Valt inlägg:
#77. Det jag såg med egna ögon är inte karikerat, dvs de knarkande smågrabbarna som brände hundar, smuggelspriten de drack varje kväll, porrkanalerna, tjejer som kommer upp på gatan och ber om telefonnummer och frågar om jag hade flickvän. Det som jag hörde i andra hand om folks sexualliv kan ha varit delvis skryt/överdrifter, men även om så är fallet tyder det ju inte på någon vidare "rättrogen" livsåskådning. Gång på gång träffade jag uttalade regeringskritiker - de verkligen hatade regeringen och skämdes för den - och det är möjligt att de bredde på extra av rent trots. Men man kunde också ställa samma fråga till olika personer och få helt olika svar. Vad händer om en kvinna går ut utan slöja? Person A: Då säger de åt henna att ta på sig den. Person B: 72 piskrapp eller vad straffet nu var. Att iranierna skulle vara ett folk som "valt Sanningen framför dekadens" är i alla fall en sanning med rejäl modifikation. Det är ju ett djupt splittrat folk med mängder av politiska uppfattningar. Hur stor andel som är liberala/sekulära är givetvis svårt att säga, men Teheran är i alla fall mer liberalt än resten av landet, vilket närmast kan ses på kvinnornas utstyrsel. I Teheran kan kvinnorna numera gå runt med smink, jeans och en liten symbolisk huvudduk som kan vara hur färgglad och mönstrad som helst eller i stort sett genomskinlig. Men man måste ju inte, man kan gå runt med den svarta helkropps-skruden om man vill, men i Teheran - där möjligheten finns - väljer de allra flesta att klä sig så "dekadent" det bara går trots att det innebär en personlig risk.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?