Valt inlägg:
Adamo #748 Jo jag vet - Enligt källorna var det en romersk kejsare vid namn Hadrianus som döpte om landet Judeen till Palestina ca 100 år eKr. 500 år senare erövrades landet av muslimska araber - det var för ca ett tusen femhundra år sedan. Detta var även orsaken till att många judar sökte andra boplatser och hamnade i förskingringen diasporan. Men som sagt det var för 1500 år sedan ungefär. Därefter har det inte varit vad jag vet någon judisk stat i området. Det kan knappast vara ett legetimt skäl att komma med anspråk på en landremsa ca fyrtio generationer efter det att ett folk lämnade området - israel är mej veterligt den enda nu existerande staten som lyckats med den bedriften att ha fått så pass mycket internationellt erkännande för en återannektering av ett fornhistoriskt område på det sätt som nu skett - och du ser ju själv vilka problem det medfört och blodspillan, hat och lidande. Enda orsaken till att judarna fick igenom sitt krav var offret av ex antal miljoner judar i förintelsen. Nu var förvisso tyskarna ute i ogjort väder då judarna i förskingringen i stort sett lyckat reproducera sej på hela jorden varifrån de människor kommit som med FN´s försorg 1947 återkolonialiserade en del av den plats det judiska folket levde på för fyrtio generationer sedan. Skulle detta bli prejudicerande så lär det bli en hel del folkförflyttningar framöver. Väl att märka att 1400 år fKf erövrades Kanaan trakterna där Palestina och israel nu ligger av Juda stam. Detta skedde enligt Gamla Testamentet sedan Mose utvandrat från Egypten dit Juda stam tagit sin tillflykt då det varit svår hungersnöd där dom bott tidigare. Nu pratar vi om tidsrymder kring tretusen år. Kan någon tycka att det är rimligt att någon vars släkt eller familj som flytt eller utvandrat ens för så där en 100 år sedan ska kunna komma "on mass" och göra anspråk på hus och jord där andra människor arbetat och levt under tiden? Det tycker inte jag - Punkt!
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?