Valt inlägg:
#192. Bizon. Så fick Du sista ordet….NÄSTAN….*ASG* Visst är det så att de som mobbar väljer att göra det. De har med andra ord ett val de med. Och visst är det så att den mobbade söker sig bort från mobbarna, konstigt vore det väl annars. DET ÄR HÄR JAG MENAR att det åligger oss vuxna att lära de mobbade att kunna hantera situationen, MEN DET ÅLIGGER ÄVEN PÅ VUXNAS ANSVAR ATT LÄRA DE SOM MOBBAR ATT INTE GÖRA DET. Och klart det är vuxnas ansvar. Idag är jag mormor men hade det funnits datorer när mitt barn var i skolåldern så hade utegångsförbud från min sida inneburit både förbud mot TV, Mobil och dator. Ungar måste förstå att om de skadar någon så ska de kännas och att ge dem datorförbud m.m. så förstår de att det blir konsekvenser av deras handlande. Jag vet inte om jag hade handlat rätt eller fel men MITT VAL hade varit det självklara att göra så. SAMBAND MED ”utegångsförbudet” måste man ta och prata med barnet/ungdomen. INTE NÅGON UTSKÄLLNING utan försöka förstå vad som ligger till grund för det som utspelades. Jag tror inte någon i grund och botten är elak utan det handlar mycket om att barn idag inte får tillräckligt utlopp för den energi de faktiskt har och på något sätt måste de agera. Tillåts de inte vara konstruktiva blir konsekvenserna att de istället får utlopp för något destruktivt. ÄVEN HÄR ÄR DET VI VUXNA SOM HAR ANSVAR ATT SE TILL ATT VÅRA BARN OCH UNGDOMAR FÅR UTLOPP FÖR SIN KREATIVITET. Du nämnde förut ”SAMVERKAN”…Ja om samtliga mammor som hade barn som mobbade gemensamt gjorde slag i saken och enhälligt beslut om datorförbud och andra teknisk apparatur så är jag ganska övertygad om att det gett resultat. Bara för att ungar idag växer uppmed alla möjliga elektroniska utrustningar som det tar för något självklart så tar vi bort lite av känslan att de får jobba sig till något och faktiskt förtjäna det.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?