| Inlägg #61: Postat: 2012-08-09 15:33:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Jaha Bizon/ Då fick du säga det igen, att kristendomen är en enda stor bluff,Jesus är en helt påhittad figur osv.Kristna ytterst okunniga mm. Ja detta är ju ett debattforum!
|
| Inlägg #62: Postat: 2012-08-09 16:58:00 | |
|
Lennart Asp |
#61: Hm, om du sneglar på skribentens smeknamn på sig själv, kanske Sesam öppnar sig? :
|
| Inlägg #63: Postat: 2012-08-09 19:39:00 | |
|
Bizon |
Jodå Jan #61
Visst är detta ett debattforum - och i all den stund en uppfattning kan bemötas av någon annan med en annan uppfattning så kan det bli debatt. Att kristendomen inte bara är en bluff i likhet med andra religioner är något du säkert kan framtolka ur det jag skrivit nu och tidigare - och som sådana förmodligen mår bra av lite mothugg då dessa annars tenderar till att sätta agendan för såväl troende som andra. Att Jesus är en påhittad figur råder det egentligen inte något egentligt tvivel om enligt mitt tankesätt som utgår från logisk orsak och verkan - okunnigheten bland kristna, eller som jag hellre skulle uttrycka mej - människor med en mycket väl utvecklad förträngningsförmåga, samt en förmåga att ansluta till det osannolika så som varande sanning - eller mer krasst, en övertro på överhetens välvilja och samvetsgranna vilja att hålla sej till sanningen utan dolda agendor. Ja jag håller med om att det inte ger en särdeles positiv blid av min syn på kristna eller andra religiöst orienterade människors förmåga till klarsyn. Men nu är den sådan, vilket den blivit genom de livets erfarenheter som drabbat mej. Skulle jag i stället ha hänfallit åt religiositet skulle vi kanske inte ha mer att säja varandra än nu - nu kan vi ju i alla fall lyssna på varandras tvivel. Jag kan ju tillägga att det var mer än länge sedan mina tvivel tog form - och ju mer jag hör på morgonandakter, högmässor eller imama utgjutelser från minareter od. ju starkare blir mina invändningar mot odlandet av religiös mentalitet. Det är för mycket som tyder på att ett sådant förhållningssätt inte befrämjar människans vilja att verkligen ta eget ansvar. Särskilt detta att särskilt då kristet religiösa människor så självklart accepterar att gud skapat ondskan för människan att brottas med. Och att den kristna guden skapat alla dessa plågor för livet att stå ut med - för att inte nämna det underkastelsekrav som genomsyrat judendom, kristendom och islam - omtalat i deras urkunder ända sedan dom uppstod. Detta var Satanaels stora misstag - den ärkeängeln ville vara likvärdig, delaktig i den kommande skapelsen och bli tagen på allvar av sin skapare - den första sanna demokraten, men något sådant vill inte någon omnipotent envåldshärskare höra talas om. Redan i inledningen av bibelns första bok får vi ett litet prov på hur den där omtalade gudens kärlek är beskaffad. Den står därmed som ett rättesnöre för människan och är inte heller något annat än en allegori över just mänskligt beteende. Att religionskonstruktörerna måste skapa svar på alla frågor som människor envisas med att hitta då logiken inte räcker och man kom på att gud genom att anta skepnaden av en människa kallad Jesus skulle föregå med gott exempel i egen hög person och döden dö som alla andra misslyckad och förstådd skulle kunna ha varit ett smart drag om det inte vore så att det snart måste ifrågasättas - varför ville gud sätta människan i än större skuld än de övriga mänskliga synder hon sägs ständigt begå - och nu dessutom blivit skyldig till att ha haft ihjäl gud genom att spika upp han på ett kors? Nej det är inte klokt, men konstigt att inte folk mer aktivt tar avstånd från dylikt. |
| Inlägg #64: Postat: 2012-08-09 19:45:00 | |
|
Bizon |
Ja Asp - där kan du ha en poäng - en bizon viker inte ner sej hur som helst - det fordras övertygelse och rimlig logik i argumentationen om jag ska ändra ståndpunkt ..
|
| Inlägg #65: Postat: 2012-08-09 20:15:00 | |
|
Lennart Asp |
Hm Bizon - det fordrar väl inte så mycket för att en bizon ska vika ner sej hur som helst - det räcker med en enkel indianpil eller en kula från den vite mannen ..
|
| Inlägg #66: Postat: 2012-08-09 20:42:00 | |
|
Bizon |
Visst Asp - fram med artilleriet - men du ska då ha i åtanke att en utrotningshotat art som de facto fortfarande lever även har lär av erfarenheten att ha sett döden i vitögat - så akta dej för att hamna mellan hornen på sådana.
|
| Inlägg #67: Postat: 2012-08-09 21:06:00 | |
|
Pia I |
# 60 "Ja visst är det intressanta uppgifter och funderingar som bibringas oss genom Thomas L. Aabo och detta eminenta Wikipedia.
Visserligen har jag ju redan och sedan gammalt mina högst personliga tankar kring allt vad religiös strukturer och konstruktion heter och är, men därmed är jag inte ointresserad av resonemang i sammanhanget oavsett dessa bekräftar mina egna teorier eller ej". Det var generöst sagt. Vad säger dig din inre röst Bizon? Om du lyssnar? |
| Inlägg #68: Postat: 2012-08-09 21:11:00 | |
|
MatsB |
En mycket sen kommentar till Jan B, #32: När någon ska tolka något som sägs/skrivs/görs, för att senare återge/förklara det hela, kan detta bara ske inom "spännvidden" i medvetandet hos denna någon. Ponera att det det en gång fanns en man vid namn Jesus, hur många samtida fanns det, som fattade vad han verkligen pratade om?
|
| Inlägg #69: Postat: 2012-08-09 21:29:00 | |
|
Jan Brunnegård |
68 / En helt omöjlig frpåga att besvara. Men man kan utgår från att bland åhörarna o medvandrarna fanns alla slags begåvningar, mer eller mindre lärda, folk med gott minne o motsatsen. Ja hur många ggr har du o jag blivit missförstådda i livet av fullt normala människor.?Men det är av intresse att fyra samtida vittnen har skrivit var sin berättelse och de har haft mkt stora möjligheter att samråda med hundratals människor om vad de mindes osv.
|
| Inlägg #70: Postat: 2012-08-09 21:35:00 | |
|
Bizon |
Pia till din fråga #67 finns ett svar bland många andra.
Mellan rummen Att svepas med i mellanrummens blå bågar falla mot frasande fragment av liv famla efter ett fast - ändå inte alla dess trosor alla dessa suckar för saken skull all förment ondska utan förklädnad äntligen naken prisgiven urholkad fadd som verkligheten fallande dunster fragment av liv en tvångstanke finna något att drömma för att slippa rammen mellan skulderbladen mellan alla mellanrum rammad trots alla undanflykter utbränd slocknad inget mer fyrverkeri alla går hem kvällen väntar ännu men morgonen kommer en myra slickar dess klo innan den sliter hungern ur trötta hjärnor fyller tarmar med åtaganden dagens skörd av likgiltighet brustna blickar små ord och skramlet av vagnshjul mot aftonens baksmälla och det lösa hoppet det som inte håller bara manar fram tiden förtränger och manar ännu en dag och så kanske ännu en i nätters svarta mellanrum. En kärleksfull kreation? |
| Inlägg #71: Postat: 2012-08-09 21:37:00 | |
|
Jan Brunnegård |
Bizon inlägg 63 // Nej det är inte klokt, men konstigt att inte folk mer aktivt tar avstånd från dylikt. // Ja men Bizon, det är ju det de gjort i Sverige till minst 75 .Folk är lite mer kristna från 1:a advent o en månad framåt. Sedan återgår de till sina vanliga profana vanor.VAD begär du mer egentligen? Totalt vaccum?
|
| Inlägg #72: Postat: 2012-08-09 21:45:00 | |
|
Leif E Ström |
Kanske några tankar om sanningen kan lätta upp?
Inte min för den är dåligt utvecklad, men den här prästvigda kvinnan verkar ha studerat ämnet. Ewa Lindqvist Hotz säger: “Och jag känner att: Nej, det är inte sanningen om mig!” Nej, det är INTE sanningen om mig! Sanningen om mig är inte vad jag köper, inte hur duktig jag är, inte hur välartad min son är, inte vilka åsikter jag har, inget av det jag lyckas prestera. Det är inte sanningen om mig, och det är inte sanningen om dig! I samma andes anda sammanfattar hon hela problematiken runt oss debattörer genom en enkel konklusion: sanningen om oss älskad, förlåten och värdefull genom allt! I motsats till Ewa Lindqvist Hotz, framstår filosofen Alan W. Watts livsyn i symbios med den klarsynte Bizon. "När jag betraktar träd och klippor, himlen med stjärnorna och molnen, havet eller den nakna människokroppen finner jag mig existera i en värld, där den kristna religionen helt enkelt inte passar in." Han uppfattas som om det vore en omöjlighet att förbinda upphovet till den kristna religionen med upphovet till det fysiska universum. Nu mina herrar får ni reda ut om sanningen är att vara älskad, eller om det är att bevisa den. |
| Inlägg #73: Postat: 2012-08-09 22:13:00 | |
|
Bizon |
MatsB
//hur många samtida fanns det, som fattade vad han verkligen pratade om?// Ja hur många samtida finns det som fattar något över huvud taget - de flesta samtida har fullt upp med sitt - endast vissa kan ägna sej åt lyxen att fatta något - och i det fallet är det ytterst godtyckligt vad det är dom kommer att ägna sitt fattande åt. Det förefaller som om vi - jag själv inräknad, trots en viss skepticism grovt överskattar den mänskliga förmågan att praktiskt tillgodogöra oss det vi fattar - är det inte så att vi mer eller mindre glatt löper på i ekorrhjulet med insikter som fuller väl borde räcka för oss att hoppa av - ändå håller vi hjulen snurrande. För den tänkte Jesus och hans kamraters del var det oroliga tider - ockupationen av landet hade pågått ett tag - folk var trötta på okupanterna, man ville ha sitt land för sej själv. Man önskade inget hellre än att någon frälste, förlossade, befriade alla och en var rättrogen jude från dessa hårdhjärtade romare med sin villfarna gudsuppfattning. Vad passade då bättre än ryktet om att judarnas konung äntligen skulle komma med den efterlängtade friheten? Många hade hört rykten om denne konung långt innan dom fick tillfälle att se den - och då vart det för många en besvikelse. Hur skulle en enkel liten barfotapredikant kunna utöva något mot de stridsvana romerska knektarna? Inte så mycket visade det sej i den samtid det handlade om, men tre hundra år senare ca 5-6 generationer framåt i tiden antogs kristendomen som officiell statsreligion av rom som den första staten i dåtida europa - som vi vet fick den total spridning och exekutiv makt ytterligare några hundra år framåt - hit till norden kom den med Ansgar på 800-talet. Enligt en del forskning på området var det Ansgar själv som förfalskade det påvebrev som utsåg honom till biskop av Bremen. En titel som visserligen falskt men effektivt öppnade vägen till småkungarna i norden då ju även dessa på den tiden ville hålla sej någorlunda väl med sina handelspartner nere i europa - och inte att bortse ifrån - den katolska kyrkans tämligen stora stridskraft med de då aningen mer potenta påvarna i generalsposition direkt på slagfälten. Någon dåtida Biskop av Bremen fanns det således ej - men kungar som insåg kristendomens förträfflighet vad gäller att få ut det mesta av sina undersåtar fanns det gott om - vilken kung kan tacka nej till en gud som i klartext menar att folket genom allehanda försakelse och offervilja ska ge kungen vad denne anser är hans? |
| Inlägg #74: Postat: 2012-08-09 22:24:00 | |
|
Bizon |
Leif E Ström #72
Citat//I motsats till Ewa Lindqvist Hotz, framstår filosofen Alan W. Watts livsyn i symbios med den klarsynte Bizon. "När jag betraktar träd och klippor, himlen med stjärnorna och molnen, havet eller den nakna människokroppen finner jag mig existera i en värld, där den kristna religionen helt enkelt inte passar in." Han uppfattas som om det vore en omöjlighet att förbinda upphovet till den kristna religionen med upphovet till det fysiska universum.//sc Ja jag förstår att du funnit en spik att sätta fingret på. En del av Jesus ord och mening passar in i en kärleksuppfattning bortom det materiella - dock långt ifrån allt. Å andra sidan är det mycket som människan både före och efter Jesus uttryckt och försökt efterleva som väl skulle passa in, men det mesta försvåras av själva livskonstruktionen där allt vill leva och älska, men allt måste ruttna och dö. |
| Inlägg #75: Postat: 2012-08-09 22:29:00 | |
|
Pia I |
"/hur många samtida fanns det, som fattade vad han verkligen pratade om?// Ja hur många samtida finns det som fattar något över huvud taget - de flesta samtida har fullt upp med sitt - endast vissa kan ägna sej åt lyxen att fatta något - och i det fallet är det ytterst godtyckligt vad det är dom kommer att ägna sitt fattande åt". Väldigt cyniskt uttryckt Bizon. Du är väldig gammalmodig också. Du hänvisar till gamla kungar och kyrklig skräckpropaganda...........när tron i själva verket stärker och inte fördummar. Man måste se bortom, varför religionen över huvudtaget finns. Om du är en mycket gammal själ, som har insikten om, vad människor kallar för Gud, så skulle du inte vara så arg på alla- kyrkan och dem den tillhör. Då skulle du försöka förklara i stället för att var arg och besviken jämt. Men du kanske inte vet mer än nån annan? Du kanske bara tror- på det du ser? Jag tror också på det jag INTE ser. Vet du varför? Jo, för hela den här världen finns inom oss. Så är det för mig.Och för många andra. Att ta fasta på vad som är dåligt, falska människor som för falska krig, är inte min grej. I slutskedet ser jag på det som är positivt. Det som bär. Men det är kanske en läggningsak. |
| Inlägg #76: Postat: 2012-08-09 22:37:00 | |
|
Lennart Asp |
#66: Artilleriet? Vem har pratat om utrotning och att se döden i vitögat? Vet du inte att jag är pacifist? Därför pratade jag bara om att "vika ner sej". Jag tänkte mer på att en välriktad indianpil från Peter Sellers arsenal i Rosa pantern med sugkopp respektive några paintballs skulle räcka för syftet. :
|
| Inlägg #77: Postat: 2012-08-09 22:37:00 | |
|
Pia I |
Det är väl klart att vi måste dö Bizon. Och vi måste leva igen, om vi vill lyckas bättre. Ingenting är heller perfekt, men väl värt att älskas ändå.
Jag tror att livet vi lever, var och en långt ifrån varandra, skaper en massa problem, depressioner, pessimism och andra åkommor. Den som är stark klarar detta livet, men den som inte kan klara sig utan andra människor, går under. Samhället är helt felbyggt. Vi är flockmänniskor och förlorar vår betydelse, om vi inte har trygghet och vad där tillhör i vår tillvaro. Så har vi valt och vi måste hänga med dem som bestämmer.Jag tycker det är katastrof. För mig är människor viktigare än det ytliga, där man överger varandrajag är inte oskyldigoch bara tänker på sig själv. Vi behöver stöttor i livet. Allihopa. Du och jag och alla andra. Människor lider mer än vi tror. |
| Inlägg #78: Postat: 2012-08-09 22:39:00 | |
|
Lennart Asp |
... paintballs från någon bleksiktig rollspelsungdom med bra sikte!
|
| Inlägg #79: Postat: 2012-08-09 22:50:00 | |
|
Pia I |
ha ha ha ha ha ha! vad håller du på med Lennart?! :- |
| Inlägg #80: Postat: 2012-08-09 23:08:00 | |
|
Lennart Asp |
#79: Roar mig, Pia! ha ha ha ha ha ha!! :-
natti natti |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.