| Inlägg #41: Postat: 2010-12-31 06:44:00 | |
|
Inger Olsson |
Trille: Vet ju inte vad du jobbar med, i vilken bransch. Den sista delen i texten är ju inte på "vardagsnivå". Som kvinna och ung anser du CITAT: "För att få erkännande måste jag anstränga mig och göra allting dubbelt så bra, alltid prestera över förväntan. Det är först då jag får credd för det jag gör, för den jag är."
"Ska jag verkligen behöva klä mig som en man eller se mindre snygg ut för att tas på allvar?" "Kommer en kvinna som jag någonsin tjäna storkovan utan att gå in i väggen?" "Jag är trött på att människor luras av mitt yttre." SLUT CITAT Vilka konkreta exempel kan du ge mig för att styrka att DU måste göra minst dubbelt så bra över förväntan ifrån dig jmf med männen på ditt jobb? /// Att tjäna storkovan handlar i första hand om idéer, att vara smart och förvalta dem. I andra hand handlar det om arv. Men det är en fördel OM du tänker på färg och form, vilka är till f ö r d e l för just d i n a personliga former och färger när DU vill bli sedd. Att du har självrespekt, är grunden för all kommunikation i verkligheten. Var rädd om dig! |
| Inlägg #42: Postat: 2010-12-31 06:56:00 | |
|
Bizon |
#39 Nåja Inger, vad du förstår och hur du utan skam använder ord som du troligen inte heller begriper innebörden av då du låter dessa beskriva en sanning som endast förekommer i din egen fantasi får jag väl ha fördragsamhet med då jag inser att jag inget kan göra för att avhjälpa fenomenet. Nej Inger - det var inte att du inte gillar män som vill idka sex med barn som kunde uppfattas som att du led eller njöt av din stalking - försök förstå vad som skrivs innan du svarar - det var ditt sätt att ägna dej åt en som det uppfattades sjuklig förföljelse av ett par deltagare i diskussionen - helt utanför sakfrågan och enbart med syftet att luska fram komprometterande uppgifter vilka jag antar du önskade skulle försvaga eller misstänkliggöra de deltagarna varav jag var den ena. Det framkom för övrigt ganska så tydligt att ingen i den debatten gillade varken män eller kvinnor som ville idka sex med barn - det var du som likt en besatt kamphund hade fått in ett bett där dina käkar låst sej och vad jag förstår hade du ytterst svårt att släppa taget - förefaller som om du upprepar det mönstret nu igen - varför inte bara inse att du ibland skjuter lite under målet. Kaosteoretiskt uttryckt kan man säga att ditt beteende är tämligen förutsägbart i stora drag, och att detta både bryter mot och bekräftar teorin genom att det även numera är förutsägbart även i detaljer - alltså lite åt den empiriskt vetenskapliga modellen, bekräftelse genom mekanisk upprepning.
|
| Inlägg #43: Postat: 2010-12-31 07:30:00 | |
|
Bizon |
Inger #41 - Tycker att du sätter fingret på viktiga punkter i Trilles resonemang - din fråga angående hennes subjektiva uppfattning om att hon måste göra jobbet minst dubbelt så bra som sina manliga arbetskamrater pekar på - antingen att hon grovt underskattar det männen presterar vilket inte är direkt ovanligt i självhävdelsesammanhang, eller att hon måste anstränga sej så hårt för att överträffa sin egen kapacitet att det utsätter henne för risken att "gå in i väggen". Uttrycket att "tjäna storkovan" pekar dessutom på en annan knepighet i sociala sammanhang, nämligen då den storkoverelaterade moroten som får strebern att spräcka livstycket för att lyckas, men under denna kraftansträngning riskera att inte bara spräcka livstycket utan även växa ur korsetten av ren indignation då andra tycks lyckas så mycket bättre. Trilles arbetsledare har kanske den förväntan som skulle passa Trilles personliga egenskaper vilka om hon nöjde sej med det skulle få henne att må bättre och slippa utsätta sej för utmattningssyndrom - instämmer därför i din lilla uppmaning på slutet.
|
| Inlägg #44: Postat: 2010-12-31 07:45:00 | |
|
Inger Olsson |
#42 Finns en anledning till varför både Dick Wase fick lämna Piratpartiet och varför det sen kallades Pedofilpartiet. Finns även en anledning till varför sajten "Svensk Sexualpolitik idag" förefaller vara släckt idag. Alltså inte mitt problem att du hade/har ett så stort engagemang i dessa 2 "fenomen". Goddag yxskaft! /// Kom ihåg att du började tugga i denna artikel. Jag är fortfarande inte ett jävla dugg intresserad av dina "lerklumpsknull", finner inte att de uttrycker en massa annat som DU påstår att dessa gör, och det verkar du bekymrad över? Hade de gjort det, hade det däremot varit en annan sak! V a r f ö r jag sa till dig vad jag tyckte, berodde på DIN attityd gentemot betraktaren. DU talade därför om vad JAG skulle tycka om dina "lerklumpsknull". En konstnär gör aldrig så! Speciellt hårdhudad är du alltså inte. /// Undrar förresten varför du tar upp dessa lerklumpsknull just nu, i denna artikel.
|
| Inlägg #45: Postat: 2010-12-31 07:47:00 | |
|
Inger Olsson |
#43 Vill gärna höra Trilles förklaring.
|
| Inlägg #46: Postat: 2010-12-31 11:46:00 | |
|
Leif E Ström |
#40 Inger och alla andra på Sourze Gott Nytt År!//"Men det som du längtar efter har nog ingenting med klockan att göra. Det är din personliga, din upplevda tid som du vill ha lång. Det är den som du vill ha gott om" Tänkvärda ord av Bodil Jönsson i hennes bok "Tio tankar om tid". Skall grotta lite om hennes politiska tillhörighet.
Men jag är inte säker på, att just en kvinna av hennes kaliber lägger röstsedeln på just det parti som helhetsmässigt matchar flest egna parametrar.//Trille med drygt 40 år i annonsbranschen vill jag belysa uppmärksamheten på just din artikel. Ingen läser allt i en tidning och din artikel måste fånga läsaren inom tio sekunder. Innehållet är nog inte specifikt för en tjej som du, inte heller dina frågeställningar eller slutsatser. Däremot så är presentationen en fullträff. Rubriken som visserligen inte är din, appellerar till både anti- och feminister. Då du dessutom har en personlig bild ökar intresset med c:a 40. Manliga läsare med normalt blodomlopp reagerar alltid på en kvinna med suggestiv blick utrustad med "halvcab" och minimalt dekolletage. Ett tips, du eftersöker storkovan, gör ett försök i reklambranschen. |
| Inlägg #47: Postat: 2010-12-31 14:23:00 | |
|
Inger Olsson |
#46 Jo, tänk om människor hade stannat upp och läst B Jönssons bok om den självupplevda resp. formella tiden, om vad vi gör den till och förvaltar eller inte? även ögonblicken? Hennes böcker borde vara obligatoriska böcker på grundskolan! Berätta gärna om du får veta vilket parti B Jönsson röstade på. Ev. taktikröstare?
Önskar även er alla ett gott nytt år och att Sourze även blommar upp nästa år! Hoppas Trille kommer även tillbaka och inte har skrämts iväg av oss "gamla ston och hingstar" ;- |
| Inlägg #48: Postat: 2010-12-31 14:39:00 | |
|
T L |
Inger, Jag har inga konkreta exempel att dela med mig av på Sourze. När jag skrev artikeln hade jag inte specifikt mitt nuvarande jobb i åtanke, jag har inget negativt att säga om min arbetsledare eller om mina kolleger. Det är en känsla jag fått vid många upprepade tillfällen, att det inte är förrän jag får möjlighet att diskutera och komma med idéer som ni ser mig för den jag är så kanske alla känner?. Som jag skrivit tidigare är jag fullt medveten om att alla utsätts för fördomar dagligen, det jag tampas emot är känslan av att bara för att jag är ung och ser någorlunda bra ut tas jag inte på allvar vid första anblicken - och det gäller inte bara män utan också kvinnor. Givetvis är det en subjektiv bedömning, men det är så jag uppfattar min omgivning. Det kan mycket väl vara så att jag inte behöver prestera över förväntan för att få erkännande - problemet ligger kanske hos mig. Det kanske är egna fördomar som sätter käppar i hjulet för mig. Om jag inte har inställningen att jag inte tas på allvar kanske jag aldrig mer upplever det som ett problem.
Jag ville ha en diskussion kring fördomar och det fick jag. Jag grubblar vidare. Gott nytt år! Leif; Jag önskar att jag kunde ta åt mig äran för uppståndelsen, men det var som sagt inte jag som satte rubriken eller valde bilden. Jag skrev artikeln i stundens hetta på 20 minuter utan att tänka igenom den så mycket, såhär i efterhand önskar jag att jag inte lämnat så många luckor, då jag känt mig missförstådd mer än en gång. Dock hoppas jag att det inte är bilden av mig som lockat till kommentarer utan ämnet i sig. |
| Inlägg #49: Postat: 2010-12-31 14:43:00 | |
|
T L |
Och nej, ni har inte skrämt iväg mig. ;
|
| Inlägg #50: Postat: 2011-01-01 15:00:00 | |
|
Bizon |
Inger #44 Det finns anledning till varför jag känner mej manad att rätta din starkt friserade världsbild - anledningen är att du så helt ogenerat ljuger och kryddar dina små påhopp med egna hemsnickrade uppfattningar av vad som sagts och och inte som faktiskt inte liknar verkligheten i någon större utsträckning. Rekommenderar därför att du läser inläggen innan du uttalar dej om vad som sagts och vem som sagt vad. Känner mej även manad att påpeka att användandet av ordet "BÅDE" i en mening syftar på minst ett tvåtal, och då du använder "både" på följande sätt citat//varför både Dick Wase fick lämna Piratpartiet och varför det sen kallades Pedofilpartiet.//sc. skapar du föreställningen om att det objekt du angriper har något med dessa uppgifter att göra - vilket alltså inte är fallet. Att jag i denna diskussion avseende din plötsliga tilltro till kulturen och konstnärligt språks betydelse för attitydförändringar så pekade jag på den uppfattning du själv torgförde för att verbalt nedvärdera mina arbeten och ambitioner. Kom ihåg att du för min del gärna får har din uppfattning om du så önskar, och bryr mej inte ifall du "inte är ett jävla dugg intresserad av dina "lerklumpsknull"". Om nu någon vill bilda sej en egen uppfattning så finns lite bilder här Länk: cirkuseros.nu och mer än att ge var och en den möjligheten kan kan jag inte göra. Jag är inte heller mer bekymrad över att du inte kan se annat än någon klandervärd smörja i mina alster än att du tydligen är så pass känslomässigt synskadad och förbittrad att du inte kan se den skönhet och glädje i människodjurets kärleksförmåga som många andra dessbättre kan. Kanske dessa skulpturer inte är de finaste och mest fulländade som skapats - det är den levande människan själv då hon verkligen njuter sin kärleks förmåga tillsammans med andra älskande, men dom är nu trots allt en liten hyllning till något åtminstone i mina ögon något hyllningsvärt...
|
| Inlägg #51: Postat: 2011-01-02 00:36:00 | |
|
mhmh |
Vilket härligt inlägg!
Känner igen mig rejält, ser inte så värst "pojkig" ut ganska tvärtom och det i kombinaiton med mina "pojkiga" intressen och val gör att många blir lite väl förvirrade. Med det sagt, god fortsättning! |
| Inlägg #52: Postat: 2011-01-02 09:32:00 | |
|
Inger Olsson |
Trille: Vad jag förstår är pudelns kärna den att du upplever att du inte blir betraktad som den DU är och därför upplever att du, citat, "tampas emot är känslan av att bara för att jag är ung och ser någorlunda bra ut tas jag inte på allvar vid första anblicken - och det gäller inte bara män utan också kvinnor." Jag underskattar givetvis inte din upplevelse, men vill ställa dig en fråga att kanske grunna på.../// Tror du att vårt yttre inte har någon betydelse alls eller ringa vid kommunikation, vilka signaler i mänskliga möten som du, vi, skickar ut? Anser du att det bara är "insidan" som räknas? Det är däremot en fördom, menar jag. /// Vilka s a m t l i g a intryck vi får av den vi möter är absolut inte oviktigt. Även inkl. rörelser. Det kan till och med vara en fråga om liv och död. /// Ska ta ett annat exempel. Det finns män som i n t e förstår varför de är ensamma eftersom de är sååå snälla att varje kvinna borde falla för dem. De ser sig i spegeln knappt en halv minut, framifrån och från sidan. För handen över håret och sen är de "färdiga" för att alla kvinnor ska falla för dem ;-... Givevis blir det med stor sannolikhet både diskussioner och tjafs om någon "spelar på sitt yttre", då det evolutionärt är kodat att reproducera sig ;- Många människor som arbetar i det offentliga rummet är mycket medvetna om dessa "fenomen" och hur de därför påverkar omgivningen. Både till det yttre OCH inre.
|
| Inlägg #53: Postat: 2011-01-02 12:40:00 | |
|
Bizon |
Inger #52 Det du tar upp här om utseendets betydelse är en mänsklig akilleshäl. Mången klok och bra person är bortsorterade ur historien bara på grund av ett ofördelaktigt utseende - och mången moraliskt klandervärd fan med ett yttre som en naturkatastrof men med pengar i överflöd har fått sätta agendan för mänskligt liv på både hög som låg nivå. Det tolkar jag som att det är kapitalet mer än fagert yttre som styr världen. Kvinnans dåliga rykte som exploatör av sitt yttre har hon förtjänat genom att utnyttja det som social och ekonomisk språngbräda. Inte så konstigt om det är svårt att ta en moderiktig donna på allvar som måste jobba häcken av sej för att fullgöra sina uppgifter - skulle tro att det gäller även vackra gossar som försöker göra karriär utan erforderliga kvaliteter.
|
| Inlägg #54: Postat: 2011-01-02 13:00:00 | |
|
Inger Olsson |
#53 Har kvinnan ett dåligt rykte som "exploatör av sitt yttre"? Det har jag ingen anledning att direkt instämma i. /// Nu tror jag inte att någon i långa loppet kan leva, "antingen eller", varken på "plånboken" eller sitt "yttre". Jag kan gå till skönlitt. för att bekräfta den empiriska sanningen. /// Man kan försöka sälja allt "med mördande reklam" men förr eller senare avslöjas man. /// Vad jag ville lyfta fram i #52 är b a l a n s e n mellan det yttre och inre inte en fasad i en tid då ännu separationen verkar; den mellan psyke själ och kropp har i årtusenden varit vårt kulturarv.
|
| Inlägg #55: Postat: 2011-01-02 13:13:00 | |
|
Jan Olsson |
"Grymt verklighetens hårda band mig trycka" - läs och begrunda - Erik Johan Stagnelius - då bortsorterad - nu rehabiliterad - Mvh.
|
| Inlägg #56: Postat: 2011-01-02 13:55:00 | |
|
Inger Olsson |
#55 Fredrik Böök gjorde inte E J Stagnelius rättvisa och han har fått upprättelse, som du skriver.
|
| Inlägg #57: Postat: 2011-01-02 18:57:00 | |
|
Bizon |
Inger #53 Vad det kan bero på att inte du har någon anledning att instämma i att kvinnan har dåligt rykte som exploatör av sitt fördelaktiga yttre kan jag inte bedöma, men rent historiskt har skönhet och ungdom stått högt i kurs hor en åldrande överklass - och direkt ovanligt har det inte heller varit att ett fagert yttre har bidragit till samhällspositioner och rikedom vilket den vägen kommit fler kvinnor till godo än män. Och apropå detta med kläders betydelse kan man med ett gammalt djungelorspråk uttrycka en stor sanning - som man är klädd blir man sedd, som man är skodd blir man trodd...
|
| Inlägg #58: Postat: 2011-01-03 07:29:00 | |
|
Inger Olsson |
#57 "Pälsen" av Hjalmar Söderberg... Om man krasst ser på strikta könsroller har det varit ett rent helvete i många fall för kvinnor, vilket du uppenbart inte förstår, då du endast ser vad kvinnorna gör och har gjort? De har oftast - självklart! - b l i v i t valda utan att kunna säga ett "pip"... De har fått föda mäns barn, till vilka de har haft dålig anknytning pga brist av både förälskelse och kärlek till mannen fadern. /// I stora delar av världen är det fortfarande ett stort problem och orsak till en okontrollerad befolkningsökning. Således uppstår "lätt" sextrafficing samt att pedofiler skapas... Olyckliga mödrar blir lätt även dåliga föredömen och bryr sig inte. Blir dysfunktionell. Men risken är stor att hon vrider b r i s t e n på kärlek i sin egen vuxna relation till framförallt sonen, vilket leder till att han ofta blir socialt och emotionellt "kastrerad", och stannar i utvecklingen hos och med hennes även erotiska utspel... Min teori varför det finns så många pedofiler, som i n t e förstår barnet utan tror att det vill ha sex med den vuxne/vuxna bottnar i en låst relation med modern. Han blir "gift" med henne och klarar sen inte andra vuxna relationer. Finns även "pappas flickor" på samma basis. /// Jag förstår alltså inte riktigt din "syn" på kvinnor. I #54 ville jag lyfta fram b a l a n s e n mellan människans inre och yttre kvalitéer. På det sättet menar jag att ingen kan vara så "ful" eller "snygg" att ens h a n d l i n g a r inte får effekter... Även negativa sådana OM brist på både kärlek OCH omdöme saknas.
|
| Inlägg #59: Postat: 2011-01-03 09:23:00 | |
|
Bizon |
#58 Ska man se till könsroller så kan det vara på sin plats att även erkänna den manliga upplevelsen av historiens som en roll och inte som du en "likare". Huruvida det som händer och sker i världen faller en eller annan på läppen har mindre med kön att göra än samhällelig position, och strebermentaliteten är ingen ny företeelse. Ett helvete - rent eller skitit, har det varit för både kvinnor och män, vilket du skulle kunna ha upptäckt om du ides se lidandet ur ett mänskligt perspektiv och inte enbart det populärfeministiska. Uppenbart rider du på dina fördomar och skeva världsbild om du tror att bara kvinnorna, citerar//de har oftast - självklart! - b l i v i t valda utan att kunna säga ett "pip"... De har fått föda mäns barn, till vilka de har haft dålig anknytning pga brist av både förälskelse och kärlek till mannen fadern.//sc. Tänker du lite längre så inser du nog att det inte funnits varken förälskelse eller kärlek hos mannen "fadern" heller i den situationen - jag antar att det du pekar på är den företeelse där föräldrar väljer sina barns partner - vilket alltså fortfarande förekommer här i landet i vissa så kallade invandrarkulturer och mycket riktigt är en verklighet för många människor runt om i världen - men om du tror att detta sker på mannens villkor har du verkligen fått något om bakfoten - det det oftast handlar om är att säkra och stärka de ekonomiska banden mellan klaner/familjer för att skapa sociala fördelar och därmed mer trygghet och makt för alla oavsett kön i en maktstruktur som kan vara nog så sjuk, men som tydligen även det ingår som en del i den mänskliga artens socioekonomiska mönster. Huruvida detta är orsaken till "okontrollerad befolkningsökning" är nog inte heller riktigt uppfattat, då det snarare har varit den höga barnadödligheten som varit orsaken till att människor skaffat sej många barn - fler barn överlever i dag, bla genom bistånd medicinska åtgärder - och där barnen inte längre uppfattas som en pensionsförsäkring minskar även antalet barn, vilket du antagligen är fullt medveten om, men av någon anledning inte tar upp här då den kunskapen inte gagnar din vinkling av debatten.
|
| Inlägg #60: Postat: 2011-01-03 10:00:00 | |
|
Bizon |
#57 Orsaken till "sextrafficing", samt övrig prostitution har troligen mer med de globala ekonomiska orättvisorna att göra än en generellt manlig önskan att få betala för en stunds sexualmakt - orättvisorna i kombination med den mängd trasiga människor kunder i de ekonomiska zoner där folk har överskott av betalningsmedel i kombination med underskott av verklig kärlek skapar den efterfrågan som gör den hanteringen lönsam - könen på dessa näringsidkare är vad jag har hört även högst varierade. Att "pedofiler skapas" i vissa kulturer har nog många orsaker, men knappast den att kulturerna är särskilt skickade i uppgiften att frambringa goda mogna människor vilket i och för sig kan bero på att kulturen inte alls har tagit på sej den uppgiften - varken de mer kända religiösa kulturerna eller de på senare tid ideologiska. Pedofila scenarion har ju noterats, på sistone hos det katolska prästerskapet så väl som hos det protestantiska, dock möjligen i mindre skala då protestantiska präster tillåts ha ett "normalt" sexliv. Det pedofila draget hos vissa delar i den muslimska kulturen bygger på uppfattningen att i och med könsmognaden hos flickor inträder dessa i kvinnoansvaret som går ut på att inte väcka mäns lust till deras kroppar - och eftersom könsmognad inte helt ovanligt kan förekomma vid nio års ålder betraktas dessa flickor inte som barn utan som kvinnor - därav slöjor och heltäckande klädsel på så små ungar - och därav denna konflikt med separerade tider för pojkar och muslimska flickor på badhus och i gymnastik mm.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.