Måste jag sluta med sex den dag jag fyller 70?

Den här tråden diskuterar artikeln Måste jag sluta med sex den dag jag fyller 70?.
Showing page 4 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #61: Postat: 2011-05-19 23:12:00
Lennart Asp
Susanna s #11, Din konspirationsteori att Uppdrag Gransknings program dolde att den våldtäktsmisstänkte mannen också skulle vara dement har ännu inte bekräftats.
Inlägg #62: Postat: 2011-05-19 23:13:00
sunnyb
Lennart: Den sex du har i ditt nuvarade skede kanske kräver stark koncentration:det där är lite olika.Men många gamla har inte behovet av att uppnå orgasm utan njuter av smekningar o dy.Det är inte svårt att genomföra. Jag berättade om min äldste älskare som var 90 .När han med min hjälp fått av sig benproteserna o flyttats till sängen från rullstolen innebar det ju oxå att jag hjälpte honom därifrån.Jag var ju ung o stark då:tänkl om jag behöll honom längre än han velat i sängen? Hade vi varit på hans äldreboende o inte hos mig o du kommit inrusande:Ser du då mig som våldtäktskvinna?
Inlägg #63: Postat: 2011-05-19 23:14:00
Lennart Asp
Susanna#16, se mitt svar till gbjohn!
Inlägg #64: Postat: 2011-05-19 23:16:00
Lennart Asp
Susanna #37. Beklagar att din ex fosterpappa blev svårt dement. Tillåt mig ändå att betvivla att han förvandlades till en sexgalning som försökte få sexuella relationer med alla kvinnor han mötte inklusive sin egen dotter.

Min svärmor som är från Kurdistan/Turkiet har vaskulär demens och jag är hennes personliga assistent sedan tio år. Hon var som din fosterpappa också mycket strängt religiös, bad till Allah fem gånger om dagen och yttrade aldrig några svärsord. Jag känner igen det här beteendet att komma med ”sexuella inviter till varje kvinna som kom i hans närhet. ”

Det gör min svärmor också, men inte bara mot alla män hon träffar, inklusive mig som hennes svärson , även kvinnor hon träffar i vården. Det är bara det att hon inte förstår att jag är hennes svärson. Jag tror jag inte din fosterfar förstod att du var hennes dotter heller så du behöver inte var ledsen för den saken. När jag säger att jag är hennes svärson och undrar om hon inte tycker att det vore lite omoraliskt att ”knulla mig” så svarar hon bara att det inte spelar någon roll för henne.

Varje dag hotar hon med att hon ska ”knulla mig”, man förstår på tonen att det inte är något skönt sex hon menar utan att det är våldtäkt hon menar. Tror du att hon menar allvar? Ska jag vara rädd? När jag eller den andra kvinnliga assisten ska byta hennes blöja på henne ropar hon ibland på hjälp och skriker att vi försöker ”knulla henne”, alltså våldta henne!
Det är inte ”uttryck för sexuella känslor i betydligt större utsträckning än tidigare” som du tror. Det är ett tecken på att hon har och din fosterfar hade störningar i den intellektuella förmågan, emotionella förmågan och kognitiva förmågan. Med andra demens, som betyder "från förståndet".

Du säger om din fosterfar; ”men om han nu hade vistats på ett hem och träffat på en likaledes snurrig tant med samma önskemål.” Tja, dem skulle kanske sagt fula oanständiga ord till varandra, men det hade nog stannat vid mer ord än verkstad, precis som med min svärmor.
Inlägg #65: Postat: 2011-05-19 23:32:00
Leif Erlingsson
Lennart, om du är anställd som personlig assistent så har du med all sannolikhet skrivit på ett papper att du inte får berätta så detaljerat om en person som kan identifieras. Fast det låter inte som att den personen kommer att sätta dit dig för det.
Inlägg #66: Postat: 2011-05-19 23:33:00
Lennart Asp
sunnyb#62, jag har noterat din sista kommentar. Återkommer senare om du orkar väntal lite till.
Inlägg #67: Postat: 2011-05-19 23:41:00
sunnyb
Lennart:Tur för dig att ingen hört henne o dej o anmält dig för våldtäkt då hon ropat!Ja man ska vara försiktig med att utelämna någon men i mitt fall så dog min pappa för 15 år sedan o var då en "offentlig person" i alla hans rättegångspapper o psykundersökningar o det var hans pedofili som gjorde honom Ö känd så där har jag inga betänkligheter.Min gamle älskare var 90 när jag var runt 28 så han är sedan länge borta.Några barn hade han helelr inte:han dog ensam förutom mig då.
Inlägg #68: Postat: 2011-05-19 23:43:00
sunnyb
Bizon 44 Nej det är någon vätska som i bland kan blandas lite med urin.Alla kvinnor får inte uppleva dem. Det händer att män tycker det är kladdigt eller äckligt.
Inlägg #69: Postat: 2011-05-19 23:45:00
gbgjohn
Då lennart behöver en antagonist för att bekräfta sig själv och har utsett mig till en sådan, ämnar jag låta denna diskussion falna. Det finns inte så mycket att tillägga mer. Sunny har en poäng med sitt inlägg, vi skall inte åldersdiskriminera sex. Övergrepp är alltid fel. Demens är inte lika med total sinnesrubbning. Ingen av oss här i forum vet exakt vad som hände med kvinnan, varför det är menlöst spekulera fram sanningar. Vem som gjorde rätt eller fel av de medverkande i uppdrag granskning vet ingen här på forum, bara de själva. Världen är inte svartvit. Ibland snöar det fast säsongen är slut.

Låt kärleken övervinna allt!
Inlägg #70: Postat: 2011-05-19 23:47:00
gbgjohn
Sunny, ja det har jag funderat på också. Vad utsöndras den ifrån?
Inlägg #71: Postat: 2011-05-19 23:48:00
sunnyb
69 Ja så är det.De där som ser världen i svart /vitt skrämmer mig mera än mycket annat.
Inlägg #72: Postat: 2011-05-19 23:53:00
sunnyb
gbjohn:Det sitter en liten körtel stax under den berömad G punkten o trycker man där ungefär 2-3 cm in i slidan aktiveras den.Liksom smörjvätskan som kommer innifrån.Men det är ju olika från kvinna till kvinna eller snarare från samlag till samlag.Är man riktigt ung tycks den inte vara så aktiv som hos kvinnor på 30 .
Inlägg #73: Postat: 2011-05-19 23:54:00
Lennart Asp
Oro dig inte, min käre Leif! Både jag och min svärmors dotter har berättat om hur det är att ta hand om en dement person med fler detaljer än så i massmedia. De här personerna insisterar på att demens och vanligt åldrande är samma sak. Om mitt ”avslöjande” av en mycket viktig detalj från min erfarenhet med en demens kvinna kan få dem att förstå vad demens är frågan om är det värt priset. Kanske även du kan lära dig något?
Inlägg #74: Postat: 2011-05-20 00:01:00
Leif Erlingsson
Bara du inte bryter några tystnadsförbindelser så är det värdefullt att du redogör för dina erfarenheter.
Inlägg #75: Postat: 2011-05-20 00:04:00
sunnyb
Jag är utan tvivel på väg att bli dement.Glasögonen hittar jag aldrig o allt annat letar jag efter i timmar.Mina gubbar retas med mig:det händer att Min Käre som är 87 år o har afasi ibland får fungera som mitt externa närminne:han kollar alltid att jag stängt av spisplattorna o han är mycket noga med hur jag stänger poolen för att inte cirkulationen ska göra någon skada: 2 saker som jag ständigt springer ifrån.Han påminner oxå om ifall jag måste ringa några samtal på morgonen: Jag berättar på kvällen vilka samtal det är men på morgonen minns jag det sällan.Då tar han upp telefonluren o ger mig:Du ska... 0 då minns jag .Så vi vårdar väl varandra kan man säga?
Men utan make 2 hade det varit svårare.Han är ju en väldigt nybliven o mycket pigg pensionär.Hans stöd de här 10 åren kan inte nog värderas.
Inlägg #76: Postat: 2011-05-20 00:30:00
Lennart Asp
Sunnyb #67, det är inga hemligheter jag bryter. Eftersom vi hade problem med att få tillräcklig hjälp för svärmor och att kommunen ville tvångsplacera henne på demensboende mot dotterns vilja var vi tvungna att gå till massmedia.
Jag har även 2006 gått en utbildning för personer som arbetar med hjärnskadade, Den medvetna huvudstaden, som Stockholms stad och Karolinska Institutet anordnade.
Som fördjupningsarbete valde jag att skriva om demens. Jag presenterade de fakta som fanns och jämförde dem med min egen erfarenhet av svärmor som inte alltid stämde med experternas råd.
Det var inte heller där någon som klagade över att jag utelämnade min svärmor. Tvärtom blev min handledare, som var psykolog från Karolinska Institutet, imponerad av mitt arbete och tyckte att det blev väldigt komiskt att jag direkt efter ett bra råd från ”experterna” sköt det i sank med en gång pga min egen personliga erfarenhet av vårdsituationen.
Inlägg #77: Postat: 2011-05-20 00:53:00
Lennart Asp
Gbjohn, Du är ingen speciellt utsedd antagonist för mig. Bara en av demensförnekarna i den här debatten som jag betar av i turordning. Jag har många andra saker att göra än att debattera i Sourze. Att till exempel ta hand om en dement kvinna kräver både tid, tålamod och kunskap.
Jovisst kan vi prata om nyanser av demens. Men då måste ni demensförnekare först acceptera att åldrande och demens inte är samma sak. Så länge ni inte gör det finns det inte någon bas att stå på för en fortsatt debatt om sex för gamla – och dementa.
Om du tycker att jag därmed ser världen i svartvitt så får du väl tycka det då. Jag hoppas i alla fall att du lärde dig någonting om demens och alzheimer av debatten. Då har mina ansträngningar inte varit förgäves.
Inlägg #78: Postat: 2011-05-20 00:57:00
Lennart Asp
Sunny b#69, det är också noterat! Jag antar att det är mig du menar?
Inlägg #79: Postat: 2011-05-20 01:43:00
Lennart Asp
Bizon, #38,#39, jag erkänner att jag provocerade er demensförnekare med lite väl långt gångna generaliseringar! Men ibland helgar faktiskt ändamålen medlen! Det fick ju några av er att avslöja er okunskap om skillnaden mellan åldrande och demens. Fortfarande pratar ni som om att ni försvarar äldres rätt till sex med varandra, utan att några vårdare till exempel skall lägga sig i det!
Kan du peka på någon plats i debatten där jag, eller Samsara och Inger för den delen, har påstått något annat? Jag förstår att dem tröttnade på att debattera med er eftersom ni vägrade att lyssna på oss med lite kunskap i ämnet demens.
Jag repeterar för femtielfte gången att det inte var sex mellan två gamla. Om inte Uppdrag Granskning har kokat ihop hela historien så var den ena partnern faktiskt dement och den andra mentalt frisk. Det var inte heller så att båda var dementa, som några har hävdat. Jag tror att ni alla överskattar dementa människors sexuella förmåga, just pga av deras omfattande störningar av den intellektuella förmågan, emotionella förmågan och kognitiva förmågan.
Vad jag grundar den uppfattningen på ? Jag har en tioårig erfarenhet av att som personlig assistent ta hand om en mycket gammal dement kvinna. Under dessa tio år har läst vad jag kommit över om demens och även gått på en utbildning om hjärnskador. Med den bakgrunden och från personliga observationer hävdar jag att ni inte kan jämställa gamla människor och dementa på något sätt förutom deras ålderdom förstås.
Om vi kunde komma överens på den basen kunde vi haft en fortsatt intressant diskussion om nyanser av demens. Även en sådan sak som ser ut som demens behöver inte vara demens. Till exempel depression, andra psykiska störningar, understimulering, många mediciner samtidigt och förvirringstillstånddelirium. Men den debatten blev tyvärr aldrig av!
Jag tackar ändå för debatten vi har haft! Vi träffas nog igen på nya debatter på Sourze tror jag! Ha det så bra!
Inlägg #80: Postat: 2011-05-20 03:46:00
Lennart Asp
Sådäja, äntligen kom vi till dig sunnyb. Du tar upp många saker och repeterar ibland samma saker, så det blir svårt att svara.
Men du ska ha en eloge för att du alltid är mycket personlig. Jag försökte också vara det lite grann, för att lämna det teoretiska planet lite och visa att jag har lite på fötterna när jag har diskuterat fallet med den med allra största sannolikhet vådtagna alzheimersjuka kvinnan du har rätt det var alzheimer, jag blev förvirrad av att Uppdrag Granskning ibland talade om "grav demens" och ibland om "alzheimer"
Showing page 4 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...