Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Forts. Att svenskar är de som är mest rädda för religionerna kan vara sant, men jag tvivlar på det - jag har träffat folk från olika håll i världen som inte känner sej speciellt trygga med vad religiösa fanatiker hittar på - ta bara som exempel den katolska kyrkans ageranden i världen - och säg sedan att det inte är skönt att den makten tappat en del av sitt fotfäste - det är bara att hoppas på att trenden håller i sej och att det fortsätter över hela linjen. Tack för tipset att inte tro på svenska massmedier - Där är vi i alla fall överens - det dom producerar måste ses med mycket kritiska ögon - inte bara det att massmedia är propagandamaskiner utan det att dom driver sin propaganda för sina egna syften vilket gör att du måste ha klart för dej vilken grundideologi är för för att rätt kunna bedöma deras budskap. Av vilket skäl anser du att religionskritik skulle vara förkastligt? Din uppmaning att inget skriva här förrän jag åtminstone sett de första 8-10 delarna av filmen "The arrivals" kan jag så här långt i mitt svar till dej inte åtlyda, men jag ska ta en titt då tiden medger. Att historien om Satanael har många betydelser och kan så som de så kallade heliga skrifterna även i övrigt kan tolkas efter var och ens egen skön. Det tycker dej ha lärt av Satans förmodade existens är en sak - medan andra tror sej kunna få ut något helt annat. Att du sedan begränsar din slutledning till att den enda anledningen skulle vara "att visa troende människor de misstag som kan begås utan att själva behöva begå misstagen" är i mina ögon en väl omfattande slutledning med tanke på hur lite skrifterna behandlar ämnet - har du inte tänkt på att berättelsen även innehåller element av trots och förtvivlan av att vara missförstådd och föraktad och konsekvensen av orättvis kärlekslös behandling? Sedan vill jag påpeka att syftet med min kritik inte är att visa dej de fel du begår, men om du ser det så och tar till dej budskapet så har gud i alla fall på den punkten lyckats med sitt skapande av gudsförnekare även om jag nu inte enligt min egen syn kan sorteras in under dylika :- Att "intelligenta" människor inte ens förstår de i dina ögon simplast saker kan förståss bero på att dom inte är så intelligenta eller att du inte förstår varför dom inte håller med dej... Detta får bli mitt sista inlägg i denna tråd tills jag har något annat att tillföra diskussionen - och eventuell sett lite av den film du rekommenderat/ Ha det så gott på ett tag.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?