Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Nettan #185 Hmmm? Nej det finns situationer där människor av olika anledningar inte kan sägas ha ett val, och det handlar inte endast om att "såra" någon närstående - det kan handla om tvingande situationer, och liv eller död. Ställs du i en sådan situation kanske du kan fråga dej huruvida du verkligen har ett val eller ej då alternativet upplevs som tvingande och någon bekväm bakdörr inte existerar. Exemplen med att låsa cyklar och dörrar var menat att peka på att vi inte förväntar eller kan förvänta oss någon respekt från den generella människan - skulle vi kunna det som du påstår så skulle vi inte behöva låsa om våra tillhörigheter, eller vara rädda med pepparsprejen beredd i handen då vi går hem på folktomma gator. Du kan ju tycka att det är ett val, men är det verkligen det - är det inte mer frågan om ett tvång? Du tvingas att rusta dej mot andra människors bristande respekt - ett kallt krig där rädslan mot övergrepp antar olika yttre skal, men som inuti var människa är samma rädsla - rädslan för att inte pli respekterad. Jag antar att du inte har valt den rädslan, men tvingas förhålla dej till den precis som andra människor,,, antingen genom att vara den som förgriper sej på andra då tron på medmänniskor för länge sedan på goda grunder upphört - eller att i möjligaste mån skydda dej mot det du både förväntar dej och fruktar som i sin simplaste form handlar om att låsa din cykel. Huruvida den mobbade sedan väljer att bli mobbad eller att den mobbande faktisk har ett aktivt val att mobba kan vi nog diskutera utan att komma så mycket längre då du har din ståndpunkt som jag antar att du valt på grund av egna upplevelser vilka trots allt inte är annat än dina egna upplevelser och inte alla andras - fråga den som är mobbad - om och varför den valt den rollen? ---- Håller helt med dej i det du säger på slutet, "Man stannar sällan upp och tänker efter vad det man gör får för konsekvenser. Kanske borde man ta detta som en daglig vana i stället för att rusa iväg till nästa projekt." Ja, kanske borde vi det, men har vi alla den tiden och orken? - Eller har vi alla fantasi nog att förstå att det inte är så bra för varken oss eller våra barn? Nej så väl är det inte och du kan inte klandra någon för det den inte har varken fysisk, logistisk eller mental möjlighet att klara av, men genom den konsekvensbefriade marknadsekonomins brist på ansvar för vad dagens skruvade livstempo förorsakar där den tillfälliga vinsten - den tillfälliga lösningen av vardagsproblematiken tvingar oss jaga på som galningar och att mata våra barn med processat foder och i väntan på att det ska stå på bordet sätter vi ungarna framför teven där dom oselekterat får konsumera det som bjuds - jag tror inte att detta är ett verkligt val människor gör om dom verkligen kunde välja, men det är ju förståss bara min övertygelse som ju skiljer sej från din. Jag tänker mej nämligen att om vi verkligen kunnat välja så skulle vi inte välja det sämsta alternativet om vi kunnat välja något bättre - det skulle i vart fall inte jag göra...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?