Inlägg #81: Postat: 2011-05-20 05:08:00 | |
Lennart Asp |
#57,jag skojade bara lite med er sexfixering och ovilja att prata om demens när jag nämde din och Bizons intressanta diskussion om fontänorgasm. Visst tycker även dementa om beröring som alla andra människor. Jag vet inte om Leif tycker att jag bryter för mycket sektress nu igen, men svärmor brukar ibland vilja ta manliga taxichafförernas hand när hon har färdtjänst. Jag tror inte att hon vill ha något sexuellt utbytte med chaufförren för det. Snarare är det nog så att hon känner sig lite rädd för att åka bil och vet inte vad som ska hända och vill, som ett barn!, hålla handen för säkerhets skull. Förstår du nu min liknelse med ett hjälplöst barn?
|
Inlägg #82: Postat: 2011-05-20 05:11:00 | |
Lennart Asp |
Fortsättning #57, Men det är inte så enkelt som du och de andra tror. Även mentalt friska människor försvarar sitt revir, speciellt kroppsreviret. Men även möbler och föremål kan vara revir. Om man som min svärmor, pga kontraktur i benen, tillbringar en stor del av sin vakna tid sittande i en stol blir stolen också en del av reviret. Dementa personer försvarar sitt kroppsrevir ända in i den sista sjukdomsfasen. Om någon person som hon inte känner igen kommer nära detta revir kan hon uppleva att en inkräktare gör intrång. Därför rekommenderar experter att när hjälparen till exempel ska byta tandproteserna att denne förklarar vad som ska ske och sedan väntar på tillstånd att gå in i reviret någon minut. Det går utmärkt ibland, men om min brukare har bestämt sig för att inte ta ut sina tandproteser på natten får man vänta förgäves.
|
Inlägg #83: Postat: 2011-05-20 05:13:00 | |
Lennart Asp |
Fortsättning#57, Åter till Uppdrag Granskningprogrammet. Hur tror du att den dementa kvinnan upplevde att mannen överskred hennes revir? Tror du att mannen snällt och tålmodigt förklarade för kvinnan vad han skulle göra? Tror du att hon i så fall förstod vad det var han skulle göra?
Ja, vi vet inget, eller hur? Okej, men låt oss ändå anta att mannen var mycket kunnig om demens och snällt och tålmodigt förklarade för henne vad han skulle göra. Men om man tar hänsyn till kvinnans demens tror jag vi kan fastslå att hon inte förstod vad han skulle göra! Eller blev jag för svartvit igen? Hur tror du att hon upplevde att mannen överskred hennes revir? Han liknar inte den okända, men ändå på något konstigt sätt bekanta mannen, som hon blivit van att leva med de under många år. Vad vill han mig? Varför överträder han mitt revir? Du är optimist, Sunny b, och tror kanske istället att mannen bara gav den dementa kvinnan ”ömhet,närhet,tröstande kroppskontakt när orden sviker.” |
Inlägg #84: Postat: 2011-05-20 05:44:00 | |
Lennart Asp |
Fortsättning#57,vi utgår alla från vår egen erfarenhet. Din erfarenhet är att leva med en man som har afasi. Jag vet inte vilken typ av afasi din man lider av. Är det expressiv afasi, eller impressiv afasi? Svårighet med att finna ord, eller att höra men inte kunna tolka vad som sägs? Vad jag förstår så lyckas din man, med kroppskontakt, utrycka sina intelllekuella, emotionella och kognitiva förmågor, med sitt kroppsspråk ? Dementa och Alzheimer har inte den kapaciteten och kan därför inte jämföras med din mans afasi. Afasi är inte demens.
|
Inlägg #85: Postat: 2011-05-20 05:47:00 | |
Lennart Asp |
Fortsättning #57, kvinnan i Uppdrag granskning hade blivit flyttad till ett äldreboende pga brist på platts på demensboende. Det kan bli en miljöchock för dementa personer som flyttar till en ny miljö. För min svärmor räcker det med att hon är inlagd på sjukhus en dag för att hon ska påverkas psykiskt av den chocken. Den dementa människan kan ses som en invandrare i en främmande värld. En dement person vaknar varje morgon upp till en ny och okänd värld, där han eller hon inte känner igen människorna, inte kan förstå vad de säger, eller vad de vill att han/hon skall göra. Det är inte ovanligt med en omflyttningsförvirring eller att den äldre blir hospitaliserad, dvs tar rollen som hjälplös och beroende.
|
Inlägg #86: Postat: 2011-05-20 06:01:00 | |
Lennart Asp |
Fortsättning#57,ingen vet ju om den dementa kvinnan gjorde motstånd eller inte mot mannens inviter. Men om den dementa kvinnan inte gjorde motstånd är det mycket troligt att det berodde just på att hon blivit hospitaliserad, dvs hjälplös och beroende och ett lätt offer, för en mentalt pigg 80-åring som ville ha lite roligt med en hjälplös kvinna. Hon var ju med på det och sade inte nej, enligt mannen. Nej visst ja, inte enligt mannen, det var ju den konspirerande vikarien som påstod det. I polisförhöret sade mannen tvärtom att han inte haft någon som helst sexuell relation till den dementa kvinnan. Vem tycker du verkar mest trovärdig, mannen, eller vikarien och de andra vårdaren. Den dementa kvinnan kan inte höras – för att hon har Alzheimerupptäckte jag till sist, du hade rätt!, jag blev förvirrad av att Uppdrag granskning både talade om ”grav demens” och ”Alzheimer” som inte är riktigt samma sak
Hur som helst om det bara var ” ”ömhet, närhet, tröstande kroppskontakt när orden sviker.”, som mannen var ute efter varför förnekar han även detta i polisförhören? Ändå verkar det inte som någon av er vill ifrågasätta mannen. Ni kanske hellre vill tror på att det var en konspiration mot mannen från Uppdrag Granskning och/eller vårdarna? Det är väl enda chansen för att er teori om frivilligt sex från bådas sida skulle stämma? Men hur rimlig är en sådan teori? |
Inlägg #87: Postat: 2011-05-20 07:02:00 | |
Lennart Asp |
#59 Instämmer 100 i din svartvita beskrivning, a la´Uppdrag Granskning, sunny b! Inga gråzoner här inte! Svart och vitt ska det vara!
Fast gbjohn sade visst något helt annat … " Världen är inte svartvit. Ibland snöar det fast säsongen är slut. Låt kärleken övervinna allt!”#69 |
Inlägg #88: Postat: 2011-05-20 07:06:00 | |
Lennart Asp |
#62 Jo, det stämmer sunny b, ”sexuell njutning” behöver inte utmynna i orgasm utan kan stanna vid att man ”njuter av smekningar och dy”. Jag hävdar ändå, med en dåres envishet, att även denna anspråkslösare typ av sex kan vara mycket svårt att genomföra för dementa, just pga av störningar i den intellektuella, emotionella och konativa förmågan. Det vill säga förmågan att tex tala, räkna, lösa problem och minnas, förmågan att känna och visa känslor och förmågan till viljemässig, planerad och kontrollerad handling.
Återigen blandar du mentalt friska åldringar, eller din mans afasi, och det är inte samma sak som jag har försökt förklara i mina senaste inlägg! Varför ska du hela tiden lägga ord i munnen på mig? Har jag någonsin antytt att jag ser dig ”som våldtäktskvinna”, eller för den Samsara och Inger, som var dem enda på ”min sida”? |
Inlägg #89: Postat: 2011-05-20 07:26:00 | |
Lennart Asp |
#75 Ni verkar båda mycket mentalt pigga, sunny b! Du har övertygat mig! Din mans närminne fungerar utmärkt och han har sin intellektuella, emotionella och konativa förmåga intakt.
Till skillnad mot den dementa kvinnan i Uppdrag Granskning! Hon upplever inte att hon är sjuk, hon är ju bara tio år och en annan dag är hon tjugo år och gravid. Kanske hon tänker just så, som min svårt dementa svärmor gör ibland! Det är nog värre ändå för dementa kvinnans man som hjälplös får se hennes psyke sakta brytas ner. Och för min svärmors dotter… |
Inlägg #90: Postat: 2011-05-20 07:53:00 | |
Lennart Asp |
#69 ja du, sunny b. Ibland är världen svartvit och ibland full av underbara nyanser av gråtoner. Det beror väl lite på humör och hälsa. Hälsan går ibland inte att förbättra, men humöret kan bli bättre.
Det vill säga Om människor respekterar och lyssnar på varandra och inte bara är så ivriga att framföra sin SANNING. Om debattörer på Sourze respekterar och lyssnar på andra debattörer, läser igenom motstådarens inlägg bara en gång till, innan de så ivrigt framför sin SANNING i Sourze. Är det för mycket begärt? Jo, det är sant, jag läser faktiskt igenom min motståndares inlägg, mer än en gång, flera gånger, så att jag inte har missförståt min motståndares argument. Om jag inte kan så mycket om ett ämne i debatten, tex om "demens" och "alzheimer" så tar jag reda på så mycket jag kan om dessa ämnen innan jag yttrar mig. Jag är väl lite "alien", kanske? Tack för debatten, sunny b! Vi träffas nog igen på Sourzes sidor, så mycket intressant som du skriver om! |
Inlägg #91: Postat: 2011-05-20 14:08:00 | |
Thomas L. Aabo |
Lennart Asp. Nio inlägg?! Kontrollera dig sjäv!
|
Inlägg #92: Postat: 2011-05-21 02:58:00 | |
Bizon |
Lennart Asp - Jag kan inte se att någon förnekar demens som fenomen, och själv ser jag inte demens i sej som ett hinder för en gamlings möjlighet att få någon positiv upplevelse av sexuell ömhet. --- Det mycket av diskussionen handlar om är hur okänsligt kategorisk personalen får lov att vara på demens och äldreboenden - jag anser det inte rimligt att vem som helst och hur som helst beskäftigt stör gamlingar som kommit till några intimiteter om det inte finns skäl att konstatera att det är övergrepp det handlar om. --- Personalen rör ju sej ofta på ett tämligen fritt sätt in och ut i de dementas rum och utrymmen detta anser jag kräver stor diskretion och vad beträffande eventuell sexförekomst att personalen inte bara rusar på och sliter folk från varandra som det aktuella fallet beskrivits. Det kan mycket väl vara så att kvinnan i fråga var med på det som hände, det kan till och med vara så att hon tagit initiativet och det oaktat att hon är gift med en annan, men är det personalens sak att moralisera om det? I övrigt handlar alltså diskussionen mindre om det aktuella fallet och mer om principen om hur vi som gamla vill bli behandlade då vår självständighet avtar och vi i allt större utsträckning utsätts för andras auktoritet.
|
Inlägg #93: Postat: 2011-05-21 10:33:00 | |
Lennart Asp |
Thomas L. Aabo. SUCK!
|
Inlägg #94: Postat: 2011-05-21 11:01:00 | |
Lennart Asp |
Bizon, jag försökte avsluta diskussionen i förrgår. Fortfarande tycks du inte att vara så noga med vad jag faktiskt säger bara du får framföra Din uppfattning. Jag försökte framföra fakta om demens och alzheimer i debatten. Om du och de andra inte vill ta till sig den informationen är det inget att göra, annat än att vi avslutar diskussionen här och nu. Men gärna på återseende i andra diskussioner på Sourze! Om ni andra vill forsätta diskussionen så inte mig emot! Jag har andra saker att göra!
|
Inlägg #95: Postat: 2011-05-22 01:18:00 | |
Bizon |
Lennart Asp - Jag betvivlar inte dina avsikter, men uppenbarligen misslyckades du, men noterar samtidigt din storsinthet att låta oss övriga fortsätta med våra eventuella synpunkter om vi så önskar. --- Uppenbarligen har vi olika föreställningar om både vad en diskussion är och hur och vad som avslutar den. --- Dock inte mej emot att du drar dej tillbaka, dina synpunkter har du ju deklarerat relativt klart, men huruvida detta - trotts sitt omfång - kan tänkas vara allt som kan sägas i frågan tror jag inte varken jag eller alla kan hålla med om trots att du är väl så påläst - demens, alzheimer, och senilitet är ju som du nog säkert känner till inte bara ett tillstånd utan många varianter som dessutom varierar över tid hos respektive person - särskilt då demens som under lång tid kan vara mer eller mindre uttalad och ofta uppvisa väldigt klara perioder som ibland avlöses av olika grader av förvirringstillstånd. --- Huruvida det ska kvalificera vårdpersonalen att avbryta sexuella aktiviteter är en öppen fråga och måste bedömas från fall till fall och enligt mej främst ha att göra med om det förekommer övergrepp i sammanhanget eller ej - eventuella moraliseringar däremot får nog personalen var vänlig att spara på till sitt eget sexliv.
|
Inlägg #96: Postat: 2011-05-22 12:37:00 | |
Lennart Asp |
Bizon, se inlägg#94!
|
Inlägg #97: Postat: 2011-05-22 17:11:00 | |
Bizon |
Lennart Asp #96 Möjligen har du lite dålig koll på vad du skrivit, men läser du ditt inlägg #94 tätt följt av inlägg #95 så förstår du kanske att #95 var svar på #94.
|
Inlägg #98: Postat: 2011-05-22 19:52:00 | |
Lennart Asp |
Bizon, se även inlägg #77!
|
Inlägg #99: Postat: 2011-05-22 23:25:00 | |
sunnyb |
Lenart:I din värld råder en viss förvirring.Jag vet utmärkt väl skillnaden på åldersdemens,alzheimers samt den delvisa demens som följer efter en stroke.Skillnaden är väl att när en helt frisk människa får stroke kommer förändringen sekundsnabbt.Min man satt vid ratten o körde av vägen när han fick sin första Stora stroke 2002.Alzheimers går gradvis.Men det spelar mindre roll för kroppsspråket är det första som möter oss och det sista som lämnar oss när vi dör.Den nyfödde vid bröstet förstår inte mina ord men kan känna mina smekningar och låta sig vaggas till sömn.Den mycket demente känner på samma sätt när man håller honom nära o smeker honom och kanske sjunger lite av det han gillade att lyssna på förut.Om han är så dement att han inte vet vem jag är spelar mindre roll bara han får känna en kropps beröring och mina händers smekningar.Att smeka ett husdjur som en hund eller katt brukar oxå lindra o göra dementa gladare.Ett "barn" i en vuxen kropp söker närhet.Och det som gjorde mig rasande var att man i fallet som startade debatten dömde mannen på förhand.Han måste ju vara en våldtäktsman.Men det måste han visst inte vara.Efter en stroke kan man träna o träna o få tillbaka sådant språk t ex man mist men i vårt fall kom strokarna regelbudet så en tog talet,en annan synen ,en tredje hörseln o den sista balansen vilket gör att min man bröt lårbenshalsen o kan ramla ur sängen .Men han har kämpat tillbaka så mycket av språket att jag o familjen inte har svårt att prata med honom.Innan han blev sjuk hade vi alltid hundar i huset men det var jag som gillade dem.Efter stroken blev han enormt fysisk med hundarna.
|
Inlägg #100: Postat: 2011-05-22 23:43:00 | |
sunnyb |
fortsNär han vaknade ur sin första coma visste han inte vem han var ,vad som hänt eller vilka vi var.Vi var hos honom dygnet runt vilket gjorde att vi fick sjukhuset på oss men det vägde lätt för oss.Jag frågade om han visste vad jag hette.Han bara skakade på huvudet o log. Så en dag kom det:Bamse.Bamse heter du.Jag o dottern tittade på varandra men så såg vi båda att jag den dagen hade en t-tröja med Bamses bild i ett stort tryck! När han sedan kom hem vek hundarna inte från hans sida o numera brukar jag stoppa ner min bassetthund i hans säng då o då o då ligger han o smeker hunden o pratar med honom på något slags språk bara de två förstår.Det är något liknande med de yngsta barnbarnen.De kryper upp i hans famn o där blir de kvar medan de pratar sitt egna språk med honom .De äldre är mera rakt på sak.Den äldsta flickan som var runt 8 år när han insjuknade frågade honom ifall han skulle dö nu:I så fall skulle hon hämta rosor till honom. O 5 åringen satt en dag i våras o övade på en psalm:Blott en dag...det var när jag fått min sista diagnos.Barn lyssnar ju o förstår ofta mycket bättre än vi inser.Jag frågade vad hon gjorde o hon svarade helt lungt att hon skulle lära sig sjunga den till min begravning ! Jag hade bett dottern,hennes mamma,att spela den trots min borgliga begravning därför att den innehåller så mycket levnadsvisdom även för ateister.Så hon hade bestämt sig för att lära sig den.Jag blev väldigt glad över detta tecken på kärlek. Fast just denna veckan mår jag inte så bra:därav min frånvaro i debatter här.Nätterna är svåra att ta sig igenom just nu.Men så fort jag orkar är jag här.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.