Pojkar diskrimineras i betygsättningen

Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2011-03-12 00:06:00
Jocke S-43
Apropå betygdiskriminering mot pojkar. Så OK, jag tar väl en sak till här, med risk för de som vill under anonymitet vill censurera, "hysch, hysch" avslöjande om förtryck, inte första gången i historien. Eller är följetongen 9/11 viktigare?
I USA har i alla fall Obama tagit det modiga steget att ta upp mäns frågor, med bistånd av Warren Farrel, en nagel i ögat på USA:s feminister. Men här från Sverige:

"Som fd kursansvarig vid en högskola kan jag intyga att det sker diskriminering och politiska intervjuer av pojkar och män, både vid antagningen av studenter och tillsättning av lärare.
De radikalfeministiska doktrinerna om könsmaktsordning och föreställningen om gruppen män som förtryckare och förövare genomsyrar hela kulturen och skapar dessutom ofta en allians mellan radikalfeministiska kvinnliga studenter och ett fåtal manliga medlöpare – och de politiska instruktörerna lärarna.
Jag förstår den frustration de här unga studenterna känner – och jag förstår dessutom hur utsatta de är, i händelse av att de skulle protestera eller redogöra för ett icke-feministisk synsätt.
Faktum är att detta är bedrövligt – och att det har hänt i Sverige är egentligen ofattbart. Det är så ofattbart att de som inte själva har sett det eller direkt drabbas av det – inte heller tror att det är sant." Nej ynkedomen sitter djupt i landet, mitt tillägg.
Varför?
Inlägg #62: Postat: 2011-03-12 01:24:00
Jocke S-43
Här är en länk till, en artikel idag på Newsmill av en lärare på högskola. "Får män kritisera en kvinnodominerd skola?". Det som jag själv tagit upp. Men anonyma två vuxna? herrar här i kväll är nöjda med sitt liv? Om pojkar diskrimineras och i längden inte kommer in på högskola, och far illa, "va f-n har vi med det att göra?" Var ligger sinnesförvirringen egentligen, eller bristen på civilkurage?
typ!!! Länk: newsmill.se
Inlägg #63: Postat: 2011-03-12 01:29:00
Aguirre
Jag tror inte du kan skylla dina dåliga betyg på feministiska lärare..men det måste ju kännas bättre :-
Inlägg #64: Postat: 2011-03-13 23:40:00
Lordchaos
Jämställdhet, dagis, abort, homosexualitet, ateism… propagandan tog full fart på 70-talet och det är ingen tillfällighet att det kommer samtidigt. Personligen ser jag det som en konspiration mot familjen. Och det är klart att kunde vi inte stävja detta så är det med viss rätt vi nu lider konsekvenserna. Ännu ett steg i det naturliga urvalet. Det är bara vänta och se när missfostren spricker. Kjamiz.
Inlägg #65: Postat: 2011-03-14 00:34:00
Aguirre
Lord..I det länder där man hyllar "family values" som mest där rasar familjerna också mest..USA som vanligt...Ohämmad konsumism..där t.o.m. människor blir varor som skall konsumeras ..har aldrig gynnat den kärlek som gynnar barn och ev. par...Hyllar man materialistiska värden så kan man omöjligt förena det med att hylla känslomässiga värden eftersom materiell utarming blir det pris vissa får betala för andras strävan...det måste vara balans..grundtrygghet...fokus på lycka mer än på materiell rikedom...."Jämställdhet, dagis, abort, homosexualitet, ateism… propagandan tog full fart på 70-talet och det är ingen tillfällighet att det kommer samtidigt."..det är en grov kam du drar där...men det ligger en del i det...det fanns en agenda att skapa ett samhälle med fler minoriteter att splittra mot varandra..kön mot kön,homo mot hetero,troende mot ateist, och givetvis dagis och förlängd skola..mer tid åt staten att misshandla vår avkomma och mer kvinnor ut i produktionens ekorrhjul. Den agendan var totalt partipolitiskt gränsöverskridande...undantaget. Alf Svensson som strävade emot av inte så helt friska orsaker.
Inlägg #66: Postat: 2011-03-15 21:11:00
Lordchaos
Såg på nyheterna att fem fjortistjejer hade utvecklat en smart produkt, de hade insett att mobilen ofta har tappat ström under skoldagen, därför kunde man ju ladda den via cykelns dynamo då man cyklar hem, man menade att man ej endast uppfann detta för eget bekväm, utan också för miljön. Men hur miljön skulle ta fördel framgick inte. Man visade också upp en fullt fungerande prototyp, med USB sladd, dynamo och mobiltelefon. De skulle nu till Hongkong på ett internationellt seminarium av något slag. Som en liten fotnot mot slutet av reportaget framgick att en till person varit med och utveckat produkten, han hette Daniel, varför han inte fick vara med i reportaget framgick inte, men man får väl anta att han avstod frivilligt, vem hade riskerat pungen för den grunkan?
Inlägg #67: Postat: 2011-08-13 15:00:00
Helena von Schantz
Joakim, skolan förstärker och premierar flickors lydnad och duktighet - till stor skada för dem. Lydnad och duktighet är nämligen enligt mig högst överskattade och på många sätt skadliga egenskaper. Skolan alienerar pojkar genom att inte ta fasta på pojkars intressen, verklighet och behov, det orsakar utåtagerande, skolk och annat som sedan felaktigt bestraffas i betyget. Till det får läggas att pojkar i mindre utsträckning lämnar in prydliga arbeten i tid något jag själv heller aldrig gjorde när jag gick i skolan och felaktigt bestraffas även för det. Men det finns också en antipluggkultur som vi behöver bekämpa och den skada skolan gör mot flickor är precis lika betydelsefull som den skada den åsamkar pojkar. Så uppfattar I varje fall jag jämställdhet. Att Deja lyfter både pojkar och flickor är bra - och en förbättring. Jag ser inte heller att de har fel I sina analyser - bara att de inte fångar hela sanningen. Även här gäller att the truth is in the pudding. Skolorna får göra sitt bästa och sedan ska staten kontrollera resultaten. På så sätt kan vi på sikt bli av med godtycket och orättvisorna. Därför kämpar jag just nu som hårdast för en ny studentexamen och centralrättade nationella prov. Jag skulle också vilja ha inträdesprov till högskolan. När det gäller det här har Anders Westin mycket klokt att säga.
Inlägg #68: Postat: 2011-08-13 15:58:00
Jocke S-43
67 Helena, jag tycker det är svårt att säga någonting bestämt om könen i dagens skola utifrån subjektiva värderingar. Gick själv i 6 helt olika skolor, däribland en blandad internatskola och ett jättestort gossläroverk. Något bög-hora klimat fanns inte på 50-60-talet, och vi var lika många av båda könen som tog studenten -64. Du ser ju själv vad skolan tidning skriver, uppgifter från byråldådan hos en genusfixerad generaldirektör i det inkompetenta skolverket. Har haft en del med dem att göra. Nu är det nästan dubbelt så många flickor som pojar inom högskolan, 62. Fakta! Men total tystnad råder.
Jag förmodar du har sett den utredning med förslag, 115 miljoner för "jämställdhet", som Sabuni/Björklund. Totalt i avsaknad av vad lärartidningen skriver. Medlidande för flickor och som vanligt, skuldbeläggning av pojkar! OM det idag finns en antipluggkultur som måste brytas! hoppsan, vad är då ORSAKEN och hur "bryter man den. Jag tycker jag artikeln av Maria Settergren? var mycket bra!
Länk: newsmill.se
Inlägg #69: Postat: 2011-08-13 16:03:00
Jocke S-43
Så här skriver Sabuni/Björklund också ungefär, har du länken till FP?. "Det svenska skolspråket mellan eleverna är värst i hela världen" "och det är flickorna som drabbas mest....". Visst är inte detta oerhört märkligt, "värst i hela världen", i ett land som är ""jämställdast i hela värlkden". Kan de ha att göra med genusgalenskap har du läst Tanja Bergkvists blogg, matematiker i Lund? Jag överlåter till var och en som är intresserad att själva fundera ut orsaken till denna världsunika tulipanaros!
Inlägg #70: Postat: 2011-08-13 17:06:00
Leif E Ström
#67 Helena von Schantz, dina funderingar målade i ord är lika skarpa som din namne Fredrik. "Att den svenska skolan ska främja jämställdhet mellan kvinnor och män samt alla människors lika värde är det nog få som motsätter sig". Trots detta axiom, leder devisen inte till något substansiellt verksamt för samhället, utan genererar i stället födkrokar för finansierade falanger som antingen är för eller emot obalans förändringarna. Har ett underbart exempel från Växjö. I en skola med antalet manliga lärare som var över rikets median, presenterade grabbarna 10 procents högre betygspoäng. Den kvinliga rektorn betvivlade pojkarnas studieambitioner och ansökte om 76.400:- för att rätta till problemet.
Detta beviljades av Skolverket???. Galna människor med ambitioner kan man finna varhelst, men viljan att göra skolan till en könsneutral plats, är ändå galnare, då slik neutralitet inte existerar på annan plats än hos avlönade visionärer.
Inlägg #71: Postat: 2011-08-13 18:01:00
Helena von Schantz
Joakim, skolan är min arbetsplats och jag arbetar hårt för att förändra den. Det är ju skoldebatten som är mitt huvudfokus. Jag har bland annat skrivit massor av blogginlägg om genus och skolan.I ett av inläggen jag länkade till dig uttryckte jag mig också mycket kritiskt när det gäller Nyamko Sabuni. Men ska man ändra världen är det enligt min erfarenhet mer effektivt att applådera de små ljusglimtarna man ser än att fokusera på det negativa. Det är bland annat därför jag försöker lyfta de bra saker Sabuni gör. Som det nu är är hon i samma sits som jag. Väldigt ofta angripen från båda håll. Jag får mycket kritik från feminister och är en både obekväm och i mångas ögon ovälkommen medlem i Liberala Kvinnor. Nyamko Sabuni har fått mycket skit både inom och utanför partiet för att hon inte är feministisk eller radikal nog. Den kritiken är dessutom farlig för hennes ställning eftersom inget parti vill verka kvinnodiskriminerande. Jag har därför lagt en hel del kraft på att försvara henne inom FP också. Den som vill ha en mindre radikalfeministisk värld gör klokt i att hjälpa de motrörelser som finns även om de inte ser ut exakt som om man hade gjort dem själv.

Jag har läst några blogginlägg av Tanja Bergkvist. Hon lyfter mycket som behöver lyftas, argumenterar övertygande och är skarp och påläst. Men hon är också väldigt långrandig, väldigt självgod och väldigt föraktfull mot sina meningsmotståndare. Att vara långrandig är inget fel om man håller sig till saken men det tycker jag inte hon gör. Att vara nöjd över sina prestationer och ojantig är bra, men det finns en gräns för hur mycket spaltutrymme det är lämpligt att sätta på självberöm. Jag tycker att hon överskrider den. Och föraktet är det jag stör mig mest på. Vi har ett samhälle helt kontaminerat av förakt. Det vill jag ändra på. Därför hamnar hon inte i min blogglista.

Tack för länken, jag ska läsa.
Inlägg #72: Postat: 2011-08-13 19:07:00
Leif E Ström
#71 Helena, eftersom du är liberalfeminist och er feminism baseras på att män och kvinnor är olika av naturen. Könsskillnaden har därigenom naturligt getts givna roller i samhället, vilket även förenar de bägges livsuppgifter. Varför måste man då ändra på naturens lagar? Du tycker även att Tanja Bergkvist är för skarp och självgod, är det inte så man måste vara för att motståndarna skall få en chans att värdera styrkan i egna argument. Enbart ur den obekväma tydligheten uppstår hållbara värdegrunder, som kan vara både långsiktiga och kraftfulla. Feminismens dynamik tenderar för närvarande i en allomfattande snuttifiering som enbart kostar, då den är utan demokratisk värdegrund. Fick ingen kommentar på förra inlägget men kanske bättre tur denna gång.
Inlägg #73: Postat: 2011-08-13 20:02:00
Jocke S-43
71 Helena, har inte kollat din blogg än, om du är "liberalfeminist" eller ej. Men Sabuni är ju "inte feminist" fast för sexköpslagen, och om du "är F", men mot sexköpslagen så blir det ju väldigt snurrigt! Plus då alla andra åsikter som skall markeras och kvoteras och jämställdhetscertifieras! Ni båda kan väl f.ö. dra Birgitta Ohlsson i öronen tillsammans? Så skall jag stödja er lite!
Varför inte lägga ner benämningen "F" helt och fullt, och samarbeta med oss män, vi som insett: Att man skapar inte ett bättre samhälle för kvinnor, och varför bara för dem? genom att förklara männen som problem, och sedan därför sparka på dem!? Därför är vi offer idag!
Jag har bara kollat Tanja B nån gång, visst är det långt, men kul! I klass med Birgitta Andersson och Eva Rydberg, kvinnliga komiker redan från 50-talet utan att det behövdes markeras: "Kvinnor kan"!
Camilla Lindberg då som var invald för FP, men åkte ut också lärare väl? Och mot feminism "anti"? vad jag förstått. Den enda konsekventa i hela riksdagen!?
Åkte alltså ur riksdagen. Här en länk om när hon var i TV med Pär Ström Genusnytt som du säkert känner till.
Länk: genusnytt.wordpress.com
Jag satsar på statsgenusfeminismen mot väggen inför valet 2014. Sanna mina ord!
JS "På båda könens villkor, för båda könens bästa!"
Inlägg #74: Postat: 2011-08-14 06:33:00
Helena von Schantz
Leif70, Det var ett i allra högsta grad sorgligt exempel, och ett exempel jag känner igen. Bra att det blev litet liv om det, då minskar risken att man använder våra pengar lika dumt igen. Med tanke på hur det ser ut med skolresultaten hade det varit vettigare att rikta undersökningen mot vilka framgångsfaktorer man hade så att andra kunde använda sig av dem.

Både den pedagogiska forskningen och genusforskningen är starkt ideologiserad och inte så beroende av sådant som belägg och stöd för sina teser. Forskare utan forskartänk har vi beklagligt gott om i Sverige och det är något jag skrivit många bittra blogginlägg om.

Just Skolverket har dock blivit väldigt mycket bättre efter att Tullberg tog över. Under Mats Ekholm var det fruktansvärt ideologiserat och verklighetsfrämmande.
Inlägg #75: Postat: 2011-08-14 07:08:00
Helena von Schantz
Leif 72, Jag hade tid bara med en kommentar igår. Då kom alla tre barn hem samtidigt för första gången på mer än ett och ett halv år min äldsta dotter har varit i Australien ett år. Vi badade, bastade och åt en lång god middag och det var helt ljuvligt att för en gångs skull inte sitta vid min laptop eller på ett tråkigt möte och prata politik. :

Det är inte lätt att reda ut vilka skillnader som är biologiska och vilka som är kulturella. Därför behöver jämställdhetspolitik vara varsam. Fokuserad på att undanröja hinder och undersöka orsaker. Målet ska vara frihet och manöverutrymme för alla. Ja och tolerans och acceptans också förstås.

Jag tycker inte att Tanja Bergkvist är för skarp, jag tycker att hon är för föraktfull. Två olika saker. Det handlar om att bonda mot en gemensam fiende i bästa kameraderi, inte om att medverka till samarbete, tolerans och lyhördhet. Graden av självgodhet är en jag personligen aldrig stött på tidigare - men tycker inte att den är så förvånande när man läser de idel beundrande kommentarerna. Var är poängen med att försöka övertyga de redan övertygade? Preaching to the choir kallas sådant.

De här två bitarna hänger ihop. Man kan inte påverka åsikterna hos någon man föraktar. Tanja Bergström diskuterar i stort sett enbart med meningsfränder just på grund av de metoder och det tonfall hon använder. Därför gör hon mycket mindre nytta än hon kunde göra. Mindre nytta, till exempel, än Camilla Lindberg gjorde eller än Frederick Federley och Per Billing gör.
Inlägg #76: Postat: 2011-08-14 07:24:00
Helena von Schantz
73, jag kallar mig feminist för att det är ordbokstermen för att vilja verka för jämställdhet. Det finns en diskussion om det här under min artikel"Sabunis satsning på jämställdhet imponerande" inte min rubrik.
Jag klipper in en av mina kommentarer:

"Vi kan inte få jämställdhet annat än som ett gemensamt projekt. Upplevs ordet feminism som exkluderande och orättvist behöver det självklart bytas ut. Däremot är det nog inte så konstigt att ordet ser ut som det gör. Det har ju faktiskt länge handlat bara om en frihetsrörelse för kvinnor. Så John, jag välkomnar din omförhandling och ska gärna byta till någon annan ism och även propagera för den så fort det är myntat. Men det borde kanske göras internationellt? Finns ingen masculinist på engelska heller.
Permalänk Anmäl #20 Helena von Schantz, 2011-07-17, 23:11"

Jag förstår heller inte alls vad du menar med att feminist skulle komma med färdiga åsikter? Det ordet handlar bara om målet, inte om vägen. För egen del tar jag inte emot något åsiktspaket. Jag är folkpartist men mot kärnkraft, sexköpslagen, FRA och annan integritetskränkning. Och jag är för övrigt alltid redo att ändra ståndpunkt om argumenten är övertygande.

Vill påpeka att Camilla åkte ut pga Sverigedemokraterna, inte FP. Hon stod högst på listan, fick många kryss, men folkpartiet som parti fick för få röster i Dalarna.
Inlägg #77: Postat: 2011-08-14 07:29:00
Helena von Schantz
Tillägg: Newsmill artikeln du länkade till var mycket bra. Nu tror jag att om man kommer åt glädjebetygen och bristen på akademiker i skolan gagnar det pojkar utan akademisk bakgrund bäst. Jag har själv skrivit liknande saker som Maria Settergren. Här är länkarna till två artiklar:
En på SVD.se : Länk: svd.se
En i Expressen: Länk: expressen.se
och nu senast i DN: Länk: dn.se
Inlägg #78: Postat: 2011-08-14 11:23:00
Jocke S-43
Helena. Det var länge sdan jag blev så glad som när jag läste Maria Settergrens artikel, så full av insikt och empati för både mammor pojkar. Vi senare är tämligen svälfödda på den varan, man kan inte leva på all den dynga som mediafeministerna kastar på oss, även som pappor och män, och inte på alliansens enkönspolitik som du själv varit inne på. Verkligen rena svältkosten, nej inget alls!
Ja, jag tycker det är dags se nedan att byta ut benämning "feminist", det gjorde jag redan -77. Oavsett historien, så vad jag vet så är nyfeminismen ett påfund från -68 inget fel på årtalet av unga säkert välmående kvinnor på Berkely University i världens rikaste område. Vilka kom fram till att de skulle ses som de förtryckta, medan svarta i USA forfarande kämpade för sin värdighet, sina liv. Och se hur gick det, genom media? Se ovan!
Du vet väl vad Sommers skriver. "Who stole feminism?" Och vad Doris Lessing sa i TV4 inför Nobelpriset på frågan om vad hon tyckte om feminister i dag: "Hemska förfärliga människor!".
Skulle tro att både Schyman, Lundgren, Rosengren, Winberg, von Wachenfeldt, Bratt-Wittsröm, Boethius, glömde jag nån? satte kakan i halsen, den som de både vill behålla och äta upp! Alla de som tidigare i bl.a. SVD så stolt hade betygat både sin stora trohet till henne och glädjen över Lessings pris, "till en av oss!" Vart skulle du vilja ställa dig där Helena, in i ledet hos det nämnda gänget eller hos en fritänkande och modig Lessing?
Inlägg #79: Postat: 2011-08-14 11:46:00
Jocke S-43
Och Helena, det är bra du är rak om vad du tycker om Tanja Bergkvist. Kan finnas en del där, som hon kanske behöver ändra på! Och jag tycker det samma om Pelle Billing faktiskt! Var lite skeptisk redan till hans inledning om hans eminenta förmågor genom tango och psykiatri hur mycket? Detta gör ingen expert på frågan, det finns inga experter på "män och kvinnor", dvs vi är ALLA det utifrån våra unika erfarenheter.
Ryggdunkens tid är snart förbi, vi måste vara ärliga, trots grupptryck som frodas, inte minst inom politiken och fjäskiga media som du beskrivit.
Iaf så har jag lämnat Billings blogg, jag blev väldigt konstigt bemött för en bagatell, lite frän kritik mot en inkonsekvent debattör. Sådant som du verkar klara av mycket bättre, mitt första på Newmill :- Men framför allt märkte jag hur inkonsekvent han var i frågan om alliansen och Reinfeldt eller kanske okunnig eller omedveten, eller oerfaren? Han verkar rätt ung för den kostymen! Vilket också framkommer i hans senaste artikel, "Feminism är ett vänsterprojekt" eller vad den heter. Jag kommer återvända till hans blogg och skriva om detta, i en strikt pedagogisk förklaring.
Och till slut om Reinfeldt, vad tycker du om detta från 2006?: "Det finns kvinnor som skilt sig från män med alkoholproblem, vilka kan använda delat barnbidrag till fortsatt alkoholmissbruk!" Ja det är ju Reinfeldt själv som här dömer ut sig totalt! Om detta och Juholt och DN har jag skrivit i min senaste artikel här: "Svensk statsfeminism - legitim könsrasism." Om du hinner en dag med alla dina uppdrag, åtminstone början av den, ... eller "Den skamliga sexköpslagen", en satirisk intervju med en av dess tillskyndare.
Inlägg #80: Postat: 2011-08-14 18:32:00
Helena von Schantz
Joakim, jag lyssnar på dem alla, läser Doris Lessing och utformar mina egna åsikter. Jag är mycket misstänksam mot alla former av flocktänkande. Den dagen jag tycker som mitt parti i alla väsentliga frågor lämnar jag politiken, för det är bevis nog på att jag hållit på för länge. Antingen det eller att allt som behöver uträttas redan är uträttat. :

Den här kritiken borde självklart framföras till Tanja själv och det ska jag också göra vid tillfälle. Världen är alltför full av folk som bara säger det man vill höra. Jag är välsignad med både familj och vänner som är villiga att säga till när jag har spenat mellan tänderna både bildligt och bokstavligt. Att få kritik är viktigt för att man ska utvecklas. Jag har inte följt Billing heller - som sagt skolan är mitt huvudfokus - så jag kan inte uttala mig om hans åsikter mer detaljerat. Det är det sansade tonfallet och viljan till dialog med folk som tycker annorlunda jag applåderar.

Jag gillar Reinfeldt men förstår inte riktigt hans hållning när det gäller jämställdhet. Det där, men också dörren för kvotering, målet 50/50 samhälle. Känns varken konservativt eller liberalt. I början trodde jag det var taktik, men han tycker nog helt enkelt så. Kanske pga vad han ser omkring sig. Moderaterna har varit och är i hög grad fortfarande rätt gubbstyrda. Inte minst i min kommun. Men det är farligt att halka för långt från människosyn och ideologi i politiken.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...