Inlägg #21: Postat: 2011-05-15 23:50:00 | |
sunnyb |
Tack för alla kommentarer.Håller med dig Susanne!! Jag skriver INTE om barn och pedofili här :det är en helt annan sak. Inte heller om de som drogar eller häller i någon sprit o därefter har sex .
Men är man vuxen och dricker tillsammans har man ju lika stort ansvar båda två. Jo gamla människor har ett betydligt större intresse av sex än de unga föreställer sig. Eftersom jag arbetade som strippa på den klubb jag drev under under så många år så har jag sett det mesta om detta. Värst var det nog för de som blivit änklingar i hög ålder och varit sin hustru trogen under så många år. Deras ensamhet och tomhet kunde vara total. I den kategorin hittade jag med åren 3 olika män som blev mina älskare livet ut. Jag var ju under 30 år då jag fick en favoritkund på 90 i sängen och vi etablerade ett fast förhållande. Han berättade så levande för mig om arbetar rörelsens start och sina personliga minnen av Mäster August Palm vars vän han varit. När jag tänker på saken kanske jag gjorde mig kanske skyldig till våldtäkt här för när jag fått honom i säng var han helt i mitt våld. Jag hade nämligen tagit av honom benproteserna! Men han var åtminstone inte ett dugg dement: Men även dementa har känslor och saknar ibland sex eller helt enkelt vanlig kroppskontakt. Många sjuka gamla har kanske lämnat sitt sexliv i de yngres bemärkelse bakom sig för många år sedan men söker kompensera det genom ökad kroppskontakt av annat slag. Smekningar ,kramar och kyssar är deras sätt att ha sex. Detta är väl något de flesta söker men hos de som av sjukdoms eller åldersskäl lever utan ”normalsex” vad det nu kan vara är detta mycket viktigt. Under livets gång lever man ibland i frivilligt celibat. Man kan vara för sjuk eller för upptagen av annat. För mig har det funnits långa perioder av det slaget. Men det har aldrig inneburit att jag tänkt fortsätta så livet ut. Förr eller senare har det blivit aktuellt igen. Jag inser att jag aldrig kommer att kunna ha sex hängande i lampkronan eller någon annan akrobatisk variant men det har jag aldrig drömt om heller. Och jag vet att hur dement jag än blir så kommer jag alltid att vilja ha om inte sex så kroppskontakt hud emot hud: jag är den slags människa. Och inga skötare i åldringsvården ska kunna rycka upp min dörr och förvägra mig detta. Även om jag skulle blivit 90 vilket jag inte kan bli nu. |
Inlägg #22: Postat: 2011-05-15 23:56:00 | |
sunnyb |
Susanne o Aquire: Det finns många goda skäl för mig o resten av familjen att våra min Käre i hemmet!!
|
Inlägg #23: Postat: 2011-05-15 23:59:00 | |
sunnyb |
Lennart: Bättre demensboende önskar nog alla? Men personalen ska inte lägga sig i de boendes sexliv eller avgöra ifall de får ta ett glas vin till maten.De är där för att hjälpa: inte moralisera eller lägga sig i.
|
Inlägg #24: Postat: 2011-05-16 00:09:00 | |
Bizon |
sunnyb #21-23 Jag säger det med ett leende :-
|
Inlägg #25: Postat: 2011-05-16 12:03:00 | |
Samsara |
Tänk dig Sunny att om eller när du hamnar i ett utsatt eller dement tillstånd en mentalt frisk man drar ner trosorna på dig och börjar pilla? Du vet inte riktigt vad han gör men tycker det verkar konstigt, mförstår att något är väldigt fel. Du har ett inkontinensskydd som är genomvått av kiss kanske det även kommit lite avföring. Inkontinensskydd är något de flesta använder innom demensvården.
Det sliter mannen bort och trycker ner dig i sängen. Han lägger sig ovanpå dig med hela sin tyngd. Du tycker det känns obehagligt men förstår inte varför och du har så gott som förlorat din möjlighet att utrycka dig med ord. Du är numera inte heller så stark och kan inte skuta mannen ifrån dig. Ganska snart får mannen utlösning i dig och vältrar sig över till andra sidan. Kanske kissar han också en skvätt i din säng. Det brukar nämligen äldre män i slutet av livet göra. Allt tål givetvis att diskuteras. Man kan vända och vrida på begreppen fram och tillbaka. För det första. En våldtäkt har ingenting med sex att göra. Det är en ren och skär våldshandlig som enbart handlar om makt och förtryck. I det fall du talar om uppgav man på tv att mannen som gjorde övergreppet var mentalt pigg. Då får man ändå anta att han mycket väl var medveten om vad han gjorde. Att han menade att kvinnan var med på noterna för att hon inte sa ordet nej är ju något som många våldtäktsmän brukar ange som förklaring. Det är knappast hållbart i detta fallet heller. En alzheimer sjuk kvinna som knappt känner igen sin make skulle medverka till samlag med en annan man än sin egen och knappast ens det förefaller enligt min mening vara helt obegripligt. Jag har arbetat åtskilliga år i vården och även med alzheimerpatienter. Detta fall är inte det enda. Ansvariga för äldreboenden bryr sig inte om om det sker övergrepp på äldre. Man bryr sig bara om fasaden. Det skall se vackert ut på pappret. Dessutom är ämnet övergrepp på äldreboenden oerhört pinsamt att diskutera för ansvariga. Jag har själv arbetat på ett äldreboende för många år sedan där det troligen skedde flertal övergrepp på en dement dam. Man gav från arbetsledarhåll blanka fan i att kvinnan kom från skogen med trosorna i handen. Man gav lika mycket fan i att mannen som gjorde övergreppet uppgav för andra att han knullat häcken av sig. Jag blev helt enkelt förbjuden att köra henne till sjukhus. Jag blev istället beodrad att själv undersöka henne för att se om hon hade några skador. Allt tystades ned och jag är helt övertygad att anhöriga inget fick veta. |
Inlägg #26: Postat: 2011-05-16 14:02:00 | |
sunnyb |
Samsara:Jag förnekar inte att det förekommer sexuella övergrepp lite överallt där det bor människor.Jag vet att äldre män kan kissa på sig liksom många kvinnor kissar lite under orgasmen.Särskilt de som fött flera barn.Detta är naturligt o har ingenting med en eventuell våldtäkt att göra.Men att utgå ifrån att en människa som är dement eller gammal och har sex är utsatt för övergrepp:Det är brist på respekt att automatiskt utgå ifrån att de förgriper sig på varandra.
En våldtäkt handlar som du säger om makt.Sex handlar om så mycket men när man blir äldre o kanske inte längre kan älska som i ungdommen så handlar det väldigt mycket om närhet,sinnerlighet och ömhet.Flera av mina äldre vänninor 75 har inkontinentskydd.De tar självklar av sig dem när de har sex.Du låter väldigt äcklad av det skröpliga fysiska som händer när man blir gammal.Du skulle säkert tycka att det var äckligt att ha en 90 åring utan ben i din säng oxå men jag försäkrar dig att skalet betyder så lite när mna möter en människa som man kommer att tycka väldigt mycket om. |
Inlägg #27: Postat: 2011-05-16 14:05:00 | |
sunnyb |
Bizon: Tack. Jag har en känsla av att du oxå hör till dem som själva vill bestämma över sitt sexliv:
|
Inlägg #28: Postat: 2011-05-16 14:22:00 | |
Inger Olsson |
Jag såg inte uppdrag granskning men det fanns en annan nyhetsrapportering i ärendet... /// Tycker att artikelförf. blandar ihop korten, påstår något som andra, med insyn i vanliga äldreboenden, står frågande inför. Sunny: verkligheten är år 2011 och den gammaldags kristna "sexmoral" du hävdar styr inte längre! Många 40-talister är pensionärer idag och checka programmet "pensionärsjävlar". Riktigt fräcka typer, men som definitivt inte lider av demens! /// I vanliga äldreboenden har de gamla egna kontrakt på sina lägenheter. Många bor redan i par på sådana ställen och sexuella inviter är definitivt inte ovanligt. Det det nu handlar om är en kvinna med ALLVARLIG Alzheimers som bor i ett demensboende. "Den sista anhalten" s a s. Vanliga gamla kan till exempel mobba dementa därför ska de skyddas extra. De tappar just tid-och rumsuppfattning när hjärnan sakta, men säkert dör. Då blir kroppsuppfattningen därefter. En allvarligt sjuk demenssjuk kan därför t ex inte ställas inför rätta då den inte är vid sina sinnens fulla bruk! /// Problemet är varför den 80-åriga mannen befann sig på demensboende. Han torde ju även ha varit dement! T ex frontallobsdemens gör så att alla hämningar släpper och man har inte längre kontroll på sig själv och sina HANDLINGAR...
|
Inlägg #29: Postat: 2011-05-16 14:27:00 | |
Inger Olsson |
I övrigt vädrar jag att alltför många här vill bestämma även över ANDRAS intima liv då det förgyller deras egna sjukliga behov. Smått som senila samt lik som djur. Sen kan de givetvis tala om "samförstånd" på sina egna dikterade önskningar.
|
Inlägg #30: Postat: 2011-05-16 15:20:00 | |
Jan Olsson |
Inger! - #29! - Tänk att det tycker jag mig också ha förstått! - Mvh.
|
Inlägg #31: Postat: 2011-05-16 16:26:00 | |
Pia I |
Det är så långa inlägg så jag orkar inte läsa, men jag har läst artikeln. Då tycker jag att det är bra att veta , att man inte tappar lusten när man blir gammal. Men sen är det väl en annan sak, om man har lust? Det återstår att se.
|
Inlägg #32: Postat: 2011-05-16 17:30:00 | |
Bizon |
inger och jan olsson #29,30 Två personer som äcklar läsarna med sjukliga associationer om andra människors sexuella preferenser - citerar inger olssons sjuka association//I övrigt vädrar jag att alltför många här vill bestämma även över ANDRAS intima liv då det förgyller deras egna sjukliga behov. Smått som senila samt lik som djur. Sen kan de givetvis tala om "samförstånd" på sina egna dikterade önskningar.//sc. som sedan bifalles av jan olsson med följande//Inger! - #29! - Tänk att det tycker jag mig också ha förstått! - Mvh.//sc. Min fråga till dessa två blir då föjande - var i det tidigare resonemanget har någon debattör uttryckt några som helst jämförliga önskemål? Kan ni inte visa på något sådant som ni påstår borde ni skämmas om ni nu är vid era sinnens fulla bruk - annars är det väl bara för oss seriösa debattörer att konstatera att era mentala tillkortakommanden i viss mån får anses som förmildrande omständighet.
|
Inlägg #33: Postat: 2011-05-16 17:51:00 | |
Bizon |
Samsara #25 Du har säkert en del erfarenheter av missförhållanden på den typ av äldreboenden du arbetat på - jag har dessbättre inte något sådant i bagaget trots att jag också arbetat i äldrevården med bla. dementa i olika stadier. Det jag framför allt reagerade på på den tiden var hur många av dessa åldringar bara blev sittande eller i många fall liggande större delen av dagen förutom på nätterna - och att de flesta fick ganska mycket mediciner som bidrog till deras låga aktiviteter diskuterades faktiskt redan då. --- En liten fråga till dej blir om du varit med om något positivt sexuellt ömhetsbetonat kärleksförhållande mellan de åldringar du varit med om att vårda, eller om allt sådant per definition klassats som övergrepp utförda av åldriga män som smutsat ner dygdigt oskyldiga äldre damer som inte vet något om "varken bu eller bä"? Det skulle vara intressant att få veta om du bara fått se åldrandets baksida eller om du även sett något i den vägen att glädja dej åt.
|
Inlägg #34: Postat: 2011-05-16 18:00:00 | |
Lennart Asp |
Hej Pia! Välkommen till debatten! Jag får ta till mig den kritiken att jag är en av de skyldiga till att ha skrivit långa inlägg!
Låt mig därför försöka göra en kort sammanfattning av debattens två läger... På ena sidan har vi artikelförfattarinnan och en stor grupp som anser att överheten i Sverige inte ska lägga sig i gamlas och dementas sexliv. De ser ingen skillnad mellan åldrande och demens. De anser att dementa har en egen fri vilja och omdöme nog att lätt kunna försvara sig mot övergrepp och våldtäktsförsök. De anser att våldtäkt är ett subjektivt begrepp. Dementa kan också vara medskyldiga om de inte har försvarat sig och tydligt och klart sagt ifrån att de inte vill ha samlag. På den andra sidan var jag länge ensam om att hävda motsatsen. Jag försökte jämföra den dementas situation vid ett övergrepp med ett barn utsatt för pedofeli, eller en kraftigt berusad kvinna som blir utnyttjad sexuellt pga sin nedsatta försvarsförmåga. Men det verkar som ingen i det motsatta lägret förstod, eller ville förstå, min liknelse... |
Inlägg #35: Postat: 2011-05-16 19:45:00 | |
gbgjohn |
Övergrepp är alltid övergrepp. Sex med barn är alltid samt straffbart även om barnet mot förmodan skulle samtycka. Sex med berusad person är övergrepp om personen medvetet nyttjas, oavsett kön. Att jämföra dessa tre, dement vs packad vs barn går inte att jämnställa. Tyvärr..
|
Inlägg #36: Postat: 2011-05-16 20:05:00 | |
Lennart Asp |
Hm! Det var ett intressant svar gbgjohn! Du säger att "övergrepp är alltid övergrepp", mot barn eller berusade, men inte om det gäller mot dementa! Eller vad menar du???
Har dementa bättre koll på läget än ett barn eller en berusad person? Kan dementa försvara sig bättre mot sexuella övergrepp än ett barn eller en berusad person? |
Inlägg #37: Postat: 2011-05-16 21:57:00 | |
susanna s |
Dementa är vuxna människor som har passerat puberteten och har därför sexuella behov. Vissa demenssjukdommar gör även att vissa hämningar försvinner och personerna därför ger uttryck för sexuella känslir i betydligt större utsträckning än tidigare. Mitt ex fosterpappa var en strikt, normföljande frireligiös man. De sista åren han levde blev han dock svårt dement. Kom med sexuella inviter till varje kvinna som vistades i hans närhet även hans dotter som han inte längre kände igen som sin dotter. Nu vårdades han hemma av sin dotter och hustru tills han dom, men om han nu hade vistats på ett hem och träffat på en likaledes snurrig tant med samma önskamål. Är det då personalens sak att förhindra det? eller om det sker polisanmäla och skvallra för anhöriga. Jag tycker det inte
|
Inlägg #38: Postat: 2011-05-16 23:29:00 | |
Bizon |
Lennart Asp #34,36 Nej du dra alldeles för långtgående växlar och gör en helt felaktig generalisering utifrån den redan förda debatten som definitivt inte går att förenkla på det sätt du försöker göra. --- Du verkar inte kunna urskilja nyanserna i den förda debatten vilket ligger dej i fatet - det de flesta här hävdat är att även dementa har rätt till sina känslor även för de korta ögonblick dessa äger giltighet - därför om några dementa ertappas under någon form av intimitet bör dessa lämnas ifred och respekteras så som man respekterar andra vuxna. --- MEN skulle det visa sej att någon av de inblandade inte är med på noterna bör den som observerar händelsen självfallet ingripa som alla borde om övergrepp sker. --- Din uppfattning skiljer sej väsentligen från min uppfattning - frågan till dej blir då vad du grundar din uppfattning på - min uppfattning grundar jag främst på min min inställning till sexuell ömhet njutning som inte är allom förunnat, men som kan vara en stor upplevelse och livskvalitetshöjare för åldrade människor som i vart fall inte jag bara så där kategoriskt vill avfärda eller som en och annan tydligen vill bekämpa eller dra ned i smutsen.
|
Inlägg #39: Postat: 2011-05-16 23:30:00 | |
gbgjohn |
övergrepp är alltid övergrepp, oavsett vem som blir drabbad.
skillnaden är att en dement är myndig och barn inte är det. således kan en dement ge sitt samtycke till sexuell samvaro, oavsett hur fel det kan vara. men fortfarande är allt detta spekulationer, vi vet inte om kvinnan blev utsatt eller inte och hur hon upplevde det. det vet heller inte vårdbiträdena som jobbade där, man har gjort antaganden. kanske kan en utredning ge klarhet över vad som sannolikt skedde. kanske inte. sen är läget följande på äldreboende oavsett inriktning: som usk/vårdbiträde har du inte tillgång till läkaranteckningar/journal och skall heller inte utgå ifrån en eventuell diagnos. man är omvårdnadspersonal inte sjukvårdspersonal. alla sjukvårdande insatser sker per delegation av ssk som har information om vårdtagarens patientstatus. om vederbörande är patient på sluten avdelning och vårdas under tvång pga av allvarlig psykisk störning, kan man begränsa alla aktiviteter som är ett resultat av t ex mani eller psykos. på ett äldreboende finns ej de befogenheterna. man skall sk lirka med vårdtagaren för att få dem på bättre tankar. att t ex avbryta en vårdtagare som onanerar eller har sex med annan vårdtagare/person är inte tillåtet. om övergrepp sker, då gäller samma regler som i övriga samhället. brott skall stävjas/anmälas. vi vet fortfarande inte om brott begåtts. |
Inlägg #40: Postat: 2011-05-16 23:39:00 | |
Bizon |
gbgjohn #39 Följer vårdpersonalen de riktlinjer du redogör för finns det anledning att se fram emot ett eventuellt boende inom åldringsvården och det oavsett om det handlar om demens eller ej.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.