| Inlägg #1: Postat: 2010-12-28 07:09:00 | |
|
Inger Olsson |
Svar till tjejen: om du vill komma någonstans i världen räckter det till att börja med inte att prenumerera på Slitz. Oavsett om du är kvinna eller man. /// Svar till art.förf: En anonym marknadsförare på Slitz som vill få fler kvinnor att köpa/prenumerera på Slitz?
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-12-28 10:22:00 | |
|
Johanna L |
Meh, hon skriver ju att det bara var en rolig grej, Inger! Även om jag inte skulle vilja ge pengar till Slitz ens på skoj. Bra artikel Trille! Jag känner verkligen igen mig i att vilja utmana fördomarna om mig. Oftast är det skoj, men som du skriver, det blir lätt tröttsamt efter ett tag.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-12-28 10:23:00 | |
|
Jan Olsson |
Det är kanske så att Du "slitz" mellan olika könstillhörigheter? - Kanske Inger Olsson slog huvudet på spiken - eller tvärt om? - Mvh.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-12-28 11:17:00 | |
|
Leif E Ström |
Trille, din stund på jorden har inte de problem som du återger i artikeln. Du vill skapa uppmärksamhet runt din person och har medvetet i ditt inlägg fabricerat problem som andra bär på, men inte du. Du är säkerligen inte heller lika bra som andra, du är förmodligen bättre. Du frågar om du behöver klä dig som en man, givetvis inte, men du behöver efter att ha klätt av dig i inlägget ta på dig något varmt. Du skall vara rädd om hälsan och din empati.
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-12-28 12:25:00 | |
|
T L |
Tack för era kommentarer. Dock tycker jag att det är tråkigt att fokus hamnat på Slitz, det fanns med som en detalj för att ge ännu ett exempel på att man som tjej inte behöver prenumerera på Cosmopolitan eller någon annan "tjejtidning" utan göra det motsatta. Jag jobbar inte för någon tidning.
Artikeln handlar om fördomarna man stöter på som ung kvinna. Jag är 24 år och blir inte bemött på samma sätt som män i min ålder. Detta var tänkt som en tankeställare men verkar provocera mer än att fylla sitt syfte. Vad beror det på? Bilden av mig i klänning, som för övrigt togs i augusti? |
| Inlägg #6: Postat: 2010-12-28 13:05:00 | |
|
Jan Olsson |
Ajabaja - skämta om så allvarliga saker! - Fy på sig!
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-12-28 13:10:00 | |
|
Michael Lundahl |
*asgarv* Ingers svar är så klockrent. Först en uppmaning där hon säger åt en tjej vad hon skall och inte kskall göra. Sedan en närmast panikslagen reaktion mot att tjenen inte följer gängse könsormer: "Aaah!! Det måste vara något fel på henne! Eller så har hon pengar som baktanke!". *fnissar fortfarande* Skitkul... precis som alltid händer när en kvinna berättar sin egen historia utan att anpassa sig efter de kösnnormer som vissa tycker de skall följa.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-12-28 13:45:00 | |
|
Stefan |
T_L: Kanske kommentarer handlar om Slitz för att rubriken handlar om Slitz?
Alla styrs vi av fördomar och katalogiseringar. Det är oundvikligt och det första man ser är könet, klädseln, beteendet, statusen. Men så fort kvinnan med slöja stämplar in mina varor i kassan och har en viss funktion så blir hon omplacerad, så kanske det är funktionen man har som förändrar bilden av en. Om du är en duktig pokerspelare så ser dina medspelare dig som det och inte som en flickig tjej? Och de som inte vet det utan bara ser ditt utseende går på det. |
| Inlägg #9: Postat: 2010-12-28 14:03:00 | |
|
Leif E Ström |
#5,Trille, jag gör ett nytt försök. Fördom är något som skall anses som stereotypiskt, PK-kåren använder uttrycket uteslutande för att avväpna erfarenheten. Om du använder en negativ fördom gentemot person eller grupp, leder ofta det till en positiv fördom om andra. I ditt inlägg får jag inte kläm på om det är männen som du vill framställa i en god dager eller dig själv? F.ö. är det betydlig lättare att ta sig ur kinkiga situationer genom att belägga motparten som fördomsfull. Utan slagordet "fördom" i ryggsäcken måste du bemöta praktiskt förvärvad kunskap vid debatter och de du, det lämnar nästan uteslutande stukade kombattanter. Apropå manlig klädsel: Kvinnor med manliga förtecken har aldrig ”lekt män” för att lyckas. Kvinnorna utan dessa förtecken har alltid skapat sig positioner genom individens unika biologiska egenskaper. Positionerna är alltid själv-valda av individen inte av män. Då alla möten mellan individer börjar med en sexuell bedömning uppstår givetvis problem då "snuttjullarna" inte har förstånd att bemöta dig som individ utan låter istället
bristen på självförtroende starta ouvertyren. Håll ut Trille du kommer bli vuxen och därmed träffa killar på din nivå. |
| Inlägg #10: Postat: 2010-12-28 14:03:00 | |
|
nordq |
T_L: Finner det svårt att följa någon röd tråd i din artikel. Vad är det du vill? Är det så att folk protesterar vilt emot hur du är eller är det pengar du vill tjäna? Får du inte nog med uppmärksamhet eller är det uppmärksamhet för fel saker. Oavsett så är det ju tydligt att du är ett blodigt offer för något mycket hemskt förtryck. Eller... ?
Är det bara så att du har hoppat på en berg-och-dalbana som du inte riktigt vet var den leder. Som jag ser det verkar du mest sympati-frustrerad med extremfeminister som inte har samma goda förutsättningar som du. Du ser bra ut och jobbar inom en mansdominerade marknad, det bästa av två världar skulle många påstå. Vad exakt är problemet? Att du sedan generaliserar och indirekt sätter likamedtecken mellan Slitz och manliga uppfattningar om hur kvinnor ska se ut är ju skrämmande i sig eftersom det är en generalisering av killar i samma mått som du vill undvika om tjejer. Sluta tro att Slitz är en tidning som killar läser, respekterar eller ens bryr sig om så kanske det blir lättare att leva ditt liv som en modern kvinna. |
| Inlägg #11: Postat: 2010-12-28 14:43:00 | |
|
Bizon |
Trille - jag får en känsla av att du är en produkt av den feministiska könskampen som tyvärr slagit över helt så att varken man eller kvinna får vara den den är i fred. Det är tyvärr inte självklart att en människa bedöms efter sina verkliga kvaliteter, men mer efter de kvaliteter som förväntas av denne utifrån kön och yttre klädstil. Jag vet inte hur fördomsfri du själv är, men du kanske förstår utifrån egen erfarenhet inte bara som objekt utan även som subjekt att det ligger en och annan förutfattad tanke och lurar även under din yta något i din framställan antyder det. Hur som - klä gärna av dej, tvätta sminket ur fejan och klä dej sedan som du har lust, men var medveten om att din kropp blir en annonspelare för tankar och reaktioner från och med första klädesplagget. Personligen skulle jag dock föredra att få ynnesten att möta dej utan en tråd på kroppen. --- Att möta livet naken, utan rustning och försvar - att få vara människa, varken kvinna eller kar. Rent krasst är det ju så att det är bara under ett ögonblick det är avgörande vilket kön vi har - och det är vid avlandet av nästa generation...
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-12-28 15:23:00 | |
|
T L |
Uppskattar era kommentarer och ert engagemang.
Syftet var inte att framställa mig själv i bättre dager eller männen i sämre. Även kvinnor behandlar yngre tjejer och killar annorlunda. Jag ville att ni skulle ge mig er syn på fördomar, vilket jag har fått. Tyvärr tolkar jag en del meningar som nedlåtande. Alla utätts för fördomar dagligen, jag skrev om just min erfarenhet och om mina tankar kring detta. Jag trivs väldigt bra med mitt arbete och mina kolleger, jag har inte skrivit att det är något problem - nästa gång jag publicerar något ska jag vara extra tydlig så att det inte finns utrymme att tolka mig fel. Det var ett exempel på att bara för att jag är tjej jobbar jag inte inom en kvinnlig marknad, många blir förvånade när de får veta eftersom de utgår från att jag har helt andra intressen. Att det finns tjejtidningar respektive killtidningar kan nog alla hålla med om och jag vågar påstå att det är fler män än kvinnor som läser Slitz. Därmed har jag inte sagt att alla män läser den tiningen eller att ingen kvinna gör detuppenarligen, och jag har heller inte gått in på vad tidningen representerar, eller skrivit något om manliga uppfattningar om hur kvinnor ska se ut. Jag valde inte själv rubriken till texten. Ni har intressanta åsikter och jag tar till mig dem. |
| Inlägg #13: Postat: 2010-12-28 15:55:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Friskt jobbat tjejen! Fortsätt så. detta skrivet av en antifeminist ;-
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-12-28 15:59:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Menade förståss själva artikeln. inget ont om dina kommentarer dock - de tjänar dig till ära
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-12-28 16:55:00 | |
|
Inger Olsson |
Trille: jag förstod inte riktigt vad du ville ha sagt i artikeln, men tolkade det som att du var tyvärr själv fast i allvarliga fördomar - om bägge könen. Finns flera exempel i din text, vilket nog många har sett. Vad jag ville lyfta fram var snarare kompetens - oavsett kön. För att bli/vara t ex professionell pokerspelare har, i grunden, i n t e med kön att göra. /// Det kanske mest sorgliga jag ser i din text är: "Jag vill hellre ha en pojke att skjutsa till fotbollsträningarna än en flicka att köra till hästhoppningen. Stereotyper? Ja. För min tjej kommer klättra och fäktas och göra det bättre än alla andra." HUR vet du detta redan nu? Åter igen, du är alltså själv fast i "klyschor" om vad pojkar och flickor ska göra eller inte - och kommer därför att riskera att styra ditt/ert ev. barn utan minsta hänsyn till d e n n a s egna personlighet, förutsättningar och intressen... Har en dotter i din ålder och hon skulle ha blivit piss förbannad om jag hade tvingat henne till intressen vilka hon inte hade... ;- Nå, i många år nu har t ex skolors yrkes- och utbildningsrådgivare försökt styra pojkar och flickors val utifrån politiska "jämlikhetsmål". De har alltså inte lyckats precis... /// Att sen som, lök på moset, dra in kvantitéblaskan "Slitz" är ju att dra ner män som även har högre krav på herr-tidningar OCH livet ;- Men du hade väl inte ens dragit av plasten om tidningen så en förutfattad uppfattning om "manligt" kanske råkade komma med? Nå, Slitz är mycket tunn på intressanta reportage till skillnad från t ex "lektyr" förr i tiden. I en tid när det "mest förbjudna" även var intressant...
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-12-28 16:57:00 | |
|
Inger Olsson |
forts. Trille: skippa direkt fördomen om att antingen är man snygg och dum - alt. ful och skärpt/intelligent. Skriv gärna fler artiklar! ;-
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-12-28 19:28:00 | |
|
T L |
Inger, Texten handlade om fördomar och jag gav exempel på sådana. Att jag är medveten om fördomar mot både kvinnor och män är väl helt enkelt ett resultat av att jag läser mycket och gärna diskuterar detta. Jag kan förstå att du tolkar det jag skriver som att jag har massor av fördomar mot män eftersom jag framställer det som att jag är mer man än kvinna om man ser på intressen - men det är ju just detta artikeln handlar om. Att man antar att jag ska vara tjejig och intressera mig för smink och kläder när jag hellre ser på sport och spelar poker. Kvinnor tar mer plats inom dessa områden nuförtiden vilket jag är glad för, men nästan alla nya människor jag möter blir trots det förvånade när jag berättar det för dem. //"Nå, i många år nu har t ex skolors yrkes- och utbildningsrådgivare försökt styra pojkar och flickors val utifrån politiska "jämlikhetsmål". De har alltså inte lyckats precis..." Detta är väl ett lysande exempel på att de faktiskt har lyckats - vi diskuterar ju saken nu.// Angående Slitz svarade jag på detta i en tidigare kommentar. Du skrev "Trille: skippa direkt fördomen om att antingen är man snygg och dum - alt. ful och skärpt/intelligent." Det var exakt detta artikeln handlade om. Tack för att du lade ned tid på att kommentera!
|
| Inlägg #18: Postat: 2010-12-28 20:01:00 | |
|
Bizon |
Inger #15 Bra att du tog upp följande ur Trilles artikel "Jag vill hellre ha en pojke att skjutsa till fotbollsträningarna än en flicka att köra till hästhoppningen. Stereotyper? Ja. För min tjej kommer klättra och fäktas och göra det bättre än alla andra.". Förvånades över att ingen dittills reagerat. Jag har både arbetat med ungar och har ett litet gäng själv och vet att det är oerhört viktigt att vara väldigt lyhörd för det växande barnets person för att kunna ge det stöd detta barn behöver i sitt sökande efter sin egen identitet och egna intressen. Curling föräldrars ambitioner kan vara nog så välmenande då dom försöker hitta en bana att sopa för sitt barn, och kraven på barnen att bli bäst efter sina föräldrars önskan gör många gånger att föräldrarna sopar banan med barnen som bara blir olyckligare och ohjälpligt tillintetgjorda av sådana föräldrars självhävdelseboehov - för tyvärr är det inte alltid i barnets intresse som dessa föräldrar skjutsar ungar land och rike kring eller står på första coachingplats - fast mer för att ha ett "lyckat" barn att visa upp. Tidningen slitz har dock gått mej förbi - vad är det som är så märkvärdigt med den?
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-12-29 07:09:00 | |
|
Inger Olsson |
#17 "Detta är väl ett lysande exempel på att de faktiskt har lyckats - vi diskuterar ju saken nu", skriver du om yrkes- och utbildningsrådgivare. Nja, nu menade jag på lite "högre" nivå förstås. Man vill ha t ex in kvinnor på tekniska utbildningar och män i omsorgen. Men har man lyckats? Några större förändringar har inte skett och man kan undra varför. /// Det handlar alltså inte om smink, poker, sport och Slitz i första hand... Själv är jag konservativ i spel och vill ha tillbaka fem kort på hand. Poker Det ska fanimig inte vara f ö r enkelt ;- För mig är fotboll även d a n s och rytm. Tyvärr är kvinnliga fotbollsspelare dåliga på "lek med boll" på hög nivå. De kan skjuta och passa, men när det gäller att vara 1 libro i gemenskap klarar kvinnor inte detta. Så är det på alla platser där enbart kvinnor finns, vilket i grunden har, menar jag, en naturlig förklaring. Kvinnan är däremot librot i sitt "eget bo"... Jag kan ge dig flera exempel på manliga libron men kan du ge mig 1 kvinnligt sådant? /// Vidare, förklara för mig, om du kan, varför det fortfarande finns få eller inga kvinnliga filosofer ens i Sverige? Jag vet endast fysikern Bodil Jönsson... /// När det gäller barnsyn är det viktigt att lämna sina egna, föräldrarnas, intressen åt sidan och bejaka barnet som det ÄR och inte vad man vill styra det till och som. Barnet ÄR kapten på sin egen skuta och vi föräldrar är endast lots... Som Bizon även beskriver i #18
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-12-29 07:20:00 | |
|
Inger Olsson |
forts. Om du t ex läste sminkets historia även utsmyckningens sådan som symbolik skulle du få veta att bl a så fick kvinnorna inte delta i arbetslivet i USA på 50-talet, utan målade naglar, puder och läppstift på. Man bör kanske förstå alla dessa påtvingade roller som har funnits för att förstå vad som sker i nutid? Den värsta paradoxen tror jag nog är: "Jag sminkar mig för att s j ä l v må bra", vilken man hör ofta idag i olika varianter. Inte ens på Dramaten sminkar de sig för att själva "må bra" utan för att en annan/andra ska se vederbörande för ytterst identifikation, bekräftelse och värdering...
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.