Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jo Jocke #200 visst är det bra med hänsyn och omtanke och det är nog ändå det mest utmärkande oss vanliga människor emellan. Visst ställer rädslan för det annorlunda och okända till en hel del problem, men även det brukar lösa sej med tiden. Sätter vi in karikatyrerna och hundskissen i den tidens kontext så kan man nog även vända på problemet och se att både islam och vad det används till kan vara väl så provocerande för människor lite var stans i världen, inte bara i väst och vise versa givetvis. Vi delar ju som goda grannar med Norge en hel dröse skämt och satir i bästa samförstånd - och här röner dessa små giftigheter inte så mycket mer än ett igenkänningens leende - det är ingenting som mobiliserar några upprörda grupper på var sida gränsen som gör räder och bränner ner varandras systembolag eller reser taggtråd till varandras köpcentra som frekventeras växelvis beroende på kronkurser och konjunktursvängningar. Jag menar alltså att ganska mycket som det muslimska står för är tämligen både stötande och provocerande. Vi har haft en del uppe tidigare som religiöst slöjtvång på småflickor, tvångsgifte av i vår föreställning barn - alltså ända ner till nio, tio åriga flickor. Den fortfarande pågående urskiljningslös självmordsbombningen av folk och fä på marknader, pilgrimssammankomster och "de andras" heliga platser sunny/shiit m.m. Det är väl klart att vem som helst kan känna sej ytterst provocerad av att dagligen få den informationen - och dessutom vilja uttrycka det genom de medel vi traditionellt använder oss av. Nu är rondellhundar en relativt ny företeelse, men det var runstenar också en gång i tiden. Graffitin borde ha dokumenterats redan från början för att senare kunna dechiffrera dess budskap vilket i sin tur kanske hade kunnat ge en djupare förståelse för vårt uppväxande släktes formande mekanismer. Samma sak med de mellanfolkliga signaler av politisk eller religiös karaktär - jag tror dessa kan bidra till både självinsikt och ömsesidig utveckling. Och visst kan du ha fel :- det kan tyvärr jag också ha - men det ska inte hindra oss att fundera och kommunicera om vad vi nu känner oss nödgade att göra...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?