En typisk tjej som prenumererar på Slitz

Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #61: Postat: 2011-01-03 10:27:00
Inger Olsson
#59 Kärlek är mycket, men i n t e tvång och då satt i system... Befolkningsökningen började för ca 12 000 år och jag tog upp 1 stort problem, men det finns givetvis fler orsaker i den "onda cirkeln". Det påståendet som du skriver, citat: - "då det snarare har varit den höga barnadödligheten som varit orsaken till att människor skaffat sej många barn - fler barn överlever i dag, bla genom bistånd medicinska åtgärder - och där barnen inte längre uppfattas som en pensionsförsäkring" - kan jag direkt avfärda i stort som en snarare föreställning från förr, en önskan OM en direkt orsak. /// Varför tror du t ex att kvinnor tvingas föda flera barn i ett t ex flyktingläger under även svår misär och trots att hon familjen inte har mat i skafferiet till de redan befintliga barnen? Vem fan tänker då på pensionsförsäkringen i ett konkret NU? Som det däggdjur människan är, trots allt, agerar hon dummare och minst optimalt än många andra djur. ///
Sen är flera av dina påståenden i #60 om pedofili ? och den nationella och globala sextrafiken så korkade, att de förtjänar stå kvar till allmän beskådning.
Inlägg #62: Postat: 2011-01-03 10:46:00
Bizon
#57 Det dyker upp ett och annat vi är överens om, som exempel citat// att ingen kan vara så "ful" eller "snygg" att ens h a n d l i n g a r inte får effekter... Även negativa sådana .//sc. Dock inte bara "OM brist på både kärlek OCH omdöme saknas" utan särskilt om detta finns som personliga kvaliteter hos respektive ful eller snygg, och många är de sagor som berättar att även en "ful" kan bli vacker i andras ögon om denne bärs av sin kärlek - förvisso även sagor om dess motsats, att den vackre rider på sin skönhet som blir en allas tyranni. Att "olyckliga mödrar" precis som olyckliga fäder kan bli dåliga föredömen är just inte heller så svårt att förstå och faller sej rätt naturligt. Att du inte förstår min "syn" på kvinnor har nog mer med vilja att göra än brist på förståndsgåvor,,, Kanske beror det också på att jag inte ser på kvinnor på annat sätt än jag ser på män mao som människor i första hand och specifika kön i andra, och att vi oavsett kön ändå lever under samma ok - du tror väl inte att män har en särskild könsbetingad önskan att bilda familj eller ha samröre med själsligt och könsfunktionellet stympade kvinnor oförmögna till mogen levande kärlek? Må så vara att det kan förekomma - liksom det du säger om den pedofilskapande kvinnan du beskriver i #57, men det är trots allt ytterligheter. Däremot, sammantaget med en hel del annat som vårt samhälle VI skapar finns det all anledning att känna betänksamhet, och frågan om - konkurrenssamhället och marknadsekonomin är till gagn för utvecklandet av en god människa kapabel till ett socialt moget liv tillsammans med andra människor borde mer än någonsin vara aktuell? Ensamma människor som söker viss tillfredsställelse i innehavet av diverse keldjur, intagandet av droger, självmord och andra sociala sjukdomar samt tröst/överkonsumtion är bara några exempel på alarmerande företeelser i det sk moderna samhället vilka jag ser som väl så goda orsaker till en omvärdering av hela konceptet vilken förhoppningsvis kunde leda till en betydligt mer medveten strävan i formandet av vår gemensamma livsbas...
Inlägg #63: Postat: 2011-01-03 11:18:00
Bizon
#61 Så bra då inger att din egen lilla vetenskap kullkastar allt vad den övriga forskningen kommit fram till - man kan undra varför vetenskaparna inte går till oraklet inger direkt? Varför t ex kvinnor föder flera barn i flyktingläger där även svår misär är en del av verkligheten har förmodligen mer med instinkt och den mänskliga artens reproduktionsbeteende att göra än med någon könsmaktsordning du vill få det till - dessutom kan du ju alltid informera om vad du talar om - i flyktingläger gäller helt säkert andra betingelser än det gjorde i skogar och savanner för tolvtusen år sedan. Och jaså,,, kanske kan det tyckas dumt att vi som däggdjur beter oss som vi gör, men det har gagnat vår numerär hitintills, men allt är förgängligt och då den mänskliga arten kommit till sin vändpunkt så återstår demonteringen av vår storhet - bara att hoppas på att livet kommer på något bättre. Huruvida mina övriga påståenden är korkade tror jag inte du kan avgöra vilket fler av dina egna uttalanden vittnar om - jag tror inte heller att mina funderingar faller i någon mer belastande dager om du avstår från dina fördomsfulla och insinuanta kommentarer - men bra i alla fall då du då slipper blamera dej själv "till allmän beskådan", alltså ett ovanligt klokt beslut, gratulerar.
Inlägg #64: Postat: 2011-01-03 11:58:00
Inger Olsson
#62 "instinkt och den mänskliga artens reproduktionsbeteende"... Jaså, var det inte längre "pensionsförsäkringen" det handlade om i t ex flyktingläger? Homo Sapiens har ju de facto passerat schimpansstadiet för miljoner år sen och på det har ju följt t ex födselkontroll på olika sätt i världen. Även i Sverige. Vilken "övrig forskning" åberopar du?
Inlägg #65: Postat: 2011-01-03 12:22:00
Inger Olsson
korr. Ska stå människoarter och inte Homo Sapiens i o f s inkluderat Homo Sapiens Vi kan alltså planera, avstå och förebygga, ta ansvar för våra handlingar...
Inlägg #66: Postat: 2011-01-03 14:21:00
Bizon
#65 "Vi kan alltså planera, avstå och förebygga, ta ansvar för våra handlingar" Nu får du faktiskt precisera dej lite annars kommer du inte att förstå någonting av det jag skriver. Vilka vi menar du - jag kan ju inte utgå från att du gör det, bara svara för mej själv och såtillvida har du rätt - men,,, ja jag vet du behöver inte svara på det heller...
Inlägg #67: Postat: 2011-01-03 14:48:00
Bizon
#65 För övrigt har jag noterat att du titt som oftast i alla möjliga diskussioner tar upp pedofili som tema fast det inte alls ligger i upplägget. Säkert har du dina skäl, men tror du inte att det vore bättre för alla om du försökte bearbeta dina eventuella trauman eller "hang up" på annat sätt. Detta sagt i all välmening - Åter till #64 där du fortfarande envisas med att fladdrar från ämne till ämne - om dina ambitioner går ut på något annat än att jävlas och förstöra diskussionen så använd den kunskap du har - du vet lika bra som jag att människans villkor inte är särskilt enhetliga på denna jord och att det knappast går att jämföra befolkningen i ett högteknologiskt och sekulariserat i-lands liv och levnadsstandard med ett av svält och umbäranden drabbat folk i Afrikas avkrokar som dessutom blivit utsuget av europeisk kolonisation, men den insikten håller du inne med för att i stället framhålla dessa drabbade människors ansvar att i sin nöd kunna utveckla en högre moral och bättre samhällelig kontroll än vad vi själva har - är inte det lite väl övermaga. För övrigt finns det fog för att påstå att även schimpanser har samma eller motsvarande problem som människan om deras sociala strukturer rubbas, och precis som i schimpansernas fall kan en god ballans återupprättas om mer lämpade betingelser för våra respektive liv återkommer. I det fallet tror jag för människans del på en mer målinriktad styrning än marknadens tyranni.
Inlägg #68: Postat: 2011-01-03 18:29:00
Inger Olsson
Bizon: du skriver: "För övrigt finns det fog för att påstå att även schimpanser har samma eller motsvarande problem som människan om deras sociala strukturer rubbas, och precis som i schimpansernas fall kan en god ballans återupprättas om mer lämpade betingelser för våra respektive liv återkommer." /// Ett 3-årigt barn är på cirka samma mentala nivå som en vuxen Schimpans. enl. hjärforskningen på bl a Karolinska institutet Små barn kan inte klara av att bl a planera, förebygga, förändra och ta ansvar för sina handlingar. Vi har lång barndom. OM vi hade legat på Schimpansens t ex sociala nivå skulle vi inte ens ha klarat av att läsa Lagboken...
Inlägg #69: Postat: 2011-01-04 01:44:00
Aguirre
Inger..."OM vi hade legat på Schimpansens t ex sociala nivå skulle vi inte ens ha klarat av att läsa Lagboken".....har du nån aning om hur många svenskar som kan läsa lagboken ?...eller än mindre förstå den ?...vi snackar inte många procent nu....Har du nån aning om hur många svenskar som kan ta sig upp i en tiometers palm på mindre än 5 sek. ?
Inlägg #70: Postat: 2011-01-04 04:26:00
Bizon
Aguirre! Puh,,, äntligen en debattör till i den här tråden förutom undertecknad med empatiska egenskaper överstigande en treårig kålmask. Det du påpekar hade jag tänkt skriva redan vid niosnåret då jag hann titta in en stund innan ungarna propsade på ett parti "stress" till före kvällsmackan. Hur som helst pekar bristen på läsförståelse hos människan på några andra specifikt mänskliga problem - om vi föreställer oss att åtminstone hälften av den mänskliga delen av befolkningen har någorlunda hygglig kännedom om de enklaste påbuden i lagboken OBS dom behöver nödvändigtvis inte ha läst sej till denna färdighet till ex. vad man bör iaktta som fotgängare vid röd gubbe - Vad man bör ha sin cykel utrustad med - vad en hastighetsbegränsningsskyllt betyder för den som kör bil osv. så ser vi att avvikelser från lagens bud trots kännedom är en normalitet. Bland vilda djur är det inte helt ovanligt att avvikelser från instinktsstyrda beteenden bidrar till någon vaken predators välbefinnande än motsvarande bland människan i fråga om främjandet av polisiär befordringsgång då de flesta mänskliga lagöverträdare faktiskt kommer undan brottsmisstanke och rättslig prövning.
Inlägg #71: Postat: 2011-01-04 04:56:00
Aguirre
Enligt hjärnforskningen på Karro ? ...jaja..då är kärlek en kemisk rubbning av tillfällig art, inte har dom hittat nån själ heller fast de grävt i hela skallen och kroppen med.Enligt samma folk är känsloliv friska eller störda utifrån serotoninobalanser och annat jox. En maskinartad syn på människan som inte har skådat maken.
I kris satsar de flesta arter på förökning oavsett omständigheter, det vackra fruktträdet som blommar så väldigt grant och mycket är, hotat därför sätts frukt så det ryker,likadant med däggdjur som vi, makabert att svält och krig triggar förökning..och materiellt välstånd få barn,men så är det...själslig fattigdom kan däremot trigga nedåtgående förökning.
Vad gäller att människan kan planera och ta ansvar för sina handlingar kan detta gälla vissa individer,men som kollektiv eller art är det ju förnärvarande en utopi att hävda det.
Inlägg #72: Postat: 2011-01-04 05:07:00
Bizon
Och Inger,,, #68 Nej, "små barn kan inte klara av att bl a planera, förebygga, förändra och ta ansvar för sina handlingar." jag tänkte inte på det;- - inte heller att små mänskliga barn över tre års ålder, ja ända upp över tjugofem års ålder har svårt för detta - medan en schimpans de facto klarar av detta för sin överlevnad trots att deras mental utvecklingsnivå inte överstiger en treåring människas. Möjligen är det alltså något annat som fattas människan. Och för att återknyta till de störningar jag pekade på som kan rubba såväl schimpansers som människors sociala balans så uppträder dessa i respektive arts maktbeteenden. Maktmissbruk och social terror förekommer alltså både hos schimpanser och människor - möjligen inte i lika hög grad hos de förra. Beträffande båda dessa arter kan en förändring av aktuella betingelser påverka respektive populations sociala struktur, välbefinnande, och överlevnadspotential - med andra ord - loppet är inte helt kört för människan om denna i smått som stort globalt förmås att använda alla de fina egenskaper du radade upp i #68 - planera, förebygga, förändra och ta ansvar för våra handlingar. Tar vi till exempel den fagra retoriken om människors lika värde och rättigheter och ställer den mot marknadens tyranni och vapenexportens syften och vinster så ser vi väl så tydligt att människan inte ännu lyckats med särskilt mycket mer än vissa delmål - alltså en momentan tillfredsställelse i vapenindustrins fall, mot totalt nederlag beträffande de mänskliga rättigheterna, m.a.o. inte generellt avvikande från vad vi kan förvänta oss av en mänsklig treåring.
Inlägg #73: Postat: 2011-01-04 07:23:00
Inger Olsson
Aquirre och Bizon: vilka intelligenta män ni är! De fortf. befintliga naturfolk i världen ligger i "lä" jmf med er, när de kan planera sin befolkningstakt, då det ligger i deras eget intresse att ö v e r l e v a... Vilken värld lever ni i? Descartes mekaniska syn på människan uppstod på 1600-talet och dog ut redan i början på 1900-talet... Stanna ni på "Schimpansnivå", men sök er till likasinnade... Härmed avslutar jag diskutera i denna tråden för egen del. Om inte Trille har något att tillägga/diskutera förstås.
Inlägg #74: Postat: 2011-01-04 13:38:00
Bizon
Inger #73 Citerar Inger Olsson//Aquirre och Bizon: vilka intelligenta män ni är!//sc Nu ska du inte överdriva - vad jag förstår handlar det bara om lite allmänorientering utan belastande affekter i "ingersk" anda.
Inlägg #75: Postat: 2011-01-04 13:59:00
Aguirre
Tack för dansen Inger ..men jag fick jag bara vara med på slutet.
Vad gäller naturfolken ligger vi alla i lä..och Descartes har nog bara bytt namn till David Ingvar :-
Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Laddar...