| Inlägg #181: Postat: 2010-07-16 00:09:00 | |
|
Nettan999 |
#180. Bizon. Håller inte med. Vi MÅSTE kunna förvänta oss….Det ligger påvarje människas ansvar att svara för sig själv men när vi oftast tittar på hur andra gör istället för att börja gå till oss själva så kan det heller inte bli någon förändring. Du säger att ”vi” aldrig kan förvänta oss att någon….. Det kan vi heller inte göra för vi kan aldrig förvänta oss något av andra annat än att visa respekt för vår medmänniska.
Bizon, nu gillar jag inte några hypotetiska scenarier utan försöker leva HÄR och NU och ta saker för vad det är. Som jag försöker efterleva är att när ett problem uppstår så tar jag tag i det då, inte förutsätter att händelser ska vara negativa utan försöker se de möjligheter som finns. Du tänker Dig att det går upp först i åttan för barnet helt plötsligt….MEN HERREGUD….DET FINNS NÅGOT SOM HETER KOMMUNIKATION och brister det där kan det vara katastrof. Och visst är grupptryck starka saker men det beror ju på enligt mig att vi i evigheters evigheter låtit Jante-lagen råda. Grupptryck kommer oftast av andra personer som är otrygga i sig själv av en eller annan orsak. Då återkommer mitt påstående att om ALLA började med sig själva och lärde sina barn mänskliga värderingar så finns inget grupptryck. VI ÄR INTE DÄR ÄNNU, långt ifrån. Och åter igen…det är inte säkert att mitt barn känner samma sak….NATURLIGTVIS INTE. Varje barn är unik och uppfattar saker på sitt eget sätt och det är utifrån detta vi får börja utgå. Ett annat fel som jag tycker att vi gör är att vi pratar OM barnen, alltså över deras huvuden, istället för TILL och MED BARNEN. Vi glömmer ofta bort att de är egna individer och även fast vi säger att varje människa är unik så har vi en tendens att tänka att det rör sig om grupp. Ta grupptrycket som Du nämnde. Denna grupp består av unika personer där varje person också är unik och har massa möjligheter bara vi vill se det. |
| Inlägg #182: Postat: 2010-07-16 09:25:00 | |
|
Bizon |
OK Nettan "Vi måste kunna förvänta oss" enligt dej, men kan inte - kunde vi det så vore det ju inget problem. Det du pratar om är just det du inte tycker om "hypotetiska scenarier" - det jag talar om är nuläget och funderingar kring vad göra åt det icke ändamålsenliga i det konkurrenssamhälle av "vi mot dom" typ som vi lever i där flockmänniskans genetiskt inlagrade drifter genom en hel del moralstrukturella feltänk sedan lång tid tillbaka skapat spelreglerna. Tar du dej en liten titt på rådande belöningssystem borde ett och annat stå klart för dej - ingen aldrig så välmenande lien mamma har en chans mot verkligheten om barn/individ/vuxen har ett annat kynne. För övrigt betackar jag mej för religiöst färgade utrop :- uppenbarligen har den nu och sedan länge rådande samhällsmoral med grund i den judiska självuppfattningen inta haft den verkan du önskar då just jantelagen emanerar därur. Enligt deras sätt att se på saken önskade makthavaren redan innan människans verkliga livsproblem tagit sin början näpsa den som vågade ha en avvikande mening. Att sedan tro att det går att tygla grupptrycket som är motorn i flockmänniskans driftbeteende med en liten förälder här och en där är gulligt, men naivt - det fordras mer genomgripande och uppstyrda insatser för att komma tillrätta med de redan etablerade föreställningar om vad som ger utdelning, och hänsynslös armbågsretorik jämnar vägen för framgång och en plats i solen för att inte tala om pengar och kärlek. ---- Och för att återgå till mobbingfenoment som speglar det övriga umgänget mellan människor på hög liksom låg nivå enligt devisen - människan gör inte vad den blir tillsagd utan som andra gör med vissa undantag. Det är väl undantagen vi i viss mån kan hopps på...
|
| Inlägg #183: Postat: 2010-07-16 10:26:00 | |
|
Nettan999 |
#182. Bizon. Du säger att mitt resonemang är ”fel”. Kanske är det det utifrån Ditt synsätt. Det kan bara Du avgöra. Det Du talar om är inte fel utifrån hur Du resonerar men jag har ett annat synsätt som jag tror på och försöker efterleva det. Jag struntar också i ”flockmänniskan” eftersom det är ett val vi gjort att tillhöra flocken när vi märker att ”flocken” handlar fel utifrån mina värderingar. Jag måste ALLTID kunna stå för det jag gör. Jag kan ALDRIG beskylla någon annan för att jag tagit ett beslut som inte blev som jag tänkt mig. Det är ändå mitt beslut. DET ÄR DETTA VI, enligt mig, MÅSTE LÄRA VÅRA BARN. Och belöningssystemet måste ju fungera så att vi belönar utefter den unika människans egenskaper och värderingar.
Du är dessutom väldigt negativ när Du säger att ”en ingen så välmenande mamma har en chans mot verkligheten”. Ja, med den inställningen har vi heller ingen chans. Men Bizon, ta till Dig det jag skriver att vi MÅSTE SE MÖJLIGHETERNA, INTE BEGRÄNSNINGARNA. Du kan heller inte prata om ”deras” om vi resonerade såsom jag försöker få Dig att förstå att det är jag och ingen annan än jag själv som måste gå till mig själv och stå för mina egna värderingar. Kanske kan jag inte tygla grupptrycket men det innebär ju att gruppen inte utgår från sina egna värderingar utan går utefter andras värderingar utan att våga stå för sina egna värderingar som enligt mig är det viktigaste för att få harmoni och balans i tillvaron. Det mobbingsfenomen Du hänvisar till beror på att vi inte visar respekt för en annan människa. De som mobbar är, enligt mig, fega stackare som inte vågar ha en egen åsikt utan måste skapa en bekräftelse av något slag. Du skriver ”människan”….Återigen Bizon, Om alla gick till sig själva i första hand och var trygga i sig själva så behöver man inte hävda sig genom att trycka ner andra. Man har alltid ett val, att gå med flocken eller våga stå upp för sina egna värderingar. TROTS ALLT så är det mig själv jag ska leva tillsammans med. |
| Inlägg #184: Postat: 2010-07-16 12:34:00 | |
|
Bizon |
Jo Nettan #183 Jag har inte sagt att ditt sätt att resonera är "fel" jag sa att det är naivt vilket inte är synonymt - jag förstår det du säger, men liksom du så har jag en lite annan syn på det hela. I första hand har jag svårt att ta till mej den typen av generella påståenden som - citerar dej//Om alla gick till sig själva i första hand och var trygga i sig själva så behöver man inte hävda sig genom att trycka ner andra.//sc. Visst är det så, men gör alla det? Och är alla trygga i sej själva? Nej det gör inte alla, och trygga i sej själva är alla minst av allt. De flesta söker ängsligt sin väg mellan ytterligheterna antingen som del av huvudströmmen eller som ledare av den - några hamnar i den ena eller andra extremfåran och några i något bakvatten. Den sammansatta verkligheten måste hanteras beroende på den för tillfället rådande sammansättningen. Du säger att "Man har alltid ett val//" vilket jag menar att man inte alltid så generellt har - inte ens det du sedan säger "att gå med flocken eller våga stå upp för sina egna värderingar". Vissa val är omöjliga att göra då konsekvenserna av dessa val kommer att drabba de vi håller mest av. Världen är full av exempel på mänsklig grymhet som en vällevande och välmenande förälder i det lilla landet sverige inte vill föreställa sej, men som både styr och ibland vänder upp och ner på allt du trott på och även kan hända ändar våra liv. - Ingen är opåverkad, vi låser våra dörrar och cyklar, vi är noga med våra pengar så att ingen tar dom, vi har grannsamverkan mot brott och i förekommande fall elevsamverkan mot mobbing - vi försöker så gott det går att skydda vårt eget skinn och ojar oss över våra medmänniskors taskiga moral som inte förstår att "respektera". Det är det som är verkligheten och den måste vi ta med i beräkningen då vi fostrar våra barn som ansvarskompetent medmänniska oavsett det är våra biologiska barn eller inte. Tyvärr är ansvarskompetensen generellt sett förhållandevis låg vilket är orsaken till att jag anser att vi inte kan förvänta oss några mogna beslut och åtgärder varken av hög eller låg - men visst kan och ska vi ha ideologiska mål och drömmar, gärna också arbeta för dessa, men för den skull inte avhålla oss från att se och förhålla oss till livet som det för tillfället är och då i möjligaste mån följa vår övertygelse...
|
| Inlägg #185: Postat: 2010-07-17 05:49:00 | |
|
Nettan999 |
#184. Bizon. Jo, man har alltid ett val och oavsett vilket så får det konsekvenser av något slag. Men trots allt är det vi själva som gör ett val oavsett hur situationen ser ut. Och visst kan vi komma att såra de som står oss allra närmas men det handlar ändå alltid om ett val och att ta konsekvenserna av detta. För oavsett hur det är så kan man aldrig vara vän med alla för då är man egentligen inte vän med någon.
Att låsa dörrar och låsa in cyklar etc, vad har det med mobbing att göra? Fast även här har vi ett val. Låser jag inte cykeln så riskerar jag att den blir stulen. Det är ett val jag har att låsa den eller inte. Det handlar ju inte om att andra ska låsa min cykel även om det stjäls cyklar hej vilt utan DET ÄR MITT VAL och ingen annans att låsa min cykel. Och visst förekommer det samverkan mot mobbing men skulle man granska dessa personer så tror jag ändå att de någonstans med sitt kroppsspråk visar sådant som upplevs helt i motsats till vad de säger verbalt. Jag är knappast annorlunda men jag försöker tänka på det. Jag säger inte heller att det är lätt att bryta ett mönster men om vi vill att mobbing ska upphöra så måste vi alla börja med oss själva. Jag kan inte ursäkta mig själv med att andra gör si eller så. Jag måste ta ställning till vad som är rätt för mig och våga stå för det, i annat fall är risken stor att jag förmedlar fel signaler. Barn är också människor och vill göra rätt för sig. Deras rättstänkande är något vi vuxna tar ifrån dem genom att sätta upp normer utan att vi låter våra barn själva få tänka efter om det är rätt eller fel värderingar för dem. Vi tar oss helt enkelt inte tid att ha den kommunikation som behövs utan skickar hellre barnet på dagis. Även här gör vi ett val på grund av omständigheterna men det är ändock ett val. Att vi väljer bort att kommunicera är katastrofalt enligt mig. Man stannar sällan upp och tänker efter vad det man gör får för konsekvenser. Kanske borde man ta detta som en daglig vana i stället för att rusa iväg till nästa projekt. |
| Inlägg #186: Postat: 2010-07-17 10:11:00 | |
|
Bizon |
Nettan #185 Hmmm? Nej det finns situationer där människor av olika anledningar inte kan sägas ha ett val, och det handlar inte endast om att "såra" någon närstående - det kan handla om tvingande situationer, och liv eller död. Ställs du i en sådan situation kanske du kan fråga dej huruvida du verkligen har ett val eller ej då alternativet upplevs som tvingande och någon bekväm bakdörr inte existerar. Exemplen med att låsa cyklar och dörrar var menat att peka på att vi inte förväntar eller kan förvänta oss någon respekt från den generella människan - skulle vi kunna det som du påstår så skulle vi inte behöva låsa om våra tillhörigheter, eller vara rädda med pepparsprejen beredd i handen då vi går hem på folktomma gator. Du kan ju tycka att det är ett val, men är det verkligen det - är det inte mer frågan om ett tvång? Du tvingas att rusta dej mot andra människors bristande respekt - ett kallt krig där rädslan mot övergrepp antar olika yttre skal, men som inuti var människa är samma rädsla - rädslan för att inte pli respekterad. Jag antar att du inte har valt den rädslan, men tvingas förhålla dej till den precis som andra människor,,, antingen genom att vara den som förgriper sej på andra då tron på medmänniskor för länge sedan på goda grunder upphört - eller att i möjligaste mån skydda dej mot det du både förväntar dej och fruktar som i sin simplaste form handlar om att låsa din cykel. Huruvida den mobbade sedan väljer att bli mobbad eller att den mobbande faktisk har ett aktivt val att mobba kan vi nog diskutera utan att komma så mycket längre då du har din ståndpunkt som jag antar att du valt på grund av egna upplevelser vilka trots allt inte är annat än dina egna upplevelser och inte alla andras - fråga den som är mobbad - om och varför den valt den rollen? ---- Håller helt med dej i det du säger på slutet, "Man stannar sällan upp och tänker efter vad det man gör får för konsekvenser. Kanske borde man ta detta som en daglig vana i stället för att rusa iväg till nästa projekt." Ja, kanske borde vi det, men har vi alla den tiden och orken? - Eller har vi alla fantasi nog att förstå att det inte är så bra för varken oss eller våra barn? Nej så väl är det inte och du kan inte klandra någon för det den inte har varken fysisk, logistisk eller mental möjlighet att klara av, men genom den konsekvensbefriade marknadsekonomins brist på ansvar för vad dagens skruvade livstempo förorsakar där den tillfälliga vinsten - den tillfälliga lösningen av vardagsproblematiken tvingar oss jaga på som galningar och att mata våra barn med processat foder och i väntan på att det ska stå på bordet sätter vi ungarna framför teven där dom oselekterat får konsumera det som bjuds - jag tror inte att detta är ett verkligt val människor gör om dom verkligen kunde välja, men det är ju förståss bara min övertygelse som ju skiljer sej från din. Jag tänker mej nämligen att om vi verkligen kunnat välja så skulle vi inte välja det sämsta alternativet om vi kunnat välja något bättre - det skulle i vart fall inte jag göra...
|
| Inlägg #187: Postat: 2010-07-17 19:39:00 | |
|
Nettan999 |
Svar: #186. Bizon. Visst kan vi hänvisa till extrema händelser men det är ändå så att jag har två val i VARJE SITUATION på så sätt att jag kan ”gilla läget” och se vad jag kan göra i JUST DEN situationen, eller att inte acceptera faktum och inte vilja se situationen som den är. Det är detta jag menar med att vi har ett val. Sedan kanske jag inte alls gillar hur situationen ser ut men det är en helt annan sak.
Och det Du skriver om ”yttre skal” så har Du ändå två möjligheter i VARJE situation, att antingen gilla läget och försöka se det positiva eller att vägra se det som positivt och därmed bli blockerad i Ditt tankesätt. Det är ett dåligt exempel på att vi måste låsa dörrar. Jovisst, jag har både säkerhetsgrind och gallergrind i min lägenhet och jag låser dessa väldigt noga. MEN DET ÄR ÄNDÅ MITT VAL ATT LÅSA ELLER LÅTA BLI ATT LÅSA. Låser jag inte kan någon komma in objuden och låser jag så är det större problem att ta sig in i min lägenhet utan nyckel. Jo, det borde vi, stanna upp och tänka efter lite. Allting har ett pris anser jag och att bara rusa på utan att inte stanna upp kostar på så sätt att vi fått den utveckling vi har idag med mobbing och allt annat som hör till. Vi borde fråga oss själva om vi är villiga att betala det priset, eller rättare sagt låta våra barn betala det priset? Du skriver att ” Huruvida den mobbade sedan väljer att bli mobbad eller att den mobbande faktisk har ett aktivt val att mobba kan vi nog diskutera” så är det ju det jag försökt säga hela tiden att om vi vuxna levde upp till det vi försöker förmedla så fick våra barn en annan trygghet. Det är vi vuxna som ska lära barnen att göra rätt val, att se vilka olika konsekvenser ”fel” val kan innebära men att man alltid har ett val. DETTA är inget någon vuxen försöker förmedla utan anklagar allt och alla för att världen ser ut som den ser ut ta nattman faktiskt måste börja hos sig själv. Du skrev också i inlägg Nr. 184 att jag inte har fel i mitt resonemang eller något liknande Vad är då egentligen problemet? Jag försöker leva efter detta. Gör Du? Eller har Du åtminstone försökt? |
| Inlägg #188: Postat: 2010-07-17 20:35:00 | |
|
Bizon |
Citera Nettan #187//Det är vi vuxna som ska lära barnen att göra rätt val, att se vilka olika konsekvenser ”fel” val kan innebära men att man alltid har ett val. DETTA är inget någon vuxen försöker förmedla utan anklagar allt och alla för att världen ser ut som den ser ut ta nattman faktiskt måste börja hos sig själv.//sc. Där har du fel igen:- Det kryllar av människor - föräldrar, lärare och annan skolpersonal som faktiskt försöker ge ungarna en schyst syn på sej själva och varandra - för att inte tala om all hårt arbetande förskolepersonal. Jag tycker inte att vi ska förringa deras arbete. Så frågar du om jag åtminstone har försökt bibringa mina ungar och elever någorlunda acceptabel livshållning - ja du kan ju alltid gissa. Till och med i diskussionen med dej försöker jag få dej att förstå att det lättvindiga, ytligt naiva resonemanget du för där du utgår från att den som mobbas valt det själv är helt upp åt väggarna felaktigt och så långt från verkligheten man kan komma i de allra flesta fall. Och nej att låsa cykeln är inget dåligt exempel - det är bara det att du inte förstod det - lika lite som du förstår att dina pseudoval att låsa din gallergrind och i skydd av dina skal betrakta världens elände utan att faktiskt välja den förändring du förordar därför att du är matad med rädsla - rädsla för att någon ska ta den materia du lyckats skrapa ihop som du dessutom förmåtts att tro att du valt att skrapa ihop eftersom du är den unika människa du är. Ta inte det sista personligt, jag skriver i duform bara för att det känns naturligast just nu, men känner du dej inte träffad så ta inte illa upp. Att jag i inlägg #184 sagt att det inte är något fel på ditt resonemang eller nått liknande var mer exakt detta - Citerar mej//Jo Nettan #183 Jag har inte sagt att ditt sätt att resonera är "fel" jag sa att det är naivt vilket inte är synonymt - jag förstår det du säger, men liksom du så har jag en lite annan syn på det hela.//sc. Du undrar "Vad är då egentligen problemet?" --- ja förutom att du anser att den mobbade väljer att bli mobbad så är nog problemet att jag har andra erfarenheter än de du har eller resonemangsmässigt vill ge relevans. Jag kan inte ge dej något stöd i de tankegångarna lika lite som jag kan ge artikelförfattaren det, men där har du en som åtminstone i den här frågan tänker som du...
|
| Inlägg #189: Postat: 2010-07-18 00:06:00 | |
|
Nettan999 |
#188. Bizon. Men hallå där, jag har väl aldrig påstått att det inte är några som försöker och instämmer i det Du säger men uppenbarligen är det något som blir fel utifrån hur resultatet blir. Har Du då inte läst ett enda ord av vad jag försöker förmedla???? Det ligger på vuxnas ansvar att lära barnen de värderingar vi vill ha. För mig är värderingar att respektera alla för vad de står för, oavsett jag tycker helt annorlunda. Du och jag diskuterar runt och Du upprepar Dina argument, vilket resulterar att jag upprepar mig i mina svar på det. Hur välvilliga än människor försöker vara så måste vi stanna upp och tänka till. Vi kan inte bara försöka och försöka utan att stanna upp och se resultatet av hur vi beslutar oss föra att göra.
Vi är alla så välvilliga men de flesta av oss stannar aldrig upp och tänker utan förlitar sig på hur andra går till väga när istället varje person borde gå till sig själv och fråga sig vad som känns rätt. Då och först då kommer det att bli lite förändring är jag övertygad om. Bizon, det är Du som drar upp händelser om att låsa min gallergrind, cykel etc. DETTA ÄR SJÄLVKLART. Vad jag sade att vi alltid gör ett val i varje situation och vi kan bara gå till oss själva i första hand och våga stå upp för våra värderingar. DETTA ÄR MITT VAL och jag försöker leva efter det. Kanhända några inte håller med mig alltid men ärligt talat så skiter jag i om jag anses obekväm eller ej. Jag måste kunna leva med mig själv. Svårare än så är det inte. Vaddå rädsla???? Förstår inte frågan. Det är Du som påbörjat detta med att det händer hemskheter överallt i världen. Vart vill Du komma. Jag skrev bara att vi har ett val i alla situationer. SVÅRARE ÄN SÅ ÄR DET INTE. Har Du problem med det. Vad jag vet har jag inte diskuterat ”Dina ungar” specifikt för de vet jag inte något om. Jag försökte, och försöker fortfarande få Dig att förstå att allt handlar om olika val vi gör i olika situationer. Jag förstår heller inte Ditt resonemang att se det negativa i allt. OM NÅGON TAR NÅGOT SÅ TAR DE DET OCH JAG HAR BARA ATT GILLA LÄGET ELLER LÅTA BLI. Och låt mig vara naiv om Du tycke det. Du känner ju inte mig så hur kan Du uttala Dig om jag är naiv eller inte? Det är jättegulligt av Dig att försöka få mig att förstå….Jo Bizon…Jag förstår mycket väl hur Du resonerar men jag håller bara inte med. FÖRSÖK FÖRSTÅ att jag tagit ställning för vad jag tror på. Nej, jag känner mig inte träffad men tycker Du verkar vara en ovanligt inbilsk karl som inte förstår det svenska språket trots att jag upprepat mig ett antal gånger. Ska jag behöva upprepa mig ännu en gång? |
| Inlägg #190: Postat: 2010-07-18 00:54:00 | |
|
Bizon |
Nej du Nettan #189 så inbilsk är jag inte att jag tror att något resonemang med dej skulle vara mer givande än lite fingergymnastik, men tack i alla fall. Och känner du dej nödsakad att upprepa dej igen så låt inte mej hindra - och självklart låter jag dej vara naiv om du så lyster, och jag känner självklart inte dej mer än genom det du skriver vilket känns rätt bra - min åsikt i det fallet gällde bara dina formulerade inställning till den mobbades val att vara mobbad och din ytliga föreställning om att alla har ett val "SVÅRARE AN SÅ ÄR DET INTE"!
|
| Inlägg #191: Postat: 2010-07-18 11:14:00 | |
|
Nettan999 |
Svar: 190. Bizon. Jag har upplevt Dig som en seriös skribent. Jag har försökt bemöta Dig med det Du vill kommentera. Självklart försöker jag besvara det på bästa sätt men Du tycks medvetet vända till det. Ber om ursäkt att jag ”upprepat” mig, borde kanske ha nonchalerat Din kommentar som jag antog var ställd till mig men när Du gång efter annan återkommer med samma argument så borde jag för ett bra tag låtit bli att besvara dessa. Du vänder helt på frågan som Du drar upp om huruvida jag är naiv eller inte. Jag anser inte att Du är kompetent att avgöra det. Och åter igen så när det gällde olika val så gör vi alla olika val utifrån hur situationen ser ut och att det är vi vuxna som bär ansvaret. DETTA ÄR EN SAMMANFATTNING AV VÅR DISKUSSION. Ha en fortsatt bra dag. /Netta
|
| Inlägg #192: Postat: 2010-07-18 12:09:00 | |
|
Bizon |
Tack Nettan - en bra dag till dej med. Vill bara påpeka att jag inte har haft för avsikt att bedöma om du personligen är naiv - det är något jag självfallet inte kan ha en mening om - det jag anser är att din inställning att den mobbade har valt att bli mobbad är både naiv ytlig och helt bortitok. I det övervägande flesta fall är det andra som väljer att mobba - vanligen söker sej den mobbade bort från situationer där risken finns att möta sina plågoandar och det måste väl ändå anses att det är ett val/försök att slippa, men det lyckas inte alltid - särskilt om den mobbade ska försöka följa undervisningen i sin skola eller försöka försörja sej på sitt arbete där denne av någon anledning blir mobbad. Eftersom det är skolplikt så måste eleverna infinna sej i skolan vilket i de mobbades fall inte alltid sker därför att det är för smärtsamt - då det gäller arbetsplatsmobbingen är det sjukskrivning som gäller och arbetsplatsbyten - du ska inte tro att de mobbade bara står där snällt och tar emot dom försöker nog att undkomma så gott det går - därmed inte sagt att dom valt att bli mobbade - det valet gör andra och det vanligen utan att fråga om lov. Förutom din summariskt ytliga sammanfattningen av vår diskussion tar du åter upp att det är de vuxna som bär ansvaret - jaha!? Är det någon som motsagt det? Det jag pekat på är att den förment vuxne ofta inte alls är vuxen sin uppgift och att det knappast går att förvänta sej av alla vuxna att handla rationellt utifrån någon föreställning om rätt eller fel - däremot kan jag hålla med om att det är det enda val vi själva kan göra utifrån den sanning vi tror på om vi inte väljer att blunda vilket inte är så ovanligt. Nu anklagar jag inte de som väljer att inte se - det kan finnas skäl för det också som tidsbrist, annat ansvar, rädsla och osäkerhet - det går inte att döma andra bara för att dom inte gör så som vi förväntar oss att dom borde... För att söka en lösning på den alienation som många upplever och som ytligt sett kan se ut som om vi inte bryr oss skulle jag vilja se en ny folkrörelse där människor aktivt sitter ner och diskuterar dessa vardagliga samhällsproblem på bästa reklamtid - gärna med tydliga exempel ur det vardagliga livet. En samhällspedagogik som engagerar inte bara infödingarna i detta land som absolut skulle behöva gymnastisera medmänskligt vett och empati utan även invandrarna, politiska flyktingar och andra lycksökare. Ett sådant projekt skulle i bästa fall kunna sprida lite förståelse vilket inte vore helt fel...
|
| Inlägg #193: Postat: 2010-07-18 12:40:00 | |
|
Nettan999 |
#192. Bizon. Så fick Du sista ordet….NÄSTAN….*ASG* Visst är det så att de som mobbar väljer att göra det. De har med andra ord ett val de med. Och visst är det så att den mobbade söker sig bort från mobbarna, konstigt vore det väl annars. DET ÄR HÄR JAG MENAR att det åligger oss vuxna att lära de mobbade att kunna hantera situationen, MEN DET ÅLIGGER ÄVEN PÅ VUXNAS ANSVAR ATT LÄRA DE SOM MOBBAR ATT INTE GÖRA DET. Och klart det är vuxnas ansvar. Idag är jag mormor men hade det funnits datorer när mitt barn var i skolåldern så hade utegångsförbud från min sida inneburit både förbud mot TV, Mobil och dator. Ungar måste förstå att om de skadar någon så ska de kännas och att ge dem datorförbud m.m. så förstår de att det blir konsekvenser av deras handlande. Jag vet inte om jag hade handlat rätt eller fel men MITT VAL hade varit det självklara att göra så. SAMBAND MED ”utegångsförbudet” måste man ta och prata med barnet/ungdomen. INTE NÅGON UTSKÄLLNING utan försöka förstå vad som ligger till grund för det som utspelades. Jag tror inte någon i grund och botten är elak utan det handlar mycket om att barn idag inte får tillräckligt utlopp för den energi de faktiskt har och på något sätt måste de agera. Tillåts de inte vara konstruktiva blir konsekvenserna att de istället får utlopp för något destruktivt. ÄVEN HÄR ÄR DET VI VUXNA SOM HAR ANSVAR ATT SE TILL ATT VÅRA BARN OCH UNGDOMAR FÅR UTLOPP FÖR SIN KREATIVITET. Du nämnde förut ”SAMVERKAN”…Ja om samtliga mammor som hade barn som mobbade gemensamt gjorde slag i saken och enhälligt beslut om datorförbud och andra teknisk apparatur så är jag ganska övertygad om att det gett resultat. Bara för att ungar idag växer uppmed alla möjliga elektroniska utrustningar som det tar för något självklart så tar vi bort lite av känslan att de får jobba sig till något och faktiskt förtjäna det.
|
| Inlägg #194: Postat: 2010-07-18 14:08:00 | |
|
Bizon |
Jo Du Nettan #193 - något sista ord lär det väl inte bli sagt i den här trådens grundfrågor och det är bra så länge det finns förtryck i samhället vilket det ju gör och det synes inte avta direkt, snarare då tillta. Ja samverkan och då inte bara mammor - du får inte bortse från att räkna med hela befolkningen - det finns även fäder. Men som du förstår av vår lilla diskussion här i tråden så är det inte så lätt att komma fram till någon gemensam samverkan eller ens ett samförstånd, det gäller att vara envis, öppen, lyhörd och att inte döma ut sina medspelare i förtid liksom att inte ta för allvarligt på ovidkommande uttalanden och det är sannolikt inte lätt alla gånger då man ibland mest känner för att dra ur kontakten och ägna sej åt sina rosor eller nåt mer destruktivt. --- Ja samverkan då alltså - hur tycker du att något sådant ska organiseras? Och metoderna,,, det gäller att inte kränka och samtidigt rikta in sej på sådant som inte kan ses som en rättighet, men ett attraktivt plus om tillgång ges som något man gjort sej förtjänt av genom då att vara och ha varit en schyst medmänniska.
|
| Inlägg #195: Postat: 2010-07-18 14:50:00 | |
|
Nettan999 |
#194. Bizon. Hur jag skulle göra om jag fick komma med förslag….Det är en komplex fråga men jag skulle nog först och främst samla alla föräldrar, både mammor, pappor lärare och även elever. Skulle boka in en avtalad tid och är övertygad om att de som är intresserad av att försöka få en lösning skulle komma, resten skulle fortfarande inte bry sig. Därefter skulle jag be samtliga komma med förslag på lösningar. Varje person som är närvarande skulle få skriva ner tio förslag på hur man löser konflikten och fokusera problematiken på detta. Alla förslag som innebär begränsningar ska inte diskuteras av den enkla anledningen att det är lösningar som behövs, INTE konstaterande på vad som redan existerar eller hypotetiska situationer som eventuellt kan inträffa. SÅ SKULLE JAG BÖRJA! Därefter kommer man säkert fram till något vettigt om man bara vill. För frågan som jag ställt mig många gånger är om vi verkligen vill ha bort mobbing och låta alla vara jämlika?
|
| Inlägg #196: Postat: 2010-07-18 14:51:00 | |
|
Nettan999 |
#194. Bizon. Hur jag skulle göra om jag fick komma med förslag….Det är en komplex fråga men jag skulle nog först och främst samla alla föräldrar, både mammor, pappor lärare och även elever. Skulle boka in en avtalad tid och är övertygad om att de som är intresserad av att försöka få en lösning skulle komma, resten skulle fortfarande inte bry sig. Därefter skulle jag be samtliga komma med förslag på lösningar. Varje person som är närvarande skulle få skriva ner tio förslag på hur man löser konflikten och fokusera problematiken på detta. Alla förslag som innebär begränsningar ska inte diskuteras av den enkla anledningen att det är lösningar som behövs, INTE konstaterande på vad som redan existerar eller hypotetiska situationer som eventuellt kan inträffa. SÅ SKULLE JAG BÖRJA! Därefter kommer man säkert fram till något vettigt om man bara vill. För frågan som jag ställt mig många gånger är om vi verkligen vill ha bort mobbing och låta alla vara jämlika?
|
| Inlägg #197: Postat: 2010-07-18 19:46:00 | |
|
Bizon |
Ja Nettan #196 den frågan som du ställt dej många gånger Cit//om vi verkligen vill ha bort mobbing och låta alla vara jämlika?//sc. är en kärnfråga - teoretisk och merparten ideologiskt så är nog ett ja mest troligt, men i praktiken handlar vi inte så därför att vi är flockdjur med instinktsbeteenden som dikterar mycket av vårt handlande. det säger inte att mobbing ska få pågå ostört - den vetskapen pekar i stället på nödvändigheten av stor vaksamhet och väl utarbetade handlingsplaner för att stävja den typen av godtycklig gallring i flocken där vissa till och med väljer att ta sitt liv för att undkomma,,, ja du vet:- Sådana initiativ som du beskriver är tagna många gånger fast då mer lokalt i skolor och klasser samt i hem och skolaföreningar - i de flesta fall med en tid av ökad observans, och mindre mobbingbenägenhet som följd. Men i vardagen sjuker sådanan initiativ undan så småningom, men trots det tror jag ändå att det är bra då sådana sammankomster ökar föräldrar och skolpersonals kontaktytor. Viktigt är också att skola och kommun anslår medel för ett mer permanent arbete som går ut på att på orten definiera var - i vilka miljöer - mobbningsproblemen finns och där se till att det finns kunniga och ansvariga människor beredda att rycka in som fått den utbildning som krävs för uppgiften. Hur man ska göra på arbetsplatser är lite annorlunda då det där handlar om personer som är så kallat straffmyndiga OBS jag använde inte ordet "vuxen", men att polisanmäla och att den typen av brott utreds av poliser som fått den utbildning som krävs för uppgiften motsvarande för skolpersonal är ett måste.
|
| Inlägg #198: Postat: 2010-07-18 21:02:00 | |
|
Nettan999 |
#197. Bizon. Man glömmer en viktig sak och det är att fortfölja det man tar beslut om. Att man gjort det många gånger i skolan och det inte gett resultat kan bara betyda att man inte följt upp. Vill man verkligen ha bort mobbingen så får man göra det igen och igen och igen och igen och igen…..tills det ger resultat. Varje dag om så skulle behövas. Kanske till en början flera gånger om dan tills man enhälligt kan visa att man tänker göra något åt problemet, INTE GE UPP så fort det inte fungerar.
Sedan nämner Du vuxenmobbingen. Hade vi från början och i generationers generationer försökt visa respekt för våra medmänniskor så hade det sett annorlunda ut eftersom att visa respekt för andra hade varit något fullständigt självklart och varje form av mobbing skulle varit otänkbart. Istället praktiserar vi Jante-lagen vilket med automatik innebär att mobbing är något som man får ta som vuxen. För hur ska barn och ungdomar kunna ha respekt förvuxna som inte kan låta bli att mobba varandra på arbetsplatserna? Jag PÅSTÅR FORTFARANDE att vi alla måste börja med oss själva innan vi kan försöka ändra andra. |
| Inlägg #199: Postat: 2010-07-18 21:42:00 | |
|
Bizon |
#198 Och jag påstår att ska du förlita dej till en så osäker förändring så har vi evigheter att se fram emot. Nej Nettan jag vill nog hellre se att vi arbetar parallellt med både oss själva och vår omvärld - alltså ungefär så som det är nu med den skillnaden att om det kan liknas vid en snöboll så hoppas jag på att den blir till en lavin innan den rasar ner i likgiltighetens ravin...
|
| Inlägg #200: Postat: 2010-07-19 02:46:00 | |
|
Nettan999 |
#199. Bizon. Exakt, säger inte emot Dig att det troligen tar evigheter. Jag vill jämföra det med om det gäller att dressera en hund. Vi kan ta Mastiff som exempel eftersom jag arbetat på en Mastiffuppfödning när jag bodde i Holland. Det skulle vara rena rama katastrofen om jag på minsta sätt gav hunden övertag. Vill man verkligen ha igenom någon förändring så går det inte bara att komma fram till hur man ska gå till väga.man måste följa det till punkt och pricka. Blir det tjafs igen – BÖRJA FRÅN BÖRJAN, och det omgående…..tills det fungerar. Är vi inte beredda att verkligen göra något åt problemet så kommer vi inte heller att kunna göra det. Någonstans måste man dra i handbromsen annars accelererar det. Det är ändå vårat val, att göra något åt problemet eller stå och titta på och skylla på ”flocken”. Jag håller inte med. Varje människa måste gå till sig själv och fråga vad som ligger i mitt eget ansvar. Skulle jag kanske skylla ifrån mig på de andra som arbetade på samma uppfödning om jag hade misslyckats? Ansvaret ligger hos mig och ingen annan i de beslut jag tar.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.