Valt inlägg:
Trille: jag förstod inte riktigt vad du ville ha sagt i artikeln, men tolkade det som att du var tyvärr själv fast i allvarliga fördomar - om bägge könen. Finns flera exempel i din text, vilket nog många har sett. Vad jag ville lyfta fram var snarare kompetens - oavsett kön. För att bli/vara t ex professionell pokerspelare har, i grunden, i n t e med kön att göra. /// Det kanske mest sorgliga jag ser i din text är: "Jag vill hellre ha en pojke att skjutsa till fotbollsträningarna än en flicka att köra till hästhoppningen. Stereotyper? Ja. För min tjej kommer klättra och fäktas och göra det bättre än alla andra." HUR vet du detta redan nu? Åter igen, du är alltså själv fast i "klyschor" om vad pojkar och flickor ska göra eller inte - och kommer därför att riskera att styra ditt/ert ev. barn utan minsta hänsyn till d e n n a s egna personlighet, förutsättningar och intressen... Har en dotter i din ålder och hon skulle ha blivit piss förbannad om jag hade tvingat henne till intressen vilka hon inte hade... ;- Nå, i många år nu har t ex skolors yrkes- och utbildningsrådgivare försökt styra pojkar och flickors val utifrån politiska "jämlikhetsmål". De har alltså inte lyckats precis... /// Att sen som, lök på moset, dra in kvantitéblaskan "Slitz" är ju att dra ner män som även har högre krav på herr-tidningar OCH livet ;- Men du hade väl inte ens dragit av plasten om tidningen så en förutfattad uppfattning om "manligt" kanske råkade komma med? Nå, Slitz är mycket tunn på intressanta reportage till skillnad från t ex "lektyr" förr i tiden. I en tid när det "mest förbjudna" även var intressant...
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?