Valt inlägg:
#184. Bizon. Jo, man har alltid ett val och oavsett vilket så får det konsekvenser av något slag. Men trots allt är det vi själva som gör ett val oavsett hur situationen ser ut. Och visst kan vi komma att såra de som står oss allra närmas men det handlar ändå alltid om ett val och att ta konsekvenserna av detta. För oavsett hur det är så kan man aldrig vara vän med alla för då är man egentligen inte vän med någon.
Att låsa dörrar och låsa in cyklar etc, vad har det med mobbing att göra? Fast även här har vi ett val. Låser jag inte cykeln så riskerar jag att den blir stulen. Det är ett val jag har att låsa den eller inte. Det handlar ju inte om att andra ska låsa min cykel även om det stjäls cyklar hej vilt utan DET ÄR MITT VAL och ingen annans att låsa min cykel.
Och visst förekommer det samverkan mot mobbing men skulle man granska dessa personer så tror jag ändå att de någonstans med sitt kroppsspråk visar sådant som upplevs helt i motsats till vad de säger verbalt. Jag är knappast annorlunda men jag försöker tänka på det. Jag säger inte heller att det är lätt att bryta ett mönster men om vi vill att mobbing ska upphöra så måste vi alla börja med oss själva. Jag kan inte ursäkta mig själv med att andra gör si eller så. Jag måste ta ställning till vad som är rätt för mig och våga stå för det, i annat fall är risken stor att jag förmedlar fel signaler. Barn är också människor och vill göra rätt för sig. Deras rättstänkande är något vi vuxna tar ifrån dem genom att sätta upp normer utan att vi låter våra barn själva få tänka efter om det är rätt eller fel värderingar för dem. Vi tar oss helt enkelt inte tid att ha den kommunikation som behövs utan skickar hellre barnet på dagis. Även här gör vi ett val på grund av omständigheterna men det är ändock ett val. Att vi väljer bort att kommunicera är katastrofalt enligt mig. Man stannar sällan upp och tänker efter vad det man gör får för konsekvenser. Kanske borde man ta detta som en daglig vana i stället för att rusa iväg till nästa projekt.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?