Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#623 Dag - ja jag kan hålla med om att människans agerande på jorden är lite kluvet, men att parasiter med nödvändighet skulle komma utifrån är nog inte helt rätt. Mängder av parasiter på andra arter kommer direkt ur livets evolutionära anpassning. Enkelt skulle man kunna säga att betecknande för en parasit är mer tärande än tillförande - motsatsen skulle man kunna säga är symbios - alltså en växelverkans, ett givande och ett mottagande - något som jag har svårt att den mänskliga existensen är inbegripen i - om vi nu inte ska höja oss till skyarna på känt mänskligt maner och pracera oss som kronan på verket, pricken över iet, i babels torns molnomsusade spira eller på den arthierarkiska piedestalens översta plattform - men det ska vi väl inte? - Däremot tror jag du sätter fingret på en väsentlig mänsklig drivkraft då du talar om skräckens psykologi. Så även är sannolikheten för en i ordets rätta bemärkelse "fri" vilja inte mycket mer än den okunniges mantra - ett inövat ordrabbel utan förankring i verkligheten... Det fåtal ögonblick i världshistorien då begreppet "fri vilja" skulle kunna ha varit relevant fyller inte mycket tid.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?