Måste jag sluta med sex den dag jag fyller 70?

Den här tråden diskuterar artikeln Måste jag sluta med sex den dag jag fyller 70?.
Showing page 3 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Inlägg #41: Postat: 2011-05-17 14:16:00
sunnyb
Lennart: Min pappa var pedofil så jag känner till hur de tänker o det kan aldrig jämföras med vuxna mäniskor som kan ha sexdriften intakt trots demens eller Alzheimers eller bara vanlig senilitet.Alla människor,hur gamla o sjuka de än är, har behov av kroppskontakt även om de inte längre kan ha ett sexliv.När min dotter arbetade med äldre dementa tog hon med sig våran hund o den blev kramad vill jag lova! En tant som inte pratat på flera år började prata med hunden. På det boendet fanns oxå en katt som gick från säng till säng.
Ofta är det dagens bästa stund för mig o min Käre när jag kryper ner hos den honom efetr nattningsritualen på kvällen o ligger där i mörkret o pratar om vad som händer i familjen medan vi kramas o jag smeker hans lena skinn.Sedan han blev sjuk har han blivit öppnare fysiskt o mera kelig :det märker både barnen o jag.Kanske en hämning som släppt efter en strängt puritansk uppfostran eller bara en ersättning för det sexliv han hade som yngre? Jag tänker fortsätta att "förgripa mig" på honom varje dag så länge vi båda lever.
Inlägg #42: Postat: 2011-05-17 23:28:00
sunnyb
Jag tycker mig se ett visst äckel hos några av skribenterna för naturliga kroppsliga funktioner.Har män svårare än kvinnor som blöder o föderatt acceptera t ex inkontinens? Är man van blöjbytare är det helt natirligt även om det gäller äldre.Många kvinor som fött flera barn tätt drabbas tidigt men man talar inte om det.När jag fick 3 barn på 5 år visste jag ju inte att jag senare i livet skulle kissa på mig var gång jag skrattade mycket! Men här har dte blivit en kul grej:när ungarna eller barnbarnen säger att vi hade så himla kul att mormor kissade på sig så vet alla att den dagen var extra riolig inte skamligIbland tävlar de om att få mig därhän med roligare o roligare skämt!!När jag tog det på detta sättt började andra kvinnor säga:att du talar om sånt öppet.Det skulle jag aldrig kunna.Men mina systrar visade sig ha precis samma problem fast de skämdes medan jag skrattade. Det lär finnas operationer för dem som har det värre: själv tar jag bara med mig extra trosor o samt trosskydd om jag går till en kompis o vi ska snacka lite minnen:
Att kvinnor läcker under sex vet alla som varit med om de s.k fontän orgasmerna.Äldre män kan oxå läcka.Enklast:lägg en tjock handduk under eller byt bara sängkläder efteråt:de flesta har ju tillgång till tvättmaskin o på äldreboenden brukar personalen både sköta tvätt samt ha särskilda skydd hos den som är inkontinent.Detta tillhör livets realiteter och är varken farligt eller äckligt.Vi har alla kissat i blöjor när vi var små.
Inlägg #43: Postat: 2011-05-18 00:09:00
Bizon
Sunny #41 Det finns terapihundskurser för folk och hundar som har särskild ömhet för gamlingar - det har även visat sej att även andra som till exempel ungar med mer eller mindre grava funktionshinder kan få en extra kick av kontakt med ett sådant djur - en del hundar är vakna att dom omedelbart läser av en människas mentala tillstånd på sekunden - tar kontakt på ett många gånger avstämt sätt som svarar mot behovet hos den aktuella människan. Min äldsta dotter har en sådan hund, och jag hade en gång en sådan katt :-
Inlägg #44: Postat: 2011-05-18 00:28:00
Bizon
Sunny #42 Att skratta så man kissar på sej är det inte bara äldre flickor som gör - vad jag förstår så är det inte helt ovanligt när kvinnor har roligt att dom köar till toaletten med rinnade skrattårar och korsade ben. --- Jasså "fontänorgasmer",,, ja så kan man också kalla dom :- - i mina kretsar kallar vi dom för sprutorgasmer, men det lär inte bestå av kiss i vanlig bemärkelse, men vått är det och vad jag förstår så händer det då orgasmerna varit extra sköna. För tjejer med den benägenheten rekommenderas någon bra vätskeabsorberande textil att ha under. Svårigheten är bara att veta var den håller hus då det bär hän - men som sagt - det är inte så märkvärdigt då det väl är över och då är det ju bara att tvätta det som blivit vått :-
Inlägg #45: Postat: 2011-05-18 00:28:00
Aguirre
Jag stötte på en ägare till Västra Götalands första anställda terapihund....det var en go vovve...men jag undrade samtidigt..misstänksam som jag är...Här söker folk jobb..och man anställer hundar ? Själv har jag två hundar så jag behöver inte övertygas om deras terapeutiska värde...men mänsklig kontakttid borde väl vara prio 1 ?
Inlägg #46: Postat: 2011-05-18 09:32:00
Bizon
Tror inte du behöver oroa dej i det fallet Aguirre - med hunden följer husse eller matte - och med tanke på valet av vad dessa ägnar livet åt, troligen alltså ytterligare en empatisk person på hemmet förutom hunden till samma kostnad :-
Inlägg #47: Postat: 2011-05-18 12:02:00
Aguirre
Kan man inte anställa pitbulls för att få fart på LAS-folket också ? :-...säg inte det till politikerna :-
Inlägg #48: Postat: 2011-05-18 12:37:00
Bizon
Det står ingenting i LAS om annat skydd än för den anställning arbetssäljaren kontrakterats för - men kompletteras den med skydd mot hundbett och vårdgaranti så kan det nog vara ett användbart medel att tvingas anställa fler,,, åtminstone vikarier medan ordinarie personal är på rehab.
Inlägg #49: Postat: 2011-05-18 14:38:00
Aguirre
Det oroar mig att du har legaliteterna klara för dig :-
Inlägg #50: Postat: 2011-05-18 16:22:00
Bizon
Det handlar bara om en viss vakenhet för att i möjligaste mån kunna åtnjuta en viss frid - lite så där som att i största allmänhet besiktiga bilen - inte för att det alltid behövs, men för att det är lugnast så och en fördel att välja sina fajter där dom gör mest nytta. Det trodde jag att du också kommit fram till - att slåss mot väderkvarnarna måste man ibland, men att slåss mot den som redan har en kvarnsten om halsen lönar sej inte.
Inlägg #51: Postat: 2011-05-18 18:33:00
Leif Erlingsson
sunnyb, befriande att du vågar skriva helt öppet om naturliga kroppsliga funktioner. Tack! sunnyb #42, Länk: sourze.se .
Inlägg #52: Postat: 2011-05-19 13:35:00
Lennart Asp
Här kommer ormen i paradiset ringlande och stör ert gulligullande med djur och varandra! Vill inte stora Eva och lilla Eva smaka lite av äpplet från kunskapens träd och dela med sig till alla potentiella Adam...
Inlägg #53: Postat: 2011-05-19 15:39:00
Lennart Asp
Gbjohn, tror du på allvar att dementa betraktas som myndiga? Varför tror du i så fall att de måste ha en utsedd "god man" för att kunna sköta sina kontakter med myndigheter?
Har du inte läst mitt inlägg #15, där jag refererar ett rättsfall där kvinnan inte kan höras för att hon är dement och senare inlägg #28 från Inger som repeterar att ”en allvarligt sjuk demenssjuk kan därför t ex inte ställas inför rätta då den inte är vid sina sinnens fulla bruk!”
Inlägg #54: Postat: 2011-05-19 15:46:00
Lennart Asp
Gbjohn, det förefaller otroligt sensationellt att den alzheimersjuka kvinnan i Uppdrag Gransknings program skulle ha gett ”sitt samtycke till sexuell samvaro, oavsett hur fel det kan vara.”! Tror du på det själv? Hur skulle hon i så fall ha kommunicerat sin villighet till den våldtäktsmisstänkte mannen?

I det här fallet verkar det som om hon varken verbalt eller fysiskt sagt nej till mannens inviter. Räcker det för dig? Det räckte tydligen för mannen i alla fall som enligt den unge vikaren sade att hon var med på det och skrek till vikarien; ”Hon har inte sagt nej!”
Nej gbjohn, jag tror att du, artikelförfattarinnan och de andra har, medvetet eller omedvetet, missförstått den sexuella situationen. Vårdbiträdena gjorde naturligtvis rätt i att stävja/anmäla detta brott pga av att den ena kontrahenten var i ett hjälplöst tillstånd, inte bara en gång, utan under flera iakttagna övergrepp. Sorgligt nog verkar det som deras chefer inte tog detta på allvar, försökte tysta ned det inträffade och inte ville meddela hennes man vad som hänt.
Inlägg #55: Postat: 2011-05-19 15:57:00
Lennart Asp
Gbjohn, ett citat till från Inger, #28. De dementa ”tappar just tid-och rumsuppfattning när hjärnan sakta, men säkert dör. Då blir kroppsuppfattningen därefter.”

Tror du ändå att den dementa kvinnan visste var hon var, vilken tid på dagen det var och framförallt vad som hände med hennes kropp. Sexuell njutning förutsätter intensiv koncentration, även för oss utan demens. Om vi tappar koncentrationen och börjar tänka på de obetalda telefonräkningarna och det ostädade sovrummet under samlaget är det svårt att uppnå någon njutning.
Du och andra på din sida kanske hoppas att den dementa kvinnan njöt i fulla drag och just skulle få ännu en av de många ”fontänorgasmerna”,som #42, Sunnyb pratar om, när den okänsliga, avundsjuka och med de andra vårdarna konspirerande vikarien plötsligt slet upp dörren och avbröt hennes njutning?

Jag tror på ett helt annat scenario från den dementa kvinnans synvinkel - ”...en mentalt frisk man drar ner trosorna på dig och börjar pilla? Du vet inte riktigt vad han gör men tycker det verkar konstigt, mförstår att något är väldigt fel…” som Samsara,#25, med sin erfarenhet av alzheimerpatienter beskriver mycket levande…
Inlägg #56: Postat: 2011-05-19 19:57:00
Lennart Asp
Gbjohn, #35, glömde att förtydliga en punkt om det finns någon oklarhet. Du har rätt i att det räknas som övergrepp om man utnyttjar en kraftigt berusad person ”oavsett kön”. Anledningen till att jag tog exemplet med en kraftigt berusad KVINNA som utnyttjas av en man är att torde vara mycket vanligare, än att en kraftigt berusad MAN i samma situation utnyttjas av en nykter kvinna eller nykter man. Rätta mig om jag har fel!
Inlägg #57: Postat: 2011-05-19 22:46:00
sunnyb
Lennart:Man måste inte kunna säga i ord att man tycker om någons beröring.Det kan räcka med att man villigt följer med denne person gång efter gång till hans rum för att man uplever det som positivt .Sex består ju inte bara av fontän -o -andra orgasmer utan ger ömhet,närhet,tröstande kroppskontakt när orden sviker.Att därför automatiskt utgå ifrån att man bör anmäla en 80 årig man för våldtäkt för att han har en kvinna i sängen är att ha en sjuk bild av gamla.Talade med dottern i dag som arbetat många år med dementa.Hon säger att många blir öppnare när hämningarna de fostrats under brister o mera fysiska i sitt kontaktsökande.Helt klart umgås vi mera med Vår Käre via kramar o smekningar ju sämre han blir med språket.Det gäller både jag,barnen o barnbarnen.
Inlägg #58: Postat: 2011-05-19 22:51:00
Lennart Asp
Jag återkommer till dig senare, sunnyb! Var inte orolig! Jag tar er i turordning! Stora Eva kommer sist...
Inlägg #59: Postat: 2011-05-19 23:00:00
sunnyb
Jag är ännu argare i dag då jag läst om den dementa kvinnan som bor i ett gruppboende här uppe i Stockholm o brukar tillbringa somrarna hos familjen i någon kommun söderut där även hennes 90 åriga make fannas.Sedan 1/6 betalar inte komunderna för vård på annat håll. Den gamla skulle få stanna kvar här över sommaren.Då beslöt barnen sig för att bekosta mammans somarvistelse själva o ta ansvar för vården.Då kom nästa hinder:Man förklarade att ifall mamman är borta längre än en vecka så förlorar hon sitt boende! Gamla dementa kan alltså bli hemlösa ifall de åker på semester.Vad skulle ni här i debatten tycka om ni fick ett förbud att lämna era hem sommartid? Om någon ska prioriteras till en semester med barn o barnbarn måste det väl vara denna kvinna som sitter hjälplös sedan 4 år efter en stroke?Samt det återkommande problemet med att par som varit gifta i 50-60 år skills åt på äldreboendet ibland.Det borde förbjudas! Vi pantertanter får engagera oss o protestera!
Inlägg #60: Postat: 2011-05-19 23:07:00
sunnyb
Leif:Tack för de orden.Män verkar i bland så rädda för det fysiska.I vårt samhälle har vi en ungdoms o skönhetskult som gör att barnen tidigt får lära sig att man måste sminka sig,raka bort naturlig behåring o hålla sig smal för att duga.Räcker inte det finns ju kirurgi o botoxinjektioner nervgift i läpparna eller rynkorna.Men att byta bajsblöjor är äckligt!
Showing page 3 of 7: 1  2  3  4  5  6  7
Laddar...