Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#626 De med storhetsvansinne gör oss till det mest intelligenta, medvetna och komplexa som Universum känner. Emellertid finns även det motsatta, något som man kan kalla litenhetsvansinne. Ett dammkorn kanske väger samma bråkdel av Jorden som Jorden gör till hela Vintergatan. Men detta förhållande säger ingenting om vilket värde för livet det ena eller det andra har. Jag tycker att det röjer en distanserad von oben attityd att kalla något så oerhört komplext som en människa för ett lustigt litet kryp som åker på ett dammkorn. I min livsåskådning har vi alla ett oerhört stort värde i ett enastående evolutivt skede. Känslan av detta värde är oss dock så gott som undantagslöst fråntaget och ersatt med skuldkänslor för allt möjligt med åtföljande förlust av självkänsla. Vi är absolut inga parasiter. Livet vill oss därför att vi behövs. När vi förstår hur, kommer människovärdet att uppskattas till vad det faktiskt är. Så tror jag.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?