snackar som om du var nyuppstigen direkt från medeltiden. Som du förmodligen anar så studerade både Theodor Herzl och Moses Hessvar diverse urkunder vilka de säkert inspirerats av i tanken på en stat för judar och dess namn och det oavsett vem som var förste grundaren av sionismen som ide i modern tid. Emellertid om du kan dina skrifter så utgår jag från att du håller med mej om min tolkning av Abrahams och Moses löften från gud om ett land åt judarna och att det i begreppet "isra el" - "herrens folk" även inbegriper Abrahams avkomma och i förlängningen alla människor inklusive muslimer. Må så vara att dessa historier är sprungna ur en tid då man inte visste så mycket om någonting och det mesta som det siades om i praktiken närmast kan liknas vid en sorts navelskåderi med rötterna i den egna dåtidshistorien och de dagliga bekymmren för överlevnad. Två grundtankar är dock skönjbara i sammanhanget - den ena rör specifikt judarna som folk som då kallas "herrens egendomsfolk" och som lär ska ha eller få en särskild utvald position i guds rike. Den andra som ju egentligen är den första eller äldsta är löftet till Abraham som i princip innebar att hans avkomma skulle uppfylla jorden - och du vet förmodligen vilken plats Abraham har i den muslimska traditionen - alltså borde även sion - israel och det rike som den judisktkritnamulimska guden lovat sitt/sina folk vara en angelägenhet även just för muslimer - lyssnar du på förkunnelsen i den kristna kyrkan råder det ingen motsättning på den punkten, varför är muslimer så negativa i sammanhanget? Sion är fortfarande en geografisk plats i nuvarande israel och var en gång i tiden troligen ett säte under judisk "storhetstid". Betydelsen av sion har även i symbolisk mening varit himmelriket. Sion har om jag inte missminner mej även kristenhetens moderkyrka kallats. Och som du vet så inbegriper kristendomen alla folk i sin mission för att sprida den utlovade frälsningen på jorden för ett kommande guds rike. Namnet Sion har också använts för hela Israel eller Det heliga landet. Mot bakgrund detta är knappast namnet på den nationalistiska rörelse som nu kallas sionism särdeles konstigt eller missvisande - det du ofta pekar på i dina inlägg Ibrahim är att sionismen har andra och mer långtgående ambitioner att behärska världen än vad judendom och kristendom har i sina religiösa deklarationer - vilket jag för övrigt att även islam har då det är en expansiv och statsbärande religion. Det är väl inget att sticka under stol med att om en viss mängd muslimer är medborgare i ett land så vill dom att muslimskt präglade lagar och regler ska gälla - så är det ju redan för de kristna i dag här i landet. Att de kristna eller även de som inte alls är så religiösa är måttligt förtjusta i tanken på att sharialagarna ska börja tillämpas i de länder där dom bor då lagar, rättsskipning och levnadsregler i stort sett lämnat medeltiden bakom sej där - sådana känslor, tankar och reaktioner kan du väl knappast vara oförstående inför? Att det sedan som du påpekat inte är så helt lyckat här heller vilket jag ju håller med om - men att ersätta något som är dåligt med något etter värre enligt tanken på att ont ska med ont fördrivas kan inte vara riktigt rätta lösningen...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?