| Inlägg #41: Postat: 2010-07-22 01:30:00 | |
|
Bizon |
Ska koja nu, men vill bara svara på din sista menings fråga - Vad är korruption då? Den korruptes maktposition går att köpa för pengar eller i utbyte mot annat med attraktivt värde. Att så pass många politiker i sverige stödjer israel har väldigt mycket med tradition att göra - tyvärr utvärderar och ställer i relation till önskvärda förändringar kontra oönskade - kohandel anses inte politiskt korrekt - därför kan israel fortsätta med sitt söndertrasande av ockuperade områden och ändå få stöd. Därför sitter Davit Isack förtfarande sedan över tio år i eritreanskt fängelse medan eritreas diktatur uppbär miljard stöd. - Att villkora stöd och bistånd är en framkomlig väg men föga använd av sveriges styrande?
God natt . . . |
| Inlägg #42: Postat: 2010-07-22 16:53:00 | |
|
Bizon |
Ibrahim "40 Åter till ditt inlägg - tar vid vid ditt påstående Citat//Definitionen "folkviljan" kan vara förrädisk just eftersom folket alltid följer en eller flera ledare, som har olika personliga egenskaper och mål. Alla ledare är inte bra människor. Även de dåliga ledarna kan vara populära.//sc. Ja så är det och det är därför jag ser en fara i religionernas framfart i folkhavet. Särskilt de religioner som kräver blind lydnad och oifrågasatt tilltro till respektive religions dogmer. Religionernas huvudsakliga upprinnelse är enligt mej maktelitens behov av billiga styrmedel för att samla folkets kraft under en hand. De andliga ledarna får stöd av den ekonomiska eliten om det andliga budskapet gagnar den ekonomiska elitens. Helst skulle jag se att mänskligheten kunde frigöra sej från religionerna då religionerna sätter så många griller i huvudet på folk och kräver så mycket energispill som i stället för kampen om vilken religion som är den rätta i stället kunde ägnas åt att skapa ett bra liv för alla människor på denna lilla planet. Självfallet behöver vi människor vara överens om en del principer för vårt umgänge - vilket torde vara betydligt lättare att åstadkomma om vi slapp de religiösa påbuden som mest skapar en "vi mot dom" mentalitet och ger försvar åt föreställningen att vissa människor är bättre eller sämre än andra. Just nu förgiftas livet på en stor del av jorden av samma grundreligion - den judisktkristnamuslimska. Det borde lända till eftertanke och avståndstagande då det knappast kan skådas något framtida perspektiv då dessa religionsfalanger självmant kommer fram till att ha spelat ut sin roll. Den judiska liksom den muslimska religionen är statsbildande. Den kristna har haft den ambitionen och har fortfarande på sina håll. Att kristendomen bland annat i sverige lyfts ut som statsreligion har vi i viss mån en och annan klartänkt politiker att tacka för, men också den humanistiska rörelsen som pekat på det orimliga att staten ska stå som tvingade garant för människors existentiella ställningstagande genom att favorisera en religion framför alla andra - därav religionsfriheten. Att det sedan kan ses som ett kulturellt arv att vi haft kristendom som grundpelare är något vi får förhålla oss till och lösa på det sätt vi kan enligt dagens tankebanor, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning. Att nu välkomna en annan religion med expansiva ambitioner den muslimska är enligt mej ett kraftigt steg åt helt fel håll - Och bara för att förtydliga mej kan jag ju säga att det vore lika fel om det vore den judiska. Ingen av dessa religioner har egentligen något berättigande som livsledande filosofi vilket vi bara kan gå till de senaste tusen årens krigshistoria för att förstå - vilket du ju också påpekat. Jag har ingenting emot att folk som individer har ett andligt förhållande med sin gud - det som gör det farligt är just dessa maktkåta andliga ledare som har karisma nog att förvrida huvudet på de troende och få dom att gå i döden för ledarens maktambitioner. Det är ju ingen nyhet precis och jag ger inte ett skvatt för den så kallade mänskliga utvecklingen om det inte innebär ett oskadliggörande av det religiösa förtryck som gör individen till ett kritiklöst offer för skrupulösa ledare... Med den deklarationen av min syn på dagen politiska faror kan det vara dags att fråga dej om orsaken till din islamism? Inte så att du måste svara, men det intresserar mej och jag tror att du har väl underbyggda skäl för ditt religionsval.
|
| Inlägg #43: Postat: 2010-07-23 19:08:00 | |
|
Ibrahim |
Du anar inte hur många personer jag debatterat med påstått att religiösa ledare bara söker makt och rikedomar. Det måste vara den vanliga konspirationsteorin misstänker jag. Varför skulle en religiös ledare, som studerat sin religion i många årtionde och därför sannolikt fått nära band med sin Gud vilja söka världsliga rikedomar? Alla judar, kristna och muslimer tror på ett liv efter detta, där belöningen är paradiset. Paradiset är bättre än allt på denna jord, så varför söka världsliga rikedomar då? Därför är denna teori bara en konspirationsteori...
Såvitt jag vet och hört bor det omkring en halv miljon muslimer i Sverige idag. Vissa är religiösa och troende, andra inte. Men hur har detta lett till något problem? Du påstår att muslimer för Islam till Sverige. Hur gör de det? Förde inte den första muslimska immigranten Islam till Sverige? Islam har funnits i Sverige i många år nu. Hur många vet jag inte, men jag ser inga som helst problem. Religionsfriheten har bara gynnat toleransen och respekten mellan de olika religiösa grupperna i landet. Extremismen gynnas inte av friheten, då extremister söker våldsamma konflikter. Angående extremister ska ALLA svenskar bekämpa den. Även muslimerna ska bekämpa den. De allra värsta extremisterna i Sverige idag är sionisterna och wahhabiterna. Wahhabiterna sprider en vriden syn på Islam medan sionisterna mixar den med våld. De allra flesta muslimer vet att de lever i ett icke-muslimskt land, och de vet att de måste bete sig exceptionellt bra för att visa den goda sidan av Islam. När man är på besök i någon annans hem måste man vara extra noggrann med hur man beter sig. Jag förväntar mig att alla muslimer vet detta. Jag upplever inte att jag är hotad av vare sig judar eller kristna. Jag känner mig hotad av extrema typer av sekularister, de som med tvång försöker knuffa undan Gudstroende människor. Det är de som är det yttersta hotet mot mänskligheten anser jag. Jag har märkt att det finns två typer av sionister, de Gudstroende och de sekulära. Vissa av de sekulära dyrkar Satan, därav frimurarna och Illuminati. De Gudstroende sionisterna har tappat makt under de senaste 50-60 åren medan de sekulära stärkt sitt grepp, och därför lyckats sprida mer död och elände. Det är just antireligiositeten som gjort 1900-talet till mänsklighetens allra värsta mardröm. Ta den Bolsjevistiska revolutionen 1917 som ett exempel... De bästa ledarna idag är just de religiösa ledarna. Jag ser att starka islamistiska ledare kommer att krossa de verkliga extremisterna, de som verkligen ligger bakom eländet idag. Västvärlden som blivit korrumperat klarar inte av att göra det jobbet. Västerlänningar kan inte längre skilja rätt från fel. Allmänt talat. Korruption handlar inte om kohandel eller sånt. Korruption handlar om att europeiska politiker tillåter en snäv utbildning av sina egna barn. Det är så det är. |
| Inlägg #44: Postat: 2010-07-23 20:41:00 | |
|
Bizon |
Ibrahim - jag tolkar det du ger uttryck som din uppfattning och dina uttalanden som tämligen svartvita och falskt kategoriska - så enkelt är inte livet och så rena är inte alla andliga ledare. Ta som exempel dit uttalande att citerar//Jag ser att starka islamistiska ledare kommer att krossa de verkliga extremisterna, de som verkligen ligger bakom eländet idag. Västvärlden som blivit korrumperat klarar inte av att göra det jobbet. Västerlänningar kan inte längre skilja rätt från fel. Allmänt talat.//sc. Ärligt talat kan jag inte se någon större skillnad mellan västvärldens ledares egenintressen och de muslimska beträffande vad som kan uppfattas som rätt eller fel. Ta din egen uppfattning som du säkert tror är den i särklass rätta, medan andra muslimer tillika islamister tycker något helt annat och anser att det är det rätta. Och om du jämför det muslimer världen över ägnar sej åt av våld och terror så är den inte olik andra trosriktningars yttringar, religiösa eller ideologiska. Och beträffande den korruption som ledare världen över sysslar med har sällan ensidigt världslig rikedom som mål, men däremot MAKT - och som du vet "MAKT KORRUMPERAR". Kanske skulle jag kunna instämma i din tro om det rådde fred och samverkan i de muslimska leden och kanske det i så fall vore bra för mänskligheten, men skärskådar du vad som händer även i de muslimska sammanhangen så blir man ju lika mörkrädd som då man fiskar efter sanningen i västvärldens maktkorridorer. Däremot motsäger jag dej inte i det du säger om att det finns många muslimer i detta land och i världen i övrigt som är helt schysta liksom det finns schyst folk i alla religioner och andra ideologiska trosbekännelser.
|
| Inlägg #45: Postat: 2010-07-23 20:43:00 | |
|
Jocke S-43 |
Jocke här, ursäkta jag hoppar in. Du resonerar rätt bra, men är kvar i gammal religion. Jag har rest mycket i muslimska länder, från Marocko till Indonesien, från 68 till nyligen, i Kairo. Alltid känt mig trygg. Men ibland blir det för mycket religion, slöja och annat, som just här och nu. OCH/MEN som du skriver här: "Jag ser att starka islamistiska ledare kommer att krossa de verkliga extremisterna, de som verkligen ligger bakom eländet idag. Västvärlden som blivit korrumperat klarar inte av att göra det jobbet. Västerlänningar kan inte längre skilja rätt från fel. Allmänt talat. Korruption."
Och hur tror du vi kan lita på muslimska ledare efter Khomeini? Både väst och Islam är på deken, dessvärre! |
| Inlägg #46: Postat: 2010-07-25 13:06:00 | |
|
Ibrahim |
Det finns många religiösa ledare. Vissa är korrumperade, andra inte. Det är de andra jag talar om. Dessutom är många muslimer enade i många frågor idag. Splittring gynnar bara Islams fiender, och de som talar om splittring gynnar enbart Islams fiender. Muslimer har tröttnat på splittringen, och därför genomförs många förhandlingar idag. När du talar om korruption i muslimska led, vilka talar du om?
Problemet vi har idag är att många andliga ledare egentligen inte är så andliga. Vi lär inte hitta upptäcka dessa, men någon kommer högst sannolikt göra det ganska snart. Under tiden är det det muslimska folket som pressar sina ledare för att göra något åt de problem som finns. Jocke #45. Ayatollah Khomenei är en hjälte för mer än en halv miljard människor. Att han inte är en hjälte för ALLA människor är bevis på den massiva korruptionen i världen. I stället för att ge honom stöd valde många att bekämpa honom. Även ett antal muslimska länder ifrågasatte honom. Khomenei återvänder till Islams källa, d.v.s. profeten Muhammeds familj frid över de, ahlul-Bayt på arabiska. Inte bara motsatte sionister och andra islamofober detta drag, även wahhabiter och salafister gjorde det. Därmed handlar denna konflikt inte bara om muslimer mot sionister, utan även om troende muslimer mot låtsasmuslimer. Man är en låtsasmuslim om man stöttar en terroristorganisation som anser att 1,5 miljarder muslimer är "värre än judar", vilket wahhabiter gör. Därför har de valt att samarbeta med staten Israel framför Iran. Al-Qaida är därför en sioniststyrd terroristorganisation som många muslimer är medlemmar i. Och de genomför terrordåd i muslimska länder varje dag. Det kallar jag korruption. |
| Inlägg #47: Postat: 2010-07-25 13:44:00 | |
|
Jocke S-43 |
46 Om du menar att Khomeini är en hjälte för att han, enligt sig själv och dig, hade den rätta religionen, så är du ju dogamtisk.
Vad beträffar hans handlingar och alla avrättningar, så talar de väl för sig själv, och överraskade tydligen även de som stödde honom i början. Jag reste gennom Iran -68, två veckor i Teheran, två på landet från väst till öst. Ett vänligt delvis sekulariserat folk, var hembjuden till ett lärarpar bl.a. Inga svarta kappor. Problemet var ju ojämlkiheten, men det var inte en teokratisk mot andra religioner intolerant stat. Skall världens problem lösas, så kan vi inte utgå från rigida religiösa system, inte heller från dylika politiska för den delen. Vi måste samsas under förhandlingar som jämspelta, och med respekt för vår gemensamma planet och dess tillgångar. Religion är en privatsak. Då kommer vi också ifrån sådant kontraproduktivt resonemang som du presenterar här: "Den har rätta läran, den har det inte!", i all oändlighet...................... |
| Inlägg #48: Postat: 2010-07-27 12:56:00 | |
|
Bizon |
Ibrahim #46 Du har logik som en sopborste citera//Splittring gynnar bara Islams fiender, och de som talar om splittring gynnar enbart Islams fiender.//sc. Nej de som talar om de faktiska omständigheterna gynnar enbart sanningen. Jag har lagt märke till att mycket av dina resonemang bygger på den så kallade strutsretoriken, dvs att inte vilja se hur det är och att anklaga oliktänkare i stället för att diskutera sakfrågan - ta en liten titt på din israel och sionistretorik. Det är väl fullständigt självklart att man ska kunna kritisera eller bifalla det som görs och det oavsett om det är israeler/judar/muslimer/kristna eller andra idealister eller stater som gör det................Förövrigt kan jag inte annat än instämma i #47 - har även som J varit väl mottagen av muslimska människor som i stundens gemenskap låtit det religiösa vara vad det egentligen borde vara "en privatsak" - men jag har också sett hur religionens makt verkar - i Attlasbergen på en kamelmarknad kallade ett gammalt långskägg till sej de ynglingar som intresserade sej för mycket för mej och mina vänner och använde oss som varnande exempel en en spontan predikan. Kort därefter blev jag bjuden 80 kameler för en mitt attraktiva resesällskap, senare mor till tre av mina barn.
|
| Inlägg #49: Postat: 2010-07-27 15:03:00 | |
|
Lasse i Gatan |
Här finns en länk till en kvinna som talar klarspråk när det gäller Islam och vad hon har varit med om. Något för alla Muhammadanhängare att fundera över. Länk: politisktinkorrekt.info
|
| Inlägg #50: Postat: 2010-07-28 09:07:00 | |
|
ombudet |
Det är som sagts tidigare inte bara kvinnor som förföljs, något som nu Högsta domstolen i Storbritannien har tagit hänsyn till i en dom.// "Homosexuella som inte kan vara öppna med sin läggning utan att förföljas i sina hemländer, har rätt till att få asyl i Storbritannien, beslöt brittiska Högsta domstolen på onsdagen.//
Domen gäller ett mål som överklagats från lägre juridisk instans, angående två homosexuella män, en från Iran och en från Kamerun. Männen, som misshandlats i sina hemländer, hade tidigare nekats asyl med hänvisning till att de kunde undvika förföljelser genom vara diskreta med sin läggning. Detta avvisades alltså av HD. I Iran kan homosexualitet bestraffas med piskning eller dödsstraff, i Kamerun är straffet fängelse".// Från Rapport 100707 |
| Inlägg #51: Postat: 2010-07-28 15:01:00 | |
|
Bizon |
Ombudet #50 Bra länk - den kvinnan vet vad hon talar om. Nu kan visserligen inte alla kvinnor skriva under på hennes upplevelser som väl är för trots allt finns det människor även inom islam som kan tänka själva och som i första hand handlar som medmänniska och inte som en vrångbild av djävulskap i from klädnad. Samma sak med judendom eller kristendom - där människor kan välja en sorts bokstavstro som snarast är ett symptom på ett förståndshandikapp som jag önskar någon bra vårdform för, men som i dag ändå kan få utövas fritt i religionsfrihetens namn vilket naturligtvis är bra då det som rör sej i folkdjupen då blir synligt så att det blir möjligt att förhålla sej till det. Gillade hennes uttryck om islam - "en stor hjärntvättmaskin" det är nu inte bara islam,,, de flesta expansiva religioner med politiska maktambitioner fungerar på samma sätt genom att dra till sej individer som är svaga för auktoriteters mening och uttolkningar om vad som är rätt och fel och för övrigt låta sej ryckas med av masshysterin. Hon varnade för vad islam kan komma att innebära om den får fotfäste - den frihetsstatus som människan mot all möjlig form av förtryck och ekonomiska orättvisor lyckats frigöra sej från kommer under dödshot att krängas över huvudet på oss - ett gubbvälde kommer att behärska allas våra liv från vaggan till graven kvinnans foglighet och underkastelse kommer att skötas av islams feministiska gren som med emfas kommer att hävda kvinnans rätt att slippa krypa ur sin täckelse - det finns alltid en uppgift för rättroende feminister beredda att vända burkan efter vinden...
|
| Inlägg #52: Postat: 2010-07-28 17:18:00 | |
|
Ibrahim |
Det är som att tala med en vägg, en nedriven vägg. Vi lever i Islams era. Inte liberalismens era, utan Muhammeds era. Och givetvis ska muslimer stötta muslimska nationer, även Iran! Förväntar ni er att en troende muslim ska fördöma en muslimsk stat bara för att göra några dekadenta västerlänningar nöjda? Aldrig! Demokrati är inte en standard alla länder bör följa, demokrati är bara en ideologi bland miljontals ideologier. Alla länder ska få ha rätten att välja, även Iran. Och vad är det för fel med att avrätta kriminella? Jocke verkar ha för sig att iranierna plockar upp folk på gatorna och hänger de för nöjes skull varje kväll. Så är det inte. I Iran avrättar man de som det iranska folket anser är allt för farliga för att fortsätta leva. Är man en demokrati, vilka ni är, bör man acceptera detta eftersom det iranska folket röstat fram detta lagsystemet. Religion är privatsak, men folk har rätt att välja hur långt religionen ska påverka i en stat. Dessutom kommer sharia lagarna från en religion. Är man emot att religiösa lagar gäller i en stat, bör man också vara emot att ateistiska lagar gäller i en stat. Så ska det vara...
Wafa Sultan är en satanist som jobbar för sionisterna. Här är en länk om henne: Länk: youtube.com |
| Inlägg #53: Postat: 2010-07-28 17:25:00 | |
|
Ibrahim |
Att människor 1400 år senare fortfarande bekämpar Islam och konstigt nog uppskattar Wafa Sultan är galenskap. Hur kan man uppskatta en människa som spottar på Sanningen? Bara vilsna människor gör det. Nej, jag tar inte sådana människor på allvar. Det gör jag verkligen inte. Jag tar inte heller folk på allvar när de fördömer Iran just för att iranierna valt Sanningen före dekadens, terror och hyckleri på högsta nivå! Den muslimska kvinnan är den friaste på planeten idag. Den som insett detta, har också insett hur världen verkligen fungerar. Att muslimska kvinnor inte lever i enlighet med europeiska regler gör de inte mindre värda. I mina ögon och hos de allra flesta muslimer är detta bevis på att den muslimska kvinnan fortfarande behåller sin heder och ära, och att det är européerna och västerlänningarna som darrar av rädsla och ideologisk förvirring. Ni får gärna klaga på hur vi muslimska män behandlar våra kvinnor. Vi troende muslimer behandlar våra kvinnor som profeten Muhammed frid över honom sa till oss att göra. Glöm inte att vi lever i hans era. Han är ju den siste profeten, alltså den siste personen som sänder ner Allahs budskap till jorden. Allahs vilja är lag, och Muhammeds lagar är våra lagar. De dekadenta ideologierna från Europas 1600-tal påverkar inte oss.
|
| Inlägg #54: Postat: 2010-07-28 17:39:00 | |
|
Leif-Arne |
Mata inte trollet! ”Ibrahim” är ingen stolt fundamentalistisk muslim, en sådan hade naturligtvis stolt och frimodigt skrivit under med hela sitt namn. I det har fallet anger nick och språkbehandling på svenskt ursprung, om än betydligt bättre språkbehandling än en genomsnittlig SD:are. En rättrogen muslim uppträder inte förklädd och förkunnar profetens ord.
|
| Inlägg #55: Postat: 2010-07-28 17:44:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#52/Ibrahim/ Fortsätt att snacka med väggen.
|
| Inlägg #56: Postat: 2010-07-28 17:51:00 | |
|
Lars Nilsson |
Ibland är bra med klarspråk på det sätt Ibrahim uttrycker sig. Ingen hymmel och omskrivningar här inte. Raka puckar. Och det är det förvånansvärt många muslimska samfunds ledare i Sverige som också gör. Bara någon gitter lyssna och ta lärdom. Det visade inte minst Evin Rubar med kurdisk bakgrund i SVT-dokumentären "Slaget om muslimerna" i slutet av 2009. Dessa organisationer eller samfund, gullas det med från samtliga partier och man besöker deras moskéer, himlar med ögonen och skjuter till skattepengar för spridning av dess läror, som man helt obefogat, tror står på gedigen demokratiskt grund.
Nu visade det sig att dessa ledare, högst betänkligt, svävade på målet, när man på utmärkt svenska skulle svara på frågan om sharialagar borde införas i Sverige. En representant slog också vältaligt fast att mannen är överlägsen kvinnan. Inte minst därför att kvinnor enbart fattar känslomässiga beslut medan mannens beslut baseras på verklighet och rationell grund. Även andra inslag främmande för svensk kultur, som hustru-, barnaga och liknande, framhölls som berömvärt. Så Du är i gott sällskap! |
| Inlägg #57: Postat: 2010-07-28 17:54:00 | |
|
Lars Nilsson |
#54. Det där om SD slog mig också först. Men så väl är det nog inte.
|
| Inlägg #58: Postat: 2010-07-28 18:07:00 | |
|
Lars Nilsson |
Här en artikel från en av mediavänsterns, åtminstone tidigare, högt värderade medarbetare, som uttrycker liknande synpunkter. Länk: newsmill.se
|
| Inlägg #59: Postat: 2010-07-28 18:10:00 | |
|
Leif-Arne |
#54 Förmodligen lite för god språkbehandling för det. Men del ligger i sakens natur att en fundamentalistisk muslim som förkunnar profetens ord inte gör det anonymt. Det är som att explicit hävda att jag antigen skäms för ”min” profet, vilket naturligtvis är ren blasfemi, eller att ”jag är rädd för att förkunna profetens ord” ett i sammanhanget mycket blygsamt martyrskap. För en rättrogen muslim finns det inget pris som är för högt för att förkunna. Ergo: ”Ibrahim” är en bluff. Visst finns det de som påstår sig företräda stora grupper muslimer som har bisarra åsikter, men de representerar i själva verket inte så speciellt många. Bland perser t.ex. är andelen ateister högre än bland etniska svenskar. Inte så konstigt kanske för de riktiga djupingarna stannar väl kvar i sitt sharia lyckorike. Utom ”Ibrahim” då, av något skäl.
|
| Inlägg #60: Postat: 2010-07-28 20:17:00 | |
|
cmologgad |
#54 Jag är inte lika övertygad. Språket är bra vilket tyder på en person som vuxit upp i en svensk miljö. "Ibrahim" kan naturligtvis vara konvertit eller komma från en assimilerad muslim som blivit fundamentalist senare i livet. Budskapet är iaf "mainstream islamistiskt" såvitt jag kan se så om det är äkta vara eller inte spelar egentligen ingen roll. Det handlar inte om något svartmålande av islamister vad jag kan se. Beträffande anonymiteten så är det inte ett övertgande argument det är accepterat att dölja sin tro i "fientliga" miljöer se t.ex. Länk: en.wikipedia.org
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.