| Inlägg #101: Postat: 2010-08-08 23:22:00 | |
|
Bizon |
Ibrahim kul att du dykt upp igen. Du säger att problemet är att det finns folk som tycker att Gud ska bete sig på ett visst sätt. Ja det kan jag tänka mej, det finns också människor som tror att det är dom som ska bete sej på ett visst sätt för att därmed få guds lön i himlen och därmed kan begå vilka vansinnigheter som helst bara för att dom inbillat sej att det är guds vilja,,, ser du något problem med det? Du säger också att gud har gett oss hjärna att tänka med, och händer att agera med och förmågan att skapa vår egen samvaro. Jaha och det är vad vi håller på med antar jag, menar du att denne gud sedan är berädd att fördöma våra ansträngningar att göra det bästa möjliga av de gåvor vi fått? Du påstår att vi med sharialagarnas hjälp kan skapa ett väl fungerande samhälle. Vad tror du skulle vara så speciellt och funktionellt med sharian som inte finns i andra lagar som defacto är grunden i de flesta kulturer och civilisationer? Och vad innebär enligt sharian att "vi kan bestraffa kriminella med korrekta metoder"? Du anser också att min filosofi har brister eftersom jag är ensam om att ha just en sådan filosofi - Det påståendet kan man nog ta med en nypa salt - jag har lagt märke till att det finns en hel del förhållandevis fritt tänkande människor spridda över hela världen - möjligen då undantaget de kretsar där du umgås. Vad menar du förresten med att "ingen har auktoritet nog att stötta min filosofi? Citerar dej//Gudsförnekande och ateism går inte ihop med fungerande mänskliga civilisationer. Denna korruption och ignorans fäller alla sådana civilisationer//sc. Hmmm,,, vilka civilisationer tänker du på som har drabbats av undergångens öde av de orsakerna? Beträffande det israeliska statsprojektet är det nog det enda vi är någorlunda överens om :- men det du säger om "att vara en "demokrat" kan vara en viss agenda som gynnar Satansdyrkare." får du nog förklara. Jag kan inte påminna mej ha träffat en enda satansdyrkare någonsin - däremot har jag skymtat en och annan extremistisk fundamentalist i kulissen vilkas enfaldiga pladder bekymrar mej en del då deras enkla lösningar på vara vad det vara må visar en skrämmande dålig förankring i verkligheten. Förresten - vad sysslar satansdyrkarna med och vilka mål ligger dessa varmast om bockfötterna?
|
| Inlägg #102: Postat: 2010-08-08 23:23:00 | |
|
Leif-Arne |
#100 Spinoza skrev väl något i stil med att: Så länge olika trosriktningar får sköta sig själva är det sällan några problem för dem att existera sida vid sida, det är då statsmakten börjar definiera religiösa dogmers giltighet det blir problem. Jag får kolla upp exakta ordalydelsen vid tillfälle detta var direkt ur minnet
|
| Inlägg #103: Postat: 2010-08-08 23:26:00 | |
|
Janne B |
Leif Arne / Du har säkert rätt i det mesta du skriver här o nu. Men mitt intryck är ändå att medan stora delar av kristenheten liberaliseras så är det en motsatt utveckling i många islamska länder.Många inom Islam krävber en återgång till medeltiden men detta har jag aldrig hört i mina frikyrkor i Sverige. Men många samfund i USA och Afrika är segt konservativa...
|
| Inlägg #104: Postat: 2010-08-08 23:29:00 | |
|
Janne B |
100 Det var nog ordagrant Spinoza.Makt är farligt oavsett om den utövas av stora kyrkor eller stater.
|
| Inlägg #105: Postat: 2010-08-09 00:14:00 | |
|
Bizon |
Jo - någorlunda sansade religioner klarar sej vanligen rätt bra i samexistens med varandra - det kan bli en del fnurror då en del religioner har för sej att missionera och omvända världen till sin fason, men även det brukar kunna passera till viss gräns fast invektiv och glåpord samt skrönor i stil med norge och sverigehistorier kryddar mellanhavandena - tills en dag då det kokat torrt någonstans. Inkvisitioner av ett eller annat slag är nog ofrånkomligt så länge religiös mångfald är tillåten och är den inte tillåten så innebär ju även det i någon mening inkvisition, med andra ord ett moment 22 och det får vi drass med...
|
| Inlägg #106: Postat: 2010-08-09 10:27:00 | |
|
ombudet |
"Alla vet att det är fel att mörda, men vissa gör det ändå." Ser gud med glädje på då mullorna beslutar att en ung kvinna ska dö. Hon heter Sakineh Mohammadi Ashtiani och tvingades in i ett äktenskap hon aldrig önskade. Hon har suttit i fängelse i fem år, hon har piskats för sin "synd", att vara otrogen. Nu ska hon dö för det är guds vilja. Problemet är bara att guds små hantlangare på jorden inte riktigt kan bestämma sig för om hon ska hängas eller stenas till döds. Vad tycker du Ibrahim är lämpligast, stening eller hängning?// Jag är så glad och tacksam över att vara ateist i en sekulariserad värld. På så sätt kan jag vara med och bidra till det som nästa gång kommer att bli folkets revolution i Iran. För guds hantlangare har snart gjort sitt och kommer att avsättas av ett folk som reser sig i vrede både mot gud och de skäggiga små gubbar som är så uppblåsta och egotrippade att de anser sig känna guds vilja. Egofixerade små förkrympta själar är vad de är. Gamla gaggiga män som biter sig fast vid en makt som snart kommer att glida dem ur händerna.// Har du tänkt på ett mer världsligt plan hur det ska gå för länderna i mellanöstern den dag oljan är slut? Om ni då överhuvudtaget ska kunna vara en del av världsgemenskapen så funkar det inget vidare med att tillämps meddeltida lagar och att fortsätta leva i ett medeltida mörker.// "Alla vet att det är fel att mörda, men vissa gör det ändå." Här kallar vi dom sociopater eller psykopater de människor som gör så.
|
| Inlägg #107: Postat: 2010-08-09 10:31:00 | |
|
ombudet |
Länk: blogg.aftonbladet.se Den som vill ha mer info och som vill bidra till att skapa opinion för Sakhine klickar på länken.
|
| Inlägg #108: Postat: 2010-08-09 12:03:00 | |
|
Bizon |
ombudet #106 Vad som framgick i ett radioprogram om Sakineh Mohammadi Ashtiani var att hon nekat till anklagelserna om otrohet, men under piskan erkände hon för att inte bli en helt sönderpiskad köttklump. Ett sådant erkännande kan knappast äga juridisk giltighet. Dessutom har inte de i "lagen" föreskrivna vittnesmålen kunnat uppfyllas då dylika vittnen inte finns. Det som händer denna kvinna är en rättsskandal av stora mått och som troligen handlar om helt andra saker än otrohet. Vad jag vet giftes hon bort som mycket ung - orsaken var i hennes fall inte ett gott ansvarstagande för hennes ekonomi och framtid från hennes föräldrars sida - om jag får spekulera lite så kan giftermålet ha ingått som en reglering av hennes familjs skuld till brudgummen eller ett resultat av hans makt och högre rang som givit honom rätt att skaffa den gemål hans hushåll för tillfället behövde. Nu visade det sej att det inte varit så lyckat och då hans kvot för antalet hustrur blivit övertalig då en annan liten skönhet triggat hans begär - och som den inflytelserike man han är så är anklagelser om otrohet och en beställd dödsdom ett sätt att lösa problemet utan att behöva smutsa mer sina egna händer - så kan det fungerar i korrupta system.
|
| Inlägg #109: Postat: 2010-08-09 13:08:00 | |
|
ombudet |
108, o vet du vad det värsta är? Det är att man sedan har mage att påstå att man utför guds vilja! Ursäkta franskan men vilket skitsnack och vilken skenhelighet. Tror ett gäng skäggiga gubbar kan se sig nånstans där det är mörkt efter att få vistas i nåt paradis när det är så dags och jag skulle verkligen gilla att se deras förvånade miner när dom upptäcker den otrogne hund och ateist som sköter stället dom kommer till! Jag har sökt just det jobbet och du må tro att gud garvade!! Hem har faktiskt massor av humor vilket hem sa att det var en förutsättning för att stå ut med alla kufiska små dårar som vinglar runt på vår planet och inom olika religioner och inom deras olika inriktningar, sprider det dom anser vara hems budskap.// Hems budskap är egentligen skitenkelt och lyder ungefär så här: Gör mot andra det ni vill att dom ska göra mot er. Den som är utan skuld kastar den första stenen och slutligen sa hem nåt som jag tyckte lät ungefär som: Om ni inte skärper till er snart jordlingar så blir jag tvungen att avsluta det här experimentet, har liksom ett helt universum som ska skötas. Som tur är så tar frugan hand om hälften.
|
| Inlägg #110: Postat: 2010-08-09 16:39:00 | |
|
Ibrahim |
Bizon. Som muslim måste man följa regler. De du snackar om är terrorister och är kriminella. Nej, man är och bör inte accepteras som trogen muslim om man mördar människor, även om man tror att detta leder till paradiset. Vill man komma till paradiset bör man läsa Koranen för att få det klargjort. De som spränger sig i luften bland oskyldiga människor är korrupta terrorister finansierade av den nuvarande makteliten, d.v.s sionisterna. Tar du en funderare kring vilka det är som stöttar talibanerna saudierna inser du fort att västvärlden köper saudisk olja för att finansiera terrordåd mot muslimer i bl.a. Irak och Pakistan. Dessa korrupta saudier tillhör makteliten, och såvitt jag vet kallar de sig muslimer. Alla muslimer är egentligen inte trogna muslimer... Sharia lagarna fungerade i den muslimska världen i 1000 år, tills de sekulära tankekrafterna tog över p.g.a. koloniseringen. Denna nästintill perfektion detta Gudomliga systemet frambringade kan jämföras med övriga system, men historiker vägrar göra det. I stället försöker man fördöma detta system från ett säkert avstånd, genom att låta bli att uppmärksamma alla aspekter av systemet.
Frihet kan vara många saker. Många människor idag har för sig att frihet garanteras enbart av en viss sorts stat. De har fel. Alla människor har frihet, även nordkoreanerna. Det gäller att använda denna frihet på rätt sätt. De kan vilken dag som helst organisera sig och bekämpa det förtryck de upplever. Men de kanske upplever att de är fria, på samma sätt som västerlänningar upplever sig som fria. En falsk upplevelse av frihet försvagar ens styrka, och stärker tyrannen. Det är verkligheten i västvärlden idag. Vi har visserligen rätt mycket frihet att uttrycka oss, jämfört med andra länder. Men idag sitter ganska många personer i fängelse för påstådd hets mot folkgrupp och antisemitism. Frågan är; hur fria är vi egentligen? Angående kopplingen mellan "demokrater" och Satansdyrkare känner jag att jag var tillräckligt tydlig. Men för att underlätta det ännu mer kan jag säga att dessa Satansdyrkare tagit många former under åren. De kontrollerade kungadömen i Europa under medeltiden. De kontrollerade sedan övergången till demokratiska system. Visserligen har demokratiseringen till viss del berott på den vanlige medborgarens strävan efter frihet, vilket i sig beror på avsaknaden av Islam, men dessa sionister har haft demokratisering som agenda vad gäller deras stöd till demoraliseringen av hela kontinenten. De sekulära tankekrafterna är sionisternas. |
| Inlägg #111: Postat: 2010-08-09 16:45:00 | |
|
Ibrahim |
Har läst några av de andra inläggen andra skrivit här. Det talas för mycket om krig och kamp mellan olika religioner. Vad ni missar, tycker jag, är att dessa krig oftast startas av galna tyranner som ideologiskt söker mer makt. Ideologiskt, som politiskt. Religioner har tyvärr utnyttjats för politiska syften, och det beror helt och hållet på dessa extremister och ignorans från befolkningens sida. Jag tänker inte mer gå in i diskussion om muslimska straffmetoder. Irans val att hantera kriminella är deras. Vi svenskar ska inte lägga näsan i blött. Jag får återigen påminna er om att otrohet anses vara ett grovt brott i många länder och kulturer. Bizon får mycket gärna framlägga bevis för sitt påstående om att inga vittnen finns. Så vitt jag har hört finns det vittnen, och det räcker för mig.
|
| Inlägg #112: Postat: 2010-08-09 17:00:00 | |
|
Leif-Arne |
#111 Hur är det med att våga stå för sina åsikter?
|
| Inlägg #113: Postat: 2010-08-09 19:36:00 | |
|
ombudet |
Märkligt nog så är det bara kvinnans grova brott och är det så att du anser att hon ska stenas till döds för detta så har du femhundra år kvar till oss andra och mot den bakgrunden är jag rädd att jag inte kan ta nåt du skriver på allvar.// Som svensk så ska jag absolut lägga näsan i blöt varhelst jag ser en människa misshandlas och fara illa. Det är för en humanist fullständigt självklart och jag beklagar att jag inte kan räkna in de s.k gudsmännen i Teheran i humanisternas skara. De är onda gamla förskrumpna män som låter sin egen senilitet och genuina elakhet vara ledstjärna för hur de styr en nation. Ett styre som grundas på skräck och terror. Är er gud en skräck och terrorgud så handlar de riktigt, är han inte det så må dom brinna för evigt i den helveteseld de kristna talar så mycket om. Någon frid över dessa män finns inte och om även Allah är en god gud så förbannar han dessa dårars sätt att tolka hans ord och så gör även hans profet.
|
| Inlägg #114: Postat: 2010-08-09 21:25:00 | |
|
Bizon |
Ibrahim - vet du hur många vittnen som krävs enligt sharian för att belägga en kvinna med otukt, dessutom krävs att hon blir tagen på bar gärning. Vi förutsätter att denna kvinna som nu dömts för detta brott är en vanligt hyggligt funtad människa som vet sin plats i det muslimska samhället och kan dess regler - Vad tror du,,, skulle hon ha nekat om hon blivit tagen på bar gärning? Hon tvingades att erkänna med piskans hjälp - en annan fråga är vilket straff den man fick som rimligen måste ha anklagats för samma brott - att driva otukt med en gift kvinna. Hur många piskrapp renderar ett sådant beteende enligt sharian? För övrigt får jag en stark känsla av att du blivit helt indoktrinerad - framför allt är det ditt ologiska resonemang som ger den känslan och en retorik som lite nu och då rapar upp väl inövade ordföljder samt det hjärnspöke du ser i det mesta sedan hedenhös - "sionister" och "satansdyrkare" och så har vi pricken över iet - införd islam skulle göra att människor slutar söka sin frihet,,, men hallå! Du har då en övertro på att en så ofärdig religion som islam skulle förlama människans nyfikenhet, fantasi och uppfinningsförmåga till den grad att det bara skulle återstå en vegeterande och bönerabblande rest av mänskligheten vars mod och sökande ersatt med att sätta ändan i vädret ex antal gånger om dan vänd från Mecka. Nej du Ibrahim, så långt ska vi hoppas att det inte får gå.
|
| Inlägg #115: Postat: 2010-08-09 21:30:00 | |
|
Bizon |
Ja Ombudet #113 men inte nödvändigtvis just som svensk - Som empatiska medmänniskor hoppas jag att vi har modet att lägga näsan i blöt varhelst vi ser någon levande varelse misshandlas och fara illa...
|
| Inlägg #116: Postat: 2010-08-09 21:59:00 | |
|
Bizon |
:- Ombudet #109 Ja lite humor kan hjälpa ibland. Jag har sökt just det jobbet och du må tro att gud garvade!! Jasså "Hem" är ännu ett namn att lägga på minnet - könsneutralt och bra. Och alla har väl någon gång längtat "hem" :- Hems budskap påminner rätt mycket om det så kallade kärleksbudet och är i all sin enkelhet det enda som behövs som rättesnöre för vårt dagliga umgänge med vem det vara må. Sedan blir jag lite besviken - menar du att Hem är av samma skrot och korn som den judiska grundföreställningen om gud som både kristendom och islam anslutit sej till. Sa han verkligen "Om ni inte skärper till er snart jordlingar så blir jag tvungen att avsluta det här experimentet" alltså samma gamla vanliga visa - syndaflod och hot. Kan du hälsa din Hem från mej att hen inte behöver besvära sej med flera massmord - den saken sköter vi så bra själva. Däremot är det på tiden med en mer konkret presentation av Hem i egen person och en redogörelse för vad "experiment" syftar till - det är just ingen lek att vara försöksdjur åt en så frånvarande experimentator - att sedan experimentet redan från början var dömt att skapa ett helvete beror framför allt på detta infama infall att krydda skapelsen med ätandets förbannelse. Kan tänka mej att just den biten inte är något Hem känner sej så stolt över, men beträffande estetik och därmed förbunden erotik kan jag inte annat än buga mej.
|
| Inlägg #117: Postat: 2010-08-09 22:27:00 | |
|
Jocke S-43 |
113 Det är ju inte bara "kvinnors grova brott", vilket vi har haft uppe tidigare. Men visst är det hemskt, oavsett! Jag undrar ändå, eller varför? Bör man inte fråga sig varför dessa "gamla skrumpna män" blivit sådana? Och alla andra mördare? Obs, jag försvarar inte, men en förklaring? Ondska, miljö, makt, vanmakt, pengar, hjärmtvätt? Var börjar det? Men näsan i blöt skall vi lägga i vilket fall, absolut!!!
|
| Inlägg #118: Postat: 2010-08-09 23:03:00 | |
|
Bizon |
"Bör man inte fråga sig varför dessa "gamla skrumpna män" blivit sådana?" Jo Jocke det bör man. Makt tror jag kommer högt upp i orsakslistan - makt korrumperar som bekant. Sedan är det detta med kompensation - gamla och skrumpna med allehanda tillkortakommanden, ränksmiderier, och dansen kring både den heta gröten och guldkalven har tagit sin tribut av medmänsklighet. Resultatet blir att dom svartsjukt måste bevaka sina positioner samt visa duglighet genom allehanda dekret och dikterande påbud. Det är sluga typer som klättrat så högt och jag tror inte dom i iran är olika andra potentater som är beredda att gå över lik för att komma dit dom kommit och utan att blinka gå över några lik till om så skulle behövas för att behålla den positionen. I historien finns även några kvinnor med snarlika maktambitioner och lika renons på skrupler - men dom är få på så framskjutna poster, däremot finns det en hel del kvinnor i kulissen som inte varit sena att initiera allehanda grymheter. Kanske kan man sammanfatta det med begreppet "maktsjuka".
|
| Inlägg #119: Postat: 2010-08-10 10:08:00 | |
|
ombudet |
bizon, jo tack, jag kan hälsa hem! om Lasse i Gatan läste det där så blev han säkert glad....Hem sa förresten senare att ett avslutande av experimentet bara i grunden betydde att hem blev tvungen att ta tillbaka pyramiderna. För hem utgör dom visst någon form av väskor som hem packar då hem tänkt bli borta över helgen. Hur lång en sån helg är har jag ingen susning om. Näsblötandet har jag inga planer på att ge upp oavsett i vilken egenskap jag lägger dit den! :-
|
| Inlägg #120: Postat: 2010-08-10 11:53:00 | |
|
Bizon |
Jaha,,, pyramiderna - dom där gamla stenhögarna som dessutom chanserat betänkligt under alla turisters fötter, en gång lär dom dessutom ha varit klädda med marmor, nu lär dom ska vara tämligen maskätna. Är det bara dom Hem bekymrar sej om så vette tusan vad hen är för gud - min personliga inställning är att vederbörande kan ta sitt pick och pack och ägna sej åt något varmare ställe - alternativt erkänna sina misstag och hjälpa till att rätta till eländet - och klarar inte hen det så kanske det vore bäst om "frugan" tog över, men i det fallet är det väl bara att hoppas på att denna potenta inte är feminist. Vad tror du - kan denna skicka sitt cv och övriga handlingar som kan vara av betydelse så att vi på goda grunder kan ta ställning?
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.