Valt inlägg:
Svar: #186. Bizon. Visst kan vi hänvisa till extrema händelser men det är ändå så att jag har två val i VARJE SITUATION på så sätt att jag kan ”gilla läget” och se vad jag kan göra i JUST DEN situationen, eller att inte acceptera faktum och inte vilja se situationen som den är. Det är detta jag menar med att vi har ett val. Sedan kanske jag inte alls gillar hur situationen ser ut men det är en helt annan sak.
Och det Du skriver om ”yttre skal” så har Du ändå två möjligheter i VARJE situation, att antingen gilla läget och försöka se det positiva eller att vägra se det som positivt och därmed bli blockerad i Ditt tankesätt.
Det är ett dåligt exempel på att vi måste låsa dörrar. Jovisst, jag har både säkerhetsgrind och gallergrind i min lägenhet och jag låser dessa väldigt noga. MEN DET ÄR ÄNDÅ MITT VAL ATT LÅSA ELLER LÅTA BLI ATT LÅSA. Låser jag inte kan någon komma in objuden och låser jag så är det större problem att ta sig in i min lägenhet utan nyckel.
Jo, det borde vi, stanna upp och tänka efter lite. Allting har ett pris anser jag och att bara rusa på utan att inte stanna upp kostar på så sätt att vi fått den utveckling vi har idag med mobbing och allt annat som hör till. Vi borde fråga oss själva om vi är villiga att betala det priset, eller rättare sagt låta våra barn betala det priset? Du skriver att ” Huruvida den mobbade sedan väljer att bli mobbad eller att den mobbande faktisk har ett aktivt val att mobba kan vi nog diskutera” så är det ju det jag försökt säga hela tiden att om vi vuxna levde upp till det vi försöker förmedla så fick våra barn en annan trygghet. Det är vi vuxna som ska lära barnen att göra rätt val, att se vilka olika konsekvenser ”fel” val kan innebära men att man alltid har ett val. DETTA är inget någon vuxen försöker förmedla utan anklagar allt och alla för att världen ser ut som den ser ut ta nattman faktiskt måste börja hos sig själv. Du skrev också i inlägg Nr. 184 att jag inte har fel i mitt resonemang eller något liknande Vad är då egentligen problemet? Jag försöker leva efter detta. Gör Du? Eller har Du åtminstone försökt?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?