Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Ibrahim #94 "The Arrivals" var en mastig historia och utan att ha ett fullständigt utlåtande i beredskap åt dej Ibrahim så måste jag säga att min första känsla inför upplägget är att det påminner väldigt mycket om Jehovas vittnen i USA - men jag kanske ändrar uppfattning då jag sett mer, vi får se. Så till dina påståenden i ditt senaste inlägg till mej. Du säger att det snarare är gudsförnekarna som har svårt att tänka kritiskt och att dessa är indoktrinerade - jag vill påstå att det snarare är tvärt om om jag ska utgå från mej själv. Är du intresserad så ska jag förklara tankegångarna för dej. Tar vi först det "test" du så självklart anser att livet är så utgår jag från att du även anser att detta är iscensatt av det du kallar gud - OK? Därav väcks hos mej en kritisk fråga,,, skulle verkligen en gud värd sitt namn skapa ett så grymt och långvarigt lidande för alla bara för att kunna sortera ut vissa till helvetet? Mitt svar är givet NEJ - nej inte om denne gud ska kunna betraktas med respekt av sin skapelse och detta oavsett vilken religion vi talar om. Den kristna som du vet har ett kärleksbudskap som den kristna guden minst av allt lever upp till om vi ska tro på berättelserna i deras bibel - samma sak med den bok du stödjer dej på som författats av samma gud men genom Muhammeds hand om jag inte missuppfattat det du sagt. Samma sak gäller för den judiska grundreligionen som både kristendom och islam emanerat ur där hämnd, hybris, hot och straff är genomgående teman. Hur tror du att någorlunda hyggligt funtade människor ska kunna tro detta i sina hjärtan även om dom gör en munnens bekännelse - säkert har du hört talas om begreppet "tvivel" vilket är ett adelsmärke för den mänskliga intelligensen och något som i stort sett alla människor drabbas av oavsett vilken religion dom tytt sej till. Jag kan hålla med dej om att det ligger en lättnad i att inför allt elände vi ser omkring oss som är för grymt att tillfullo förstås anta att det är en guds vilja och att detta kan försvaras och förklaras genom den plan som denne gud har för det slutliga resultatet, men det är ett oerhört primitivt tänkande ur ett underdog perspektiv som skapats av människor i makthierarkiska syften. Att livet, skapelsen, universum och alltet är fantastiskt storslaget och näst intill omöjligt att tänka sej skulle uppstå bara av sej själv är en självklar sanning och orsaken till de tänkande djurens benägenhet att fundera över saken, jag för min del har kommit fram till att det faktiskt har uppstått av sej själv då det inte finns annat än det som finns vilket i sin tur kan kan uttryckas med att det som finns och genomsyrar allt är den kraft som gör ALLT MÖJLIGT - utan att värdera ont eller gott. Enligt min enkla filosofi uppfyller denna kraft dej, mej och allt vi kan uppfatta, men utan att styra på annat sätt än genom de lagar som denna kraft genererar och den kamp som det biologiska livet begåvats med för sin korta och tillfälliga personliga överlevnad. Och oavsett vad du själv tror så får du göra det för mej - till och med uttryck det :- jag tar mej rätten att göra det samma utifrån det jag uppfattar som rätt eller fel vilket jag ser som den mest önskvärda möjligheten till utveckling om den sker under respekterande former - alltså utan fördömanden och tvång.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?