Få stopp på förtrycket – ge alla kvinnor från Iran asyl

Showing page 45 of 45: 35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45
Inlägg #881: Postat: 2010-10-28 21:09:00
open minded
#879 Idiot leka bäst...
Inlägg #882: Postat: 2010-10-28 22:08:00
Adamo
# 873 och #875: Det är ju av föga värde för alla som har fallit offer för religiösa "fanatiker" att veta att deras familjer slaktades av just dessa "fanatiker". -- Jag förebehåller mig rätten att påstå att gud inte finns. -- Du är en del av universum och inför universum har du inte mer betydelse eller mer värde än den lilla myra som du av misstag kan trampa ihjäl under en skogspromenad. Människorna har själva skapat sin gud för att trösta sig själva inför ångest om att inte veta mera och om rädsla för att inte vara mer värdiga än ett flugskit. "Att tro" är per definition att INTE veta -- därför tror man -- därför att man VET INTE.
Inlägg #883: Postat: 2010-10-28 22:14:00
Adamo
#874 och #875: Det är ju av föga värde för alla som har fallit offer för religiösa "fanatiker" att veta att deras familjer slaktades av just dessa "fanatiker". -- Jag förebehåller mig rätten att påstå att gud inte finns. -- Du är en del av universum och inför universum har du inte mer betydelse eller mer värde än den lilla myra som du av misstag kan trampa ihjäl under en skogspromenad. Människorna har själva skapat sin gud för att trösta sig själva inför ångest om att inte veta mera och av rädsla för att inte vara mer värdiga än ett flugskit. "Att tro" är per definition att INTE veta -- därför tror man -- därför att man VET INTE.
Inlägg #884: Postat: 2010-10-28 22:21:00
Pia I
# 883

Tja blixten Adamo!
Du vet ju en hel del om religion! Varför visade du inte det förut. 5 poäng för att det inte finns någon Gud, först och främst och tillika 5 points för att vi alla,ALLA, inte är mer än en flugskit på kartan! Det är bara så patetiskt, att du är så förmäten i dina omdömen om andra.
För min del, är en troende människa ödmjuk, när det kommer till kritan!
Inte prackar på andra människor sina teser, utan låter också andra prata, samt visar andra människor respekt.

Kul att du gissade gåtan alldeles själv! Det finns ingen Gud. Vi är alla en del av skapelsen, en avbild.Därför är det så patetiskt av vissa religioner att tro, att man måste ha olika attribut för att bevisa sin kärlek till Gud.
Veckans gåta: Vem/vad är Gud egentligen?
Inlägg #885: Postat: 2010-10-28 22:28:00
Pia I
Reser bort en vecka, men ni kan väl fortsätta bråka om vem har rätt och om Gud finns! Ska bli intressant a att fortsätta läsa om det! Dit jag ska, finns ingen data.
Om en människa kommer till mig och säger: Jag tror på Gud, så börjar jag inte prata om kristendomen och allt elände den ställt till med, för det har ingen betydelse i sammanhanget.
Förresten är jag inte kristen. Jag lutar mer åt de ursprungliga tankar om Gud som fanns långt innan modernare religioner kom till och tävlingarna om vem är bäst. Islam är tex den yngsta religionen, men räknar sig tydligen som den bästa.

Låt folk tro vad de vill. De gör de i alla fall!
Inlägg #886: Postat: 2010-10-28 23:15:00
Adamo
#884: //"För min del, är en troende människa ödmjuk, när det kommer till kritan! Inte prackar på andra människor sina teser, utan låter också andra prata"// sc --- underbart, har sett hur pass "ödmjuka" du och Ibrahim har varit här. Förvisso kunde ni inte sätta munkavle på mig men dessvärre har jag blivit stämplat som "sionist", "översittare" o.s.v. av den enkla anledning att jag inte tror på er guds existens, samt har tagit upp brott som religiösa anhängare har begått mot mänskligheten. Vem behöver fiender när det finns såna "kompisar"?
Inlägg #887: Postat: 2010-10-28 23:28:00
Pia I
Du förstod inte min kommentar eller vill inte.
Jag har aldrig begått något brott mot mänskligheten och vet inte vad en sionist är. Jag har andra intressen.
Ditt svar var inte tillfullo. #886
Inlägg #888: Postat: 2010-10-29 00:30:00
Ibrahim
Dag Nilsson #878. Det är väldigt kul att du uppskattar vår debatt. Resultatet av debatter behöver inte vara att alla kommer överens om allting, utan att alla parter kommer överens om deras olikheter och kan respektera de. Anledningen till att jag verkligen ogillar sionister är för att de bara bråkar. Det blir många sagda ord utan konsistens. Jag tror på att social evolution finns. Människor kan utvecklas socialt. Men allt det där om att människor, och allt annat levande utvecklas biologiskt tror jag inte på. Frågan är snarare om det finns olika sorters utveckling i biologin. Människor har blivit en hel del längre och kortare under historiens gång. Sionister är ju en del av frimureriet, vilka haft som mål att utplåna Gud ur våra liv. Eftersom Israel är det landet som får mest stöd, oavsett dess beteende, utgår jag ifrån att sionisterna dominerar politiskt. Det finns ganska lite att forska på vad gäller de forntida jättarna. Det råder delade meningar om vad de var. Mitt tips är att undvika alla ufologiska slutsatser och istället fokusera på vad de heliga skrifterna ur Judendomen, Kristendomen och Islam säger. Den här filmen är rätt okej: Länk: youtube.com Men man ska ta det mesta med en nypa salt. Sionisterna vill gärna vilseleda oss om vilka dessa jättar var. I de tre religionerna får man veta att dessa jättar levde som oss andra människor, dvs vanliga liv. Men de vägrade att följa Guds väg, och blev utplånade när andra människor tog över. Profeten Moses frid vare med honom mötte på flera jättar när judarna vandrade från Egypten till Palestina.
Inlägg #889: Postat: 2010-10-29 00:35:00
Ibrahim
Vad gäller Adamos förnekande av Gud kan jag endast be till Gud att han finner Honom. Jag utgår ifrån att Adamo är en "han". Min teori är att folk förnekar Gud för att de har växt upp i en miljö där de känner sig trygga inom. Kanske beror det på att folk idag är så stressade att de egentligen inte längre klarar av att täcka på ett filosofiskt sätt över deras liv, och syftet med deras liv. Jag vet det, för att jag själv ofta hamnar i en situation där jag helt enkelt är för upptagen med vardagliga uppgifter. Förr i tiden levde många människor mer stillsamma liv, vilket förklarar deras mer filosofiska uppfattningar. Idag låter vi vetenskapsmän och experter förklara våra liv, medan folk förr i tiden funderade ut det på egen hand. Jag tycker att alla människor ska spendera lite tid på sig själva.
Inlägg #890: Postat: 2010-10-29 00:55:00
Ibrahim
Här är en till dokumentär om de forntida jättarna: Länk: youtube.com Den är tur nog översatt till svenska. Även denna ska man ta med en nypa salt. Som religiös tycker jag att teorierna om att vi skapades genetiskt av utomjordingar låter otroligt.
Inlägg #891: Postat: 2010-10-29 07:47:00
Adamo
#887: Skillnad mellan dig och mig är att jag inte bryr mig om du vill dyrka din gud förutsatt att du inte tvingar din tro på mig, medan du satte direkt igång med anklagelser kallar mig för översittare och fördömande, vilket är typiskt av indoktrinerade som inte respektera andras olika inställningar.
Inlägg #892: Postat: 2010-10-29 08:50:00
Dag Nilsson
#882 Adamo säger: "Jag förbehåller mig rätten att påstå att gud inte finns". För att den meningen - som givetvis vem som helst har rätt att uttala - skall kunna ges någon som helst vettig innebörd så måste Adamo definiera vad han menar med ordet gud. Detta vill eller kan han inte och blir därför själv lika luddig som de religiösa individer han kritiserar. Ateisten är ingenting annat än en troende med speciell profil. Adamo yttrar sig med grandios överlägsenhet om hur oviktiga såväl människor som myror är i Universum. Han känner alltså hela Universum och dess värderingar! Detta är storhetsvansinne. Adamo hamnar- som alla ateister - i en logisk återvändsgränd, vars enda möjliga utväg är att de själva upphöjer sig till den gud som de så kraftfullt förnekar. Adamos gudsbild är kanske en sträng gammal man med skägg som dundrar: Du skall inga andra gudar hava jämte mig! Om det förhåller sig så, då tror inte heller jag på gud.
Inlägg #893: Postat: 2010-10-29 12:11:00
Adamo
Dag Nilsson #892: Och vad har du åstadkommit själv annat än spekulationer? Om du tycker att människor eller universum måste ha skapats av en gud måste det i konsekvensens namn gud själv ha blivit skapat av nån annan. Men konsekvens och logik hör inte till religiösa kretsar – allt baseras på dogmer, fördomar, metaforer, lögner och skrönor. Du spekulerar också om mig i ett försök att framställa mig som en dålig människa eftersom jag inte tror som du tror – det är ju ni religiösa som alltid så självsäkert påstår att er gud finns utan att någon av er har lagt fram nåt bevis. Bevisbördan ligger hos er. -- Däremot finns ju massvis med bevis på vilka grymheter dessa som tror på gud har utsatt de andra för. Du behöver inte själv utsätta icke troende för våld då det finns alltid andra som kommer att göra det i ditt guds namn.
Inlägg #894: Postat: 2010-10-29 13:03:00
Dag Nilsson
Adamo, du säger att gud inte finns men du kan inte förklara vad det är som inte finns. Själv säger jag aldrig att jag tror på gud eftersom ordet gud är oanvändbart utan att de som samtalar med varandra grundligt definierar vad var och en menar med ordet gud. --- Jag tror inte alls att du är en dålig människa som inte tror som jag. Eftersom jag själv var en benhård ateist fram till ca 30 års ålder, som med liv och lust gick in för att framställa troende människor som naiva idioter, så vet jag att man kan komma till nya insikter. --- Jag vill inte göra dig Adamo, till troende på någonting. Vad jag vill visa på är att den ateistiska hållningen är en tro i sig. Den är fullständigt ologisk. Varje tänkande människa måste vara agnostiker. Ibland går det att med sina känslor erfara någonting som ligger bortom och bakom och i allt. Detta något kallar jag rent liv. Och liv anser jag vara något som per definition är skapande. Liv verkar överallt. Evolution är en av livets egenskaper. Hela Universum är fyllt av liv. Det har aldrig funnits någonting som stått utanför livet och kallat sig gud. Livet är i sig självt på samma sätt som vattnet i havet samtidigt är det hav som det finns i. Liv kan aldrig definieras i ord. Om jag skulle pressas att definiera ordet gud så skulle jag säga: Gud är liv. Och livets värsta fiende är liv som har blivit fyllt av skräck. Döden ser jag som lika omöjlig som absolut vakuum. Dock kan skräck göra människor skenbart döda. Sanning kan då göra oss levande igen. Sanningens smärta kommer vi aldrig undan när livet fyller den plats där skräcken fanns. --- De olika religionernas byggnader och ritualer och prästerskap ser jag som något som hindrar livet. Det handlar istället om makt och kontroll som dödar det man säger sig vilja rädda.
Showing page 45 of 45: 35  36  37  38  39  40  41  42  43  44  45
Laddar...