| Inlägg #621: Postat: 2010-10-09 22:51:00 | |
|
Adamo |
Lasse A. #620 kanske Sakineh blir inte stenad till döds men den här tjejen blev -> Länk: youtube.com . Enligt sharialagen den som begår äktenskapsbrott straffas genom att stenas till döds. T.o.m. lallare som du borde veta det.
|
| Inlägg #622: Postat: 2010-10-09 22:54:00 | |
|
Adamo |
Ibrahim #617: Är det okej för muslimer att leva i ett land som inte styrs av sharialagen? Vilken lag ska de följa då?
|
| Inlägg #623: Postat: 2010-10-10 06:00:00 | |
|
Dag Nilsson |
#619 Bizon, en parasit kommer väl per definition utifrån. Det gör inte människan. Vi är evolutivt framavlade av Jorden därför att Jorden vill oss. Att vi skulle ha en fri vilja, vilket är grundbulten i nyliberalismen, är en otroligt ologisk inbillning. Jag blev svårt misshandlad - framförallt psykiskt - från nyfödd och genom alla de oändligt långa förskoleåren. Sviter av detta kom att styra mitt liv. Den som påstår att jag hela tiden hade en fri vilja måste vara helt okunnig i skräckens psykologi. --- Jag tror att ägandet av land får oss att tappa kontakten med livet inom oss. Vi blir materiellt fixerade på ett sätt som gör oss till djävlar. Jord blir viktigare är Jorden. Materia viktigare är liv. --- Det evolutiva språnget från omedvetet liv till medvetet liv försätter oss människor i en otroligt svår situation. Det är därför vi beter oss så skrämmande. Vi är helt enkelt rädda för själva existensen.
|
| Inlägg #624: Postat: 2010-10-10 11:17:00 | |
|
Bizon |
#623 Dag - ja jag kan hålla med om att människans agerande på jorden är lite kluvet, men att parasiter med nödvändighet skulle komma utifrån är nog inte helt rätt. Mängder av parasiter på andra arter kommer direkt ur livets evolutionära anpassning. Enkelt skulle man kunna säga att betecknande för en parasit är mer tärande än tillförande - motsatsen skulle man kunna säga är symbios - alltså en växelverkans, ett givande och ett mottagande - något som jag har svårt att den mänskliga existensen är inbegripen i - om vi nu inte ska höja oss till skyarna på känt mänskligt maner och pracera oss som kronan på verket, pricken över iet, i babels torns molnomsusade spira eller på den arthierarkiska piedestalens översta plattform - men det ska vi väl inte? - Däremot tror jag du sätter fingret på en väsentlig mänsklig drivkraft då du talar om skräckens psykologi. Så även är sannolikheten för en i ordets rätta bemärkelse "fri" vilja inte mycket mer än den okunniges mantra - ett inövat ordrabbel utan förankring i verkligheten... Det fåtal ögonblick i världshistorien då begreppet "fri vilja" skulle kunna ha varit relevant fyller inte mycket tid.
|
| Inlägg #625: Postat: 2010-10-10 12:38:00 | |
|
Dag Nilsson |
#624 Bizon, jag menar att parasiter kommer utifrån i förhållande till den kropp de parasiterar på. Ur Jorden synvinkel kan parasiter inte finnas. Ur en darwinistisk synvinkel tvingar parasiter fram ett immunförsvar som kan visa sig nödvändigt längre fram. Även psykiska parasiter finns och för dessa bör man försöka mejsla fram ett psykiskt immunförsvar. --- Kronan på verket är vi naturligtvis inte. Men icke desto mindre mycket viktiga. Evolutionen vill oss, därför finns vi. De som predikar viljans frihet hamnar förr eller senare i en position där de anser sig ha skapat sig själva. Dvs det blir Gud Fader av dem allihopa med åtföljande kamp om att bli den ende. Det första budet lockar! --- Vi är inte många Bizon, som har genomskådat illusionen om den fria viljan och jag blir lika glad varje gång jag stöter på någon. Härligt att vi är överens i denna helt avgörande fråga. Nu kan resten bara handla om otydlighet och missförstånd.
|
| Inlägg #626: Postat: 2010-10-10 12:48:00 | |
|
Jakob |
Dag, en rysk rymdforskare talade om kosmisk sådd för vår tillkomst, där någon dito forskare hakade på och kallade mänskligheten för Universums parasiter. Kanske vi ska betrakta oss som så" vi som är så små lustiga kryp i det stora alltet åkande på ett dammkorn som vi kallar Jorden.
|
| Inlägg #627: Postat: 2010-10-10 20:00:00 | |
|
Dag Nilsson |
#626 De med storhetsvansinne gör oss till det mest intelligenta, medvetna och komplexa som Universum känner. Emellertid finns även det motsatta, något som man kan kalla litenhetsvansinne. Ett dammkorn kanske väger samma bråkdel av Jorden som Jorden gör till hela Vintergatan. Men detta förhållande säger ingenting om vilket värde för livet det ena eller det andra har. Jag tycker att det röjer en distanserad von oben attityd att kalla något så oerhört komplext som en människa för ett lustigt litet kryp som åker på ett dammkorn. I min livsåskådning har vi alla ett oerhört stort värde i ett enastående evolutivt skede. Känslan av detta värde är oss dock så gott som undantagslöst fråntaget och ersatt med skuldkänslor för allt möjligt med åtföljande förlust av självkänsla. Vi är absolut inga parasiter. Livet vill oss därför att vi behövs. När vi förstår hur, kommer människovärdet att uppskattas till vad det faktiskt är. Så tror jag.
|
| Inlägg #628: Postat: 2010-10-10 20:28:00 | |
|
Jakob |
627 Dag en mycket finstämd beskrivning på hur värdefulla vi är och ska givetvis inte betraktas som parasiter i ordets rätta bemärkelse som var en beskrivning på hur vi är små som ska gudarna veta i vårt ofattbara universum och därför kan vi få vara skojiga också, något bör vi bjuda på och inte ta allting med djupaste allvar.
|
| Inlägg #629: Postat: 2010-10-10 20:57:00 | |
|
Ibrahim |
Adamo #622. Det är definitivt okej för en muslim att bo i ett icke-muslimskt land. Men det beror på. Muslimer uppmanas bo i muslimska länder. Men en muslim får bo i ett annat land för att jobba och/eller plugga. I andra fall ifrågasätts boendet i icke-muslimska länder. Bor man i ett icke-muslimskt land ska man följa de lagarna som finns i det landet. Men man får fortfarande inte strida emot Islams lagar. I de allra flesta fallen är detta dock inget problem. Som tidigare konstaterat är västvärldens renässans direkt baserad på sharia lagarna.
|
| Inlägg #630: Postat: 2010-10-10 21:07:00 | |
|
Bizon |
Dag #625 De verkligt mänskliga kvaliteterna är det inte många av den mänskliga arten som kunnat utveckla till fullo - om ens någon. En gång i en hoppfull stund dök dessa ord fram ur dimman - Människan är det finaste som någonsin uppenbarats för ett djur, men är ännu mycket sällsynt. Jag vet inte om var och en har den potential som hör samman med verklig mänsklighet, men man kan ju alltid hoppas. Frågan är dock bara vad som kommer att erfordras för att släppa loss den fördämda kraft som i så fall ligger förborgad i vårt väsen, och skulle den primitivare fasen av mänsklig utveckling i så fall överleva dess konsekvens? Du säger att livet vill oss därför att vi behövs - och,,, men tror du att livet är ofelbart? Långt före människans inträde på scenen dog mängder av livsformer ut så det är inget nytt, men evolutionärt har sällan de blida existenserna överlevt kampen om herraväldet - har du någon aning om varför de aggressivaste livsformerna överlevt och i dag står i begrepp att utrota mängder av arter som levt i miljoner år före människan men nu ser sin arts uttåg ur historien - även jägare och renhållningsjhon får stryka på foten för mänskligt veto. Jag har inget svar på varför, men jag lider inför de oerhörda förluster som livet lider då mänsklig nummerär förmering tenderar att lägga under sej allt över allt utan att verkligen synes ha de kvaliteter som livet så förtvivlat väl synes behöva.
|
| Inlägg #631: Postat: 2010-10-10 21:28:00 | |
|
Jakob |
Om Koranen hade ett kärleksbudskap till världen så hade mellanöstern sett helt annorlunda ut. Inget hat och förakt mot dem som inte är med dem m.m. Inte ett Israel som måste värna om sin existens för att inte säga de hade varit en del av mänskligheten som blivit accepterad. All våldsmentaltet och förvridna tankar hade varit som bortblåst, och ni hade levt i paritet med västvärlden s civiliserade människor om vi hade sluppit den fara som fanatiska islamska fundmetalister utgör och inte varit deras högsta önskan att sprida död och förintelse, inte ens som en tanke. Därför Ibrahim så har du totalt fel i din islamistiska världsåskådning att västvärlden ska det föras krig emot och besegras och låta Islam styra världen istället, för det är vår tur nu, som en av era ledare uttryckte det!
|
| Inlägg #632: Postat: 2010-10-10 22:04:00 | |
|
Leif-Arne |
#631 Precis som det finns ett otal trosgrenar av kristna och judar så finns det även många sorters tolkning av Islam. Från de mest fundamentalistiska som Wahabiter och den teokratiska regimen i Iran till en rörelse i Indonesien som förordar en kontextuell läsning av Koranen, på samma sätt som de flesta kristna samfund idag förordar en kontextuell läsning av Bibeln. Länk: svd.se Rörelsen är sett till antalet anhängare en av de största muslimska, dock med betydligt blygsammare ekonomiska resurser än t.ex wahabiter. De enda som har glädje av en stärkt polarisering mellan kristna och muslimer är fanatierna i båda lägren. Därför är det viktigt att hatare och fanbatiker inte får sätta dagordningen, de kan sitta och hata på var sin kant, det viktiga är att majoriteten kristna och muslimer, som inte hatar och som vill samexisten håller dialogen igång.
|
| Inlägg #633: Postat: 2010-10-10 22:36:00 | |
|
Janne B |
SVT sände i kväll kl 1800 ett program om KORANEN som bekräftar det L-A skriver här.Npågra var starkt oroade över att Wahabiternas obegränsade pengar gav dem allt för stark makt över hela Islam.
|
| Inlägg #634: Postat: 2010-10-10 23:02:00 | |
|
Adamo |
#629 : Ibrahim har fel, västvärldens lagar är inte alls baserad på sharialagen. Exempelvis, stenar man inte till döds de som begår äktenskapsbrott i västvärlden, man skär inte av tjuvens händer, man avrättar inte homosexuella, man uppmanar inte till hedersmord, könsstympning och tvångsgifte av minderåriga. Och framförallt avrättar man inte de som kritiserar religionen.
|
| Inlägg #635: Postat: 2010-10-10 23:03:00 | |
|
Adamo |
Islam är ett samhällssystem med värderingar och givetvis en kultur som helt präglas av en kult som är i total motsats till det västerländska eller socialdemokratiska samhället. Och där islam lyckas underkuva befolkningen uppstår Kalifat, något som många muslimer även vill inrätta i de europeiska länderna.
|
| Inlägg #636: Postat: 2010-10-10 23:05:00 | |
|
Adamo |
Islamisering börjar när det finns tillräckligt med antal muslimer i ett land för att kunna agitera för sina religiösa krav och privilegier. Och när de politiskt korrekta, toleranta och kulturellt diversifierade samhällen accepterar de muslimska krav på sina religiösa privilegier, kommer några av de andra obehagliga komponenterna att krypa in också ---
Mellan 2 och 5 muslimer börjar de att rekrytera från andra etniska minoriteter och missnöjda grupper, ofta med stora rekrytering bland gatugäng, detta sker i: Danmark … 2 muslimer, Tyskland ... 3,7, Storbritannien ... 2,7, Spanien .. 4, o.s.v. |
| Inlägg #637: Postat: 2010-10-10 23:08:00 | |
|
Adamo |
Från 5 utövar de ett orimligt inflytande i förhållande till deras andel av befolkningen. Till exempel kommer de att verka för införandet av halal mat ren mat enligt islamiska normer och därigenom säkra arbetstillfällen inom matlagningsindustri för muslimer. De kommer att öka trycket på livsmedelskedjor för att ha halal på sina hyllor och hotar dessa med repressalier om dessa inte följer. Exempel på detta finns i: Frankrike... 8 muslimer, Filippinerna .. 5, Sverige ... 5, Schweiz ... 4,3, Nederländerna ...5,5 o.s.v.
|
| Inlägg #638: Postat: 2010-10-10 23:11:00 | |
|
Adamo |
Vidare kommer de att arbeta för att få den styrande regeringen att tillåta dem att styra sig själva enligt sharialagen, den islamiska lagen. Slutmålet för islamisterna är att införa sharialagen över hela världen. ---
När muslimer uppnår 10 av befolkningen, tenderar de att öka laglösheten som ett sätt att klaga på sina villkor. I Paris ser vi redan ofta bilbrand. I Ryssland där skolor attackeras och självmordsbombningar har börjat. Alla icke-muslimska åtgärder kommer att kränker muslimerna och resultat är uppror och hot såsom i Amsterdam, eller motstånd mot muhammed karikatyrerna och filmer om islam. Sådana spänningar kan ses dagligen, särskilt i muslimska delar i: Guyana ...10 muslimer, Indien ...13,4, Israel ...16, Ryssland ...15, Pakistan, o.s.v. |
| Inlägg #639: Postat: 2010-10-10 23:16:00 | |
|
Jakob |
632 bra sagt Leif-Arne, så borde det vara, inget hat! Vi borde kunna leva tillsammans under lika villkor där inte någon framhålls framför den andre, självklart för mig, synd att inte alla kan acceptera det.
|
| Inlägg #640: Postat: 2010-10-10 23:34:00 | |
|
Ibrahim |
Programmet i fråga: Länk: svtplay.se
Wahhabismen lär bli huvudämnet i nästa program. Mest diskuterade man shia-, och sunniislam. Jag tycker att bilden man återger är alltför svart och vitt. Många sunnimuslimer har mycket stor respekt för våra imamer, på samma vis som de många shiamuslimerna som inte tar det alltför långt. Hur man återger dagens konflikter är också bristfälligt. Faktum är att de muslimska nationerna endast två gånger startat krig mot Israel, på mer än 60 år! Att framställa muslimer som våldsamma, när muslimska ledare oftast varit korrupta upp till öronen, är bara synd. Den moderna världen har bara inneburit ett flera hundra år långt lidande för världens muslimer, generation efter generation. Att muslimska ledare styrts av Satans-dyrkare som frimurare/sionister har inte gjort saken lättare. Det finns inget som heter "moderat Islam", utan endast Islam och icke-Islam. Det finns de som följer Islam, och de som inte gör det. Vi ska respektera de som respekterar oss, och bekämpa de som bekämpar oss. Det är vad våra ledare bör och ska representera. Att Sayyed Hassan Nasrallah och president Ahmadinejad är muslimvärldens mest populära ledare visar att muslimer söker seriösa ledare. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.