Valt inlägg:
Joakim, skolan är min arbetsplats och jag arbetar hårt för att förändra den. Det är ju skoldebatten som är mitt huvudfokus. Jag har bland annat skrivit massor av blogginlägg om genus och skolan.I ett av inläggen jag länkade till dig uttryckte jag mig också mycket kritiskt när det gäller Nyamko Sabuni. Men ska man ändra världen är det enligt min erfarenhet mer effektivt att applådera de små ljusglimtarna man ser än att fokusera på det negativa. Det är bland annat därför jag försöker lyfta de bra saker Sabuni gör. Som det nu är är hon i samma sits som jag. Väldigt ofta angripen från båda håll. Jag får mycket kritik från feminister och är en både obekväm och i mångas ögon ovälkommen medlem i Liberala Kvinnor. Nyamko Sabuni har fått mycket skit både inom och utanför partiet för att hon inte är feministisk eller radikal nog. Den kritiken är dessutom farlig för hennes ställning eftersom inget parti vill verka kvinnodiskriminerande. Jag har därför lagt en hel del kraft på att försvara henne inom FP också. Den som vill ha en mindre radikalfeministisk värld gör klokt i att hjälpa de motrörelser som finns även om de inte ser ut exakt som om man hade gjort dem själv.
Jag har läst några blogginlägg av Tanja Bergkvist. Hon lyfter mycket som behöver lyftas, argumenterar övertygande och är skarp och påläst. Men hon är också väldigt långrandig, väldigt självgod och väldigt föraktfull mot sina meningsmotståndare. Att vara långrandig är inget fel om man håller sig till saken men det tycker jag inte hon gör. Att vara nöjd över sina prestationer och ojantig är bra, men det finns en gräns för hur mycket spaltutrymme det är lämpligt att sätta på självberöm. Jag tycker att hon överskrider den. Och föraktet är det jag stör mig mest på. Vi har ett samhälle helt kontaminerat av förakt. Det vill jag ändra på. Därför hamnar hon inte i min blogglista.
Tack för länken, jag ska läsa.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?