Valt inlägg:
Nej Ibrahim #167 i ditt första inlägg talar du om Iran-hetsen förutom att du uttrycker en viss oförståelse för den övriga världens solidaritet med att det Iranska folket råkat så illa ut som dragit på sej en regering som med så pass trubbig kirurgi som skräck, piska och annat våld vill lobotomera in ett religiöst tänkande som det inte finns täckning för och då allra minst i vår i övrigt tämligen förvirrade värld. Du antyder även att det skulle finnas skillnad på demokrati och demokrati. Du visar även i det inlägget en grav missuppfattning då du talar om "Iran-hatare" - du måste förstå att människor som tror att människor mår bäst utan religiopolitiskt förtryck och att det är det en stor del av mänskligheten har invändningar mot och inte varken Iran som land eller Iranier som folk - snarare finns det nog bland de relativt friare befolkningarna i världen ett medlidande med människor som råkat så illa ut som de som hamnat under totalitära regimers tumnagel av typ den iranska. Och det var även det du efterlyste att "vara lite solidariska med Iran". Jo du Ibrahim - det som utmärker ett demokratiskt tänkande är att även motsättningar och oliktänkande tolereras och till och med uppskattas då det är en del av processen. I det inlägg som gav dej ett visst bifall från min sida talar du bland annat om "Den ultimata makteliten har alltid använt sig av våld i syfte att splittra människor" vilket man knappast kan invända mot. Sedan säger du att "Jag tänker inte svara för de religiösa fanatikerna som använder religion som maktmedel" vilket jag tolkar som att du äger förmåga till en viss klarsyn då du vågar lyfta på dina islamistiska skygglappar - och där känner jag att diskussionen även kan ta en annan vändning - för det första som även framkommit i vissa inlägg så kan vi inte fördöma allt i religioner eller ideologier och det skulle vara önskvärt om mänskligheten kunde kratsa russinen ur varandras kakor och nå en minsta gemensam nämnare varifrån vi sedan skulle kunna bygga ett värdigt liv tillsammans. Jag säger inte att det är möjligt, bara att det vore önskvärt. Det som vanligen grusar dylika förhoppningar är det regida tänket hos de som redan sitter gipsade i färdiga maktlösningar eller religiös totalitär villfarelse som går ut på att det bara finns en sanning färdig att kränga över huvudet på andra med eller mot deras vilja. Bara detta lilla enkla faktum stjälper själva tanken på samförstånd och även respekten för dylika besserwissrar därför att man inte varken kan eller ska respektera människor som förespråkar våld för att trumfa igenom sin syn på sanning. Jag är säker på att du både förstår och håller med om denna elementära grund för mänsklig samexistens och vill passa på att upprepa en fråga du förbisett att svara på - Vad tror du att islam och islamismen med sin sharia skulle tillföra mänskligheten för att lyfta fram den som lösningen på den mänskliga problematiken?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?