| Inlägg #81: Postat: 2010-07-31 05:27:00 | |
|
Banestyrelsen |
#77. Det jag såg med egna ögon är inte karikerat, dvs de knarkande smågrabbarna som brände hundar, smuggelspriten de drack varje kväll, porrkanalerna, tjejer som kommer upp på gatan och ber om telefonnummer och frågar om jag hade flickvän. Det som jag hörde i andra hand om folks sexualliv kan ha varit delvis skryt/överdrifter, men även om så är fallet tyder det ju inte på någon vidare "rättrogen" livsåskådning. Gång på gång träffade jag uttalade regeringskritiker - de verkligen hatade regeringen och skämdes för den - och det är möjligt att de bredde på extra av rent trots. Men man kunde också ställa samma fråga till olika personer och få helt olika svar. Vad händer om en kvinna går ut utan slöja? Person A: Då säger de åt henna att ta på sig den. Person B: 72 piskrapp eller vad straffet nu var. Att iranierna skulle vara ett folk som "valt Sanningen framför dekadens" är i alla fall en sanning med rejäl modifikation. Det är ju ett djupt splittrat folk med mängder av politiska uppfattningar. Hur stor andel som är liberala/sekulära är givetvis svårt att säga, men Teheran är i alla fall mer liberalt än resten av landet, vilket närmast kan ses på kvinnornas utstyrsel. I Teheran kan kvinnorna numera gå runt med smink, jeans och en liten symbolisk huvudduk som kan vara hur färgglad och mönstrad som helst eller i stort sett genomskinlig. Men man måste ju inte, man kan gå runt med den svarta helkropps-skruden om man vill, men i Teheran - där möjligheten finns - väljer de allra flesta att klä sig så "dekadent" det bara går trots att det innebär en personlig risk.
|
| Inlägg #82: Postat: 2010-07-31 08:46:00 | |
|
Bizon |
Banestyrelsen - I Ibrahims ögon är du förmodligen både satanist och sionist förutom att du säkerligen kan betraktas som helt inkompetent att bedöma det du sett på grund av att du inte tagit till dej den "rätta" läran ---- nåja det kan han säkert uttrycka bättre själv, men säkert anser han att du lider av en släng av paranoia - eller kanske med tanke på satanismen - njuter av den:- Hur som helst så var det intressanta iakttagelser som inte är så olika andra berättelser från folk som varit där eller flytt därifrån. Har haft en del kontakter med avhoppade iranier här och dom flydde inte utan orsak - även kurder från området vilka inte heller har så mycket till övers för varken det sporadiska förtryck dom utsätts för eller det sätt det islamistiska styret i landet verkar på. Bara detta att skillnaden mellan stad och landsbyggd är så påtaglig beträffande efterlevnaden av islams påbud kan verka förvirrande för vem som helst, men förmodligen beror det på att de riktigt islamimpregnerade långskäggen har större inflytande i småorter med stark kontroll av samma slag som i frikyrkobyggderna här i landet. Oaktat detta har sedlighetspolisen även i huvudstaden ställt till med en och annan tragedi - om sådant finns också många vittnesmål.
|
| Inlägg #83: Postat: 2010-07-31 09:02:00 | |
|
Bizon |
Lasse i Gatan #76 - ja den filmen behöver man inte ens titta på för att må dåligt. Jag var över till moskén här i huvudstaden för att fråga direkt vilken syn islam verkligen har på slöjor på barn. Efter lite arrangemang fick jag snacka med en imam som förklarade saken. Han menade att flickor inte nödvändigtvis ska ha slöja före dom är könsmogna - det vill säga fått antydningar till bröst eller tecken på första mensen. Detta kan ske så pass tidigt som vid nio års ålder en ålder som det enligt vissa sedvänjor inte är helt ovanligt att gifta bort unga flickor till farbröder och andra släktingar. Månne detta vara en missförstådd tradition av fördelning av försörjningsbördan från fattigare släktingar på familjeträdet - eller är det en form av legaliserad pedofili vilket många flickor vittnar om som varit eller är utsatta för detta - något jag senast här om dan hörde om på radions program "Människor och tro".
|
| Inlägg #84: Postat: 2010-08-01 20:24:00 | |
|
Ibrahim |
Banestyrelsens beskrivning av "iransk" dekadens gör inget annat än att rättfärdiga dödsstraff. Ska jag kalla det för "epic fail"? Ja, det gör jag.
|
| Inlägg #85: Postat: 2010-08-01 20:41:00 | |
|
Ibrahim |
Bizon #80.
Nej Bizon, alla människor är inte lika galna som du och dina nya vänner här i debatten. Alla människor utnyttjar inte Gud till egna, personliga syften här på Jorden. Det gör dock ett fåtal människor, och jag är övertygad om att det är dessa som är de mest hatade typerna. Att "oroa" sig över tusenåriga religioner är paranoia, särskilt med tanke på att religiöst motiverade folkmord inte kan jämföras med ideologiskt motiverade folkmord i antal och satanism. Jag avskyr fanatiker lika mycket som du gör, men jag korsfäster inte religionerna p.g.a. några idioters beteende. Och jag tänker definitivt inte ställa mig emot den Islamiska republiken Iran för att de valt en livsstil som går emot dina principer. Jag tänker inte gör det för att Iran är sionismens fiende. Och som jag ser det, är det nästan allt man behöver veta i dagens värld. Vet du att sionister har stöttat de allra värsta diktaturerna och tyrannerna genom årtusendena? Om inte, läs på. Det var faktiskt sionisterna som låg bakom den bolsjevikiska revolutionen 1917 och Hitlers makttillträde 1933. Länk: real-debt-elimination.com Jag som svenskfödd upplever en form av mani vad gäller Gud. Svenskar måste vara de som är mest rädda för religionerna. Jag är inte förvånad, sionisterna har i princip skrivit svensk historia sedan 1800-talet. Dessutom är mitt tips till dig att inte tro på svenska massmedier. Aldrig. Västvärldens massmedier är världens mäktigaste propagandamaskin i människans historia, och den riktar sig på religionskritik, i synnerhet Islamkritik. Satans verk är västvärldens massmedier...och Charles Darwin. Återigen, se gärna dokumentärfilmen "The arrivals". Länk: wakeupproject.com Skriv inget här förrän du åtminstone sett de första 8-10 delarna. Jag har lärt mig under mina år att Satan existerar av en enda anledning - att visa troende människor de misstag som kan begås utan att själva behöva begå misstagen. Din kritik syftar endast till att visa mig de fel du begår. Det är just därför Gud har skapat Gudsförnekare. Gud fungerar på ett sätt vi inte riktigt förstår. Men det är därför jag avvisar de felande på detta sätt. Att vissa "muslimer" skriker Allahu Akbar när de mördar vilket är ett brott i Islam visar bara på hur fel den "intelligenta" människan kan begå, trots att vi alla innerst inne vet att Gud existerar, och att Han dömer oss. Men det är synd att andra "intelligenta" människor inte ens förstår denna simpla sak. |
| Inlägg #86: Postat: 2010-08-01 20:47:00 | |
|
Ibrahim |
Apropå vår nya vän, reseälskaren som varit på besök i Iran. Berätta gärna mer om din tre veckor långa resa i det stora, mångkulturella landet. Du kan ju inte bara ha sett "dekadenta idioter" under de tre veckorna, eller? Jag har många iranska vänner, och de alla berättar om hur bra deras land är. De älskar sitt land. Så, det finns en viss konflikt här. Mina vänner säger positiva saker, och en främling på nätet säger bara negativa saker. Om jag vore lika mycket fördummad som de övriga hade jag köpt ditt skitsnack, men det är jag inte. Det gäller alla här som kommer med helt otroliga påståenden om inte bara Iran. Ni tror inte på en 1400 år gammal religion, men ni tror på samma sorts skitsnack som dominerat den mänskliga historien. Vilken röra.
|
| Inlägg #87: Postat: 2010-08-02 03:18:00 | |
|
Bizon |
Ja Ibrahim, det är riktigt - alla människor är inte lika galna som mej och mina nya vänner, särskilt en - adressaten för detta inlägg, överträffar nog alla andra :- Frågan är om han inte utnyttjar Gud för egna, personliga syften också här på Jorden som till exempel att själv få åtnjuta en vistelse i paradiset efter efter ett nitiskt jordeliv i den guds namn han gör sej till talare för - eller rättare sagt dennes profet "frid över hans minne". Särskilt detta att inte bli en aning paranoid inför vad en av de yngsta religionerna hittat på på bara 1400 år vittnar om en väl utvecklad förträngningsförmåga. Denna senaste religion i jämförelse med vad betydligt äldre religiösa villfarelser lyckats med på betydligt längre tid borde göra varje självständigt tänkande människa vaksam. Bara detta att denna yngre religion i likhet med de äldre inte heller har kunnat åstadkomma något mer övertygande att "oroa" sig över än mänsklig enfald, dumhet, och grymhet som en följd av respektive religiös övertygelse och aktiva förkunnelse samt deras ständiga baktalande av varandra. De religiöst motiverade folkmorden som exempel kan utan vidare jämföras med ideologiskt motiverade dito då det i praktiken vanligen har sin grund i makt och revirtänkande och en sjuklig tro på att ändamålen helgar medlen. Du avskyr fanatiker säger du och påstår att du inte korsfäster religionerna p.g.a. några idioters beteende. Ändå anar jag hos dej en fanatisk övertygelse om att det är sionismen som är roten till allt ont - och som du säger "som jag ser det, är det nästan allt man behöver veta i dagens värld". Ibrahim läs den här meningen en gång till "Jag som svenskfödd upplever en form av mani vad gäller Gud" - Ja det har jag förstått, men var det så du menade? Forts.
|
| Inlägg #88: Postat: 2010-08-02 03:20:00 | |
|
Bizon |
Forts. Att svenskar är de som är mest rädda för religionerna kan vara sant, men jag tvivlar på det - jag har träffat folk från olika håll i världen som inte känner sej speciellt trygga med vad religiösa fanatiker hittar på - ta bara som exempel den katolska kyrkans ageranden i världen - och säg sedan att det inte är skönt att den makten tappat en del av sitt fotfäste - det är bara att hoppas på att trenden håller i sej och att det fortsätter över hela linjen. Tack för tipset att inte tro på svenska massmedier - Där är vi i alla fall överens - det dom producerar måste ses med mycket kritiska ögon - inte bara det att massmedia är propagandamaskiner utan det att dom driver sin propaganda för sina egna syften vilket gör att du måste ha klart för dej vilken grundideologi är för för att rätt kunna bedöma deras budskap. Av vilket skäl anser du att religionskritik skulle vara förkastligt? Din uppmaning att inget skriva här förrän jag åtminstone sett de första 8-10 delarna av filmen "The arrivals" kan jag så här långt i mitt svar till dej inte åtlyda, men jag ska ta en titt då tiden medger. Att historien om Satanael har många betydelser och kan så som de så kallade heliga skrifterna även i övrigt kan tolkas efter var och ens egen skön. Det tycker dej ha lärt av Satans förmodade existens är en sak - medan andra tror sej kunna få ut något helt annat. Att du sedan begränsar din slutledning till att den enda anledningen skulle vara "att visa troende människor de misstag som kan begås utan att själva behöva begå misstagen" är i mina ögon en väl omfattande slutledning med tanke på hur lite skrifterna behandlar ämnet - har du inte tänkt på att berättelsen även innehåller element av trots och förtvivlan av att vara missförstådd och föraktad och konsekvensen av orättvis kärlekslös behandling? Sedan vill jag påpeka att syftet med min kritik inte är att visa dej de fel du begår, men om du ser det så och tar till dej budskapet så har gud i alla fall på den punkten lyckats med sitt skapande av gudsförnekare även om jag nu inte enligt min egen syn kan sorteras in under dylika :- Att "intelligenta" människor inte ens förstår de i dina ögon simplast saker kan förståss bero på att dom inte är så intelligenta eller att du inte förstår varför dom inte håller med dej... Detta får bli mitt sista inlägg i denna tråd tills jag har något annat att tillföra diskussionen - och eventuell sett lite av den film du rekommenderat/ Ha det så gott på ett tag.
|
| Inlägg #89: Postat: 2010-08-02 08:50:00 | |
|
Banestyrelsen |
#84. "Banestyrelsens beskrivning av "iransk" dekadens gör inget annat än att rättfärdiga dödsstraff. Ska jag kalla det för "epic fail"?" De har ju redan dödsstraff och likförbannat har de de problemen jag beskrev, och mer därtill. Hoppsan. Dessutom, om shariah hade varit bästa tänkbara lagsystem/moralkod hade dödsstraff sällan behövt utdömas, för då hade ju befolkningen som lever under shariah inte begått brott, eller åtminstone färre brott än i "dekadenta" samhällen. Verkligheten ser annorlunda ut: trots shariah anser sig Iran vara tvungen att avrätta 10 fler brottslingar per capita än Kina, och Iran har tre gånger fler i fängelse än Sverige per capita. Brottsförebyggande effekt av shariah0, alltså. På vilket sätt har detta system "fungerat mycket väl mot brottslighet"?
|
| Inlägg #90: Postat: 2010-08-02 08:50:00 | |
|
Banestyrelsen |
#86. Bör poängteras att Ibrahims uttryck "dekadenta idioter" inte är ett citat från mig utan något han själv hittat på. Läser man hans inlägg kan man få intrycket att det är något jag skrivit.
|
| Inlägg #91: Postat: 2010-08-02 09:00:00 | |
|
Banestyrelsen |
Vill du kalla det jag skrivit "skitsnack" så är det fritt fram. Ingen behöver tro på mig, vem som helst kan själv verifiera det genom att tala med ett någorlunda representativt urval iranier . "Så, det finns en viss konflikt här." Visst gör det Ibrahim, och samma konflikt finner du inom Iran. "Du kan ju inte bara ha sett "dekadenta idioter" under de tre veckorna, eller?" Absolut inte, och det har jag inte hävdat heller. Du däremot presenterade en onyanserat postitiv bild av Iran som jag inte känner igen. Du kan väl inte enbart hört solskenshistorier om Iran under hela din livstid, eller? Man kan nästan tro att du har det att döma av dina inlägg, därav tonen i mina inlägg, som aldrig var menade som en heltäckande analys av landet.
|
| Inlägg #92: Postat: 2010-08-02 09:01:00 | |
|
Banestyrelsen |
"Mina vänner säger positiva saker, och en främling på nätet säger bara negativa saker." Jag skulle inte kalla det jag beskrev "negativa saker", jag skulle kalla det sidor av Iran som Ibrahim vill tona ner eftersom han inte i första hand bryr sig om Iran utan först och främst om att försvara sin religion.
|
| Inlägg #93: Postat: 2010-08-02 09:05:00 | |
|
Banestyrelsen |
Visst, jag skulle även kunna skriva om mina positiva erfarenheter av Iran och iranier- som är många fler än de negativa - men heltäckande reseskildringar hör inte till ämnet utan här svarar jag på Ibrahims inlägg där han skriver att västerländska länder är "dekadenta" när i själva verket Iran också är rejält "dekadent" om man nu envisas med att tänka i de termerna. Jag motsätter mig starkt många av Ibrahims påståenden om Irans folk för att jag att många iranier INTE håller med honom alls och givetvis många andra som skulle förneka allt det jag skrivit här. Hans bild av iranierna som ett folk enat under Islam är enögd och helt enkelt felaktig. Det är ett stolt, men politiskt, etniskt och religiöst djupt, djupt splittrat folk. Det är inte "sionister" eller andra externa spöken regeringen i första hand är rädd för trots den officiella retoriken, det är det egna folket de i första handen fruktar, och det med all rätt. De minns ju hur de själva kom till makten.
|
| Inlägg #94: Postat: 2010-08-03 13:16:00 | |
|
Ibrahim |
Bizon. Seriöst, jag förstår mig inte på din paranoia. Kan vi ignorera fanatikerna för en stund? Och vad "självtänkande" med religion att göra? Såvitt jag ser, tror icke-religiösa mer på UFO:s och liknande. Låt oss inte heller tala om New age-rörelsen, som i sig är också en religion. Det är snarare Gudsförnekare som har svårt att tänka kritiskt, då de indoktrinerats att förneka Hans existens utan att fråga sig "varför". Det finns även de som förväntar sig av Gud att bota alla sjukdomar och göra alla stenrika. Fattar de inte helt enkelt att livet är ett test? Nej, det gör de inte, och det för en anledning, d.v.s. de kan inte tänka kritiskt.
Jag tänker inte fortsätta diskussion om något annat. Du förvränger och vrider allt så som det passar dig. Jag har aldrig haft lust att propagera för något. Jag vill bara att folk vet att det finns andra livsstilar, och att även muslimer har rätt att få utöva sin religion i frihet. Det är mitt mål. Jag ser sådana diskussioner som löjliga och helt enkelt slöseri med tid. Allah skriver klart och tydligt i Koranen att det finns människor som, trots all bevis, förnekar sanningen. Det får man leva med. Även du. |
| Inlägg #95: Postat: 2010-08-03 13:23:00 | |
|
Ibrahim |
Banestyrelsen. Det finns människor vars jobb i detta liv är att begå fel. Inga lagsystem kan sätta stopp för det beteendet. Alla människor vet att det är dåligt att ta droger, men vissa gör det ändå. Alla vet att det är fel att mörda, men vissa gör det ändå. Det är just därför helvetet finns, för att bestraffa de och vissa den rätta vägen. Så enkelt är det. Angående Iran anser jag att du har lurats av sådana sorters människor, lögnare som vet att de ljuger. Iran är inte det perfekta landet, men kvalificerar där bäst av alla. Ett land som har sharia lagar och söker Källan inom Islam gör det bäst. Nu talar jag inte om wahhabiter, som gör detsamma. De söker egentligen bara mer dollars. Men du förstår säkert... De människor som tror att Iran kommer att följa västvärldens krav har fel. Västvärlden har inget att köpa med. En ny världsordning tar form, inte frimurarnas världsordning men profeten Jesus frid över honom världsordning. När världen är mogen nog är det han som kommer att leda den. Och det är världen snart. Jag anser att västerlänningar inte är kvalificerade att tala om mänskliga rättigheter. Tänk på statsprojektet Israel. Nämn gärna ett land som har begått fler brott i liberalismens namn.
|
| Inlägg #96: Postat: 2010-08-07 10:24:00 | |
|
Bizon |
Ibrahim #94 "The Arrivals" var en mastig historia och utan att ha ett fullständigt utlåtande i beredskap åt dej Ibrahim så måste jag säga att min första känsla inför upplägget är att det påminner väldigt mycket om Jehovas vittnen i USA - men jag kanske ändrar uppfattning då jag sett mer, vi får se. Så till dina påståenden i ditt senaste inlägg till mej. Du säger att det snarare är gudsförnekarna som har svårt att tänka kritiskt och att dessa är indoktrinerade - jag vill påstå att det snarare är tvärt om om jag ska utgå från mej själv. Är du intresserad så ska jag förklara tankegångarna för dej. Tar vi först det "test" du så självklart anser att livet är så utgår jag från att du även anser att detta är iscensatt av det du kallar gud - OK? Därav väcks hos mej en kritisk fråga,,, skulle verkligen en gud värd sitt namn skapa ett så grymt och långvarigt lidande för alla bara för att kunna sortera ut vissa till helvetet? Mitt svar är givet NEJ - nej inte om denne gud ska kunna betraktas med respekt av sin skapelse och detta oavsett vilken religion vi talar om. Den kristna som du vet har ett kärleksbudskap som den kristna guden minst av allt lever upp till om vi ska tro på berättelserna i deras bibel - samma sak med den bok du stödjer dej på som författats av samma gud men genom Muhammeds hand om jag inte missuppfattat det du sagt. Samma sak gäller för den judiska grundreligionen som både kristendom och islam emanerat ur där hämnd, hybris, hot och straff är genomgående teman. Hur tror du att någorlunda hyggligt funtade människor ska kunna tro detta i sina hjärtan även om dom gör en munnens bekännelse - säkert har du hört talas om begreppet "tvivel" vilket är ett adelsmärke för den mänskliga intelligensen och något som i stort sett alla människor drabbas av oavsett vilken religion dom tytt sej till. Jag kan hålla med dej om att det ligger en lättnad i att inför allt elände vi ser omkring oss som är för grymt att tillfullo förstås anta att det är en guds vilja och att detta kan försvaras och förklaras genom den plan som denne gud har för det slutliga resultatet, men det är ett oerhört primitivt tänkande ur ett underdog perspektiv som skapats av människor i makthierarkiska syften. Att livet, skapelsen, universum och alltet är fantastiskt storslaget och näst intill omöjligt att tänka sej skulle uppstå bara av sej själv är en självklar sanning och orsaken till de tänkande djurens benägenhet att fundera över saken, jag för min del har kommit fram till att det faktiskt har uppstått av sej själv då det inte finns annat än det som finns vilket i sin tur kan kan uttryckas med att det som finns och genomsyrar allt är den kraft som gör ALLT MÖJLIGT - utan att värdera ont eller gott. Enligt min enkla filosofi uppfyller denna kraft dej, mej och allt vi kan uppfatta, men utan att styra på annat sätt än genom de lagar som denna kraft genererar och den kamp som det biologiska livet begåvats med för sin korta och tillfälliga personliga överlevnad. Och oavsett vad du själv tror så får du göra det för mej - till och med uttryck det :- jag tar mej rätten att göra det samma utifrån det jag uppfattar som rätt eller fel vilket jag ser som den mest önskvärda möjligheten till utveckling om den sker under respekterande former - alltså utan fördömanden och tvång.
|
| Inlägg #97: Postat: 2010-08-08 20:24:00 | |
|
Ibrahim |
Det är inget fel på filmen "The Arrivals". Jag tycker att alla bör se den. Kan förändra världen till det bättre. Problemet är att det finns folk som tycker att Gud ska bete sig på ett visst sätt. Visserligen håller jag med dig om att Gud tillåter lidande, men efter det går våra åsikter isär. Syftet är att ett test pågår. Gud har gett oss hjärna att tänka med, och händer att agera med. Han har gett oss förmågan att skapa vår egen samvaro. Alltså, med andra ord, när du ser en person skada en annan person vet du att båda har hjärnkapacitet nog att veta att ett misstag begås. Människor kan inte försvara sina misstag med att Gud skapade de så, för Gud har gett de förmågan att göra rätt. Med sharia lagarna kan vi skapa ett väl fungerande samhälle med respekt och tolerans gentemot alla våra rättigheter, och där vi kan bestraffa kriminella med korrekta metoder. Så enkelt är det. Du behöver inte göra det mer komplicerat än det är.
Din filosofi har brister eftersom du är rätt ensam om att ha just en sådan filosofi. Inte bara det. Ingen har auktoritet nog att stötta din filosofi. Du talar om respekt, men för vem? Alla? Även massmördare och diktaturer? Du ser, din filosofi brister just för att alla människor inte kan behandlas exakt lika oavsett deras handlingar. Det är där liberalismen brister, eftersom den värderar brottslingar och icke-brottslingar lika mycket. Om Josef Stalin inte är en aning värre än ett barn, kan många saker gå fel. Dessutom övervärderar liberalismen och dylika ideologier/filosofier djurens rättigheter, och värderar de lika mycket som människor. Djur har naturligtvis rättigheter. Man får inte skada djur och de har rätt till mat och vatten. Men att ideologiskt undervärdera människan genom att övervärdera djuren skadar man den mänskliga civilisationen. Resultatet av det är att organisationer idag bryr sig mer om skadade husdjur än om ockupationen av Palestina. 1,5 miljoner människor bor i världens största utomhusfängelse, men mer pengar spenderas på att hjälpa husdjur. Hur tror du att våra barn kommer att se på dagens värld? Gudsförnekande och ateism går inte ihop med fungerande mänskliga civilisationer. Denna korruption och ignorans fäller alla sådana civilisationer. Återigen hänvisar jag till stödet till det israeliska statsprojektet och det förtryck det skapat. Tyrannens bästa vänner är sekularister som inte sätter sitt samvete i enlighet med vår Skapares principer. För dessa Gudsförnekare skapar sina egna regler så som det passar de själva. Så har det alltid varit, så det är just därför jag inte tror på s.k. "demokrater". Att vara en "demokrat" kan vara en viss agenda som gynnar Satansdyrkare. |
| Inlägg #98: Postat: 2010-08-08 21:49:00 | |
|
Leif-Arne |
Tvärtom vad SD och rabiata islamistereller förmenta sådana hävdar finns det flera sorters islam och många sorters muslimer. Länk: articles.sufism.info Den sorten som vill införa sharia är dessbättre endast en högljud minoritet. Vad gäller Persien så är det ett land med en ärorik historia, kidnappat av våldsverkande teokrater som inte väjer för det mest extrema våld för att hålla sig kvar vid makten. Bland de perser jag haft förmånen att träffa så har nästan alla varit ateister, mycket beroende på det förtryck som teokraterna utför i Guds namn. Problemet med rabiata islamister idag beror på att obildade getherdar som levde under medeltida förhållanden plötsligt blev omåttligt rika och beslöt sig för att med penningars hjälp sprida sin medeltida variant av islam.
|
| Inlägg #99: Postat: 2010-08-08 22:06:00 | |
|
Leif-Arne |
Inom kristenheten så är de flesta idag inne på en kontextuell tolkning av bibeln, det som står måste tolkas utifrån de förhållanden som rådde när den skrevs. Därför har det blivit accepterat bland en majoritet med kvinnliga präster t.ex. Inom islam har man en bit kvar till en utbred kontextuell läsning av sin skrift. Men det finns de som tillämpar etta vilket medför att det faktiskt finns kvinnliga imamer, om än inte så många. Länk: en.wikipedia.org Vad som är viktigt är att inte låta extremisterna sätta dagordningen, det finns en samsyn från SD och fundamentalister vad islam står för, de är knappast målgruppen för en meningsfylld dialog. Däremot är det viktigt att vi upprätthåller en dialog med sansade moderata muslimer så att inte extremisterna får sätta dagordningen.
|
| Inlägg #100: Postat: 2010-08-08 22:35:00 | |
|
Bizon |
Leif.Arne #99 Det du säger //Vad som är viktigt är att inte låta extremisterna sätta dagordningen,//-//de är knappast målgruppen för en meningsfylld dialog.// är jag helt införstådd med - samtidigt tänker jag att set är viktigt att så långt möjligt föra ett samtal även med dessa - liksom även det du påpekar - "att föra en dialog med sansade moderata muslimer så att inte extremisterna får sätta dagordningen" vilket ju gäller för alla trosriktningar där extremister förekommer inte minst den kristna. Märkligt egentligen att just det andliga och metafysiska drar till sej sådana avarter - månne det vara därför att guden i alla dess former och namn är förvånansvärt tystlåten i sej själv, men låter sej uttryckas genom en och annan talesman som i egenskap av att vara människa måste tampas med de fel och brister som hör det mänskliga till - inte konstigt då att det blir en del fel i översättningen. Att sedan dessa skrifter är författade i en tid då man såg det mesta med andra ögon gör ju inte saken lättare, men däremot bäddar för både vantolkningar och misstag.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.