Kristian Rausing - penningen styr

Den här tråden diskuterar artikeln Kristian Rausing - penningen styr.
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #81: Postat: 2012-08-10 00:01:00
Pia I
natti!
Inlägg #82: Postat: 2012-08-10 00:48:00
Bizon
Jo så är det Pia #77 - döden är en realitet för det levande, men därmed inte sagt att det är så trevligt att hamna mellan tigerns tänder då ens bo är fullt av ungar som behöver mat och kärlek.
Att dö med vetskapen att ens ungar kommer att svälta ihjäl är en vanlig död på jorden, tillsammans med mängder av andra oerhört meningslösa dödar.

Huruvida vi tvingas leva igen är inte omöjligt, men inte heller troligt.

Att inget är perfekt kan vara orsak nog för kärleken, men om det är det som ger det dess värde kan man nog orda om.

Att vi lever långt långt ifrån varandra skulle man ju kunna tro skapar mindre problem än når vi lever inpå varan då stressen gnager och integriteten ofta naggas i kanten. Det verkar inte som om det spelar så stor roll hur vi lever - problem blir det i vilket fall.

Nja måste vi hänga med dem som bestämmer? Jag har en stark känsla av att det är just där skon klämmer - vi tvingas anpassa oss till ett samhälles dikterade villkor som inte passar vår mänskliga natur - det är det som är katastrof därför att det är orsaken till mängder av det lidande du ser.

:- Jasså du menar att jag är gammalmodig :-
Ja kanske det,,, men betänk nu att den religion vars funktion och uppbyggnad har gagnat gamla kungar och kyrklig makt.

Mängder av människor skräckpropaganda har inte samma erfarenhet av tro som den du har - att den skulle inverka stärkande och att den skulle vara så mån om att öppna ögonen på folket - för då misstänker jag att den dumhet som trons och kyrkans påbud de facto berikar människan med i nuläget inte gör annat än fördummar.

Ja "man måste se bortom" och det är det jag gör - varför existerar över huvudtaget religioner av de vitt skilda slag som finns i dag.

//Om du är en mycket gammal själ, som har insikten om, vad människor kallar för Gud, så skulle du inte vara så arg på alla- kyrkan och dem den tillhör//sc.

Jag kan inte påstå att jag har all vetenskap innanför pannbenet - inte heller någon fullständig kunskap om religionerna, men Pia, sa du inte något om att vara värd att älska trots inperfektion?

I vart fall är det just det jag sysslar med - försöker förklara och peka på vad som orakat en del av vår religiösa tros historia.

De där med "arg och besviken" vet jag inte om du har helt rätt i, men sant är att det inte är så mycket jag kan säja att jag hatar, men mänsklig dumhet hatar jag verkligen - och då mest för den frustration jag känner därför att jag inser att jag inte kan göra så mycket som behövs för att avhjälpa den.

Du känner mej dåligt Pia då du menar att jag mest tar fasta på vad som är dåligt - jag visar både i ord och handling på sånt som är fint och skulle vara bra för oss som varelser.

Skulle du se mitt liv, eller läsa några av mina berättelser, se mina skulpturer och målningar så skulle du möta andra meningar än de jag formulerar då jag vill fästa uppmärksamheten på hur förödande människan är för både sej själv och andra genom de trosföreställningar som människor klamrar sej till. Få av dessa har varit av godo.

Om du skulle vara lite mer konkret då du säjer att //I slutskedet ser jag på det som är positivt. Det som bär.//sc OK vad är det då - om du skulle förklara, vad innehåller de orden för verklig substans...
Inlägg #83: Postat: 2012-08-10 09:48:00
Bizon
God morgon Asp #76
Du undrar vem som pratat om utrotning och att se döden i vitögat?
Och då får jag väl svara på det - det var jag.
Jag har även hört glunkas om din pacifism, men undra något över hur grundad den är i dina djupare medvetenhetslager?

De där med välriktad indianpil är bara en Hollywoodföreställning - visserligen dödade indianerna en del bufflar Bison, men med pil och båge blev det en plågsam död för mina numera utrotningshotade artfränder.

Den vite mannens förmåga att slänga hett bly omkring sej var måhända något skonsammare då kulorna träffade, men det gjorde dom inte så ofta som en del tror.
Både skjutvapnen och skyttarna var tämligen oprecisa så det var mer tur än skicklighet om det räckte med ett så kallat välriktat skott.
Många är de Bufflar som senare dött av blyförgiftning och fått ruttna någonstans med pälsen på i stället för att ligga flådda och nakna kvar på det gräs som en gång givit dom deras liv.

Den arsenal du talar om i sammanhanget - pil "med sugkopp respektive några paintballs" kan nog räcka för ditt syfte - vad det nu kan vara, och låt inte mej störa, lek bara snällt vidare så stör du ingen annan heller ..

Verkligheten är oftast lite annorlunda än vad hjältefabriken i Hollywood präglat våra hjärnor med.
Inlägg #84: Postat: 2012-08-10 10:36:00
Bizon
Pia #73
Att jag inte är ensam om att vara "väldig gammalmodig" är ju sant - så du får väl sortera in mej i den gammalmodiga flocken som inte tänker nytt utan hänger fast vid de ord som diverse skribenter menat ha kommit över läpparna på en junfrufödd Nasaré som senare korsfästes och dog då det han lär ska ha lovat inte uppfylldes.
Visst skulle det enligt uppgift uppfyllas, men först i den yttersta tiden - folkets verkliga behov av rättvisa och att få styra sej själva fick vänta.

Så ser jag att du nog missuppfattat en del annat också - du menar att jag "hänvisar till gamla kungar och kyrklig skräckpropaganda" - Ja jag pekar på vad det är i kristendomens fall som ligger till grund för så kallad kristen tro. Orsaken till det är att jag anser det nödvändigt att se sambanden för att förstå hur en så fobisk troskonstruktion som den kristna med alla sina kullerbyttor har vuxit fram.

I så motto är den ytterst intressant som studieobjekt vars konsekvens orsak och verkan är applicerbara även på andra områden i det mänskliga psykets benägenhet till underkastelse.

Att förstå orsaken till mänsklig benägenhet att infoga "tro" som en realitet i livet kan även ge svar på vilka mekanismer som styr människans val av fotbollslag, ideologi och övrig inriktning i tillvaron - val som vi vanligen gör utan verklig logik och analys.

Att det inte är slumpen som styr vet vi - det sociala arvet är en viktig faktor - vår trots-benägenhet talas det inte så mycket om, men den spelar in som en mycket avgörande faktor. Så även i hur hög grad individen tillåts fjärma sej från flocknormerna - alltså samhällets toleransnivåer på olika plan.
Enkelt uttryckt - dylika delelement gör att trosfrågor är av intresse då religiös indoktrinering sedan mycket länge varit ett av de starkaste sociala styrmedlen som människan underkastat sej, och tyvärr fortfarande gör trots upplysning och en mycket påtaglig gudsfrånvaro i allt som sker och har skett.

Det närmaste som kan ses som en gudsnärvaro är ett filosofiskt konstaterande av de möjliggörande krafter - eller den möjliggörande kraften som kan sägas/uppfattas som orsak till allt - men den kraften möjliggör endast utan att värdera om den möjliggör ont eller gott, kärlek eller plåga - bara möjliggör allt som är möjligt.

Och visst - jag har svårt att känna kärlek till den möjliggörande kraften - jag bara konstaterar att den finns - tror inte heller att den har någon personligare egenskap än att finnas och göra det den gör därför att den kan inget annat och är inget annat än det dom gör det möjliga.

Det betyder att våra förväntningar på en gudomlig rättvisa och en gudomlig kärlek bara är människoskapade fobier - är det så att människan önskar kärlek så måste människan ordna det på egen hand - den är möjlig, men den måste levas fram av oss själva. Samma sak med rättvisa - det finns ingen annan rättvisa än den vi själva väljer under förutsättning att den väljs av alla - alltså omöjlig i nuläget.

Detta är vad en gammalmodig tänkarsjäl kommit fram till genom att leva det liv som erbjudits mej.
Inlägg #85: Postat: 2012-08-10 11:18:00
Pia I
#82...."Jo så är det Pia #77 - döden är en realitet för det levande, men därmed inte sagt att det är så trevligt att hamna mellan tigerns tänder då ens bo är fullt av ungar som behöver mat och kärlek.
Att dö med vetskapen att ens ungar kommer att svälta ihjäl är en vanlig död på jorden, tillsammans med mängder av andra oerhört meningslösa dödar".

Men snälla du! Det finns inga garantier för någonting här i livet!

"Det betyder att våra förväntningar på en gudomlig rättvisa och en gudomlig kärlek bara är människoskapade fobier "-

Förväntningar? Nej, jag har inga förväntningar på en gudomlig rätvisa. Det vore att önska från någon annan, i stället för att göra det man själv tror på och vara nöjd med det. Så länge man inte hela tiden framhäver sitt ego, är jag nöjd.
Inlägg #86: Postat: 2012-08-10 11:37:00
Pia I
"människan underkastat sej, och tyvärr fortfarande gör trots upplysning och en mycket påtaglig gudsfrånvaro i allt som sker och har skett".

Tycker du väntar dig mycket av Gud du! Men jag förstår vad du menar. Tror det är en allmän missuppfattning, att Gud är nån slags person. Den irrläran kommer kanske från dem som predikar. Jag är född och döpt som kristen, men jag tillhör världen och där finns många olika trosuppfattningar. Huvudsaken att man respekterar tillblivelsenvärlden, människorna och livet, tycker jag.

Jag ser nästan ämnet som söndertjatat. Det är så jobbigt med all denna ilska, som inte bär någonstans. Du frågade vad som bär i livet? Det som bär finns inom oss. En vetskap om att man inte får smutsa ner människovärdet och den tillvaro vi lever i. En övertygelse om att livet är vackert trots allt. Man får kämpa mot det onda. Det som gör ont. Man får ta fram sin tro på det goda och vara lycklig när man ser det. Vad som helst kan hända i denna världen. Det är min åsikt om livet och tron - och det som bär.
Inlägg #87: Postat: 2012-08-10 13:23:00
Bizon
Pia citat//Men snälla du! Det finns inga garantier för någonting här i livet!//sc.
Nej förvisso inte, men det finns gott om omständigheter som gör livet till det helvete det är för de som drabbas.

Klar du och jag kanske haft tur, men jag har förstått att alltför många sitter i en helt annat sits.

Och må så vara att varken du eller jag har förväntningar på en gudomlig rättvisa - men så talar jag varken om dej eller mej - det jag talar om nu är särskilt den judisktkrista samt muslimska gudsuppfattningen - alltså grenar på samma trosträd.

Nöjer du dej med åseendet av det vansinne som följt och följer i de trossatser som så intimt är förknippade med vår historia och vår nutid utan att försöka lyfta detta ok av mänskligheten så var så god - jag gör det ju inte som du märkt.
Men varför låta din förnöjsamhet störas av mina funderingar? Är det inte skönt att slippa hela tiden deklarera din avhållsamhet och övrigt avståndstagande från dylika frågor?

Citat Pia//Så länge man inte hela tiden framhäver sitt ego, är jag nöjd.//sc.
OK Pia, men jag får inte den förnöjsamheten att riktigt stämma med din idoga förföljelse av de som inte tycker som dej - de av annan mening, eller de som ser saker som inte du ser - hur hänger det ihop?

Kanske "förföljelse" är ett för starkt ord för dej, men du framhåller ju som oftast din egen förträfflighet som mall för andra - inte precis i resonerande termer utan som något som andra gott kan foga sej i - undrar om inte det kan missuppfattas som att det är ditt eget ego som där får stå i centrum som mall för alla andra?

Hur är det - kan det vara det som kallas "mallig"? ..
Inlägg #88: Postat: 2012-08-10 13:25:00
Bizon
Sådana här ostadiga dagar blir det en del text - men jag lovar att bättra mej då solen skiner ..
Inlägg #89: Postat: 2012-08-10 14:40:00
Pia I
Ja, du kan ju kalla det vad du vill Bizon. Jag säger bara min mening och det är oerhört störande för en del människor- tro inte att jag inte märkt det. Jag förstår din synvinkel. Kan själv undra varför jag inte omskriver och fjäskar för att få bättre respons, men tyvärr, vet jag inte hur man gör. Hoppas din dag blir fin Bizon. Du verkar vara en charmig karl, men tyvärr går ju inte allt i livet ut på sex- som många män tror. Men vi är ju skapade på olika sätt, män och kvinnor.
Inlägg #90: Postat: 2012-08-10 14:54:00
Thomas L. Aabo
Bixon inlägg 73. En stark faktor i kristnandet av Norden var Handel. Påven förbjöd de kristna i Europa att driva handel med hedniska handelsmänn från Norden.
Något som bl a ledda till Lindisfarne:

Lindisfarne är också känt från den första dokumenterade attacken från vikingar i England.

Den 8 juni 793 brukar anses vara det datum då vikingatiden tog sin början genom att en skara vikingar då angrep klostret, dödade flera munkar, och tvingade resten att fly. De flyende munkarna tog med sig den avlidne S:t Cuthberts lik senare begravd i katedralen i Durham från ön.

Munkarna skrev: I 350 år har vi och våra förfäder bebott detta underbara land men aldrig tillförne har ett sådant skräckvälde rått i Britannien som det vi nu utsätts för, vi trodde inte att det var möjligt att göra en sådan sjöresa

Klostret är idag ruin men är öppet för besökare
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #91: Postat: 2012-08-10 15:16:00
Bizon
Ja, Pia - att inte kunna eller vilja säja annat än sin mening anser jag vara en merit - men det ger en också en del beska kommentarer som man får lära sej tåla om man vill vara med och leka.

Fast för min del skulle det vara mer störande om vi blev censurerade.

Och nej Pia - gör inte våld på dej själv genom att omskriva och fjäska till dej bättre respons - vad ska du med den till om den inte är sann?

Tack för din önskan Pia, men hur det är med charmigheten kanske vi ska tona ner.
Karl är jag förvisso och sex tycker jag om, men att livet inte enbart går ut på sex som en del människor tycks tro då deras hormoner svallar på som värst det har jag noterat sedan länge.

Fast visst är de olika könens sexuella förutsättningar olika, men att det skulle vara så stor principiell skillnad ska jag låta var och en efter eget kön avgöra.

Förmodar att du aningen opåkallat nämner detta med sex som något som har att göra med mina konstnärliga alster på det temat - ja dessa är en hyllning till den mänskliga förmågan att inte bara para sej utan även att vilja älska.
I det fallet är min erfarenhet att det är en önskan från både kvinnor och män - kanske du har andra erfarenheter, vilket inte på något sätt förvånar mej då det länge rått ett massivt tabu rörande sexualitetens estetik liksom vår artsegna sexlust - det vi fått oss itutade är en kulturellt betingad kontroll och ägande moral, samt en förfärande okunnighet om våra kroppars funktioner - mot den bakgrunden kan ingen vänta sej annat än frustration och besvikelse - på det planet också.
Inlägg #92: Postat: 2012-08-10 15:21:00
Bizon
Thomas #90
Ja handel då försvaret av varorna så motiverade - annars var det billigare att ta.
Inlägg #93: Postat: 2012-08-10 15:26:00
Bizon
För övrigt Pia - apropå sex och kär lek
här är en länk till bilder på mina skulpturer

Länk: cirkuseros.nu
Inlägg #94: Postat: 2012-08-10 21:41:00
Lennart Lundwall
Bizons skulpturer skildrar livets höjdpunkter - kärlek, liv och alstrande. Och de estetiska värden som finns hos de älskande. Jag ser dem gärna live nu när gallerisäsongen närmar sig och sommarfåglarna flyttar hem.
Inlägg #95: Postat: 2012-08-10 22:25:00
Bizon
Glädjer mej Lennart Lundwall - både din tolkning och att du gärna vill se dom.

Just nu arbetar jag med en del målningar som så småningom kan komma att visas någon stans.
Vill du se lite av det slaget så leder denna länk till min hemsida.
Har inte haft tid att ägna mej åt den på ett tag, men där finns i alla fall lite att kika på.

Länk: gallerikometen.com

Välj språk, och klicka på palettens färger så dyker det upp en del - klockan funkar inte så man får välja själv vilken målning eller
skulptur och övrigt man vill se.
Inlägg #96: Postat: 2012-08-12 09:42:00
Pia I
Tänk vad många fina kursgårdar det finns i Sverige! Var på en i går- Runö- LOs folkhögskola. Där firades 60-år för skolan, med en festival för arbetarrörelsen. Rausing skulle nog uppskattat den vackra naturen och de många attraktionerna, poesi, musik och dans.
Inlägg #97: Postat: 2012-08-13 14:19:00
Thomas L. Aabo
Bixon inlägg 92. Det vara baraen av tusen resor till europa i knarrar vikingabåtar se nedan som resulterade i våld. De övriga 999 var fredliga handesresor.
Länk: sv.wikipedia.org
Inlägg #98: Postat: 2012-08-13 14:21:00
Thomas L. Aabo
Trust me. Jag har jobbat två säsonger på Fotevikens Vikingaby www.foteviken.se och kunde - på stående fot - svara på alla turisternas frågor om vikingahistorien.
Inlägg #99: Postat: 2012-08-13 14:52:00
Jan Brunnegård
Thomas, jag är rätt imponerad av dig - men sådana saker kan man inte veta mer än på ett ungefär. Men vi skriver ju inte vetenskapliga avhandlingar här.Kvalificerade gissningar räcker ibland...
Inlägg #100: Postat: 2012-08-13 15:02:00
Bizon
Jo visst litar jag på dej Thomas #98
Människan är ju i grunden ett fredligt litet djur som älskar sin nästa - det där enstaka lilla snedsteget av alla de där 999 ska inte förta hedern från våra förfäders vandel.
Men annars kan man ju fundera lite över att både vikingar och de som vikingarna besökte så notoriskt och medvetet byggde så gigantiska försvarsanläggningar - men kanske var det bara ett utslag av omedveten instinkt eller bara för att hålla mardrömmarna stången som vi drog på oss då vi utgjorde basfödan för de ödlor som var mycket större och hungrigare än vi var.

Nej uppriktigt sagt så tror jag inte vår historia är så mycket att yvas över vad gäller våra etiska bedrifter - nöden har ingen lag, fast det är inte sant - i nöden har det hittills varit den starke som fått rätt att leva vidare - de svaga har gått under.
Sedan kan man ju även fundera på om det i det långa loppet är muskulär eller mental styrka som i fråga om överlevnad blir vinnaren.

Än så länge förefaller världen regeras av den muskulära styrkan i kombination med teknisk intelligens samt rent allmänt mentalt svagsinthet. Alltså i princip så som det alltid varit även på vikingatiden - tyvärr.
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...