Få stopp på förtrycket – ge alla kvinnor från Iran asyl

Showing page 8 of 45: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18
Inlägg #141: Postat: 2010-08-14 22:45:00
Ibrahim
Att den Islamiska republiken är nästintill perfekt är för att den faktiskt inte implementerat sharia lagarna till fullo. Regimer som inte gör det finner snart sina brister. Men jag förstår Irans beslut. Det beror på västvärldens tryck. Vad som saknas i Iran är övergången till en ekonomi i enlighet med sharia lagarna, sen är det i princip klart. Räntor ska vara förbjudna, och pengarna baserade på riktiga värden, och inte på spekulationer som det är i övriga världen. Vad gäller bestraffning av kriminella är det delvis upp till iranierna själva, då de trots de strikta reglerna om vilka metoder som får användas ändå har rätt att välja som de vill. Det är sådan frihet Islam ger, att folk ibland får välja det som passar deras traditioner bäst. Så länge det är inom ramarna vill det säga... Dagens dagordning rör sig runt Palestina. Allt som händer i hela världen rör runt landet Palestina. Det är epicentrum i dagens världspolitiken. Det är där dagens maktelit, frimurarna drabbar samman med deras allra värsta fiende, Islam. Och det är i landet Palestina framtiden avgörs. Det är där kampen mellan gott och ont äger rum. Så, det är faktiskt så enkelt att människor idag kan välja vilken sida de vill stå på. Jag vill återigen be dig att se dokumentärfilmen "The arrivals". Sionismen skapades av de som förde krig mot Guds profeter. När du väl börjat förstå mer om Mahdi al-Montazar, kanske du är redo att erkänna att det är så simpelt som det är.
Inlägg #142: Postat: 2010-08-15 00:10:00
Jocke S-43
141 Att Palestina frågan är viktig för världsfreden beriper nog många. Resten av vad du beskriver är ju din personliga uppfattning.
Inlägg #143: Postat: 2010-08-15 00:13:00
Jocke S-43
Ibrahim! Hur många muslimska länder har du varit i? Vad vet du om dom?
Inlägg #144: Postat: 2010-08-15 00:46:00
Bizon
I princip ger jag dej rätt i fråga om räntor och spekulation där muslimerna traditionellt varit restriktiva. Att folk ska få välja utifrån kulturella särarter är i och för sej också riktigt, men jag önskar nog att den rätten underställs en mer globalt vedertagen rätt för att i möjligaste mån ska garantera att folkmord och etnisk rensning inte får fritt spelrum med hänvisning till kulturell särart. Beträffande brottsbekämpning är det samma sak - en så långt möjligt rättvis bedömning av de som utfört brott och rimliga former för samhällsvård syftande till att inlemma brottslingen i gemenskapen samt att denne om möjligt ersätter sin skada genom samhällstjänst. Att hugga huvud och händer av folk kan inte göra någonting bättre ens på sikt. Beträffande frimureriets, illuminathis och kabbalhas i och för sej inte helt grundlöst påstådda kamp för världshärravälde mot en annan maktfaktor - islamism som också aspirerar på det samma så förvånar det knappast att en islamist vill fokusera på sin motståndares onska och samröre med de påstått onda krafter som vill göra världen till ett fulländat helvete. Frågan man borde ställa sej är vilken inverkan detta har på det liv vi har i dag - att de enorma ekonomiska styrmedel som bland annat banker och multinationella eller rent globala företag förfogar över inverkar på politisk styrning är vi väl mycket väl medvetna om - frågan är vad islamiseringen som du menar går stick i stäv mot denna makt har att erbjuda i stället? Handlar det om könsförtryck och psykophatiska avrättningsmetoder och ett patriarkalt godtyckligt styre där vissa gynnas och andra missgynnas som i fråga om islams inre stridigheter så tror jag inte det ena är bättre än det andra. Att islam är indraget i kampen för det tusenåriga rikets förverkligande är kanske helt i sin ordning, men i verkligheten närmast betydelselös om inte mänskligheten kan frigöra sej från mammons effektiva struptag på människans kärlek - där har du roten till all makt, både frimureriet och de du kallar satansdyrkare - kom till rätta med den närmast kroniska mänskliga sjukan makt och ägande så behöver du inte oroa dej för sionisternas övertag eller något annat heller, mer än möjligen då att dra ditt strå till stacken för skapandet och bevarandet av en god värld vilket är ett evighetsarbete som även kommer att garantera frånvaro av arbetslöshet - ingen religion kommer att behövas och ingen sharia - men så som du beskriver det så är loppet redan kört och islam endast ett slag i luften då det för det första i grunden är samma religion som judismen vilket även den i förhållande till islam även kristendomen är, samtliga bara grenar på ett tanke och ideologistyrande träd - alltså ideologisk grunduppfattning. Som jag ser det spelar islam bara en given roll i det dramat vilket är att skapa polaritet och därmed stärka och sammansvetsa styrkorna och säkerställa makten vilket kommer att leda till att verktyget islam så småningom skrotas då det inte behövs längre. Kanske den tredje vägen är något att fundera på?
Inlägg #145: Postat: 2010-08-15 16:01:00
Ibrahim
Bizon, var är din kritik mot avrättningar i Kina, USA och även i Libanon? Du vet väl att Libanon dömer Israelspioner till döden? Saken är att du och alla andra låtsas-demokrater inte bryr er om dödsstraff i andra länder. Ni bryr er bara om Iran, och jag har redan förklarat varför det är så. Det finns ingen global samordning i vad gäller dödsstraff. Alla stater har fortfarande sin suveräna rätt att bestämma över vad som ska gälla inom deras territorier. Sverige kan idag gå ut ur EU och ge FN fingret, om politikerna och folket önskar det. Varken EU eller FN kan hindra det, för de har ingen egentlig makt. Att USA och Israel styr vår planet i enlighet med sina egna principer är ett bevis på det. Jag tycker att du svamlar angående frimurarna. Jag tänker inte diskutera det om du ens nämner islamism. Hetsen mot islamism är en skapelse av sionisterna, så det är irrelevant att beskylla politiskt aktiva muslimer för några Satansdyrkande galningar. Återigen vill jag påminna mina läsare av kommentarer och artiklar att det pågår ett krig mellan Islam och sionisterna. Att tala om "maktbegär" är att vara ignorant, för man missar bilden av vad som verkligen pågår. Att du tror att många människor enbart söker makt är ganska intressant, då de flesta människor idag är religiösa och därför tror på någon/några de inte sett. Maktbegär tillhör bara en minoritet av mänskligheten. Att tillskriva den till en majoritet är att vara ignorant. Att dessutom tala i ideologiska tungor är ännu mer ignorant. Allt är inte ideologiskt betingat. Låt mig påminna dig om att du lever i profeten Mohammeds frid över honom era. Det är hans tid, och inte några sekulära ideologiers tid. Jag känner att du tycker om att vilseleda dig själv och andra som läser dina kommentarer. Historien är inte 200 år gammal, utan betydligt mer än så. Allt har inte konstaterats inom de senaste 200 åren, utan mycket även tidigare än så. Och det mesta du talar om har manipulerats av samma grupp människor du försöker ignorera som mest. Inte för att börja tala om hur frimurarna skapade "evolutionsteorin", och drog igång massvis med bedrägerier som ej kan jämföras med tidigare mänskliga bedrägerier.
Inlägg #146: Postat: 2010-08-15 16:52:00
Jocke S-43
Ibrahim, jag ställde tidigar en fråga til dig. Hur många muslimska länder har du varit i? Och vad vet du om deras form av Islam? Det finns som bekant sunny och shia och en del andra.
Sedan undrar jag varför du debatterar med oss? Vill du omvända oss?
Dessutom påstår jag, och du säger det själv, att länder är suveräna. Och att vi därför inte lever i "Muhammeds tidsålder" här i Sverige där du väl bor? Vi har religionsfrihet, och väljer själv vilken tidålder vi lever i. Den kristna iofs, men det är numera mest av kulturella/praktiska skäl. De flesta här tror nog inte på Kristus som Guds sändebud, vilket väl faktiskt muslimer gör.
Jag kritiserar för min del alla dödsstraff, även de i USA.
Inlägg #147: Postat: 2010-08-16 02:31:00
Bizon
#145 Apropå avrättningar i Kina, USA och Libanon med flera platser - Som jag tidigare påpekat förtar inte ett ont skede något annat - det blir i det fallet två onda skeden, eller ännu fler. Varför tror du att vi i just denna diskussion tar upp förhållandena i iran? Du behöver inte svara jag vet redan hur det kommer att låta - du har givit tillräckligt många prov på din väl inövade, men tanklöst inkommunikativa retorik. Vad jag kan läsa rapar du bara upp vad du lärt dej, samt ignorerar allt som inte passar din mödosamt konstruerade världsbild. Misstänker att de som ids sätta sej in i dina budskap ganska snart inser att du avfärdar dej själv. Kanske dags att kika lite över kanten på dina färdigförpackade allmänfientliga föreställningar som inte ser så mycket mer än konspiration mot den store konspirationen frid över dess minne.
Inlägg #148: Postat: 2010-08-16 19:51:00
Ibrahim
Right, det är jag som har fel. Bara du har rätt att avfärda saker och ting som "konspirationsteorier". Jag har ingen mänsklig rätt att göra detsamma. Inte sant? Det är ju så det är. Muslimer degraderas p.g.a. sina livsåskådningar, så länge de inte kvalificerar sig som "moderata muslimer". Nej, en "moderat" muslim som syndar ger man tummen upp. Men alla andra muslimerna, aja baja. Apropå avrättningar av Israelspionerna i Libanon har jag följt nyheterna med stort intresse. Och det verkar vara så att stödet för dödsstraff för grova brott växer i Libanon. Libanon må ha europeiska element, men liberalismen verkar vara saknad där borta. Och så är det för att liberalismens utopi är inget mer än bara utopi. Det finns massvis med kriminella typer som begår brott efter brott, vare sig du straffar eller belönar de. Därför finner många människor dödsstraffet som ett sätt att eliminera denna Sjukdom... Men kritiken mot Iran handlar inte om deras bestraffningsmetoder. Det handlar om Irans kritik mot Israel. Och Irans stöd till det palestinska folket. Alla människor och länder som stöttar palestinierna verkar vara föremål för liberalismen, dess offermentalitet och dess hänsynslösa kategorisering av mänskligheten. Det gör den. Och apropå frimurarna, vars existens du fortfarande ignorerar tycker jag att du ska börja med att studera Bilderberggruppen. När 125 mäktiga personer träffas bakom dragna gardiner varje år för att planera mänsklighetens framtid har jag och alla andra människor all rätt att tro på deras existens utan att behöva möta denna hånande attityden. Vad är syftet med demokratin, om våra ledare planerar vår framtid i det fördolda? Tänk på det du. Tänker du våga utmana min tro utan att ens erkänna brister i din tro?
Inlägg #149: Postat: 2010-08-16 22:36:00
Bizon
Ibrahim #148 På din fråga om jag vill utmana din tro utan att ens erkänna brister i min, eller i mitt vetande kan jag bara säga att jag gärna erkänner mina brister och byter ut dessa mot mer sann uppfattning då något sådant dyker upp. Nu är det inte så att jag uppfattat det du försökt bidra med som varken nytt eller sant. Däremot har jag noterat att du inte tar emot någonting av resonemang ens då de sammanfaller med dina egna föreställningar om rätt och fel. Totalt sett är du en i längden tämligen tråkig diskussionspartner förutom att det varit lite smått informerande med just ditt islamistiska perspektiv. Dock kunde det vara på sin plats att du öppnar dej för människor som har en viss samsyn med dej, om inte över hela linjen så i alla fall då så är fallet. Sedan kan det vara tämligen tröttande att höra din kverulans i fråga om hur fel precis allt är i det land och den världsdel som ger skydd åt mängder med människor som råkat illa ut, antingen på grund av politiska eller religiösa motsättningar och många med samma religiösa övertygelse som du - därmed inte sagt att allt är bra för det är det ju inte, men kan du nämna något? Det vore kul att höra vad det i så fall skulle vara.
Inlägg #150: Postat: 2010-08-17 00:57:00
ombudet
Jag började småskratta för mig själv här hemma framför skärmen när jag hade läst ett par av Ibrahims inlägg. Inte för att vara nedlåtande mot dig utan helt enkelt för att det du skrev om 125 män bakom fördragna gardiner först gav mig en association som inte var rumsren men sen plingade det till och jag visste att jag läst nästan detsamma tidigare och då blev det plötsligt så att Robert Ludlum är den som regiserat alltihop. Så nu kan vi gå o ta en öl istället.......*S*
Inlägg #151: Postat: 2010-08-17 16:25:00
Ibrahim
Det är intressant att en diskussion om varför vissa människor inte har något bättre för sig än att delta i korståget mot Iran senare blir till en diskussion om vad som är bra i västvärlden. Jag misstänker att argumenten börjar sina. Annars hade du väl kunnat rättfärdiga korståget? Men de bra sakerna. Vilka är de? Jag tycker att det är bra att folk fortfarande har medmänsklighet trots de hårdföra ideologierna som dominerar deras värld. Det var faktiskt väldigt kul att se folkmassorna protestera mot det israeliska statsprojektet kort efter massakern på Mavi Marmara-fartyget i Medelhavet. Det måste innebära att det finns västerlänningar, såsom muslimer, upplever att det räcker nu. Sådant behövs. Jag vill gärna att du också försöker hitta något som är bra med Iran. Bara för att göra diskussionen lite mer intressant, då du tycker att den är tråkig...
Inlägg #152: Postat: 2010-08-17 20:53:00
Bizon
Det var kanske inte det som var meningen, men mer som ett litet apropå till dej som bara ser elände i västvärden. Det kan väl inte var så illa endå med yttrandefrihet, religionsfrihet och åsiktsfrihet - visserligen inte utan att bli motsagd men i alla fall :- Ingenting kunde vara felaktigare än att tro att argumenten börjar sina mot vilken totalitär ideologi eller religion som helst - i varje fall från min sida. Ja jag tycker också det är bra att folk har medmänsklighet och det är vi dessbättre inte ensamma om - människor från allehanda politiska, religiösa och ideologiska riktlinjer har faktiskt det. Och i fråga om folks protester mot israels galna hantering av människor så visar det att det inte bara finns västerlänningar utan även muslimer och andra trosriktningar som tycker att deras framfart måste hejdas. Så vill du veta vad jag kan tycka är bra med iran? OK, då kan jag tala om för dej att jag trots att jag inte är någon anhängare av varken kärnkraft eller kärnvapen så ser jag Irans motstånd mot usas och israels hot mot den iranska suveräniteten och deras rätt att bygga kärnkraft precis som andra stater vilket måste vara samma som för andra länder. Dessutom kan aktiva kärnkraftanläggnngar i det israeliska närområdet i bästa fall hindra israeliska anfall på iranskt territorium då det riskerar att radioaktivt smutsa ner även den plats dom har annekterat vilket alltså i förlängningen skulle kunna vara fredsbevarande - jämför kalla kriget här. Den enda osäkerhetsfaktorn är väl då de skäggiga gubbarna i iran som skulle kunna få för sej att en destruktion av israel skulle vara deras guds vilja - en omständighet som gör islams anhängare en aning besvärande - för som du vet så sker det en hel del i namn av samma frånvarande gud som judar och kristna tror vill än det ena än det andra, men just muslimer på senare tid använt som alibi för ett tämligen urskiljningslöst självmordsbombande med koranen i högsta hugg. Samma sak gjorde de kristna under sina härjningar fast utan direkta självmordsattacker - även om vissa projekt varit rena självmorden - fy fan vad folk hittar på! Tyvärr framstår inte islam som så särstående i dagens religiösa sammanhang ens i ett historiskt perspektiv annars skulle jag inte ha något emot att den religionen vinner mark, men som det nu är finner jag att det vore bäst att slippa den religiösa vinkeln på tillvaron över huvud taget även om det inte annat är än en from förhoppning :-
Inlägg #153: Postat: 2010-08-19 16:15:00
Ibrahim
Det finns inga riktiga friheter i väst. Har man vissa åsikter kan man bli fängslad. Hur fritt är det? Dessutom försöker vissa ständigt göra det svårare för oss som tror på Gud. Det kan snart bli förbjudet för föräldrar att uppfostra sina barn i enlighet med sina religioner. Jag ser inte de "skäggiga gubbarna" i Iran som ett problem. Beror på om ryktena stämmer eller ej, men jag tror att de inte stämmer. Hade dessa "galna fanatiker" velat krossa Israel hade de gjort det för länge sedan. Muslimernas tillgång till vapen har alltid varit begränsad, men inte tillgången till krigsförberedda män. Anledningen till att sionisterna är rädda för oss muslimer är för att vi inte är rädda för att dö. Det är just därför de kokat upp en massa ursäkter som t.ex. "vi vill ju bara ge er demokrati". Dessutom vill vi muslimer egentligen inte ha krig. Ju längre vapenstilleståndet pågår, desto mer tid för de muslimska länderna att rusta upp sig. Samtidigt kan upprustningen pressa Israel till att antingen skapa fred eller slå till först, vilket ger de muslimska länderna mer legitimitet. Ett problem vi har dock är al-Qaida som fortfarande genomför terrordåd mot muslimer i Islams namn... vilket är ironiskt. Självmordsbombning kan godkännas så länge de genomförs mot ockupationstrupper, vilket de idag gör i viss mån. Men de där fanatikerna som varje dag avrättar civila, de ska stoppas. Tragiskt nog vill USA och Israel inte det.
Inlägg #154: Postat: 2010-08-19 17:43:00
Bizon
Här har du ett av problemen "Muslimernas tillgång till vapen har alltid varit begränsad, men inte tillgången till krigsförberedda män." och att denna krigsförberedelse är kopplad till en sjuk offervilja till den muslimska guden. Citat Ibrahim//Självmordsbombning kan godkännas så länge de genomförs mot ockupationstrupper, vilket de idag gör i viss mån.//sc. Detta är ett annat problem som ligger vem som helst i fatet som lemlästar urskiljningslöst vilket både sker och skett i israel, Gaza, på Irland och i Afghanistan plus på en mängd andra ställen. Och blir det inte svårt att skilja princip och praktik åt eller snarare tydligen är det de, med just en massa offervilliga fanatiker som varje dag avrättar civila. Huruvida USA och Israel inte inte vill stoppa dessa kan ju diskuteras - men det är ett ganska billigt sätt att föra krig på - att låta fienden ta död på sej själv. Att vara muslim och tro att det muslimska ska ha något att verkligen erbjuda mänskligheten och samtidigt peka på de stridigheter som decimerar det muslimska genom självdestruktion är lite ologiskt från mitt perspektiv.
Inlägg #155: Postat: 2010-08-19 19:13:00
Tage Sundin
Signaturen Ibrahim #153 "ser inte de skäggiga gubbarna i Iran som ett problem". Jag tror han är ganska ensam om det. Så här skriver Aftonbladet i dag om det trevliga landet: " Hon ska ställas i en grop grävd upp till axelhöjd, varefter stenar ska kastas på henne, stenar som är tillräckligt stora att skada henne svårt, men inte så tunga att hon genast dör.
Det ska ske i staden Tabriz, Iran.
Hon heter Sakineh Mohammadi Ashtiani och är 43 år. Hon är dömd att stenas till döds – för en påstådd kärleksförbindelse med en man."
Inlägg #156: Postat: 2010-08-19 19:26:00
Jocke S-43
155 Vidrigt! Häromdagen stenades en kvinnna och en man i norra Afghanistan efter dom från talibaner. Jag har varit både i Tabriz, Iran, och i norra Afghanistan, -68. Då rådde fred, öppna och vänliga människor, och religionen var sansad, syntes knappt. Visst, sociala klyftor fanns som över allt annars. Men gissa vad som har hänt, hur islam "radikaliserats" över hela Islams område, och varför det skett. Och betydelsen av "jakten på terrorister"!
Inlägg #157: Postat: 2010-08-19 19:29:00
cmologgad
#153 "Hade dessa "galna fanatiker" velat krossa Israel hade de gjort det för länge sedan." De kunde ju inte ens vinna mot det betydligt svagare Irak, trots att de på slutet fick så ont om "krigsförberedda män" att de började skicka ut småpojkar på minfälten med en liten "paradisnyckel" i plast runt halsen.
Inlägg #158: Postat: 2010-08-19 19:39:00
Jocke S-43
157 Det är väl ungefär lika långt i tid mellan Kristus himlafärd och inkvistionen. Som mellan Muhammeds himlafärd och dagens självmordsbombare. Inga andra jämförelser i övrigt.
Och utan att själv vara emot religion i sig! Men den mognar väl långsamt...
Inlägg #159: Postat: 2010-08-20 00:08:00
Bizon
#158 "Men den mognar väl långsamt..." ja så kan man ju också uttrycka saken apropå religion. Själv är jag inte alls förtjust i religioner och önskar att mänskligheten mognar ifrån dom så snart som möjligt - tycker vi har problem nog ändå.
Inlägg #160: Postat: 2010-08-21 21:48:00
Ibrahim
Självmordsbombning är inget muslimska krigare använt så länge. De första som genomförde självmordsbombningar var väl de tamilska tigrarna har jag hört. Dessutom var det först de sionistiska terroristorganisationerna Sternligan, Haganah m.fl. som specialiserade sig inom detta område. Detta internationella krig som pågår idag äger rum i den muslimska världen. Sanningen är att al-Qaida aldrig genomfört ett terrordåd i Europa, och högt sannolikt inte heller i USA. De flesta inom al-Qaida är faktiskt västvänliga underrättelsetjänster, med CIA, MI5 och Mossad i toppen. De få som är lojala till Ummah, den muslimska världen använder al-Qaida som ett, om än misslyckat, sätt att ena muslimerna emot USA och Israel. Dock är al-Qaida alltid wahhabismens verk, och kommer därför att bekämpa sann Islam. De som mördar oskyldiga är dessa terrorister. Att jämföra vanliga människor med terroristerna är ett stort misstag att begå. På samma sätt har vi medborgare väldigt lite makt över "kriget mot terrorismen", som har allt mindre stöd runt om i världen. Låt mig inte heller påminna er om Sveriges deltagande i Afghanistankriget, som pågår trots att en klar majoritet vill ta hem landets trupper från det onödiga kriget. Vi har för lite makt eftersom en elit styr landets armé och politik. Så är det i hela världen, var ni än tittar.
Showing page 8 of 45: 1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18
Laddar...