Få stopp på förtrycket – ge alla kvinnor från Iran asyl

Showing page 12 of 45: 2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22
Inlägg #221: Postat: 2010-09-10 01:39:00
Bizon
Smickra mej inte Ibrahim, jag är inte bara misstänkt misstänksam, jag är definitivt antireligiös också - däremot har jag inget emot att folk har sin egen relation med vad dessa uppfattar som gud.---------- Jag vet inte vad du har emot att folk dyrkar Satan. Du pekar ofta på diverse satanisters göranden och låtanden - då jag sällan rör mej i dom kretsarna och du verkar ha en del insikt i ämnet kanske du kunde bistå med en förklaring. Jag tänker som så - att ur ditt perspektiv har väl gud skapat alla och allas förutsättningar så även Satan och Satans dito - begreppet ärkeängel indikerar att det handlar om något extraordinärt - eller hur?
Inlägg #222: Postat: 2010-09-11 20:49:00
Ibrahim
Ja jo, man måste väl förklara allt fyra hundra gånger... Egentligen ska man kunna respektera att folk dyrkar Satan, då vi muslimer uppmanas att respektera andra religioner och livsåskådningar. Problemet, dock, är att många Satansdyrkare har gjort sin religion till ett globalt krig mot alla andra religioner, i synnerhet mot Islam. De har förklarat krig mot oss. Förstår du nu?
Inlägg #223: Postat: 2010-09-11 21:41:00
Bizon
#222 Ibrahim - ja det är verkligen tragiskt, men samtidigt undrar jag om inte det är ett förhållandevis marginellt krig - aldrig har jag hört talas om att muslimerna Si drabbat samman med muslimerna Så. Däremot hör man titt som oftast att muslimerna Si har huggit huvudena eller sprängt muslimerna Så i en herrans massa bitar. Att dyrka den ena eller andra storheten ligger inte riktigt för mej som du förstår - mitt råd är att lämna gudarna åt sitt öde och försöka göra det bästa möjliga av det liv vi har - skulle jag vara gud skulle jag gråta blod om jag kunde se allt djävulskap min kreativa klåfingrighet ställt till. Jag skulle även ta en allvarlig funderare på om det inte vore dags att vakna upp och hjälpa till lite - mänskligheten behöver en enande kraft,,, så vad väntar vederbörande på? Medan den allsmäktige försöker få rätsida på sin ambivalens kunde det vara på sin plats att vi tar saken i egna händer för i slutänden är det det vi får göra om vi ska få något alls gjort i rätt riktning.
Inlägg #224: Postat: 2010-09-11 23:27:00
Jocke S-43
222 Bizon. Nu blev det visst ingen Koranenbränning. Kan man få en kommentar?
Inlägg #225: Postat: 2010-09-12 08:14:00
Jan Olsson
Nej,den brann tydligen inne - innebränd,har också en viss betydelse -
Inlägg #226: Postat: 2010-09-12 08:14:00
Bizon
Jocke - ja jag har hört lite spridda rykten - dementier och trotsreaktioner samt den gamla vanliga slagväxlingen som tenderar att eskalera till skitig dumhet då man egentligen vet bättre. Om vi antar att en koran är av ungefär samma beståndsdelar som en flagga, kyrka eller en moské - alltså något materiellt och som vid destruktion inte upplever plåga eller lidande och i så motto ligger det lite utanför mina vanliga intressen. Nu har just olika typer av skändning blivit en del av den mänskliga kulturen - det bränns biblar, flaggor, koraner, kyrkor och moskéer på löpande band - och ur mitt perspektiv som lite annti i sammanhanget så skulle jag inte vara ledsen om det betydde att människan arbetade med att städa upp i sina dunkla skrymslen och frigöra sej från en massa destruktiv bråte, men nu handlar det om att skapa fokus för en eller annan åsikt eller inställning. I ursprungsfallet i usa var tanken att visa på åsikten att det är olämpligt att bygga en religiös symbol för den religion som sägs vara inblandad i det mest spektakulära kackande på den amerikanska näsan som någon lyckats med. De flaggor som brändes i samband med Vietnamkriget och de som även bränts i mellanöstern är ju egentligen ingen ting mot en sådan scensättning som den att pulvrisera WTC som står för själva andemeningen i den amerikanska så kallade kulturen - vad är en koranbränning i jämförelse med något sånt? Jag tänker så här som jag även pekat på i fråga om rondellhundar och opassande karikatyrer - de reaktioner som dylika symbolhandlingar ger uttryck för avslöjar den verkliga kvaliteten hos den kultur eller religion som kritiseras. Svarar man med mord och kyrkbränning för några karikatyrer av en profet så kan man nog på goda grunder rekommendera lite proportioner. Själv tycker jag nog att i jämförelse med det är en koranbränning som ett utropstecken för 9/11 och att sätta fingret på vad man vill bygga på WTC´s rester som en fis i rymden. Men som sagt - jag är nog inte rätt man att bedöma det då jag ju inte är muslim...
Inlägg #227: Postat: 2010-09-12 09:22:00
Adamo
Muhammeds barnbarn Ali dog i strid mot den gren som nu kallas för sunnimuslimer medan hans anhängare blev shiamuslimer som tror att Muhammed utsåg Ali till sin efterträdare… Och alla vet ju hur sunni- och shiamuslimerna hatar varandra. Om dem inte ens kan leva i fred med varandra hur skall de kunna leva i fred med andra…?
Inlägg #228: Postat: 2010-09-12 09:32:00
Adamo
Bara lite korrigering: Muhammeds barnbarn var Alis son. Ali var Muhammeds svärson. Hursomhelst, detta förändrar ingenting.
Inlägg #229: Postat: 2010-09-12 09:46:00
Leif-Arne
#227 Nåja, vad gäller familjefejder är inte musslorna ensamma, trettioåriga kriget, säger det dig något? Man kan å andra sidan hävda att alla förment religiösa konflikter egentligen har andra realpolitiska orsaker vilket i nästa alla fall är korrekt. Vad gäller ömsesidig förståelse så visar både Adamo och Ibrahim att det finns individer som oldar en myt om den andra sidas ondska, judar/muslimer och oförmåga till fredlig samvaro. Vad de handlar om att de på var sitt håll är sorgliga repressentanter på en hatideologi som mest av allt är personlig, inte kopplat till tro eller politisk ideologi i grund. Viktigt är att vi inte låter den typen av människor som får allt för stort medialt utrymme, e.g. "koranbrännaren", utan att vi ser att de flesta människor av olika tro etnicitet och etc, inte är intresserade av den typen av polarisering och hat propaganda utan vill ha fredlig samexistens. Låt oss inte lura av hatspridarna, än i vilken skepnad de dyker upp.
Inlägg #230: Postat: 2010-09-12 11:16:00
Jocke S-43
Bizon, Verkligheten. Osund eller ej. Orsak och verkan, en ond cirkel. Konsekvenserna får man stå för, även om det är orätta maktmedel. Och vad är Twintowers mot krigen i Irak, som Obama var emot och nu försöker få slut på? Och Afghanistan, där annan bedömning gäller?
Wilks var en provokatör, likaså den här pastorn. Ingen mer har fortsatt med Muhammedbilder, eller liknande. Varför, kontraproduktivt!Nästan ingen har stött Koranbränning. Fick han flyttat på mosken har han ju nått ett syfte, kanske det var meningen och det var då möjligen smart. Koranbränning icke, som de flesta insett. Eller hoppades du för att "Islam är inte bra"?
Jag har bott och besökt 10 muslimska länder mellan 68-03. Kännt mig helt trygg, bland vänner. De flesta är inte fantiker, en del ljumma i religionen. Men de reagerar ändå med ilska, precis som många av oss skulle ha gjort för liknande provokationer i ett tillräckligt känsligt läge. Finns nog med världsproblem ändå, och "en gnista...
Inlägg #231: Postat: 2010-09-12 11:50:00
Adamo
#229 Och? Har du ingen känsla för proportioner överhuvudtaget? Trettioåriga kriget varat i 30 år, hur länge har dina söta "musslor" krigat mot omvärlden och mot sig själva? Jo, de har gjort det kontinuerligt sedan islam föddes nu får du räkna ut det själv. Hursomhelst, som jag har sagt det flera gånger tidigare: - det ena rättfärdigar INTE det andra. Vilket innebär att man inte kan tolerera muslimernas vidriga brott genom att peka på andras brott. Inte heller som ni så ofta antyder att "man ska akta sig för att kritisera muslimerna för att annars kan de bli arga…" - > Reträtt ger INTE säkerhet och svaghet ger INTE fred. Detta visste inte Chamberlain när han förhandlade "fred" med hitler.
Inlägg #232: Postat: 2010-09-12 11:55:00
Leif-Arne
#231 Eftersom vi nu är inne på historiens värsta krigförare,musslorna och den efergift som Chamerlain gjorde, är det på sin plats att förtydliga, Hitler var muslim likso Stalin, Mao, Pol Pot och Kim Il Yong. Man har ännu inte bestämt sig för om Idi Amin och Bert Karlsson är/var muslimer men förmodligen är det så.
Inlägg #233: Postat: 2010-09-12 12:00:00
Leif-Arne
Vidare har forskningen upptäkt proff. Bällst Du Lurn, men som tystats av den globala mediesammansvärjningen att det förment katolska IRA och det förment katolska ETA i själva verket var muslimer, det visade sig vara en falseflagg operation i syfte att misskreditera Påven.
Inlägg #234: Postat: 2010-09-12 12:18:00
Adamo
#232 & #233: Återigen försöker du tona ned muslimernas vidriga brott genom historien genom att peka på vad andra har gjort, som om det skulle rättfärdiga muslimernas uppträdande... Och dessutom jämför du ofta apelsiner med potatis då varken Hitler eller Stalin eller Mao eller Pol Pot och Kim Il Yong varit speciellt religiösa. Fast Hitler påstod sig varit väldigt imponerad av muslimernas sätt att erövra andra folk. Läs om kopplingar mellan nazism med islam.
Inlägg #235: Postat: 2010-09-12 12:31:00
Leif-Arne
Jag tonar inte ned någons handlingar, jag belyser att din argumentaion är våldsamt enögd, du kastar gurka i växthus. Om du inte ser det själv, ställer jag mig frågan: har du verkligen har alla ägg i kylen?
Inlägg #236: Postat: 2010-09-12 15:06:00
Adamo
För det första är jag inte religiös, så du behöver inte köra med dina irrelevanta jämförelser. Och för det andra handlar inte detta om andra grupper eller religioner utan detta handlar om islam. Om du anser det som "våldsamt enögt" att lyfta upp islams gärningar inom hela dess historia fram tills idag, är något som bara typer som du kan förstå. Man kan inte lösa problemet genom att blunda för det, lägga lock på eller försöka försona sig med det som är oförsonligt. Ayatollah Ruhollah Khomeini förklarade 1980 att: "Our struggle is not about land or water. It is about bringing, by force if necessary, the whole of mankind onto the right path islam".
Inlägg #237: Postat: 2010-09-13 04:32:00
Bizon
Adamo #236 Det är klart att man kan göra en jämförelse mellan en kulturs krigiska vanor och andra kulturers - till exempel för att göra sej en föreställning om den kulturen skulle vara så särskilt annorlunda än andra. Påstår du att muslimer är särskilt krigiska av sej i jämförelse med andra religiöst betingade konstellationer så kan du kanske hålla med om att dom inte är särskilt framgångsrika. Är det verkligen muslimer som utgör ett hot mot maktobalansen i världen? Eller är det de exploaterande kapitalistiska intressena som inte drar sej för blodiga krig för att skaffa sej tillgång till det dom önskar? Är det inte dags att se sanningen i vitögat och inse att vi alla deltar i ett gigantiskt pyramidalt förtryck vars mekanik ständigt arbetar för att överföra kapital makt från de som har lite till de som vill ha mer. Det handlar om att kunna styra världen. Vanligen är det inte själva tron som är problemet utan vad som driver tron att agera i maktens intressen. Grundproblemet som mänskligheten måste lösa är bristerna i det mänskliga tänkandet och hänsyn till liv - det som gör det möjligt för vissa att ta för sej, medan andra får svälta och möjligen kämpa eller gå under - därvidlag gör religion ingen skillnad...
Inlägg #238: Postat: 2010-09-13 16:50:00
Ibrahim
Mord är fortfarande kriminellt, oavsett vem som begår brottet. Al-Qaida, antagligen de Bizon syftar på är inga muslimer såvitt jag ser på saken. Alla människor har väl gjort fel någon gång, kanske t.o.m. begått ett mer allvarligt brott som man ångrar sig. Men en konstant masslakt utan att det påverkar samvetet... det där kräver mycket mental omarbetning. Jag har aldrig upplevt någon konflikt mellan shiiter och sunniter. De flesta tar den diskussionen på ett vuxet och moget sätt. Sen finns det ett fåtal idioter som gärna vill repetera den etniska rensningen i Irak. Vi har exempel från hela den muslimska världen, nu senast i Iran och Pakistan med gruppen "Jundullah", vars ledare i och för sig träffade några amerikanska generaler och CIA-agenter innan han greps av iranska anti-terror polisstyrkor. Abdulhamid Rigi hängdes ju i våras...

Jag förstår dock inte varför vi muslimer ständigt måste försvara oss. Har ni glömt att det alltid är utomstående som blossar upp dessa konflikter? Ta wahhabisterna som ett exempel. Det är ju de som finansierar al-Qaida, med hjälp från västvärlden. Apropå Imam Ali blev han mördad i en moské när han bad. Är det en troende muslim som mördar en så viktig person i en moské, i ett av Guds hus? Det tror jag inte. Det är alltid Gudsförnekare som ställt till det. Signaturen Adamo är en pajas. Jag behöver inte förklara varför.
Inlägg #239: Postat: 2010-09-13 19:11:00
Bizon
Ibrahim #238 - Det handlar inte om att ni muslimer alltid ska behöva försvara er - det handlar om att i vårt fall - genom att diskutera saken på ett moget sätt försöka förstå vår samtid - och kanske kunna ta ställning. Och i mitt fall handlar det inte om att ta ställning ur det allomfattande religiösa perspektivet som överslätande förklarar allt av religiösa sympatiers skäl. Nej, i min utgångspunkt är att vara så fördomslöst öppen jag kan i varje enskilt fall.
Inlägg #240: Postat: 2010-09-14 11:31:00
Ibrahim
Under hela tiden jag varit politiskt engagerat har jag som muslim och arab tvingats försvara min religion och min härkomst. Det är vad exempelvis feministerna kallar för strukturellt förtryck, avsett att försvaga en grupp människor mentalt sett. Dock syftar feministerna på könsstrukturellt förtryck riktat mot kvinnor, men det är väldigt likt religionsförtrycket mot muslimer som är bosatta i väst. Västerlänningar har en vana att tro att deras ideologier står för normaliteten på denna planet, att deras tro är det bästa som finns. Varje gång jag nämner detta dementeras detta med något i likhet med "men det är klart att era åsikter också respekteras". Bullshit, vill jag säga då våra muslims åsikter räknas som andrahandsåsikter, som ska rättas av de "kunnigare västerlänningarna". Vad jag vill säga om Iran är att den Islamiska republiken inte nödvändigtvis behöver klassas som en demokrati, men att den i enlighet med de demokratiska principerna fungerar rätt bra ändå. I de flesta muslimska länderna är demokratiska val ovanliga, men så är det inte i dagens Iran. Och vad gäller al-Qaida har den terrorgruppen utfört terrordåd ENBART i den muslimska världen. Jag har kartlagt al-Qaidas verksamhet för åren 2003-2007 och kan konstatera att minst 95-98 av offren är muslimer. Detta oavsett vad västvärldens politiker och "experter" påstår. Jag fördömer alla som begår mord, oavsett deras religion. Men al-Qaida verkar inte bestå av muslimer som jag ser det.
Showing page 12 of 45: 2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19  20  21  22
Laddar...