Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Hej Pia! Välkommen till debatten! Jag får ta till mig den kritiken att jag är en av de skyldiga till att ha skrivit långa inlägg! Låt mig därför försöka göra en kort sammanfattning av debattens två läger... På ena sidan har vi artikelförfattarinnan och en stor grupp som anser att överheten i Sverige inte ska lägga sig i gamlas och dementas sexliv. De ser ingen skillnad mellan åldrande och demens. De anser att dementa har en egen fri vilja och omdöme nog att lätt kunna försvara sig mot övergrepp och våldtäktsförsök. De anser att våldtäkt är ett subjektivt begrepp. Dementa kan också vara medskyldiga om de inte har försvarat sig och tydligt och klart sagt ifrån att de inte vill ha samlag. På den andra sidan var jag länge ensam om att hävda motsatsen. Jag försökte jämföra den dementas situation vid ett övergrepp med ett barn utsatt för pedofeli, eller en kraftigt berusad kvinna som blir utnyttjad sexuellt pga sin nedsatta försvarsförmåga. Men det verkar som ingen i det motsatta lägret förstod, eller ville förstå, min liknelse...

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?