Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#180. Bizon. Håller inte med. Vi MÅSTE kunna förvänta oss….Det ligger påvarje människas ansvar att svara för sig själv men när vi oftast tittar på hur andra gör istället för att börja gå till oss själva så kan det heller inte bli någon förändring. Du säger att ”vi” aldrig kan förvänta oss att någon….. Det kan vi heller inte göra för vi kan aldrig förvänta oss något av andra annat än att visa respekt för vår medmänniska. Bizon, nu gillar jag inte några hypotetiska scenarier utan försöker leva HÄR och NU och ta saker för vad det är. Som jag försöker efterleva är att när ett problem uppstår så tar jag tag i det då, inte förutsätter att händelser ska vara negativa utan försöker se de möjligheter som finns. Du tänker Dig att det går upp först i åttan för barnet helt plötsligt….MEN HERREGUD….DET FINNS NÅGOT SOM HETER KOMMUNIKATION och brister det där kan det vara katastrof. Och visst är grupptryck starka saker men det beror ju på enligt mig att vi i evigheters evigheter låtit Jante-lagen råda. Grupptryck kommer oftast av andra personer som är otrygga i sig själv av en eller annan orsak. Då återkommer mitt påstående att om ALLA började med sig själva och lärde sina barn mänskliga värderingar så finns inget grupptryck. VI ÄR INTE DÄR ÄNNU, långt ifrån. Och åter igen…det är inte säkert att mitt barn känner samma sak….NATURLIGTVIS INTE. Varje barn är unik och uppfattar saker på sitt eget sätt och det är utifrån detta vi får börja utgå. Ett annat fel som jag tycker att vi gör är att vi pratar OM barnen, alltså över deras huvuden, istället för TILL och MED BARNEN. Vi glömmer ofta bort att de är egna individer och även fast vi säger att varje människa är unik så har vi en tendens att tänka att det rör sig om grupp. Ta grupptrycket som Du nämnde. Denna grupp består av unika personer där varje person också är unik och har massa möjligheter bara vi vill se det.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?