Valt inlägg:
Joakim, skolan förstärker och premierar flickors lydnad och duktighet - till stor skada för dem. Lydnad och duktighet är nämligen enligt mig högst överskattade och på många sätt skadliga egenskaper. Skolan alienerar pojkar genom att inte ta fasta på pojkars intressen, verklighet och behov, det orsakar utåtagerande, skolk och annat som sedan felaktigt bestraffas i betyget. Till det får läggas att pojkar i mindre utsträckning lämnar in prydliga arbeten i tid något jag själv heller aldrig gjorde när jag gick i skolan och felaktigt bestraffas även för det. Men det finns också en antipluggkultur som vi behöver bekämpa och den skada skolan gör mot flickor är precis lika betydelsefull som den skada den åsamkar pojkar. Så uppfattar I varje fall jag jämställdhet. Att Deja lyfter både pojkar och flickor är bra - och en förbättring. Jag ser inte heller att de har fel I sina analyser - bara att de inte fångar hela sanningen. Även här gäller att the truth is in the pudding. Skolorna får göra sitt bästa och sedan ska staten kontrollera resultaten. På så sätt kan vi på sikt bli av med godtycket och orättvisorna. Därför kämpar jag just nu som hårdast för en ny studentexamen och centralrättade nationella prov. Jag skulle också vilja ha inträdesprov till högskolan. När det gäller det här har Anders Westin mycket klokt att säga.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?