| Inlägg #81: Postat: 2010-05-31 12:06:00 | |
|
George Debaly |
Ola, du belyser återkommande det sorgliga faktum att du inte vet vad ordet mobbing betyder/innefattar. Att kalla en häst för en ko hjälper varken dig, oss eller den här diskussionen då förutsättningen för all kommunikation är att samtliga inblandade parter pratar om samma sak. Slå upp ordet mobbing och om du hittar en enda sajt där ordet mobbing definieras och ordet misshandel samtidigt INTE förekommer i texten, får du gärna länka till den sidan. Tills dess är det inget annat än din egen okunnighet du som försvarar.
|
| Inlägg #82: Postat: 2010-05-31 12:07:00 | |
|
George Debaly |
ingloz och er andra ber jag om ursäkt för att jag inte kunde leva upp till mina egna regler.
|
| Inlägg #83: Postat: 2010-05-31 12:12:00 | |
|
George Debaly |
#81 "som" och "du" råkade byta plats, tydligen både i hjärnan och i texten.
|
| Inlägg #84: Postat: 2010-05-31 12:57:00 | |
|
ingloz |
# 82/ George Debaly, du är en av dom få som lyckas hålla stilen även när debatt-vågorna går höga : - själv måste jag i så fall också be om ursäkt: Har väldigt svårt att hålla truten - speciellt när jag borde ...
|
| Inlägg #85: Postat: 2010-05-31 13:22:00 | |
|
George Debaly |
ingloz, tack för vänliga och omtänksamma ord, men det är inte alltid fel att bli engagerad och att tänka med hjärtat, särskilt inte i en sådan här fråga.
|
| Inlägg #86: Postat: 2010-05-31 13:24:00 | |
|
Anna Nyhm |
#84,85, för vad ber ni om ursäkt?
|
| Inlägg #87: Postat: 2010-05-31 13:33:00 | |
|
George Debaly |
Anna Nyhm, för att jag först uppmanade alla att strunta i Ola och sedan var en av de första att bryta mot denna uppmaning.
|
| Inlägg #88: Postat: 2010-05-31 15:31:00 | |
|
Bizon |
Hjalle #77 Är bara inne som hastigast - jag återkommer till ditt inlägg då tid och göranden medger.
|
| Inlägg #89: Postat: 2010-05-31 16:12:00 | |
|
Carlberg |
Så motpolen till mobbad är vippad?
|
| Inlägg #90: Postat: 2010-05-31 16:50:00 | |
|
Lasse i Gatan |
Nu har Israel valt att bli mobbade.länk.Länk: friatider.se
|
| Inlägg #91: Postat: 2010-05-31 19:08:00 | |
|
Bizon |
Hjalle #77 Ja att förändra mänsklighetens görande och låtande till en mer kärleksfull art och varelse vore inte direkt fel, eller snarare att människan själv väljer ett sådant förhållande i livsprocessen är och har varit en stående fundering för många filosofer och tänkare. Att göra tankeexperimentet vad som ska till för en sådan vändning och vilka konsekvenserna skulle bli är kanske inte bara önsketänkande - möjligen kan man se det som det naturliga sökande som människan ständigt sysslar med för att försöka åstadkomma något bättre än det som är. Du pekar på ödestron och föreställningen att vi som art inte kan göra mycket åt vår bestämmelse - ja det ser jag mer som en sorts uppgivenhet som naturligtvis inte har något med viljan till förändring från det naturgivna tillstånd vi nu befinner oss i.
Att något är utopiskt är möjligt, men vi vet inte vad det skulle kunna vara - en tvättmaskin skulle sannolikt uppfattas som något utopiskt av en människa för så där en 500 år sedan. Att rent vetenskapligt omprogrammera mänskligheten genom något ingrepp i mänsklighetens arvsanlag så att en hjärn- och tanke-förändring uppstår som är sexuellt överförbar låter vid ett första ögonblick som en global lösning, men kan vi uppleva det som etiskt försvarbart, eller bra överhuvudtaget? Är det inte ett övergrepp i en mognadsprocess som på det viset helt omintetgörs - funderar på om det rent av skulle kunna jämställas med själslig lobotomi - något som kanske skulle kunna tas till som en sista utväg, men som då innebär att stora värden i mänsklighetens komplexitet kommer att gå förlorade. Du säger att detta med förändrade hjärnor skulle vara min önskan, men jag känner inte igen den som sådan - däremot menar jag att det är hög tid att mänskligheten tar ett evolutionärt steg i sitt tänkande och agerande,,, enkelt uttryckt - lämnar det egoistiska makt och vinningstänkandet till förmån för ett en för alla ochh alla för en-tänkande vars målsättning i bästa fall skulle vara mesta möjliga livskvalitet för alla. Att det religiösa tänkandet med tiden kommer att avskaffa sej själv utgår jag från, dock har jag ingenting emot att ett mer andligt förhållningssätt till alltet och tingens ordning växer fram. :- ja om inte detta om funnits så skulle mycket helt säkert vara annorlunda - men vi människor är vad vi är och blir det vi blir och från min utgångspunkt skulle jag känna mej lite gladare om jag bidragit med något till det bättre för mänskligheten - tänk bara tanken att livet och vår förmåga att leva detta liv i kärlek tog om hand alla nyfödda små varelser som ännu ingenting vet om den ondska som råder så att dom fick växa upp till älskande medmänniskor utan orsak att hata - då du Hjalle då skulle jag nog kunna stå ut även med de där "omet" :- Men du Bizon det är inte något fel med att spåna om detta "om" ja du vet om inte om hade funnits...som ständigt är en käpphäst för vår framfart här i livet. |
| Inlägg #92: Postat: 2010-05-31 19:22:00 | |
|
ingloz |
#86/ Anna Nyhm, vi bad om ursäkt för att vi bröt mot våra egna principer :
|
| Inlägg #93: Postat: 2010-05-31 19:46:00 | |
|
Anna Nyhm |
Ola Tidman, om någon blir mobbad och slagen för att denne är t.ex adopterad, tycker du då att denne ska bleka skinnet? Om någon blir mobbad och slagen för sin t.ex homosexualitet, tycker då då att denne ska upphöra med sin sexuella böjelse? Om någon blir mobbad och slagen för sin t.ex bristfälliga svenska, tycker du då att denne ska flytta tillbaka till sitt hemland? Om någon blir mobbad och slagen för sin dåliga syn, tycker du då att denne ska sluta bära glasögon? För visst ska man skylla sig själv att man valt att födas av mörkhyade föräldrar, valt att bli homosexuell, valt att bli adopterad, valt att ha dålig syn och får därmed skylla sig själv för mobbingen, det är ju bara att ändra sig, eller hur?
|
| Inlägg #94: Postat: 2010-05-31 19:51:00 | |
|
Hjalle |
Bizon du har då förmågan att lägga ut texten och många ord blir det i din visa. Nåväl jag tror nog att vi måste söka grunden för vår existens som är mer än mystiskt och allt annat än normalt ordet normalt är ett svårt ord att använda i rätt sammanhang att vi bor på ett klot som svävar ute i rymden och samtidigt måste vi se oss som rymdvarelser som totalt sett endast gjort staplande steg som människor i evolutionens anda, med en antydan att veta vilka vi är och vilken funktion eller mission vi har och ska välja på om hur och varför. I mina ögon kan människor vara allt och ingenting. Du nämnde något om de ungas utveckling, till vad kan man fråga, bortsett de gängse normerna som någon har bestämt men vi vet inte vem. Vad tycker du om min tanke som ett första steg för en bättre värld, att vi ska se varje individ som en Möjlig Vän som vi möter på livets stig, kan inte det vara något som en realistisk möjlighet och som ett motto som alla skulle kunna ta till sig?
|
| Inlägg #95: Postat: 2010-05-31 20:49:00 | |
|
olatidman |
Anna- Jag tror inte att någon blir mobbad enbart för att dom har Tex.glasögon, det brukar finnas något mer som ligger bakom.
Om man vänder på det, då skulle ju aldrig en tjock tjej kunna bli populär, för alla tjockisar blir ju mobbade? Vad det gäller hudfärg så räknar jag det mer till rasism. Att bli slagen kallar jag inte mobbning, kallar det misshandel. Detta är grejer som jag har skrivit ett par gånger nu, så jag förstår inte vad det svåra är.. |
| Inlägg #96: Postat: 2010-05-31 21:20:00 | |
|
GunnarL |
95/ olatidman, Är det inte snart dags att inse att du har gjort bort dig och att det är dags att tänka om? Fast egentligen har det ju ingen betydelse om du inte inser att du resonerar helt fel. Jag upplever mest att det är synd om dig. En människa som inte har någon empatisk förmåga blir nog inte särskilt lycklig i det långa loppet.
|
| Inlägg #97: Postat: 2010-05-31 22:02:00 | |
|
Bizon |
Hjalle #94 Jo så upplever jag mej som medmänniska och så ser jag på andra som jag möter. Sällan gör mina medmänniskor mej besviken - jag gillar att resa och har träffat folk som jag inte direkt verbalt språkligt har kunnat kommunalisera med men med bilder gutturala ljud och leenden går det för det mesta bra. Ett världsspråk vore en lisa för vänskapen, men det går även utan. Min första resa som inte gick över haven var tre dar på tåg till Istanbull under vilka jag konstant festade, sjöng och fick de mest användbara orden av det turkiska språket som en glad överraskning av mina turkisk reskamrater som klev på i Munich och skulle hem för en tids ledighet - därav glädjen. Lika har det varit över allt i denna värld - både i Sverige och annorst :- Men man möter ibland personer som kanhända har en sned syn på tillvaron - klart är att man då ska vara på sin vakt, men en ärlig chans försöker jag ändå ge vederbörande och för det mesta så löser det sej.
|
| Inlägg #98: Postat: 2010-05-31 22:30:00 | |
|
Hjalle |
Bizon jag håller med dig för jag fungerar på samma sätt att alltid ge en människa en andra chans. Det du nämner att man inte får det gensvar manönskar är säkerligen internationellt och tror att det beror på den enskilde individens mentalitet och har inte så mycket att göra med vilket folkslag vi tillhör landsmän emellan, det finns däremot mentala skillnader som en helhetsbild, alltså t.ex svenskar har sin präglade mentalitet och går man vidare tillvåra grannländer finns graderingskillnader men ändå ett igenkännande, vandrar man runt vår jord så är den mentala skillnaden större ju längre bort man är ifrån sitt hemland. Det här är ju ganska naturligt betingat världen över, mycket kan också handla om språkförbistring för att inte tala om vårt kroppspråk som inte är i överensstämmande med andra nationers dito. Så det vore inte dumt med ett enhetligt världspråk, det svenska vore inte så dumt som är melodiskt.
|
| Inlägg #99: Postat: 2010-05-31 23:27:00 | |
|
George Debaly |
#95 "Detta är grejer som jag har skrivit ett par gånger nu, så jag förstår inte vad det svåra är.." Det svåra är uppenbarligen att få dig att förstå och inse att du har fel. Du är inget livsfacit. Du tror att det här är en smaksaksfråga där man kan tycka fritt, ungefär som att påstå att stekt torsk är godare än pannbiff, eller att Annas låt var bättre än Lenas i Eurovision Song Contest, men så är inte fallet, "mobbing" kan mycket väl innefatta misshandel eller rasism hur lite du än vill tro på det.
|
| Inlägg #100: Postat: 2010-06-01 01:55:00 | |
|
olatidman |
George- Där kom repliken som jag visste skulle komma, "du har fel".
Sen när får man inte lov att ha olika åsikter utan att dom ska klassas som rätt eller fel? Var i texten har jag sagt att mina ord är lag och andra ska rätta sig efter mina åsikter? Det är självklart att ni får tycka att jag har fel, men varför ska jag rätta mig efter era åsikter? Lika lite som ni ska rätta er efter mina. Det är jävligt märkligt hur någon kan påstå att ens tankar och åsikter är fel, Med tanke på att det just är MINA tankar och åsikter. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.