Sexköpslagen hindrar kvinnor från att bejaka sin sexualitet

Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2010-05-05 16:55:00
Nettan999
#6. George Debaly: Tro är att icke veta. Anledningen att det inte pratas så mycket om detta är att alla feminister sätter igång med sina högljudda protester. Så de som har hem och familj väljer ofta att hålla låg profil.
Inlägg #22: Postat: 2010-05-05 17:01:00
Nettan999
#8. Per W: Frågan om artikeln är en satir eller inte borde Du ställa till de kvinnor som inte blir lyssnade på. Det kommer att bli olika svar beroende på om det är feminister eller sexarbetare vi ställer frågan till. Min mening med denna artikel är att visa på hur kvinnor, fortfarande nu år 2010, blir förtryckta på grund av fördomar.
Inlägg #23: Postat: 2010-05-05 17:07:00
Nettan999
#13. Bizon: Artikelförfattares syfte är följande…..Min mening med denna artikel är att visa på hur kvinnor, fortfarande nu år 2010, blir förtryckta på grund av fördomar. Jag försöker vara så objektiv jag kan för det handlar till syvende och sist att respektera våra medmänniskor även om jag personligen har en annan åsikt. Det är så lätt att slå på kvinnor med vetskap att alla Sveriges feminister mer än gärna skulle gå korståg mot denna minoritet av kvinnor.

Och Per W….Du som måste våga vara anonym borde kanske fråga mig istället så får Du Dina frågor besvarade
Inlägg #24: Postat: 2010-05-05 17:19:00
Nettan999
#17. Isi: Det är inte prostitutionen jag jämför med att kvinnor här inte tillåts bejaka sin sexuella läggning. Den sexuella läggningen har visst med detta att göra när det gäller de kvinnor och män som tänder på detta. Vi måste börja lära oss att respektera andra människor OAVSETT om de totalt strider mot våra egna värderingar. VEM ÄR EGENTLIGEN JAG att tala om hur andra ska leva sitt lig
Vad artikeln grundar sig i är flerårig research. Och JO, visst vill jag ha igång en debatt, en seriös sådan.
Du undrar också vart gränsen går? Det är inte jag rätt person att besvara. Hur vore det om vi frågade de kvinnor som sysslar med detta? För hur kommer det sig att Du och många andra är förespråkare för något som Ni enbart förutsätter att det måste vara såsom Ni själva tycker.
Jag antar att gränsen går utifrån varje persons egna beslut. Varken Du eller jag har rätt att sätta gränser för vuxna människor som gör något ömsesidigt och frivilligt.
Inlägg #25: Postat: 2010-05-05 17:49:00
Isi
Skulle det fortfarande vara lika lockande och sexuellt upphetsande för dessa kvinnor om prostitutionen var helt lagligt, och de var tvugna att ha en registrerad firma med korrekt bokföring, följa arbetsmiljölagen etc? Eller är det förbjudna en del av lockelsen? I mina ögon är det fullständigt ok att en kvinnaeller man vill ha många olika män, på många olika sätt. Håller fullkomligt med om att två vuxna människor borde kunna ägna sig åt i princip vilken sorts sex som helst, så länge båda båda samtycker. Det faktum att den ena betalar den andra komplicerar ibland tyvärr det hela, och gör situationen lite mer komplicerad. Jag vet faktiskt inte själv riktigt vad jag tycker om sexköpslagen, och jag blir lite trött när du talar om för mig vad jag tycker. De som har en sadistisk/masochistisk sexuell läggning tex mår ibland mycket dåligt i grunden, och kan skadas trots att de upplever frivillighet. Svårt ämne. Svårt att säga att allting alltid är ok.
Inlägg #26: Postat: 2010-05-05 18:02:00
Per W
#20 Koppleri var förbjudet redan innan sexköpslagen.
Inlägg #27: Postat: 2010-05-05 18:11:00
avicenna
#16.Vad försöker du ha sagt PK-nisse?
Inlägg #28: Postat: 2010-05-05 18:52:00
Nettan999
#25. Isi: Ärligt talat Isi tror jag faktiskt det eftersom det var så många av kvinnorna som redan på 90-talet inte ville att lagen skulle träda i kraft. Tro är att icke veta så jag tycker det ska bli intressant med en seriös debatt och då självklart låta flera av de kvinnor som sysslar med detta komma till tals utan att bli påhoppad av en massa feminister.
Förbjuden frukt smakar och har alltid smakat bäst hur vi än vänder och vrider på det hela.
Isi…I DINA ÖGON…och i många andras ögon också…. Det är ju inte frågan om vad Du och jag personligen tycker utan varför vi måste ha synpunkter på vuxna människor som väljer att ha sex efter sitt eget intresse.

Och vad det gäller att sköta bokföringen…..Hur många andra företag ifrågasätter vi om de sköter sin bokföring…eller har vi så låga tankar om att kvinnor inte kan sköta en vanlig bokföring med allt vad detta innebär. Det finns revisorer som kan sköta den biten om det skulle bli problem av något slag. Men så länge denna lag finns så får inte någon revisor åta sig ett sådant uppdrag eftersom det handlar om en verksamhet som de kan åka fast föratt ha varit kvinnan behjälplig. Det är ett moment 22-förfarande!

Isi, det är många som tänker som Dig och jag förstår personligen inte varför det läggs ned så mycket energi på detta.
Personligen anser jag det viktigaste är respekten för andra människor även om de inte överensstämmer med mina värderingar. VEM ÄR JAG att ha synpunkter på hur människor väljer att ha sex? Jag bryr mig inte om vad mina grannar lagar för mat utom när det doftar härligt så varför ska jag över huvud taget bry mig i hur andra lever sitt liv. Är mitt liv verkligen så fattigt att jag absolut måste ha synpunkter? Jag har inte med det att göra. VI FÅR DOCK INTE GLÖMMA att det är media och politiker som bidrar till vår trångsynthet. Är vi så beroende av andra människors gillande att vi inte vågar ha en egen åsikt eller stå upp för att det här är inte något som jag har med att göra.

Vi gillar inte ”fluktare” men vad är vi själva annat än värsta sortens fluktare som inte ens erkänner att det handlar om våran nyfikenhet hur andra har sex.
Vad är skillnaden att gå ut på krogen och bli bjuden när två människor fattat tycke?
Inlägg #29: Postat: 2010-05-05 19:09:00
George Debaly
#21 Nettan, du vet inte heller, du för fram en hypotes baserad på din egen tro och maggropskänsla utan att hänvisa till några fakta från exempelvis sexologer. Ovanpå det tycker jag att du är farligt nära myten om den lyckliga horan. Den brukar kunna funka i det korta perspektivet, men när den prostituerade är till åren kommen, då brukar man få höra en annan, en motsatt och mer nyanserad åsikt.
Inlägg #30: Postat: 2010-05-05 20:03:00
Nettan999
#29. George Debaly: Så härär det.Jag tar mina påståenden utifrån de undersökningar jag och många andra gjort som stödjer min teori. Jag kan aldrig, OCH DÅ MENAR JAG ALDRIG, veta vad någon endamänniska tycker om jag inte frågar. Jag kan inte här besvara en fråga som kräver ett specifikt svar. Jag kan endast besvara utifrån de undersökningar som gjorts och jag tagit del av.
Jag bryr mig inte om Sexologer och andra om jag inte först förhört mig om deras personliga inställning. De jag däremot har fullständigt förtroende för är tjejerna som jag talat med och som väljer att sälja sex.
Myt eller icke myt....Vi kan ta till många myter om vi vill ha ett specifikt svar...Är män våldsamma och våldtar baraför att de är män? Detta ärockså en myt som har delade meningar. Vore ju inte realistiskt om jag trodde på alla myter bara för att någon säger det. Jag måste alltid ta reda på fakta utifrån personer och då menar jag att frågar jag 50 olika personer så kommer jag troligtvis att få 50 olika svar. Jag måst dock respektera dessa 50 personers olika åsikter eftersom det är personliga åsikter. Jag vaken kan eller vill vara den som utger mig för att ha rätt
Inlägg #31: Postat: 2010-05-05 20:16:00
Marius
Jag håller med dig George. Man kan inte heller frånta i sina undersökningar, Nettan, det faktum att en del prostituerade säkert gärna förskönar sitt leverne och sina val för att kunna hantera andra obehagliga tankar. Anser att George är inne på rätt spår när han menar att man bör fråga de som varit och lämnat det livet, som med distans till perioden och sina val kan ge en mer nyanserad bild av prostitution, huruvida frivilligt det är, och hur det påverkar en. Annars håller jag delvis med dig Nettan i sak, kvinnor sexualitet måste få vara lika fri som man kan förvänta sig att männens är. Vill en kvinna vara med okända människor, ta betalt för det, så visst. I mina öron låter ett sådant liv bara som ett sätt att tjäna pengar, inte så mycket som ett liv som tillhör någon som i längden kan bevara en stark självbild. Men det är mina fördomar, kan inte tala för andra, och överhuvudtaget så ser jag inte ner på prostituerade även om jag inte ställer mig lika öppensinnad till prostitution i sig. Dessutom tycker jag att de värden som hela tiden höjs till skyarna, att alla ska få leva som de vill och så vidare har på något sätt helt tagit bort all moraldiskusion. Moral har blivit något negativt laddat, man blir en moralkärring om man så yttrar en liten tanke på hur man önskade att människor levde. För egen del tänker jag också på riskerna med att på detta sätt hela tiden flyta fram gränserna, och toleransen för andras leverne. Men hur ska vi reagera när denna sorts tolerans kryper in i vår närmaste sfär? Jag vet inte om du har barn, Nettan. Jag har en dotter, jag kan vara hur öppen som helst mot prostituerade men kommer aldrig acceptera att min dotter skulle välja ett sådant liv. Sedan får man kalla mig får trångsynt, moralkärring eller vad man vill. Men jag tycker att ibland måste det sättas lite gränser också som går emot denna totala bejakande av andras livsstilar, åtminstone för människor som man känner att man har ansvar för.
Inlägg #32: Postat: 2010-05-05 20:32:00
George Debaly
#30 Nettan Kan du vara vänlig att hänvisa/länka till någon sådan undersökning som "andra har gjort"? I de intervjuer jag har läst med prostituerade och de är många, har jag bara funnit några enstaka exempel på att den prostituerade skulle på något sätt ha njutit av akten. Ofta har denne också uttryckt förvåning över detta. Däremot har vissa prostituerade uttryckt en tillfredsställelse i att få tillfredsställa, men det är en annan sak.
Inlägg #33: Postat: 2010-05-05 20:57:00
Isi
Till att börja med, återigen; Jag anser precis som du att vuxna människor har rätt att bejaka sin sexualitet, så länge ingen annan tar skada, tillsammans med annan/andra vuxen/vuxna person/personer, utan att bli ifrågasatt eller skuldbelagd.

Du skriver i din artikel att kvinnor har rätt att få bejaka sin sexuella läggning, även om de tycker att det är sexuellt tiifredsställande att vara med många olika män. Håller med till 100! Vad jag inte, i min oerhörda enfald förstod, var huruvida själva betalningen är viktig i sammanhanget. Det är ju fullt lagligt att vara med flera olika män, för den som så önskar.
Jag frågar och diskuterar för att ämnet är intressant, inte för att jag är en inbiten feminist som vill grotta i andras sexliv och skuldbelägga alla som inte är som jag. Jag trodde du ville ha en diskussion/debatt?
Skulle nu vilja fråga dig, eftersom du har gjort research i detta: Är problemet pengarna, helt enkelt? Pengarna är ju det enda som är olagligt. Har du pratat med någon som prostituerar sig enbart för att tjäna pengar? Har du träffat någon som "prostituerar" sig gratis?
Och angående bokföringen, så har jag verkligen aldrig påstått att kvinnor skulle vara sämre på bokföring än män..jag ifrågasatte bara huruvida dessa kvinnor skulle vara intresserade av att ha en "riktig" firma. Inte huruvida de skulle vara kapabla att ha en. Hela denna diskussionen skulle lika gärna kunna gälla prostituerade män.
Och angående att TRO, men inte veta: Om du TROR att jag är en moraliserande rabiat feminist...så har du ingen aning!
Du säger att många tycker som jag...Då undrar jag följande...Vad TROR du att jag tycker? Jag frågar, undrar och diskuterar, men har hittills inte tyckt öppet.
Har själv erfarenhet av människor med udda/alternativa sexuella preferenser, från bland annat London, och håller helt med dig i det som jag uppfattar som sakfrågan.
Det jag menade med "det tokigaste jag har läst" i mitt första inlägg, var att jag uppfattade det som två helt olika saker.Nämligen 1 Sexuella preferenser homosexualitet, BDSM, ha många olika män, rollspel, etc. och 2Att ta betalt för det.
Och förresten, att vara intresserad av hur andra människor har sex, är kanske också ett sätt att bejaka sin sexuella läggning? Kanske kan någon lära sig ett och annat och bli inspirerad?
Inlägg #34: Postat: 2010-05-05 21:59:00
Bizon
Nettan #23 OK - Jag förstår att du gör dej till talare för en minoritet kvinnor som har prostitutionen som sexuell njutning, och att du skrivit artikeln i syfte att få igång en seriös debatt - OK ett vällovligt syfte. Jag hade med utgångspunkt från uppgifterna i din artikel några frågor till dej i ämnet, skulle vara intressanta att få några synpunkter från dej. Du finner merparten av dessa frågor i mitt första inlägg #3 resterande finner du i #7.
Inlägg #35: Postat: 2010-05-05 23:17:00
Nettan999
#34. Bizon: Likväl som jag aktivt agerar och försöker göra något när jag ser mobbing eller annat så tar jag ställning för en minoritet när jag märker att den inte får komma till tals förutsättningslöst. Jag är inte talare för prostitutionen som sådan UTAN för att få göra egna val och ta konsekvenserna därefter.

Det jag utgår från är de utredningar jag tagit del av som handlar om detta ämne och det är utifrån dessa jag uttalar mig. För att Du skall få korrekta svar bör Du tala med dessa kvinnor själv, en del tycker det ger extra krydda att få betalt, andra spänningen av det förbjudna, ytterligare andra gör det för själva njutningen i att ha sex. Likväl som vi alla har sex på olika sätt så är orsakerna lika många som det är kvinnor som säljer sex. Hur det är med de sexarbetande männen vet jag inte.
Jag är med andra ord varken för eller emot själva prostitutionen utan överlåter det till var och en att bestämma hur de vill leva sitt sexliv.

Får jag istället fråga Dig om Du skulle ta illa upp om jag och ett antal kvinnor började diskutera hur du hade sex, om Du bjuder en kvinna på restaurang eller till och med bjuder hem henne till Dig? Är det okey att börja ifrågasätta hur och om Du har sex med denna kvinna?

Och varför i herrans namn ska vi analysera hur andra har njutning i sina sexrelationer? Det om något är väl ganska perverst.
Och på Din fråga om det finns någon speciell läggning….så får Du väl fråga person förperson om Du är intresserad hur de utövar sin sexakt.
Och Du behöver heller inte förstå för att acceptera attmänniskor har egna viljor och val utan att de ska behöva redovisa för hela svenska folket.
Och när Du skriver om ”dom” så skulle jag vilja att Du förtydligade eftersom varje person, oavsett yrke, är en unik person och det är inte troligt att de uppför sig som kloner. Varje människa är en enskild och unik person som har rätt till att behandlas som, JUST DET, individer.
Eftersom jag själv inte arbetar med detta kan jag inte uttala mig. jag arbetar ideellt med att överklaga åt människor som råkat ut för myndigheter på ett eller annat sätt. Detta ger mig tillfredsställelse, DOCK INTE SEXUELL sådan. Mitt engagemang när det gäller sexarbetare är att denna yrkeskategori på ett eller annat sätt blir utsatta för myndigheter.
Inlägg #36: Postat: 2010-05-05 23:28:00
Nettan999
#32. George Debaly: Här kommer några länkar. Har Du föresten kollat länken i själva artikeln om Linnéa som gårut i TV?

Länk: petraostergren.com
Länk: sex-workers-rights.blogspot.com
Länk: sexwork.net
Länk: plyhm.se
Länk: expressen.se
Inlägg #37: Postat: 2010-05-06 01:31:00
George Debaly
#36 Nettan999 Jag blir inte riktigt övertygad av dina länkar, inte heller av inslaget om Linnéa. Länkarna handlar mest om sexköpslagen och den kan man tycka vad man vill vill om. Inslaget handlar om Linnéa som har sin hobby som "glädjeflicka", som hon väljer att kalla sig själv för. Hon blev frivilligt prostituerad vid 49 års ålder, efter att ha upptäckt att det inte funkade att leva med flera män. Linnéa gör precis som hon vill och jag tänker inte moralisera över hennes val, valet är helt och hållet hennes. Den frågan jag ställer är, hur representativ är hon bland övriga prostituerade, hur många väljer att frivilligt bli prostituerade? 1, 5, 10? Knappast fler än så.
Inlägg #38: Postat: 2010-05-06 02:16:00
sunny fri
Georg Jag har deltagit i debatten i över 30 år o var med om att bilda förenigen för sexarbetare och jag kan försäkra dig att de prostituerade som kämpade för att få behandlas som alla andra samhällsmedborgare gillade sina jobb.För att frivilligt utsätta sig för detta otroliga "Horstigma" o ta risker som att ens partner åker i fängelse för koppleri om ni bor ihop eller är gifta:det spelar ingen roll hur hög lön han själv har.Eller risken att staten tar dina barn:jag har sett det hända igen o igen genom åren .
För att ta detta riskabla jobb måste man antingen trivas väldigt bra med det eller vara tvingad.Den senare kategorien tror alla förekommer: De andra tror ingen finns. Min äldsta o bästa vännina har varit hora i 60 år i år! Hon började när hon var 13 o hon är fortfarande aktiv vid 73 års ålder. Hon säger att utan sitt yrke hade hon haft ett fattigt pensionärsliv o då menar hon inte ekonomiskt: För var raggar damer i mogen ålder sex?
Inlägg #39: Postat: 2010-05-06 06:52:00
Bizon
Netta #35 Mycket av det du skriver till mej borde du förstå att jag redan är inatt i och även har tagit ställning till - men särskilt på en punkt är jag inte överens med dej och det är att vi inte ska bry oss om varandra, om folk far illa runt omkring oss är inte deras problem enbart i ett samhälle där vi gemensamt försöker skapa ett bra liv. Som det nu är är inte detta liv mycket att yvas över ur "mänsklig" synpunkt som jag tror att du vet med tanke på vad du arbetar med - Ett av problemen med prostitutionen är att många människor far illa och utnyttjas och att sexköpslagen inte gjort det ett dugg bättre Länk: sourze.se där kan du läsa lite av mina funderingar i sammanhanget. De kvinnor som är starka och har de egenskaper du gör dej till taleskvinna för är sannolikt inte något större problem och jag är övertygad om att dom kommer att skaffa sej den tillfredsställelse dom är ute efter och det oavsett sexköpslag eller ej - i det nuvarande samhället där allas kamp mot alla är den mest förhärskande är det de kvinnor som skulle må bättre av en säkrare arbetsplats för sin prostitution - att prostitutionen som egentligen inte är mycket att stå efter skulle kunna stoppas under nuvarande ekonomiska former marknadens tyranni betvivlar jag starkt. Att du gärna för göra en research beträffande mina sexvanor har jag inte mycket emot, men betänk att du bara får min syn på det hela då :-
Inlägg #40: Postat: 2010-05-06 08:16:00
avicenna
Om en kvinna vill ha sex är det bara gå till närmaste krog så kommer männen att ställa sig i kö men så klart vill hon ha betalt,svårare än så är det inte.
Det här med att man ska hylla individualismen som nån slags gud är ett bevis på kortsiktighet där man utesluter konsekvenserna.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...