| Inlägg #741: Postat: 2010-10-17 23:53:00 | |
|
Ibrahim |
Tage Sundin #734. En omprövning bör vara rättvis. Det är det viktigaste. Tänk också på de som tvingas fly sina hem. Ska vi uppmuntra folkfördrivning med en allt för snäll invandringspolitik? Adamo #735. Verkligheten är som sådan, att du aldrig kommer att komma undan med din orättvisa kritik av Islam. Jag säger så för att jag vill vara ärlig. Israelerna spenderar en massa tid i skyddsbunkrar för att de gav sig in i ett spel de inte klarar av. Mitt tips till dig är att tänka dig för när du slänger ur dig korkade påståenden om Islam. Det är just folk som du som skapat världskrigen och alla andra krig. Oenighet är ett resultat av medvetna propagandakampanjer, ofta riktade mot troende människor. Se bara på hur judarna behandlades här i Europa. Vidrigt! Janne B #736. Vad baserar du detta på? Har du läst Koranen? Det första man lär sig om Gud är att Han är barmhärtig, dvs förlåtande. Den kristna religionen har blivit infiltrerad av sionisterna och har manipulerats. Det är sant att profeten Jesus frid över honom var tydligare vad gäller att förlåta. Det var en av hans personliga egenskaper. Vad gäller Bizons och Leif-Arnes diskussion om invandringspolitiken har jag en sak att säga; vi muslimer har aldrig krävt stöd i någon form. Det enda vi vill är att ni lämnar oss i fred.
|
| Inlägg #742: Postat: 2010-10-17 23:57:00 | |
|
Janne B |
Bundeskansler Merkel har i dag hållit ett mycket allvarligt tal, ett nästan förtvivlat tal om en helt misslyckad invandringspolitik. Integrationen har inte fungerat alls. Detta mest beroende på att invamdrarna inte lär sig tyska - vilket skulle vara grunden för integrationen. Hon har flera mkt skaprpa formuleringar. // Själv kommer hon ju från det gamla Östtyskland och det tog många år att få hyfsad integration mellan de två tyska halvorna. Så hon kan ämnet. Ska se hur media kommenterar saken i morgon...
|
| Inlägg #743: Postat: 2010-10-18 02:46:00 | |
|
Bizon |
Ibrahim #741 Jag kan ju din retorik vid dehär laget så då du säger citat//vi muslimer har aldrig krävt stöd i någon form. Det enda vi vill är att ni lämnar oss i fred.//sc. så menar du dej redan ha separerat alla muslimer som går på soc och uppbär understöd för än det ena och än det andra från de "riktiga muslimerna" det vill säga de som inte blivit uppköpta av sionismen. Och dedär med att lämna er i fred är ju intressant. Vadå lämna er i fred? Det är väl vad både folk och myndigheter gjort - åtminstone här i landet. Det är ju först nu på senare tid då det börjar gå upp för folk att det inte håller då det uppstått en del problem med den sortens invandringspolitik - och det därför uppstått avarter som uppammar till föreställningar av typen "min religion ger mej rätt att bete mej mot de otrogna som dom förtjänar" och detta i ett land som månat om religionsfrihet och "multi kulti" - något som garanterar folk att få utöva sina egenheter bäst dom behagar, men ändå förväntas vis lite motsvarande hänsyn för andra. Synd att inte folk förstår att det inte gäller att använda sin religion som snyftalibi och "tycksyndommej" sundromet - "jagärjudeellermuslim". Uttalanden som att "den islamska invandringen fördummar folket" som hörts både här i landet och nere i europa kan hänga samman med att det kommit folk med muslimsk grunduppfattning som ännu efter åtskilliga år inte ens hjälpligt kan göra sej förstådda på det lands språk där dom bor eller gör det så dåligt att dom behöver tolk då dom går till soc för att söka understöd - och då talar jag om en daglig verksamhet på det svenska socialkontoren där tolkarna i dag kostar skattebetalarna oerhörda summor - det sorgliga med den verksamheten är att inte ens en del tolkar kan svenska och översätter så godtyckligt att missförstånd uppstår. Nu lastar jag inte alla muslimer för jag känner några som lärt sej svenska tämligen hyggligt och på senare tid har man i media försökt fokusera på invandrarungdomar med perfekt språkligt gehör där det knappt går att uppfatta minsta ton av främlingsdialekt - vissa av dessa har förvisso varit kristna syrianer, men långt ifrån alla - men som sagt - långt ifrån alla andra generationens invandrare har tagit till sej språket på ett sätt som inte avslöjar deras kulturella bakgrund efter två stavelser - rätt förståeligt att inte dom får något jobb även om det är just det dom verkligen skulle behöva.
|
| Inlägg #744: Postat: 2010-10-18 13:41:00 | |
|
Ibrahim |
Jag talar och tänker inte tala för de som vill leva på socbidrag. Jag pluggar och jobbar och tänker fortsätta jobba när jag är klar med studerandet. Jag har sedan ett visst datum för lite dryga 9 år sen upplevt förminskad av många andra här i landet, inte minst talat av myndigheterna. Kasta gärna ut de som envisas med att leva på skattebetalarnas pengar. Men lämna oss muslimer i fred. Sluta dalta med religionsfriheten.
|
| Inlägg #745: Postat: 2010-10-18 15:04:00 | |
|
Bizon |
Ibrahim #744 Citat//Jag talar och tänker inte tala för de som vill leva på socbidrag.//sc. Jo det var ju det jag sa, men då ska du väl inte uttala dej så tvärsäkert och generellt som du gör - citerar//Vad gäller Bizons och Leif-Arnes diskussion om invandringspolitiken har jag en sak att säga; vi muslimer har aldrig krävt stöd i någon form. Det enda vi vill är att ni lämnar oss i fred.//sc. Det blir ju fullständigt ointressant att diskuterade med dej om du inte ser längre än din navel sitter.
|
| Inlägg #746: Postat: 2010-10-18 19:53:00 | |
|
Adamo |
Bizon #740, #745: Instämmer helt och hållet för en gångs skull.
|
| Inlägg #747: Postat: 2010-10-18 21:11:00 | |
|
Bizon |
Adamo #746 D e lugnt - jag har överseende med det för denna gång :- Men du kanske har en annan synpunkt på israels senaste agerande i fråga om det tillfälliga byggstoppet på ockuperad mark som dom erbjöd sej att förlänga om Palestinierna erkände israel som en "judisk" stat. Är det någon som tror att dom tänkt sej att Palestinierna skulle kunna acceptera detta till intet förpliktigande byggstopp mot att förlora rätten till åtminstone en tvåstadslösning - utspelet och att inte förlänga byggstoppet var bara för att sabotera den så kallade fredsprocessen som israelerna inte vill ha förrän Palestinierna fördrivits till,,, ja vart?
|
| Inlägg #748: Postat: 2010-10-18 23:06:00 | |
|
Adamo |
Du vet väl att "palestierna" har aldrig haft någon nation. Inte ens när Gazaremsa varit en del av Egypten och Västbanken varit en del av Jordanien mellan 1948 och 1967 har några muslimer skrikit och gapat om att "palestinierna" måste ha egen stat då. Palestina har aldrig varit en arabisk -muslimsk nation eller, det är ju inte ens ett arabiskt ord. Judarna har lika rätt att bo i sitt land såsom svenskarna har rätt att bo i sitt. Punkt.
|
| Inlägg #749: Postat: 2010-10-19 00:36:00 | |
|
Bizon |
Adamo #748 Jo jag vet - Enligt källorna var det en romersk kejsare vid namn Hadrianus som döpte om landet Judeen till Palestina ca 100 år eKr. 500 år senare erövrades landet av muslimska araber - det var för ca ett tusen femhundra år sedan. Detta var även orsaken till att många judar sökte andra boplatser och hamnade i förskingringen diasporan. Men som sagt det var för 1500 år sedan ungefär. Därefter har det inte varit vad jag vet någon judisk stat i området. Det kan knappast vara ett legetimt skäl att komma med anspråk på en landremsa ca fyrtio generationer efter det att ett folk lämnade området - israel är mej veterligt den enda nu existerande staten som lyckats med den bedriften att ha fått så pass mycket internationellt erkännande för en återannektering av ett fornhistoriskt område på det sätt som nu skett - och du ser ju själv vilka problem det medfört och blodspillan, hat och lidande. Enda orsaken till att judarna fick igenom sitt krav var offret av ex antal miljoner judar i förintelsen. Nu var förvisso tyskarna ute i ogjort väder då judarna i förskingringen i stort sett lyckat reproducera sej på hela jorden varifrån de människor kommit som med FN´s försorg 1947 återkolonialiserade en del av den plats det judiska folket levde på för fyrtio generationer sedan. Skulle detta bli prejudicerande så lär det bli en hel del folkförflyttningar framöver. Väl att märka att 1400 år fKf erövrades Kanaan trakterna där Palestina och israel nu ligger av Juda stam. Detta skedde enligt Gamla Testamentet sedan Mose utvandrat från Egypten dit Juda stam tagit sin tillflykt då det varit svår hungersnöd där dom bott tidigare. Nu pratar vi om tidsrymder kring tretusen år. Kan någon tycka att det är rimligt att någon vars släkt eller familj som flytt eller utvandrat ens för så där en 100 år sedan ska kunna komma "on mass" och göra anspråk på hus och jord där andra människor arbetat och levt under tiden? Det tycker inte jag - Punkt!
|
| Inlägg #750: Postat: 2010-10-19 11:08:00 | |
|
Adamo |
Bizon #749: Du bortser från detaljer som gör att judarnas fall är ganska unikt. 1 det palestinska området har aldrig blivit tomt på judar, några förblev kvar där trots den muslimska ockupationen men dock under förtryckt av muslimer som aldrig tillät judarna att återbilda egen stat. 2 ockupanterna har aldrig brytt sig om att själva bilda egen stat där under alla tusenfemhundra år av ockupationen, utan de bara lät området förfalla. 3 judarna har under alla dessa år alltid försökt återvända och kämpa för själständighet sionismens syfte. Att judarna aldrig glömt sitt ursprungsland beror både på sin religiösa övertygelse men framförallt på grund av all förföljelser som de blivit utsatta för. 4 judarna har under ”diaspora” varit flitiga entreprenörer, affärsmän och vetenskapsmän som bidragit till utvecklingen inom de länderna de bosatt sig i. 5 eftersom det aldrig funnits ett land kallat ”palestina” styrt av en muslimsk ledare, har judarna aldrig ockuperat något annat folks land. 6 israel har också visat tolerans gentemot andra religioner då ca 20 av dess invånare är muslimer med fulla medborgarrättigheter, jämfört med muslimska grannländerna där judarna har blivit förföljda slakade och deras egendom konfiskerade. 7 israel är ju en suverän nation erkänd av FN medan ”palestinierna” har bara blivit brickor i ett spel orkestrerat av muslimska grannländer som inte tillåter att israel 1 av mellanöstern inte styrs av islam.
|
| Inlägg #751: Postat: 2010-10-19 11:24:00 | |
|
Janne B |
En gammal sjuk man läser med intresse. Jag tycker att ni fått med det mesta som har med saken att göra. Men glöm inte att det i alla de hundratals åren funnits judar i området - alla har inte flytt eller utvandrat. FN o engelsmännen gjorde en folkräkning ca 1947 som klart visade att det fanns ett betydande antal judar främst i Jerusalem men även på landsbygden.
|
| Inlägg #752: Postat: 2010-10-19 13:00:00 | |
|
Bizon |
Adamo#750 Judarnas fall är unikt, men ska det bli prejudiserande så har vi 12 miljoner Romer i europa som också har en spillra kvar i ursprungslandet indien - borde inte då alla Romer ha hemortsrätt där liksom judarna i Palestina? Det var ju inte ens för 1500 år sedan dom fördrevs därifrån. -- Varför är det så märkligt att de muslimska okupanterna aldrig tillät judarna att bilda en egen stat? Begreppet stat existerade inte på den tiden. Att muslimerna aldrig brytt sig om att bilda en egen muslimsk stat är en kulturell fråga och ska ses i ljuset av den klankultur som har andra förtecken än vad europerena fått för sej. Indianerna hade inte heller statlig organisation, samerna som likt kurderna bebor tre nationers territorier hade det inte heller. Att som du påstår muslimerna "bara lät området förfalla" ska tolkas som en uppfattning från en israelsympatisör - tusenåriga olivlundar, dadelodlingar och en kultur som verkat på platsen utan att förgifta jord, luft och vatten med diverse pryttelproducerande industrier samtidigt som man odlat sin egen kultur är väl knappast liktydigt med att låta landet förfalla. -- Att judarna under alla år försökt återvända och kämpa för som du säger "sionismens syfte, självständighet" är knappast skäl nog för att med militärt övervåld annektera andras mark och hem. Särskilt inte sedan dom varit borta från området även om något fåtal kan ha levt kvar - men gäller det verkligen även under deras månghundraåriga gästspel i egypten då dom lär ska helt ha lämnat landet? -- Religiös övertygelse anser jag inte ska ge någon rätt att förgripa sej på någon annan. -- Den förföljelse som judarna blivit utsatta för beror till stor del på den religiösa övertygelsen dom släpar på som en kvarnsten om sina halsar - och då framför allt den föreställning dom har att vara något förmer än alla andra då dom ju anser sej vara "herrens utvalda folk" och därmed för fina för att beblanda sej med de folk dom gästar - samma sak med den zigenska kulturen som ligger lika risigt till som den judiska gjort. -- Att judarna varit entreprenörer, affärsmän och vetenskapsmän som påverkat utvecklingen inom de länderna de bosatt sig i - ja det ska jag inte motsäga - men har det varit helt igenom bra? Jag kan inte hålla med om att det varit så lyckat alla gånger - tänk dej bara att Einstein och marx hade hållit inne med sina teorier och att judarna blandat upp sina gener med vanliga dödliga - då hade vi kanske sluppit tämligen mycket av det elände som det judiska folkets segregativa tänkande bidragit med. -- Huruvida det aldrig funnits ett land kallat ”Palestina” styrt av en muslimsk ledare får ju stå för dej. Det är klart att man kan skapa egna kriterier för vad man vill ska gagna den egna åsikten och anspråken eller sympatierna, men du ska komma ihåg att vi här uppe i norden inte kommit längre än till stenåldern då det i Persien var en högkultur och matematiken utvecklades och vi först under åttahundratalet kristnades och landet styrdes an en mängd småkungar jämförbara med de klaner som varit en del av kulturen över en stor del av världen. Storhetsvansinnet som det romerska riket är ett exempel på har sin grund i rädsla och behov av trygghet, men får oftast motsatt effekt då det blir vad den rädslans förtryck sprider där den drar fram. Att muslimer har fulla medborgerliga rättigheter i israel måste du ha fått om bakfoten. Att Palestinierna blivit brickor i ett spel är en del av den tragik som vårt undermåliga mänskliga beteende orsakar.
|
| Inlägg #753: Postat: 2010-10-19 13:07:00 | |
|
Bizon |
Janne B #751 Ja det är värt att tänka på - det säger ju även något om muslimsk tolerans mot oliktänkande - för det kan väl knappast bero på ineffektivitet att dom inte lyckats fördriva detta "betydande antalet judar" eller "slaktat" dessa som en del påstår att dom haft viss benägenhet för - om det nu varit deras ambition, eller?
|
| Inlägg #754: Postat: 2010-10-19 13:43:00 | |
|
Leif-Arne |
Dissussionen om det var rätt eller fel att staten Israel bildades är möjligen av historiskt intresse. Israel är ett faktum. Konflikten mellan etniska grupper i regionen är ett faktum. Tidigare har man lyckats nå fredsöverenskommelser med Egypten och Jordanien, genom byte fred mot land. En fred med Syrien är möjlig och inom räckhåll, den kommer med stor sannolikhet inhålla ett israeliskt helt eller delvis tillbakadragande från Golan. Lägen mot Libanon är spänt, men omfattar egentligen egentligen ingen större gränskonflikt. Det är konflikten mellan staten Israel och palestinierna som är problematisk nästan intill olöslig. Haken är att möjligheten både till en tvåstatslösning och en enstatslösning försvann då eran med bosättningar på WB inleddes. Ett tillbakadragande av bosättningar är egentligen en nödvändighet för att en fungerande palestinsk stat skulle kunna bildas, men ett tillbakadragande är idag i praktiken en politisk omöjlighet.
|
| Inlägg #755: Postat: 2010-10-19 13:51:00 | |
|
Leif-Arne |
#751 Man skall veta att Israel är ett otroligt skiftande land, från Tel Aviv som är en modern mycket liberal stad ofta kallad "bubblan" till Jerusalen som är dess raka motsats, åldrad och patinerad ett koncentrat av alla de momnoteistiska livsåskådningarna. Var hels israeler träffas uppstår disskussion, själva hävdar det att om 4 judar träffas finns minst 5 olika åsikter. Vad som hänt och som desvärre blir allt starkare är att det utsatta läget, de ständigt återkommande konflikterna medfört att en "vagnborgsmentalitet" vuxit sig allt starkare, det är "vi mot världen", i en sådan kontext blir det allt svårare för de som verkar för försoning och samverkan att få utrymme. Motsvarande utveckling sker i de palestinska områdena, ekonomisk och matriel stress, upplevelsen av förödmjukelse och hopplöshet leder människor till rörelser som propagerar för totalitära lösningar och skoningslös konflikt.
|
| Inlägg #756: Postat: 2010-10-19 13:58:00 | |
|
Ibrahim |
Bizon #745. Vad du inte förstår är att alla muslimer är enade om att man ska vara självständig, och oberoende av någon. Visserligen finns det de som ändå till trots beter sig dubbelmoralisk. Men muslimer är enade ändå. Sen är det så att många vill ha jobb, men inte hittar något. De kan man inte kalla för beroende.
|
| Inlägg #757: Postat: 2010-10-19 14:07:00 | |
|
Ibrahim |
Så länge européer bor i Palestina kommer konflikterna i Mellanöstern att pågår. För att skapa fred i Mellanöstern MÅSTE den illegala sionistregimen "Israel" upplösas, och invånarna skickas hem till sina riktiga länder. Jag bryr mig fasiken inte längre om de pajaser som påstår att Palestina "aldrig existerat". Palestinierna finns, så de har ett land som heter Palestina. Punkt, slut. Vilka har mer rätt till Palestina; några galna européer med identitetsproblem eller palestinierna själva? Om sionisterna inte tänker lämna Palestina frivilligt kommer de helt enkelt att dödas i sina skyddsbunkrar. Bara att välja. Vad muslimerna måste göra är att sluta dalta och helt enkelt börja agera. Varken västvärlden eller någon annan har mer rätt att bestämma om Mellanöstern än de länderna i regionen själva. Vad gäller de europeiska judarna är 70 av de khazarer, dvs från Kaukasiskt ursprung. Palestina ligger inte där! Vill de ha ett eget land är det där de får börja leta. I Palestina bodde det riktiga judar som idag inte längre finns p.g.a. sionisternas apartheidpolitik mot messianska judar, dvs riktiga judar, av hebreiskt ursprung. Det är ofattbart att folk stöttar falska judar i kampen mot riktiga judar, när de talar om att man måste skydda den "judiska" staten Israel. Som jag sa för några dagar sen; Ahmadinejad besökte Beirut och Bint Jbeil, snart besöker han ett befriat Jerusalem. Ge det 3-5 år.
|
| Inlägg #758: Postat: 2010-10-19 14:19:00 | |
|
Leif-Arne |
#757 Hoppas inte för mycket på Ahmadinejah, han plockar poäng på sin retorik men är alltför slug för att gå in i konflikt med Israel. Det är ingen hemlighet att en storkonflikt i regionen lämnar ingen som vinnare, dessutom har A. egna problem på hemmaplan även om han tillfälligt har ett lugn som vilar på förtryck, hör med majoriteten av exilperser.
|
| Inlägg #759: Postat: 2010-10-19 16:10:00 | |
|
Ibrahim |
Doktor Ahmadinejad är en av de mest populära ledarna i den muslimska världen på flera årtionden. Om han skulle bestämma sig för att bygga en internationell armé är jag ganska säker på att han skulle samla en sådär 20-30 miljoner muslimer på några dagar. Han är förmodligen den mannen som kommer att lösa de problem som Mellanöstern haft sedan västvärldens "befrielse"-kampanjer. Vad muslimer behöver är en inte en ledare som badar i guld, utan en ledare som vet hur det är att leva med extremt begränsade resurser och som trots sitt ledarskap fortsätter att leva med begränsade resurser i sitt privatliv. Många ledare tenderar att glömma sitt forna liv när de blir just ledare. Jag och de flesta muslimerna tror faktiskt på honom. Och med tanke på att hela den muslimska världen hyllade hans Libanonbesök i förra veckan, kan han jämföras med Nasser som var lika populär på 60-talet. En "storkonflikt", som berör hela regionen och alla Israels slavstater kommer att resultera i att Israel försvinner. Vad sionisterna måste förstå att detta inte längre är en lek. Nästa krig är definitivt Israels sista, om kriget inte blir lika mycket begränsad som 33-dagars kriget 2006. Syrien hotade faktiskt att hjälpa Libanon om landet blev angripet av israelerna, så israelerna valde att låta bli. Nästa gång tror jag att Syrien kommer att hjälpa till direkt. Vad gäller exiliranierna jag tror att du menar svenska exiliranier har iranska säkerhetstjänster bevis på att huliganerna på Teherans gator 2009 finansierades även i Sverige. Vad gäller "Ahmadinejads problem"... är detta snarare sionisternas problem. Det är inte svårt att relatera statskuppsförsöket med sionisternas desperation.
|
| Inlägg #760: Postat: 2010-10-19 19:41:00 | |
|
Adamo |
Bizon #752: Du har ju tidigare tagit upp dina farhågor om att återbildandet av Israel skulle innebära ett prejudikat så att andra grupper såsom samer o.s.v. skulle också börja kräva sina länder tillbaka. Sånt är ju dock ganska långsökt. Man måste ju ha de rätta förutsättningarna för att sådant skulle vara motiverat eller praktiskt genomförbart. Ta till exempel samerna, visserligen klagar samerna då och då, men samtidigt har den svenska staten sett till att deras missnöje inte har blivit alltför stort så att en total självständighet från Sverige skulle vara motiverad eller fördelaktig för samerna. Samma sak gäller andra grupper. Har också pratat med syrianer och kurder och alla drömmer om att en dag kunna återvända till sina ursprungliga länder, samtidigt som de inte känner sig tillräckligt motiverade då de inte förföljs och förtrycks längre såsom de varit när de levde under islamiskt styre. Visst går det att leva under islamiskt styre utan att vara muslim, detta är dock bara under förutsättning att man accepterar att ständigt vara i underläge, att ständigt bli diskriminerad och betala mycket högre skatt till islamiska makthavarna. Att tvinga ”otrogna” att betala väldigt högre skatt har varit ett vanligt sätt för muslimska makthavare att kuva och förödmjuka ”otrogna”. Ofta var skatterna så höga att många av dem svält ihjäl.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.