Få stopp på förtrycket – ge alla kvinnor från Iran asyl

Showing page 9 of 45: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19
Inlägg #161: Postat: 2010-08-21 21:54:00
Ibrahim
Apropå Iran vill jag att ni slutar läsa tidningar från västvärlden. Om ni är smarta nog minns ni säkert att samma pågick under åren 2002-03, då Irak var målet för mediernas smutskastning. Jag har hört tonvis med rykten som gäller den iranska eliten, men sett inga bevis. 2000-talet verkar vara dominerat av rykten som handlar om den mest ärorika eliten på vår planet. Den enda eliten som tillåter en palestinsk ambassad på egen mark, och den enda eliten som svurit att den aldrig tänker samarbeta med den moderna tidens allra värsta terroristregim - nämligen Israel. Det är på det sträcket allt rör sig. Antingen är man med eller ej. Tredje världskriget kommer sannolikt handla om det... Dessutom, för miljonte gången, otrohet anses i många kulturer vara en förolämpning mot det heliga äktenskapet. Här i norra Europa är äktenskap bara en rutin. Men i många länder har det ett större betydelse. Otrohet är därför kriminaliserat i många länder.
Inlägg #162: Postat: 2010-08-21 22:01:00
Ibrahim
Just det, angående religion. Jag har respekt för religionskritiker, men jag tar inte majoriteten av de på allvar. De flesta religionskritiker har inga argument faktiskt. Allt är bara "men kan vi inte bara avskaffa religion och ha det bra". Nej, det räcker inte som argument. Dock har det visat sig att många religioner är destruktiva då de använder sig av helt korkade resonemang rörande vissa aspekter av livet. Detta gäller dock inte de tre monoteistiska religionerna. När Judendomen och Kristendomen under åren infiltrerats av Satansdyrkare är det bara Islam som representerar Guds sanna ord och budskap till denna värld. Idag pågår ett krig om Islam. Satansdyrkarna, alltså frimurare eller sionister vill infiltrera Islam så att de kan kontrollera den. Därför lät de skapa wahhabismen och under senare år al-Qaida. Korruptionen i arabregimerna är beviset på denna infiltration. Dock har ett nytt muslimskt land växt upp under de senaste 30 åren. Ett land som motsatt sig denna konspiration. Ni får gärna gissa vilket detta land är. Därför anser jag att alla som kritiserar detta land utan hänsyn springer sionisternas ärenden. Till slut är allt religioner. Då religioner representerar livsstilar och livsåskådningar hör även politiska ideologier till den kategorin. Evolutionsteorin är också en form av en religion. Googla på "ancient giants" så förstår ni detta perfekt... hoppas jag. Evolutionisterna har uteslutit de jättelika människorna från tidig historia bara för att det strider mot teorin. De gör det för en anledning, för att inte krossas av sanningen.
Inlägg #163: Postat: 2010-08-22 03:01:00
Bizon
Huruvida israel skulle vara den värsta terrormakt i modern tid kan nog ifrågasättas - det enda possitiva med terrormakter är att dom förr eller senare brukar gå under - ett öde som nog och förhoppningsvis även kommer drabba israel. Det har drabbat sovjet och drabbar även västvärden i stort - den långsamma eller den snabba omvandling som ständigt sker är kanske mindre ett val än en effekt av respektive galenskaps struktur. Vi får se! Det vi kan hoppas på är att det ersätts av något bättre, vilket tyvärr inte alltid är möjligt. Ja bland tusentals människor världen över demonstrerade mot invasionen av Irak - den typen av stormaktsövergrepp är dömda att misslyckas. Lite kunskap i mänsklig psykologi skulle ha gjort att man valt en annan strategi. Vist behöver folk omvärldens stöd för att frigöra sej från tyranner, men förändringen måste komma inifrån - säkert med många bakslag som i iran, men med tiden så sitter skäggen i brevlådan även där med ett iranskt folk som kan börja sköta sej själv utan förmyndare - därmed inte sagt att någonting blir bättre. Och Ibrahim - "sluta läsa västerländska tidningar" :- förmodar att du menar "slutar lyssna på västerländska media över huvud taget" - nej så lätt går det nog inte, men däremot sålla i den information vi i den relativt fria delen av världen har tillgång till. Bara det att slippa den religiösa doktrinen som i muslimsktstyrd media är en tillgång värd även din uppskattning - särskilt som du ju lever och verkar under denna ofullständiga men dock frihet.
Inlägg #164: Postat: 2010-08-23 09:38:00
Bizon
Ibrahim - Då det gäller muslimer och islam - eller islam och muslimer så finns det en uppsjö varianter och falanger av den typ jag pekat på tidigare. Du använder en del etiketter på diverse företeelser i din retorik som förefaller så självklara för dej som om de vore dina egna grannar. Bland de mer frekventa har varit islamister, sionister och satanister - men även andra begrepp har förekommit där organisationer av typ al-qaida, frimurarna och bildbergergruppen är några du ser som viktiga i den globala politiken och maktkampen som i praktiken förs över våra huvuden. Mitt i allt detta har vi vatikanen samt diverse andra maktblock inom den kristna trosinrikningen med nyliberalerna i amerika i spetsen och förståss den emellanåt uppblossande jihadismen på den muslimska sidan. Går du till andra delar av världen så har du motsvarande lapptäcke av med- respektive motsättningar mellan religiopolitiska grupper och trosinrikningar - apropå religionskritiska uttalanden som du säger dej respektera - kan du se något samband med denna kritiska hållning och det elände som detta religionsslaveri tillför mänskligheten. Jag menar verkligen att de masshysteriska religiositeten skadar människan mer än något annat och har gjort sedan tidens morgon - jag gör även ett antagande att de krig som inte haft några religiöst maktpolitiska förtecken alls har varit ytterst få av just det skälet att med religionen som förenande kraft kan man få folk att handla helt utan huvud. Därmed inte sagt att jag är medveten om att även de religiösa krigen i grunden inte har så mycket med religion eller kampen för sin gud att göra som att tillskansa sej territoriell makt över områden som kontrolleras av "oliktänkande" eller "annorlundatroende". Det jag undrar är hur du tror att en så splittrande religion som islam som i princip går att använda till vad som helst skulle kunna tillföra något avgörande gott. Nu har jag varit mycket tydlig liksom jag förut varit i min kritik mot den religionsjuka mänsklighetens tendenser så du kan inte avfärda min kritik som att bara vara "mot" - jag gör heller inte någon skilnad på religion och religion - det är samma psykomentala sjuka oavsett vilken. Man kan ju undra hur en eventuell gud skulle känna sej om det fans någon med känslor då den skulle se allt det jävulskap som förverkligas i dennes namn - uppriktigt sagt skulle jag tycka väldigt synd om den om den kunde uppfatta vad som pågår. Du har förmodligen störst insikt i vad ni inom islam gör för att avhjälpa detta elände - kan du ge något exempel på något konkret som ni gör för att lätta er guds vånda inför allt det lidande dessa religioner förorsakar skapelsen som i sin helhet måste vara liktydig med gud liksom detta lidande ju även slutligen och sist blir den guds lidande som iscensatt hela "härligheten"? Du brukar säga att det är ett test - då förmodar jag att du anser att det är er gud som utformat detta test - hmmm, Jag brukar då redovisa min syn på den uppfattningen som i korthet går ut på att peka på att för att komma på något så grymt och meningslöst måste en sådan gud vara rent psykopatisk - och för att nästan en hel mänsklighet som nu har gått på det greppet måste den ha en hel radda skruvar lösa, vilket i sin tur pekar på hur illa tillkommen denne guds skapelse verkligen är. Ibrahim är denna logik du kan följa så skulle jag gärna se några klara argument för din islamistiska sak som i någon mån sätter den i särställning till andra världsreligioners ambitioner att besitta "sanningen".
Inlägg #165: Postat: 2010-08-23 18:01:00
Ibrahim
Du behöver inte propagera för medierna i väst. De journalister som tar sitt ansvar som mest är de som tillhör de mer religiösa nyhetsmedierna. Lurendrejeriet runt den s.k. 7:e maj incidenten i Beirut 2008 är bevis nog. Medierna är redan selektiva. Du kan inte vara selektiv du med... Jag tänker inte svara för de religiösa fanatikerna som använder religion som maktmedel. Dessutom anser jag att det är att kategorisera människor när man talar om de "olikheter" som plågar de olika befolkningarna. Religion kan användas för att ena, och för att splittra. Det är inte religionen i sig som godkänner båda metoderna, utan människorna som gör det. Att irländarna hade ihjäl sina egna grannar för inte så länge sedan beror på vilka maktmedel som dominerade den politiska dagordningen då. Den ultimata makteliten har alltid använt sig av våld i syfte att splittra människor.
Inlägg #166: Postat: 2010-08-24 19:35:00
Bizon
Ibrahim #165 Detta var nog det sannaste du uttryckt under hela diskussionen - därför och trots att du undvikit att svara på mina direkta frågor tolkar jag det du trots allt sagt med viss välvillighet.
Inlägg #167: Postat: 2010-08-27 00:21:00
Ibrahim
Vad syftar du på? Det jag skrev sist är exakt lika det jag skrev första gången.
Inlägg #168: Postat: 2010-08-27 00:47:00
Tjadden
#165 Ibrahim det bästa vi kan göra är att förbjuda religioner som lägger sig i länders politik som talar om för oss att religion är inte till för fromma människor, utan för de härskande att kväsa människor.
Islam är ett typexempel för förtryck och då ska den inte finnas, lika lite som nazism ska ett existensberättigande.
Inlägg #169: Postat: 2010-08-27 05:24:00
Bizon
Nej Ibrahim #167 i ditt första inlägg talar du om Iran-hetsen förutom att du uttrycker en viss oförståelse för den övriga världens solidaritet med att det Iranska folket råkat så illa ut som dragit på sej en regering som med så pass trubbig kirurgi som skräck, piska och annat våld vill lobotomera in ett religiöst tänkande som det inte finns täckning för och då allra minst i vår i övrigt tämligen förvirrade värld. Du antyder även att det skulle finnas skillnad på demokrati och demokrati. Du visar även i det inlägget en grav missuppfattning då du talar om "Iran-hatare" - du måste förstå att människor som tror att människor mår bäst utan religiopolitiskt förtryck och att det är det en stor del av mänskligheten har invändningar mot och inte varken Iran som land eller Iranier som folk - snarare finns det nog bland de relativt friare befolkningarna i världen ett medlidande med människor som råkat så illa ut som de som hamnat under totalitära regimers tumnagel av typ den iranska. Och det var även det du efterlyste att "vara lite solidariska med Iran". Jo du Ibrahim - det som utmärker ett demokratiskt tänkande är att även motsättningar och oliktänkande tolereras och till och med uppskattas då det är en del av processen. I det inlägg som gav dej ett visst bifall från min sida talar du bland annat om "Den ultimata makteliten har alltid använt sig av våld i syfte att splittra människor" vilket man knappast kan invända mot. Sedan säger du att "Jag tänker inte svara för de religiösa fanatikerna som använder religion som maktmedel" vilket jag tolkar som att du äger förmåga till en viss klarsyn då du vågar lyfta på dina islamistiska skygglappar - och där känner jag att diskussionen även kan ta en annan vändning - för det första som även framkommit i vissa inlägg så kan vi inte fördöma allt i religioner eller ideologier och det skulle vara önskvärt om mänskligheten kunde kratsa russinen ur varandras kakor och nå en minsta gemensam nämnare varifrån vi sedan skulle kunna bygga ett värdigt liv tillsammans. Jag säger inte att det är möjligt, bara att det vore önskvärt. Det som vanligen grusar dylika förhoppningar är det regida tänket hos de som redan sitter gipsade i färdiga maktlösningar eller religiös totalitär villfarelse som går ut på att det bara finns en sanning färdig att kränga över huvudet på andra med eller mot deras vilja. Bara detta lilla enkla faktum stjälper själva tanken på samförstånd och även respekten för dylika besserwissrar därför att man inte varken kan eller ska respektera människor som förespråkar våld för att trumfa igenom sin syn på sanning. Jag är säker på att du både förstår och håller med om denna elementära grund för mänsklig samexistens och vill passa på att upprepa en fråga du förbisett att svara på - Vad tror du att islam och islamismen med sin sharia skulle tillföra mänskligheten för att lyfta fram den som lösningen på den mänskliga problematiken?
Inlägg #170: Postat: 2010-08-27 11:10:00
Janne B
Citat från Tjadden /det bästa vi kan göra är att förbjuda religioner/ DÅ frågar jag vilka vi är som kan förbjuda religioner???
Inlägg #171: Postat: 2010-08-27 11:46:00
Tjadden
#170 ja, det undrar jag också vilka det kan vara? Man får nog söka svaret hos var och en av oss, vill man verkligen ha kvar en religion med ett bäst före datum som gått ut för över tusen år sedan. Personligen ser jag inte Islam som religion utan som en politisk ideologi som inte är anpassad efter den civiliserade människans önskemål precis. Vad har du själv för åsikt Janne B i den här frågan, att religioner som är byggda på förlegad politik ska man acceptera den eller inte.
Inlägg #172: Postat: 2010-08-27 11:57:00
Leif-Arne
#171 En gammal tänkare, ja han var så gammal att det inte ens fanns bredband under hans tid, drog slutsatsen att religioner samsas utan problem så länge inte statsmakterna börjar verifiera de olika teologiska utsagornas giltighet. Alltså så länge religion är envars privatsak så fungerar det utan problem. Historien har givit honom rätt.
Inlägg #173: Postat: 2010-08-27 12:08:00
Tjadden
# 175 Det instämmer jag i att vara religiös och troende är var och ens privatsak. Finns det människor som tvivlar på guds budskap, är det den kategori som vill göra om religionen till politik i personligt syfte för att få makt och inflytande just över den lilla varelsen som vill vara ifred med sin tro och önskar att gud är honom nådig.
Inlägg #174: Postat: 2010-08-27 12:53:00
Bizon
Nja hallå ni som bortser från verkligheten. Det var inte så länge sedan det lilla landet sverige skrotade kristendomen som "statsreligion", detta till trots kan man i politik och debatt ofta höra att vi ska värna om vår kristna värdegrund. Kristendomens förelöpare "judendomen" har det alltid funnits en ådra av världshärskarambitioner - där talas det vitt och brett om att "herrens utvalda folk "israel" ska inta den styrande posten under en tid på jorden - månne det kanske är den tiden nu? Islam är förutom en religion i stil med kristendomen med ett judiskt arv och i paritet med detta arv även med en religiös ideologi som har statsbildande dogmatisk värdegrund med en väldefinierad lag sharian som rättesnöre för samhällslivet. Det är ingen överdrift att säga att dessa båda religionspolitiska maktblock konkurrerar om någon sorts välde, men och det är viktigt att påpeka - som jag ser det är det bara ett relativt fåtal inom respektive religion som ens tänker tanken, de flesta är nöjda med sin vardag om dom kan få livet att vara någorlunda drägligt. Det är i alla religioner och andra ideologier diverse toppfigurer som fikat efter makten - i det fallet är människan inte olik andra hord och flockdjur - några vill rent instinktivt vara ledare. De som inte har dessa ambitioner men ändå av förklarliga skäl berörs av detta maktpolitiska toppskikt förstår vanligen att hålla sej väl med den hierarkiska ordningen och inta en position där utdelningen är den bästa möjliga. Dessutom vet de flesta med lite erfarenhet av livet att en psykopats ryggmärgsreflex är per automatik "den som inte är med mej är emot mej" och för att ha kunnat hamna i ett ideologiskt eller religiöst toppskikt räcker det oftast inte med att bara ha en skruv lös, vilket i sin tur visat sej många gånger genom historien innebär att den som dristar sej till att sticka upp mot makten förklarligt nog både tappat och tappar huvudet. Se bara på hur många politiska fångar det finns i världen - och det är bara de som fortfarande lever - de flesta skulle jag tro är begravda. Människodjuret är tämligen osympatiskt då man skrapar lite på den vackra ytan - eller tittar på verkligheten bakom de vackra orden.
Inlägg #175: Postat: 2010-08-27 14:12:00
Tjadden
#174 Har du hört talas om FOLKHEMSISLAM SOM DEMOKRATI? Mycket ska man få höra innan öronen trillar utav en. Jag följde upp en artikel som var så bluddrit skriven likt vad temat Islam innehåller och dess belackare anser. Jag hittade en blogg och kommentarerna var den mest intressanta läsningen och här är länken till bloggen. Länk: zaramis.nu
Inlägg #176: Postat: 2010-08-27 21:13:00
Ibrahim
#169. Det är inte solidaritet att stötta en bunt statskuppsivrare. Den nuvarande regimen i Iran kommer inte ens i närheten av det förtryck CIA riktar mot hundratusentals oskyldiga "terrorister". Dessutom var den Islamiska revolutionen en folklig sådan, och som åtnjuter stöd hos en klar majoritet idag. Mellan 10 och 15 miljoner människor firande 31 års dagen av revolutionen i år. Jämför detta med de några tusen statskuppsivrare som brände bilar och sköt oskyldiga förbipasserande. Det är skillnad på olika former av demokrati eftersom en del demokratiska stater styrs av ekonomiska intressen, medan andra av religiösa intressen. Ta Turkiet som ett exempel, eller Gaza-remsan som idag styrs av ett demokratiskt vald parti. De enda religiösa fanatiker är de som är emot Islam. Al-Qaida består av religiösa fanatiker, men ej den iranska eliten. Du har tyvärr missförstått mig. Jag tänker inte kritisera en elit som inte begått några misstag, eller där det åtminstone inte finns bevis på att den begått misstag. Det är visserligen svårt att acceptera polisstater, men jag tänker stötta de polisstater som ifrågasätter sionistiskt-ateistiskt, och religionsfobiska system, vilket exempelvis USA idag är. Vi har ingen tolerans här i Sverige om religiösa människor förminskas!
Inlägg #177: Postat: 2010-08-27 21:18:00
Ibrahim
Att jämföra Islam med nazism är som att jämföra planeten Jupiter med dvärgplaneten Pluto. De är helt olika ting. Nazism är en politisk ideologi baserad på 1800-talets människo- och statssyn. Islam är en religion som av muslimer anses vara tidslös. Visst är religion en privatsak, men människor har all rätt i världen att enas om att beblanda religion med politik. Det är egentligen en plikt att göra det, då avsaknaden av religion i statssystemet kan ha förödande konsekvenser. Det här är bara religionsfobi, och sånt avfärdar jag som dumheter. Majoriteten av mänskligheten söker alltid Gud. Det är bara en liten minoritet som förolämpar den massiva majoriteten.
Inlägg #178: Postat: 2010-08-28 04:51:00
Bizon
Ib #176 China hade en gång en "folklig" revolution med mao i spetsen - den firades också efter ett antal år. Det förtryck och metoder som användes i China påminner i hög grad om de i bla Iran- En revolution kan mycket väl vara värd att stöttas då den pågår, men den kan mycket väl ha uppnått sitt bästföredatum så som så mycket annat - exempelvis den i Iran. Ett annat exempel är Irak där Saddam hade en period av giltighet, men där det hela med tiden gick över styr. Jag var som jag sagt inte för usas ingripande där av de skäl jag beskrivit - alltför mycket oskyldigt lidande, och det är inte för mycket sagt att det knappast blivit bättre för det Irakiska folket - däremot har väl usa lyckats i så motto att dom fått dit en annan nickdocka som åtminstone tills vidare inte visar några alltför obstinata tendenser mot sin herre. Exemplet Hamas som du tar upp är också ett exempel på hur de så kallade demokratiska maktstaterna leker med begreppet demokrati och tyvärr förringar dess värde och förtar dess respekt. Samma sak i Iran - där finns oppositionella krafter som förföljs - man kan inte om man vill lyckas hålla kvar en befolkning i mental medeltid som de Iranska ledarna gör om man vill kunna kalla sej folklig eftersom folket passerat sina ledares mentala höjd på de flesta punkter för länge sedan utom då en och det är samlandet av tillräckligt många knektar och "folkligt" "religiösa" poliser som inte har så mycket annat för sej än att hålla detta folk på mattan och hindra den folkliga utvecklingsviljan. Det faktum att landets intellektuella elit i stort sett flytt landet har spelat stor roll i att föra landet tillbaka till medeltiden.
Inlägg #179: Postat: 2010-08-28 05:14:00
Bizon
Tj #175 Ja intressant kan man nog påstå - men att inte åtminstone två sidor uppmärksammats i den svenska debatten hur islam verkar i sin samtid kan jag inte hålla med bloggarna om. Jag tycker att man i den politiskt korrekta mediabilden pekar på att de som utnämns till "terrorister" bara är en del av en betydligt större del. Däremot tycker jag debatten och media missar att beskriva bilden korrekt vad de så kallade terroristerna faktiskt bekämpar - visserligen är det lite olika där också, men vi hade en gång en kille här i landet som av vissa kallades upprorsmakare terrorist var vär knappast uppfunnet då - I dag räknas han till det här landets grundare,,, tror han hette Eriksson men går allmänt under namnet Gustav Wasa i dag. Han å sin sida skulle ha kallat en och annan annan nisse ur de småländska skogarna för "terrorist" nämligen då Nils Dacke som Gustav fick bukt med tack vare samarbete med tyska knektar - tyskarna såg säkert det som en gynnsam investering att få danskarna ur sverige så att tysklands ekonomiska zoon bättre kunde fredas och utvecklas - kokar man ner denna soppa till en gemensam nämnare så handlar det mesta om makten att exploatera - samma sak som hänt i den så kallade tredje världen iom kolonisationen - att seda folk emellanåt försöker befria sej är en naturnödvändighet även om man då riskerar att terroriststämplas. Att sedan kolonialmakterna helt slagit all tidigare struktur sönder och samman gör ju inte saken lättare precis...
Inlägg #180: Postat: 2010-08-28 22:57:00
Ibrahim
Kina var en vänsterorienterad diktatur, den absolut värsta av alla. Iran är ett land som följer Islam och lagar skapade av Gud. På ena sidan har vi en regim som dyrkar det kommunistiska manifestet, och på andra sidan har vi troende muslimer som dyrkar den Allsmäktige. Även revolutionerna i USA och Frankrike liksom Kina är revolutioner styrda av frimurarna. Detsamma gäller den orange-revolutionen i Ukraina och den "gröna rörelsen" i Iran. Sanningen är att den islamiska revolutionen 1979 är den enda revolutionen på flera hundra år som inte styrdes av frimurarna, och det väldigt nästan. Frimurarna sänkte ju shahen, så nära var det. Saddam Hussein jobbade alltid med CIA. Liksom andra muslimska regimer byter USA ut marionettdockorna med jämna mellanrum. Iran är INGET undantag...
Jag förstår inte hur du förnekar elitens krig mot Islam när du samtidigt erkänner att samma elit missbrukar "demokratin". Dessutom förstår jag inte hur du kan kalla Iran för "medeltida" när Iran samtidigt är mer modernt än den "moderna världen", som bortsett från att ha väldigt lyckade propagandamaskiner är ett misslyckande från början till slutet. "Modernitet" är missbrukad. Du skrev själv att denna maktelit missbrukar demokrati och det har palestinierna fått erfara. Sanningen är, de är inte ensamma om att vittna detta.
Showing page 9 of 45: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19
Laddar...