Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Tänk dig Sunny att om eller när du hamnar i ett utsatt eller dement tillstånd en mentalt frisk man drar ner trosorna på dig och börjar pilla? Du vet inte riktigt vad han gör men tycker det verkar konstigt, mförstår att något är väldigt fel. Du har ett inkontinensskydd som är genomvått av kiss kanske det även kommit lite avföring. Inkontinensskydd är något de flesta använder innom demensvården. Det sliter mannen bort och trycker ner dig i sängen. Han lägger sig ovanpå dig med hela sin tyngd. Du tycker det känns obehagligt men förstår inte varför och du har så gott som förlorat din möjlighet att utrycka dig med ord. Du är numera inte heller så stark och kan inte skuta mannen ifrån dig. Ganska snart får mannen utlösning i dig och vältrar sig över till andra sidan. Kanske kissar han också en skvätt i din säng. Det brukar nämligen äldre män i slutet av livet göra. Allt tål givetvis att diskuteras. Man kan vända och vrida på begreppen fram och tillbaka. För det första. En våldtäkt har ingenting med sex att göra. Det är en ren och skär våldshandlig som enbart handlar om makt och förtryck. I det fall du talar om uppgav man på tv att mannen som gjorde övergreppet var mentalt pigg. Då får man ändå anta att han mycket väl var medveten om vad han gjorde. Att han menade att kvinnan var med på noterna för att hon inte sa ordet nej är ju något som många våldtäktsmän brukar ange som förklaring. Det är knappast hållbart i detta fallet heller. En alzheimer sjuk kvinna som knappt känner igen sin make skulle medverka till samlag med en annan man än sin egen och knappast ens det förefaller enligt min mening vara helt obegripligt. Jag har arbetat åtskilliga år i vården och även med alzheimerpatienter. Detta fall är inte det enda. Ansvariga för äldreboenden bryr sig inte om om det sker övergrepp på äldre. Man bryr sig bara om fasaden. Det skall se vackert ut på pappret. Dessutom är ämnet övergrepp på äldreboenden oerhört pinsamt att diskutera för ansvariga. Jag har själv arbetat på ett äldreboende för många år sedan där det troligen skedde flertal övergrepp på en dement dam. Man gav från arbetsledarhåll blanka fan i att kvinnan kom från skogen med trosorna i handen. Man gav lika mycket fan i att mannen som gjorde övergreppet uppgav för andra att han knullat häcken av sig. Jag blev helt enkelt förbjuden att köra henne till sjukhus. Jag blev istället beodrad att själv undersöka henne för att se om hon hade några skador. Allt tystades ned och jag är helt övertygad att anhöriga inget fick veta.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?