Valt inlägg:
Lenart:I din värld råder en viss förvirring.Jag vet utmärkt väl skillnaden på åldersdemens,alzheimers samt den delvisa demens som följer efter en stroke.Skillnaden är väl att när en helt frisk människa får stroke kommer förändringen sekundsnabbt.Min man satt vid ratten o körde av vägen när han fick sin första Stora stroke 2002.Alzheimers går gradvis.Men det spelar mindre roll för kroppsspråket är det första som möter oss och det sista som lämnar oss när vi dör.Den nyfödde vid bröstet förstår inte mina ord men kan känna mina smekningar och låta sig vaggas till sömn.Den mycket demente känner på samma sätt när man håller honom nära o smeker honom och kanske sjunger lite av det han gillade att lyssna på förut.Om han är så dement att han inte vet vem jag är spelar mindre roll bara han får känna en kropps beröring och mina händers smekningar.Att smeka ett husdjur som en hund eller katt brukar oxå lindra o göra dementa gladare.Ett "barn" i en vuxen kropp söker närhet.Och det som gjorde mig rasande var att man i fallet som startade debatten dömde mannen på förhand.Han måste ju vara en våldtäktsman.Men det måste han visst inte vara.Efter en stroke kan man träna o träna o få tillbaka sådant språk t ex man mist men i vårt fall kom strokarna regelbudet så en tog talet,en annan synen ,en tredje hörseln o den sista balansen vilket gör att min man bröt lårbenshalsen o kan ramla ur sängen .Men han har kämpat tillbaka så mycket av språket att jag o familjen inte har svårt att prata med honom.Innan han blev sjuk hade vi alltid hundar i huset men det var jag som gillade dem.Efter stroken blev han enormt fysisk med hundarna.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?