Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Jo Nettan #183 Jag har inte sagt att ditt sätt att resonera är "fel" jag sa att det är naivt vilket inte är synonymt - jag förstår det du säger, men liksom du så har jag en lite annan syn på det hela. I första hand har jag svårt att ta till mej den typen av generella påståenden som - citerar dej//Om alla gick till sig själva i första hand och var trygga i sig själva så behöver man inte hävda sig genom att trycka ner andra.//sc. Visst är det så, men gör alla det? Och är alla trygga i sej själva? Nej det gör inte alla, och trygga i sej själva är alla minst av allt. De flesta söker ängsligt sin väg mellan ytterligheterna antingen som del av huvudströmmen eller som ledare av den - några hamnar i den ena eller andra extremfåran och några i något bakvatten. Den sammansatta verkligheten måste hanteras beroende på den för tillfället rådande sammansättningen. Du säger att "Man har alltid ett val//" vilket jag menar att man inte alltid så generellt har - inte ens det du sedan säger "att gå med flocken eller våga stå upp för sina egna värderingar". Vissa val är omöjliga att göra då konsekvenserna av dessa val kommer att drabba de vi håller mest av. Världen är full av exempel på mänsklig grymhet som en vällevande och välmenande förälder i det lilla landet sverige inte vill föreställa sej, men som både styr och ibland vänder upp och ner på allt du trott på och även kan hända ändar våra liv. - Ingen är opåverkad, vi låser våra dörrar och cyklar, vi är noga med våra pengar så att ingen tar dom, vi har grannsamverkan mot brott och i förekommande fall elevsamverkan mot mobbing - vi försöker så gott det går att skydda vårt eget skinn och ojar oss över våra medmänniskors taskiga moral som inte förstår att "respektera". Det är det som är verkligheten och den måste vi ta med i beräkningen då vi fostrar våra barn som ansvarskompetent medmänniska oavsett det är våra biologiska barn eller inte. Tyvärr är ansvarskompetensen generellt sett förhållandevis låg vilket är orsaken till att jag anser att vi inte kan förvänta oss några mogna beslut och åtgärder varken av hög eller låg - men visst kan och ska vi ha ideologiska mål och drömmar, gärna också arbeta för dessa, men för den skull inte avhålla oss från att se och förhålla oss till livet som det för tillfället är och då i möjligaste mån följa vår övertygelse...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?